1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 659  تاريخ مخابره خبر:  ۱/۴/۱۳۸۸  نوع : مصاحبه
 کد خبر : 138804010100  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۴۶:۵۹
    ۱۳۸۸/۰۴/۰۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

محمدرضا اصلاني:

نگاه نويسنده رمان كيميا خاتون به مولانا يك فاجعه فرهنگي است

محمدرضا اصلاني،‌ فيلم ساز، از كار كردن روي نسخه نهايي فيلمنامه «مولاناي بزرگ» خبر داد و گفت: اصرار من در ساخت اين فيلم مقابله با آثاري است كه تلقي هاي غلط و ناشايست از زندگي و تفكر" مولانا" و روابط وي با" شمس" ارائه مي دهند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، اصلاني در ادامه، رمان "كيميا خاتون" نوشته "سعيده قدس" را از جمله اين آثار دانست و سپس نگاه نويسنده اين رمان به زندگي اين شاعر و عارف بزرگ را يك فاجعه فرهنگي تلقي كرد و خاطرنشان كرد: نويسنده اين رمان، شمس را زن ستيز و روابط او با مولانا را مبتني بر گرايشات جنسي مي داند كه اين واقعاً دردناك است. وي ضمن اظهار شگفتي و تاسف از اين گونه تلقي ها گفت : همه سعي دارند، اين اسطوره ها را از آن خود كنند ولي ما چنين برخوردهايي با اين بزرگان داريم. ما بايد در نظر داشته باشيم كه "مولوي" كهن الگوي (آركي تايپ) ماست  و اين ريشه ها براي جامعه ما كاربردي اساسي دارند.
    "اصلاني " در اين باره اضافه كرد:" مولوي" و" شمس" موضوع انسان كامل را مطرح مي كنند ولي متأسفانه طرح اين موضوع را به اشتباه به «محي الدين عربي» نسبت مي دهند و اين در حالي است كه «محي الدين عربي» اين انديشه را از فلسفه شيعي گرفته و اسمي از آن هم نمي برد.
    اين مستندساز به تأكيد بر انديشه انسان كامل و اخلاقي صعب البنيان مولانا در اين فيلم اشاره و خاطرنشان كرد: قصد من ساخت فيلمي مستند و تحقيقي از زندگي مولانا نيست بلكه بر نظريه اي بنيادين كه مولانا در ادبيات، روايت گري و داستان پردازي دارد ؛ تأكيد مي كنم. در واقع مي خواهم با رويكرد" با ختين" به عنوان آخرين نحو ادبي كه رويكردي آزاد به زبان و گسترش آن دارد به مولانا بپردازم و در اينجاست كه مولانا را مي توان به عنوان بنيانگذار رمان مطرح كرد.
    كارگردان" آتش سبز "در بخش ديگري از سخنانش، ضمن اشاره به "رساله سپهسالار" و" مناقب العارفين" به عنوان منابع خود در نگارش اين فيلمنامه خاطرنشان كرد : تفسيرها و تعبيرهاي «حاج ملا هادي سبزواري» بر دفتر اول "مثنوي" گوياتر از ديگر آثار است ولي متأسفانه ناقص مانده و فقط شامل دفتر اول مثنوي مي شود. با اين حال توجهي ويژه به الهام از اين منبع ارزشمند در نوشتن فيلمنامه دارم .در كنار اين آثارتلقي خود از مولانا و آثار و انديشه اش را مبنا قرار داده و توجهي به تلقي هاي معاصرين هم ندارم چرا كه فرض هاي آنان ، بيشتر عمومي و فاقد پرداخت به بنيان هاي انديشه مولانا هستند.
    " اصلاني" در ادامه به اعلام همكاري مراكز فرهنگي متعدد در ساخت اين فيلم طولاني اشاره كرد و گفت: با اين حال اين مراكز منتظر يك مرجع رسمي حرفه اي سينمايي هستند تا محوريت ساخت اين فيلم را برعهده بگيرد.
    اين پژوهشگر در پايان، هسته اصلي اين فيلم را پرداخت به داستان زندگي مولانا در 12 مقطع عنوان كرد و گفت: در ساخت اين فيلم هرگز به سمت فرم سينمايي هاليوودي نخواهم رفت و سعي خواهم كرد كه ساز و كارهاي متفاوتي از شيوه اجرا و پرداخت به زندگي و انديشه مولانا داشته باشم.
    گفتني است ، اين فيلم براي بزرگداشت مقام اين شاعر و انديشمند بزرگ ايراني در هشتصد سالگي وي ساخته خواهد شد .
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com