1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 606  تاريخ مخابره خبر:  ۵/۴/۱۳۸۳  نوع : خبر
 کد خبر : 138304082000  ساعت مخابره خبر: ۱۶:۳۳:۴۸
    ۱۳۸۳/۰۴/۰۵                              تاريخ نشر خبر :  
 

همزمان با انتخابات جديد درخانه سينما

بررسي عملكردخانه سينما،در گفت‌وگوبامنيژه حكمت،محمدعلي كشاورز،حسن يكتاپناه،فرج‌الله سلحشور،پرويز شهبازي وابوالقاسم طالبي

همزمان با انتخابات جديد در خانه‌ي سينما و در آستانه‌ي تعيين افراد جديد به عنوان مدير عامل، رييس هيات مديره و ...و پس از اعلام نظرات و انتقادهاي شديد ابراهيم مختاري، احمد نجفي و امير عابدي، امروز نيز سينماگراني چون منيژه حكمت، محمدعلي كشاورز، حسن يكتاپناه، فرج‌الله سلحشور، پرويز شهبازي و ابوالقاسم طالبي ، نظرات خود را درباره‌ي عملكرد گذشته‌ي اين نهاد و هيات مديره‌ي قبلي، به منظور روشن شدن و اعلام نظر اهالي سينماي ايران درباره‌ي مسوولان جديدي كه قرار است در راس خانه‌ي سينما قرار گيرند، اعلام كردند.

