1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 514  تاريخ مخابره خبر:  ۲۹/۱۰/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138710290101  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۲۹:۵۶
    ۱۳۸۷/۱۰/۲۹                              تاريخ نشر خبر :  
 

رحمانيان با دو فيلمنامه پرکارترين نويسنده جشنواره بيست و هفتم است

محمد رحمانيان با فيلمنامه فيلم‌هاي سينمايي "پاداش" و "کتاب قانون" پرکارترين فيلمنامه‌نويس مستقل جشنواره فيلم فجر است که اين پرکاري با حضور هر دو فيلم در جشنواره قطعيت پيدا مي‌کند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، دومين بخش مرور پرکارترين‌هاي بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر به فيلمنامه‌نويسان سينماي ايران اختصاص دارد. هر چند در اين حيطه همواره بيشتر فيلمنامه‌ها را خود کارگردانان نوشته‌اند و به قولي تب مؤلف بودن بالاست، اما به نظر مي‌آيد تکيه بر عنوان فيلمنامه‌نويس مستقل هر چند کمرنگ مي‌تواند اين تخصص را در سينماي ايران جا بيندازد.
    برپايه اين خبر،‌ امسال هم مانند سال‌هاي گذشته کارگردانان بدون احساس نياز به حضور يک حرفه‌اي در امر نگارش، به گونه‌اي از پيش تعيين شده فيلمنامه آثار خود را نوشته‌اند. کارگرداناني که هر چند برخي حرفه‌اي بوده و اين رويکرد در آثار کارنامه آنها به چشم مي‌خورد، اما بخش اعظمشان کارگرداناني جوان هستند که در آثار اوليه خود نيز به دنبال ثبت وجهه مؤلف بودن هستند!
    در اين ميان مي‌توان کميت حضور فيلمنامه‌نويسان مستقل پيشکسوت و حرفه‌اي و پرکاران و برگزيدگان جشنواره بيست و ششم را مورد توجه قرار داد. در اين بررسي مي‌توان به حضور کمرنگ حرفه‌اي‌ها در جشنواره بيست و هفتم فجر و قرار گرفتن اسامي جديد به عنوان نويسنده در کنار نام کارگردانان نيز توجه کرد.
    محمد رحمانيان پرکارترين فيلمنامه‌نويس مستقل امسال است که هر چند در تئاتر و تلويزيون حرفه‌اي است، در سينما تازه وارد به شمار مي‌رود. رحمانيان با نگارش فيلمنامه "پاداش" کمال تبريزي و "کتاب قانون" مازيار ميري با نخستين حضور در عرصه سينما کميت را مورد توجه قرار است.
    اين دو فيلم هر دو کمدي‌هايي هستند که از وجوهي حاشيه‌ساز شده و حرف‌هايي درباره به نمايش درنيامدن آنها مطرح بود. فيلم تبريزي با طنز انتقادي و فيلم ميري به جهت حضور بازيگر زن لبناني دچار حاشيه‌هايي شدند که به نظر مي‌آيد برطرف شده و اين آثار براي حضور در جشنواره بيست و هفتم آماده مي‌شوند. بقيه نويسندگان مستقل با يک فيلم حضور خود و جايگاه فيلمنامه‌نويس مستقل را در جشنواره بيست و هفتم فجر ثبت کرده‌اند. فريد مصطفوي آخرين فعاليت خود را در سينما با همکاري در نگارش "خون بازي" ثبت کرد. او اين فيلمنامه را همراه با رخشان بني‌اعتماد، نغمه ثميني و محسن عبدالوهاب نوشت که سيمرغ بلورين جشنواره بيست و پنجم را برايشان به ارمغان آورد.
    مصطفوي امسال با همکاري ابوالحسن داودي فيلمنامه "زادبوم" را بر اساس طرح رضا ميرکريمي نوشته است. فيلمنامه‌نويسي که از دهه 60 در سينماي اجتماعي حضوري پررنگ داشته و با همکاري کارگردانان آثارش را به نگارش درآورده است. "تقاطع" ابوالحسن داودي، "گيلانه" بني‌اعتماد و عبدالوهاب، "عصر جمعه" مونا زندي و ... برخي از آثار چند سال اخير او هستند.
    فرهاد توحيدي از فيلمنامه‌نويسان پرکار است که آثاري پرفروش چون "مرد عوضي" محمدرضا هنرمند، "دنيا" منوچهر مصيري، "توکيو بدون توقف" سعيد عالم‌زاده و ... را در کارنامه دارد. اين نويسنده که سال گذشته در جشنواره حضور نداشت امسال نيز در صورتي که فيلم "هفت و پنج دقيقه" محمدمهدي عسگرپور به جشنواره برسد، اعلام حضور مي‌کند.
    توحيدي فيلمنامه "پاداش سکوت" مازيار ميري، "گاهي به آسمان نگاه کن" کمال تبريزي، "مرباي شيرين" مرضيه برومند، "پرونده هاوانا" عليرضا رئيسيان و ... را در کارنامه دارد.
    محمدرضا گوهري فيلنامه‌نويسي جوان است که در جشنواره فجر پارسال با دو فيلمنامه "فرزند خاک" محمدعلي آهنگر و "در ميان ابرها" روح‌الله حجازي حضوري پررنگ داشت. هر چند اين فيلمنامه جايزه‌اي از بخش رقابتي جشنواره فجر نگرفت اما در جشن خانه سينما جايگاه برگزيده را به خود اختصاص داد.
