1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 829  تاريخ مخابره خبر:  ۱۱/۶/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138506110208  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۵۸:۲۲
    ۱۳۸۵/۰۶/۱۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

بيشترين تنديس‌ها به «شب‌هاي برره» و «خيلي دور، خيلي نزديک» رسيد

نهمين جشن سينمايي تلويزيوني دنياي تصوير شب گذشته با برگزاري مراسمي در تالار بزرگ وزارت کشور به کار خود پايان داد و بيشترين تنديس‌هاي حافظ در بخش تلويزيون به مجموعه «شب‌هاي برره» و در بخش سينما به «خيلي دور، خيلي نزديک» تعلق گرفت.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، جشن امسال دنياي تصوير دقايقي پس از ساعت هشت شب با نواخته شدن سرود ملي آغاز شد و پس از قرائت قران، اميرحسين مدرس براي شروع جشن ساقي نامه حافظ را خواند.
    پيش از حضور علي معلم روي سن، ليلا اوتادي متني مربوط به فيلم هاي سينمايي اکران شده در سال 84 را خواند که در اين متن اسامي تمامي فيلم هايي که بايد در نهمين دوره جشن دنياي تصوير مورد داوري قرار مي گرفتند، ذکر شده بود و سپس با حضور معلم روي صحنه مراسم اهدا تنديس هاي بيست و پنج گانه اين دور از جشن آغاز شد.
    معلم پيش از شروع اهدا تنديس ها متذکر شد که در دوره نهم جشن دنياي تصوير تنديس بهترين چهره تلويزيوني اهدا نخواهد شد و دليل آن را اين چنين عنوان کرد: به نظر مي رسد در يکي دو سال اخير در برنامه هاي گفتگو محور روال مشخصي وجود دارد که بر اساس آن تسلط مجري بر موضوعات، شناخت، هوش و ... ضروري شناخته نمي شود و حتي در مواردي از تداوم فعاليت مجري هايي که به درستي کار خود را انجام مي دهند، جلوگيري مي شود. بنابراين، امسال داوران از انتخاب برگزيده براي اين بخش خودداري مي کنند.
    اهدا تنديس ها با معرفي برگزيدگان بخش تلويزيوني آغاز شد. اولين فردي که از ميان هنرمندان حاضر در سالن انتخاب شد و براي اهدا تنديس روي سن قرار گرفت، امين تارخ بود. او پس معرفي نامزدهاي بخش بهترين بازيگر مرد کمدي، از سيامک انصاري و مهران مديري به صورت مشترک به عنوان برندگان اين بخش نام برد. به دليل حاضر نبودن انصاري در سالن جايزه او را محمد شيري دريافت کرد و مهران مديري براي گرفتن تنديس حافظ روي سن رفت.
    هيأت داوران براي انتخاب انصاري به عنوان برنده اين جايزه چنين توضيح داده بود: «خلق تصوير مناسب و ظريف از روزنامه نگار و نويسنده روشنفکري که در شرايط عجيبي قرار گرفته است.» همچنين مهران مديري براي خلق تيپ تازه و ايفاي نقش شخصيتي که بر خلاف نداشتن هوش زياد بيشترين تأثير را بر اتفاقات مي گذارد، اين جايزه را به دست آورد.
    بهترين بازيگر زن کمدي هم از ميان اهالي برره انتخاب شد. گوهر خيرانديش که برگزيده اين بخش را معرفي مي کرد، بهنوش بختياري را براي بازي در مجموعه «شب هاي برره» و به خاطر درست تصويرکردن شخصيت دختري پرادعا و خودبين برنده اين بخش معرفي کرد.