منيژه حكمت، كارگردان سينما در گفت‌وگو با خبرنگار هنري ايسنا درباره‌ي عملكرد هيات مديره‌ي خانه‌ي سينما و ابوالحسن داوودي، با انتقاد از عملكرد چند ساله‌ي اين مديريت گفت: نيز اظهار داشت: در حاليكه عضو كانون كارگردانان هستم اما نه تنها اعتقادي به خانه‌ي سينما ندارم بلكه تا جايي هم كه بتوانم از آنجا دوري مي‌كنم.خانه سينما الان رابط وزارت ارشاد است و من ترجيح مي‌هم به جاي خانه سينما با خود ارشاد طرف شوم!.
وي تنها راه‌ درست شدن خانه‌ي سينما را به هم خوردن ساختار و مديريت آن از آنچه تاكنون بوده دانست و تصريح كرد: تعريف تشكيلات و صنف، بايد مشخص شود و خانه بر اساس صنف تعريف گردد تا تشكيلات پا بگيرد و شروع به كار كند. الان خانه سينما براساس لابي‌ها و دستورالعمل‌هاي دولتي عمل مي‌كند كه ديگر به آن نمي‌توان صنف گفت بلكه وزارت ارشاد است كه در پوشش صنف رفته است.
اين فيلمساز به ايسنا گفت: شما عملكرد افراد در راس هيات مديره‌ي خانه‌ي سينما را بررسي كنيد مي‌بينيد يكسري اتفاقات مي‌افتد اما دوباره مي‌خواهد همان هيات مديره در راس كار قرار ‌گيرد! .
وي با اعتراض به اينكه چرا هيچگاه آدم‌هاي مستقلي جايگزين اين افراد نمي‌شوند گفت: در واقع اجازه نمي‌دهند آدم‌هاي مستقل بروند تا تكليف صنف را مشخص كنند. عملكرد آنها، وضعيت سينماي ايران است، حال اگر وضعيت سينماي ايران درخشان است عملكرد اين آقايان هم، خوب و درست بوده است؟!.
محمدعلي كشاورز، بازيگر پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون نيز در گفت‌وگو با خبرنگار هنري ايسنا گفت: در “خانه سينما” ارتباطات و باندبازي حكمفرماست و رابطه، جاي ضابطه را گرفته است.متاسفانه نه تنها اندك نقش مثبتي از خود ايفا نكردند كه اكنون خانه‌ي سينما به خانه‌ي تهيه كنندگان سينما، تبديل شده است و آنها حرف اول و آخر را مي‌زنند و مسايل فرهنگي هيچ جايي در خانه‌ي سينما ندارد.
وي افزود: خانه‌ي سينما با اهدافي تشكيل شد كه در رأس آنها حفاظت از حقوق مادي و معنوي هنرمندان بود كه اينگونه نشد و اينها هيچگونه كمكي به سينماگران نكردند و من و امثال من نيز چون اعتقادي به اين خانه‌ي سينما و عملكر آن نداريم خوشبختانه عضو آن هم نيستيم.
كشاورز به ايسنا گفت: بعد از اينكه آقاي ضرغامي از سينماي ما كنار رفت سينماي ايران كه سير صعودي را مي‌پيمود يك مرتبه برگشت و به صورت امروز، يك سينماي تجاري و بدون محتوا شد و در واقع نه تنها هيچ نوع كوششي براي اعتلاي سينماي ما از سوي اين خانه‌ي سينما نشده است بلكه فقط باند بازي به چشم مي‌خورد.
اين بازيگر در پايان گفت: اين شرايط باعث شده كه مردم از سينما روي برگردانند. نتيجه عملكرد خانه‌ي سينما، ايجاد سينمايي بي‌ محتوا و فقط براي جمع كردن پول است كه بايد به حال آن فكري شود.
فرج‌الله سلحشور نيز معتقد است: من نه خانه‌ي سينما را مي‌شناسم، نه عضو آن هستم، نه مي‌دانم كجاست و كارش چي است!.
وي به ايسنا گفت: خانه سينما هم يكي از گوشه‌هاي همين سينماي مبتذل است و يكي از همان ‌اگرهايي كه اگر سينما درست شود خانه سينما درست مي‌شود و اگر اعضاي خانه سينما درشت شود، فرهنگ درست مي‌شود و ... .
وي افزود: هر چقدر وجود يك مسكن براي جسم سرطاني مي‌تواند موثر باشد همانقدر هم وجود خانه‌ي سينما براي كل سينما موثر بوده است!. بود و نبود اين خانه‌ي سينما، فرقي نمي‌كند.
اين كارگردان تصريح كرد: براي جايي كه هزار درد بي‌درمان گريبان آن را گرفته و هنوز درست نشده است خانه سينما درست كردن، در حقيقت اين معضل‌ را رشد دادن و خطا را ترويج دادن و بزرگ كردن است.
پرويز شهبازي هم گفت: من عضو خانه سينما هستم ولي فقط زماني كه مي‌خواهم فيلم بسازم براي پرداخت حق عضويت به خانه‌ي سينما مي‌روم
اين فيلم‌ساز اظهار داشت: من تا به حال مساله‌اي نداشتم كه بخواهم آن را از طريق خانه سينما حل كنم ولي يكبار به خاطر مشكلاتي كه بر سر نمايش فيلم ”نفس عميق” بوجود آمد كانون كارگردانان به من كمك كرد و حسابي از من حمايت نمود.
ابوالقاسم طالبي نيز درباره‌ي عملكرد هيات مديره‌ي خانه‌ي سينما و ابوالحسن داوودي، خانه‌ي سينما نبايد فكر كند كه تنها صنف سينمايي ماست و مثل حزب رستاخيز فكر كند كه همه بايد عضوش شوند و اگر عضو آن نشوند كار نمي‌توانند بكنند!.
وي افزود: بهترين راه موجود براي خانه‌ي سينما، تعامل با تشكل‌هاي ديگر است و تجربه نشان داده كه انحصارطلبي و يكجانبه‌نگري با شكست مواجه مي‌شود.
ابوالقاسم طالبي همچنين از ”اپوزيسيون بازي” سران خانه‌ي سينما به شدت انتقاد كرد و به ايسنا گفت:‌ اينكه از دولت پول بگيريم و اداي اپوزيسيون را دربياوريم درست نيست.
وي ادامه داد: سران خانه سينما بايد از سياستمداراني درس بگيرند كه در دولت بودند ولي اپوزيسيون بازي درمي‌آورند. سياسي بودن با سياسي بازي و جناحي بازي تفاوت مي‌كند.
كارگردان فيلم “جنگ كودكانه” گفت: پول خانه سينما را دولت مي‌دهد ولي مجري جشن خانه‌ي سينما يك پناهنده سياسي بوده است!
حسن يكتاپناه نيز گفت: خانه‌ي سينما در جهت احقاق حقوق اعضاي خود نه تنها موفق نبوده بلكه مانع فعاليت‌هاي بسياري از فيلم‌سازان بوده است.
برنده جايزه‌ي دوربين طلايي كن در سال 2000 به ايسنا گفت: در گذشته، تنها صافي و كانال دولتي، براي نظارت وجود داشت و حال صافي و فيلتر خانه‌ي سينما هم براي فيلم‌سازي وجود دارد!.
يكتاپناه اين قوانين را مانع بلندي براي فعاليت‌ بسياري از فيلمسازان دانست.
يكتاپناه گفت: اصلاً به خانه سينما چه ربطي دارد كه مجوز كارگرداني بدهد، شايد اين فيلمساز 2 سال ديگر نتواند فيلم خود را بسازد.
وي ادامه داد: خانه سينما مانع بزرگي در رشد فيلمسازي در ايران بوده است در حالي كه در دنيا اين افتخار است كه زمينه را براي حمايت از فيلمسازان جوان فراهم نمايند.
يكتاپناه گفت: وقتي اجازه فعاليت به فيلمسازان جوان و با استعداد را در سينما نمي‌دهيم آنها مجبور مي شوند به تلويزيون بروند و از اين سريال‌هاي هندي و آبكي بسازند.
وي ادامه داد: عملكرد خانه‌ي سينما نه تنها لطمه به هنر بلكه لطمه به فرهنگ كشور بوده است.

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com