    گوهري امسال با فيلمنامه "کودک و فرشته" مسعود نقاش‌زاده در جشنواره فجر حضور دارد که در راستاي آثار مستقل او و در رابطه با جنگ هشت ساله ايران و عراق است. او فيلمنامه‌هاي "خيلي دور، خيلي نزديک" ميرکريمي، "اقليما" محمدمهدي عسگرپور و "يک تکه نام" کمال تبريزي را در کارنامه دارد.
    نغمه ثميني در جشنواره بيست و ششم با نگارش فيلمنامه "هميشه پاي يک زن در ميان است" کمال تبريزي به طور مشترک با رضا مقصودي حضور داشت و امسال نيز فيلمنامه "حيران" را با همکاري شاليزه عارف‌پور کارگردان کار نوشته است.
    ثميني به جز همکاري در نگارش فيلمنامه "خون بازي"، فيلمنامه "سه زن" منيژه حکمت را نوشته که بدون حضور در جشنواره فجر به اکران عمومي درآمد. فيلمنامه‌نويسي که با حضور برجسته در عرصه تئاتر، ديرتر وارد عرصه سينما شد اما امروز از معدود فيلمنامه‌نويسان مستقل زن در کنار مينو فرشچي به شمار مي‌رود.
    سعيد عقيقي که فيلمنامه‌هاي "شب‌هاي روشن" و "هفت پرده" را به کارگرداني فرزاد موتمن نوشته، امسال با نگارش فيلمنامه "صداها" همکاري جديد خود را با اين کارگردان ثبت کرده است. فيلمنامه‌نويسي کم کار و گزيده کار که آثارش همواره وجهي تازه دارند.
    سيروس تسليمي که از فيلمنامه‌نويسان پيشکسوت سينماي ايران از دهه شصت محسوب مي‌شود، امسال با فيلمنامه "پاتو زمين نذار" ايرج قادري حضور در جشنواره را پس از سالها تجربه مي‌کند. در اين ميان از فيلمنامه‌نويس برگزيده جشنواره فجر پارسال خبري نيست.
    شادمهر راستين که در جشنواره بيست و ششم سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه را از بخش مسابقه سينماي ايران و بخش مسابقه بين‌الملل دريافت کرد، امسال فيلمي در جشنواره فجر ندارد. وضعيتي که مي‌توان آن را به غيبت چند ساله کامبوزيا پرتوي، پيمان قاسم‌خاني، رضا مقصودي، مهدي سجاده‌چي و ... نيز تعميم داد. اما از ميان نويسندگان جوانتر که حضوري پررنگتر از پيش در جشنواره بيست و هفتم دارند مي‌توان به اين نمونه‌ها اشاره کرد. حسين مهکام با همکاري عبدالرضا کاهاني فيلمنامه "بيست" را نوشته که قبلاً در "آدم" با يکديگر همکاري داشته‌اند. هادي مقدم‌دوست و حميد نعمت‌الله نيز همين شرايط را در نگارش "بي‌پولي" دارند که يادآور همکاري آنها در "بوتيک" است.
همکاري مهشاد مخبري با عباس احمدي‌مطلق در "آن سوي رودخانه"، سعيد نعمت‌الله با جواد مزدآبادي در "طاووس‌هاي بي پر"، عليرضا محمودي با محمدرضا رحماني در "دلخون" و مهدي حسيني‌نژاد با محمدرضا خطيبي در "حريم" نيز مشابه اين وضعيت است. در اين ميان بروز نيک‌نژاد با فيلمنامه "بيرون آوردن مردگان"،‌ فتانه يعقوبي با "شکار روباه"، اشرف غلامي با "چشمک" و قربان محمدپور با "خروس جنگي" از نويسندگان جوان هستند که به تنهايي آثار خود را به نگارش درآورده‌اند.
    در جشنواره بيست و هفتم فجر سه فيلمنامه‌نويس مستقل حضور دارند که با کارگرداني فيلمنامه‌هاي خود حضوري متفاوت دارند. اصغر فرهادي که در جشنواره پارسال با فيلمنامه‌هاي "دايره زنگي"، "کنعان" و طرح اوليه "شب" پرکارترين بود، امسال فقط فيلمنامه "درباره الي" را نوشته که اميد مي‌رود در جشنواره فجر به نمايش دربيايد.
    پرويز شهبازي آخرين حضور سينمايي خود را با نگارش فيلمنامه "به آهستگي" براي مازيار ميري ثبت کرد که سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه را از بيست و پنجمين جشنواره فجر دريافت کرد. او پس از وقفه‌اي چند ساله از "نفس عميق"، فيلمنامه "عيار 14" را براي حضور در جشنواره بيست و هفتم کارگرداني کرده است.
    محسن دامادي نيز پس از فيلمنامه‌نويسي براي کارگردانان و ساخت فيلم تلويزيوني، اولين فيلمش را بر اساس فيلمنامه‌اي از خودش ساخته است. "يک اشتباه کوچولو" حاصل تعامل اين دو تخصص دامادي است.
    محمدهادي کريمي نيز از نويسندگان حرفه‌اي و پرکار است که بعد از "غير منتظره" که نخستين تجربه کارگرداني او بود، با کارگرداني فيلمنامه "امشب شب مهتابه" حضور خود را بيش از نويسندگي در کارگرداني تثبيت کرده است.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com