1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 431  تاريخ مخابره خبر:  ۲/۶/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138406020004  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۳۷:۲۶
    ۱۳۸۴/۰۶/۰۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

حسين خسروجردي، نقاش و گرافيست معاصر:

بيد مجنون به لحاظ ساختار و تداعي معناي تصويري، بسيار محكم تر از كارهاي قبلي مجيدي است

«بيدمجنون» هم در ادامه فيلم‌هاي قبلي «مجيد مجيدي» است ولي به لحاظ ساختار سينمايي و تداعي معناي تصويري، بسيار محكم‌تر و قوي از ساير كارهاي مجيدي است.

حسين خسروجردي ـ نقاش و گرافيست ـ در گفتگو با «ستادخبري حوزه ‌هنري» ضمن بيان اين مطلب افزود: ژانر سينمايي «مجيد مجيدي» در اين فيلم رعايت شده و فكر مي‌كنم كه از لحاظ رويكرد معنايي هم تغيير چندان پررنگي در نگاه «مجيدي» در حدي كه زنجيره معنايي كلي كارهاي مجيدي از هم گسسته شود، صورت نپذيرفته است؛ يعني اين تغيير در اندازه‌اي نيست كه «مجيدي» در يك اتمسفر معنايي ديگري حضور پيدا كند.
«خسروجردي» كه كار طراحي پوستر و بروشور داخلي و خارجي فيلم «بيدمجنون» را هم انجام داده است در ادامه صحبت‌هايش در خصوص فيلم بيدمجنون، هوشمندي مجيدي و بازي‌هاي حساس، زيرپوستي و حرفه‌اي «پرويز پرستويي» و «رؤيا تيموريان» را ستايش كرد و گفت: دوست دارم كه برداشت نهايي مخاطبان در قضاوت‌هاي متعددي كه درباره اين فيلم مي‌توان كرد اين باشد كه مجيدي در اين فيلم مي‌خواهد بگويد كه جهان صورت، جهان پرفريبي است؛ يعني اگر آدم در عوالم عرفاني سير بكند ولي اين جهان مادي را نبيند و از زماني معين شروع به ديدن اين جهان بكند و به خواهد كه اين جهان صورت را با جهان پخته خودش تركيب بكند، دچار تضاد شخصيتي مي‌شود.
در واقع امكان ديدن بيرون براي شخصيت «استاد كاشاني» بيدمجنون به وجود آمده ولي اين آدم به دليل خام‌نگري و ناپختگي‌اش در نگاه به جمال يا صورت، فريب مي‌خورد. به همين خاطر جهان مادي پخته كهنسالش را به هم ريخته و دگرگون مي‌كند. شايد اين فيلم مي‌خواهد بگويد كه خيلي از آدمهايي كه چشم بر اين دنيا بسته‌اند و ترجمه‌اي متناسب با دنياي رونشان ندارند، بايد چشمشان را باز كنند و واقعيت هستي را خوب ببينند؛ آنگاه اين ديدني‌ها را در ظرف دنياي معنايشان بريزند.
«حيسن خسروجردي» كه از جمله هنرمندان قديمي حوزه‌ هنري است، در ادامه به ارزيابي‌اش از فعاليت‌هاي اخير حوزه ‌هنري ـ بلاخص خصوص سينمايي ـ پرداخت و گفت: هم‌اكنون حوزه ‌هنري خوشبختانه مسير حرفه‌اي خودش را دنبال مي‌كند. وقفه‌اي هم كه بعد از رفتن «حجت‌الاسلام زم» در حوزه ‌هنري افتاد، طبيعي است؛ زيرا با حضور مديريت جديد، تصور هنرمندان حوزه‌ هنري اين بود كه ممكن است مديريت جديد جريان و روندي را كه در «حوزه ‌هنري» پيش از اين حاكم بوده است به هم بزند؛ به همين خاطر كمي دور شدند. همان طور كه مي‌دانيد جماعت هنرمند هم توقع دارد كه به سراغش بيايند تا اينكه خودش، خودش را دعوت كند.