    در ميان نامزدهاي بخش بهترين بازيگر مرد درام مهدي فخيم زاده با معرفي داريوش ارجمند به عنوان فرد برگزيده براي بازي در «حس سوم» انتخاب شد. علت انتخاب وي «يکدستي و تعادل در ايفاي نقشي نامتعادل در عين داشتن چند مسئوليت در يک پروژه» بود. مهتاب کرامتي که اخيراً به عنوان سفير حسن نيت يونيسف در ايران انتخاب شده، تنديس حافظ بهترين بازيگر زن درام را به نسرين مقانلو براي ويژگي هاي بيان و بازي چهره اش در «حس سوم» اهدا کرد.
    سومين تنديس زماني به مجموعه «شب هاي برره» تعلق گرفت که جايزه بهترين فيلمنامه معرفي شد. گروه نويسندگان اين مجموعه تلويزيوني متشکل از پيمان و مهراب قاسم خاني، خشايار الوند و اميرمهدي ژوله جايزه را براي نگارش متني يکدست و شوخي هاي هوشمندانه در آن اين جايزه را به دست آوردند.
    محمدرضا شريفي نيا از ميان هنرمندان حاضر در سالن براي اهداي تنديس بهترين کارگرداني مجموعه تلويزيوني انتخاب شد. شريفي نيا تنديس را براي ايجاد لحظات کميک و تلخ در قسمت پاياني مجموعه «متهم گريخت» با وجود مشکلات شوخي نويسي به رضا عطاران اهدا کرد. در پايان اهدا تنديس هاي بخش تلويزيوني، جايزه بهترين مجموعه تلويزيوني از ميان چهار کانديداي معرفي شده به حسن شکوهي و محسن چگيني براي تهيه مجموعه «شب هاي برره» تعلق گرفت.
    پيش از آنکه جايزه بخش بهترين ترانه تيتراژ اعلام شود، علي معلم توضيحاتي را براي قراردادن چنين بخشي در جشن ارائه کرد: چند سالي است که اهميت ترانه تيتراژها در مجموعه هاي تلويزيوني و فيلم هاي سينمايي بالا رفته است. از همين رو لازم دانستيم تا بخشي را براي انتخاب برترين هاي اين قسمت در جشن دنياي تصوير ايجاد کنيم.
    رضا يزداني خواننده فيلم سينمايي «حکم» به کارگرداني مسعود کيميايي از سوي فرهاد آئيش به عنوان برنده اولين تنديس بهترين ترانه تيتراژ جشن دنياي تصوير معرفي شد. او به خاطر همخواني متن با فيلم و اجراي ترانه با فضاي ذهني و حسي توانست اين جايزه را به دست آورد. يزداني پس از کسب جايزه، ترانه لاله زار را اجرا کرد.
    هر سال در بخش انيميشن، فيلم کوتاه و مستند، يک تنديس حافظ اهدا مي شود. مهناز افشار امسال وحيد نصيريان را براي ساخت انيميشن «حافظ» به دليل ايجاد تنوع و تجربه خاص در انيميشن و کار با فرم و مضامين ايراني به عنوان برنده اين بخش معرفي کرد. امير پوريا از اعضا هيأت داوران نهمين جشن دنياي تصوير جايزه فعاليت پربار در عرصه نوشتاري را براي نگاه تخصصي و دقيق در انتخاب مطالب خارجي و روان بودن متن ترجمه شده به سعيد خاموش براي مجموعه فعاليت هايش اهدا کرد.
    طبق روال هر سال در نهمين جشن هم يکي از اهالي پيشکسوت سينماي ايران جايزه يک عمر فعاليت هنري را به دست آورد. عزت اله انتظامي که خود سال گذشته اين جايزه را از دستان مسعود کيميايي گرفته بود براي اهدا تنديس اين بخش روي صحنه حاضر شد. او جايزه يک عمر فعاليت هنري را به داريوش مهرجويي سپرد. انتظامي و مهرجويي در فيلم درخشان «گاو» با يکديگر همکاري کرده اند.