به نظر من، دكتر «بنيانيان» در اين مدت خيلي خوب برخورد كردند و با فروتني تمام به سراغ تك‌تك هنرمندان رفتند. ايشان به طور قطع و به خوبي واقف به حساسيت اين كارشان هستند و به همين دليل طبيعي است كه به سراغ هنرمنداني مثل «مجيد مجيدي» هم كه از مدت‌ها قبل در حوزه ‌هنري حضور داشته‌ و يا «رضا ميركريمي» كه از كارگردانان برجسته ممكلت‌مان هستند، بروند.
«حسين خسروجردي» در ادامه به نقش جدي رئيس حوزه‌هنري درخصوص پيشبرد روندي رو به رشد كه حوزه‌هنري دارد آن را طي مي‌كند اشاره كرد و گفت: آقاي بنيانيان علاوه بر كمك به اين روند روبه‌رشد، به اتفاقاتي هم كه در اين چندساله اخير در حوزه‌هنري رخ داد، كمك بسياري كرد و اينها مزيد بر علت بود. از همه مهمتر بايد به بلوغ فرهنگي ايران، كه حاصل تلاش صادقانه هنرمندان ايراني است، اشاره كرد. تلاشي كه به جايي رسيده است كه بدنه فرهنگ و هنر اين مملكت در دنيا گسترش يافته است. به هر حال اين نعمتي است كه نصيب فرهنگ ايران و جهان شده است. بنابراين بايد به آن كمك كرد. حوزه‌ هنري هم يكي از مراكزي است كه دارد در اين زمينه خيلي تلاش مي‌كند و اگر اين تلاش تداوم پيدا كند، شاهد رشد و بالندگي بيشتر از اين هم در دوره حيات خودمان خواهيم بود.
«حسين خسروجردي» كه تاكنون علاوه بر فعاليت‌هاي برجسته و جدي در عرصه هنرهاي تجسمي، طراحي صحنه و طراحي پوستر و بروشور و مديريت هنري جشنواره‌هاي متعدد سينمايي را هم به عهده داشته است در ادامه به تلاش و نقش جدي حوزه ‌هنري در جهت حل بسياري از سؤالات بي‌پاسخ در عرصه فرهنگ‌سازي اشاره و تصريح كرد: اگرچه تا به امروز كمتر كسي متوجه اين نقش و تلاش شده اما در آينده اين مسأله براي جريانات فرهنگي كشور بيشتر روشن خواهد شد. در واقع اين كار يك كار و تلاش دوسويه است كه در يك سوي آن هنرمندان پخته و كارآمد حوزه ‌هنري هستند و در سوي ديگر آن هنرمندان خارج از حوزه ‌هنري هستند كه در لايه‌هاي بدنه فرهنگي اين مملكت دارند كار مي‌كنند.
«خسروجردي» اين رابطه نزيك دوسويه را مقدمه ايجاد يك وحدت فرهنگي و از بين رفتن فاصله‌هايي كه پيش از اين ميان هنرمندان حوزه هنري با هنرمندان خارج از حوزه‌ هنري به وجود آمده بود عنوان كرد و گفت: اين دو جريان كه با فرزانگي و به دور از خط‌كشي‌هاي غير هنري و غير فرهنگي براي ايجاد يك وحدت فرهنگي متناسب با آنچه كه در جهان معاصر تلقي مي‌شود، دارند تلاش مي‌كنند؛ باعث خواهند شد كه همگام با از بين رفتن فاصله‌هاي پررنگ ميان هنرمندان در داخل كشور، فاصله‌هاي بين هنر امروز ايران و جهان نيز برداشته شود تا در يك تفاهم‌ انسان‌ساز جهاني، شاهد بالندگي هنر ايراني در جهان باشيم.
«حسين خسروجردي» در پايان ضمن قدرداني از تلاش دكتر حسن بنيانيان رياست حوزه‌ هنري و ساير همراهان ايشان خاطرنشان ساخت: بايد از تك‌تك دوستاني كه در حوزه ‌هنري در اين زمينه تلاش مي‌كنند قدرداني كرد زيرا دوستان ما در كليه بخش ها  و ساير مراكز حوزه ‌هنري با صداقت و وسواس خاص به جلو پيش مي‌روند كه اين حركت بسيار عالي است، اگرچه بسيار آرام است ولي در سينما رشد مطلوبي داشته است.

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com