    معلم علت اهدا اين تنديس را به مهرجويي چنين عنوان کرد: نقش مهرجويي در سينماي ايران از فيلم اولش تاکنون غيرقابل انکار است. کمتر فيلمسازي همانند مهرجويي کارنامه اي دارد که تعدادي بسيار کم فيلم متوسط و بد در آن جاي گرفته است. تنديس يک عمر فعاليت هنري به دليل استمرار در ساخت فيلم سينمايي در آستانه چهلمين سال فعاليت هنري و به دليل تامل در زندگي افراد از مهاجرت روستائيان گرفته تا عشق و جدايي و ترديدهاي روشنفکري به داريوش مهرجويي اهدا شد.
    در حالي که ساعت از 22:30 گذشته بود، اهدا تنديس هاي بخش سينمايي آغاز شد. بهمن اردلان براي صدابرداري و صداگذاري «خيلي دور، خيلي نزديک» جايزه بهترين صدا را از حسام نواب صفوي دريافت کرد. لاله و ستاره اسکندري پس از معرفي کانديداهاي بخش بهترين تدوين از بهرام دهقاني براي تدوين «خيلي دور، خيلي نزديک» به عنوان برنده اين بخش نام بردند.
    در بخش بهترين طراحي صحنه و لباس سه کانديدا معرفي شده بود که سحر ذکريا از علي رفيعي براي «ماهي ها عاشق مي شوند» به عنوان برنده اين بخش نام برد. جايزه بهترين موسيقي فيلم هم به محمدرضا عليقلي براي «خيلي دور، خيلي نزديک» تعلق گرفت که به دليل حاضر نبودن وي در سالن مسعود رايگان جايزه را از دستان مجيد انتظامي دريافت کرد. سعيد راد تنديس حافظ بهترين فيلمبرداري را به عليرضا زرين دست براي فيلمبرداري «حکم» داد.
    بر اساس تصميم برگزارکنندگان جشن دنياي تصوير در بخش بهترين بازيگري فيلم هاي سينمايي دو تنديس به کانديداهاي معرفي شده در هر دو بخش زنان و مردان اهدا شد. پژمان بازغي پس از معرفي نامزدهاي بخش بهترين بازيگر مرد، تنديس حافظ را براي کوشش دروني و فيزيکي براي نمايش احساسات و حرکات يک فرد نابينا به پرويز پرستويي براي بازي در «بيد مجنون» اهدا کرد و به اين شکل پرستويي براي پنجمين بار تنديس حافظ را به دست آورد.
    براي معرفي دومين برگزيده بازيگر مرد، سعيد کنگراني روي سن حاضر شد. او اين جايره را به رضا کيانيان براي پرهيز از نمايشگري رايج در تصويرکردن شخصيتي که اختلاف سني زياد با بازيگر دارد در «يک بوس کوچولو» اهدا کرد. در بخش بهترين بازيگر زن آناهيتا نعمتي تنديس حافظ را به فرشته صدرعرفايي براي بازي در «کافه ترانزيت» سپرد و مهتاب نصيرپور دومين جايزه بهترين بازيگر زن را به رويا نونهالي براي بازي در «ماهي ها عاشق مي شوند» اهدا کرد.
    محمد رحمانيان از کامبوزيا پرتوي به عنوان نويسنده بهترين فيلمنامه براي نگارش فيلمنامه «کافه ترانزيت» نام برد. همانطور که در جشنواره فيلم فجر اصغر فرهادي براي کارگرداني «چهارشنبه سوري» موفق به کسب جايزه شده بود، در جشن دنياي تصوير هم داوران او را به عنوان برگزيده جايزه بهترين کارگرداني انتخاب کردند. فرهادي جايزه خود را از مريلا زارعي گرفت.
    «خيلي دور، خيلي نزديک» به کارگرداني و تهيه کنندگي رضا ميرکريمي با دريافت جايزه بهترين فيلم رکورد تصاحب بيشترين تنديس حافظ جشن نهم را از آن خود کرد. همچنين در بخش پاياني مراسم جايزه ويژه هيأت داوران اهدا شد. مجيد مجيدي با ساخت «بيد مجنون» اين جايزه را از جهانگير الماسي گرفت.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com