1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 563  تاريخ مخابره خبر:  ۱/۸/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138708010111  ساعت مخابره خبر: ۱۲:۴۹:۴۴
    ۱۳۸۷/۰۸/۰۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

به انگيزه پخش سينمايي «اتوبوس شب»

داستاني كه پوراحمد را به دنبال خود كشاند و گفت مرا بساز!

«اتوبوس شب» را كيومرث پوراحمد در سال 1385 ساخت؛ كارگرداني كه اغلب بر اساس تجربيات شخصي خود فيلم مي‌سازد و پيش از اين نيز تجربه كارگرداني فيلم‌هاي دفاع مقدس را نداشته است؛ با اين حال خود پوراحمد معتقد است كه در اين فيلم از نگاه ديگري به دفاع مقدس پرداخته و از اين رو «اتوبوس شب» با آثار گذشته او متفاوت نيست.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، «اتوبوس شب» پس از « نوک برج» كه فيلمي كاملا تجاري بود توسط کيومرث پوراحمد ساخته شد. او با ساخت «اتوبوس شب» براي اولين بار كارگرداني فيلمي جنگي را تجربه كرد؛ هرچند او در سال‌هاي ابتدايي جنگ هم از طرف كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان براي فيلمبرداري، مدتي را در جبهه‌هاي جنگ حضور داشته‌است.

داستان فيلم
«اتوبوس شب» بر اساس فيلمنامه‌اي از پوراحمد و حبيب احمد‌زاده، روايت‌گر گوشه‌اي از زندگي «عيسي» و «فاروق» است كه پس از سال‌ها همديگر را مي‌بينند و خاطرات دوران جنگ را مرور مي كنند. «عيسي» جوان رزمنده‌اي است كه مأموريت انتقال اسراي جنگي به پشت جبهه را دارد كه «فاروق» هم يكي از آنهاست.

روند ساخت فيلم
كيومرث پوراحمد، قصه‌ي «اتوبوس شب» را در طول 9 ماه، پنج بار بازنويسي كرده‌است. او كه اين فيلم را بر اساس «داستانهاي شهر جنگي» اثر حبيب احمدزاده ساخته، در اين باره گفته است: وقتي اين كتاب را مطالعه كردم، داستان نوجواني كه چهل اسير را از آبادان به ماهشهر مي‌برد، به قدري گيرا و جذاب بود كه مرا به دنبال خود كشاند و گفت: مرا بساز.
كيومرث پوراحمد در مجموع ساخت فيلم «اتوبوس شب» را مديون زحمات حبيب احمد‌زاده مي‌داند و اين مساله نه تنها به خاطر داستان كوتاه او و حتي مشاوره وي در كارگرداني اين فيلم بوده‌است؛ بلكه در واقع به اين دليل است كه احمدزاده سيما فيلم را براي اين كه پوراحمد «اتوبوس شب» را بسازد، متقاعد كرده است.
اين فيلم به تهيه‌كنندگي مهدي همايونفر در مركز سيما فيلم توليد شد و پس از آن بود كه ماموريتهاي اين مركز وابسته به صدا و سيما تا حدودي تغيير كرد و ساخت فيلمي 35 ميلي متري را تقريبا در سيما فيلم ديگر شاهد نبوديم.
پوراحمد «اتوبوس شب» را يكي از بهترين فيلم‌هاي خود مي‌داند و پانزده ماه تمام، مشغول نوشتن فيلمنامه و كارگرداني اين كار بوده است. او با سختي و در عين حال لذت اين فيلم را ساخته و‌ آن را خيلي دوست دارد.

درباره‌ نويسنده داستان
داستان «اتوبوس شب»، ماجرايي واقعي است كه براي حبيب احمدزاده اتفاق افتاده‌است. اين فيلم براي او خيلي مهم بوده‌است، چراكه همواره دوست داشته فيلمي ساخته شود كه امكان پخش آن از تلويزيون عراق هم وجود داشته باشد.
او در اين باره گفته است:جنگ بين ايران و عراق واقعيتي است كه اتفاق افتاده است، اما اكنون ما در موقعيتي هستيم كه هم مي‌خواهيم حرفمان را بزنيم و هم دو ملت را به هم نزديك كنيم.
كيومرث پوراحمد پس از پايان همكاري با احمدزاده در فيلم «اتوبوس شب» اعلام كرد كه قصد دارد داستان ديگر وي با نام «شطرنج با ماشين قيامت» را نيز بسازد كه تا به حال محقق نشده است.
تا به حال 5 داستان از حبيب احمدزاده به فيلم برگردانده شده كه اين آثار توسط كارگرداناني چون عبدالحسن برزيده، خسرو سينايي، پرويز شيخ طادي و آرش معيريان كارگرداني شده‌اند. او در سينمايي «برج مينو» (ابراهيم حاتمي كيا) نيز به عنوان مشاور كارگردان حضور داشته است.

اكران در سينماها و حضور در جشنواره‌هاي جهاني
اكران سينمايي «اتوبوس شب» از عيد سعيد فطر سال 86 يعني حدود دو سال قبل در سينماهاي تهران آغاز شد. اين فيلم كه در بيست و پنجمين جشنواره‌ي فيلم فجر توانسته بود جايزه‌ي بهترين كارگرداني را از بخش بين‌الملل اين جشنواره دريافت كند و همچنين در جشنواره‌ي كودك و نوجوان همدان جايزه‌ي بهترين كارگرداني و بهترين بازيگر نوجوان را كسب كرده بود، پس از اكران در سينماها به فروش 121 ميليون توماني رسيد.
«اتوبوس شب» كيومرث پوراحمد با دريافت چهار تنديس، بيشترين جوايز را از جشن يازدهم سينما در سال 86 گرفت و بالاتر از «خون‌بازي» رخشان بني‌اعتماد و «پابرهنه در بهشت» و «پاداش سكوت» قرار گرفت.
اين فيلم در جشنواره‌هاي متعددي هم شركت كرد كه از آن جمله مي‌توان به هفدهمين دوره جشنواره «اسلو» (فيلم‌هايي از جنوب) كه از 12-20 مهر 86 در نروژ برگزار شد و دوازدهمين دوره جشنواره فيلم «پوسان» كه از 12-21 مهر دركره جنوبي برگزار شد، اشاره كرد.

بازيگران فيلم
در «اتوبوس شب» محمدرضا فروتن بازيگر نقش «فاروق» در كنار مرحوم خسرو شكيبايي كه در نقش عمو رحيم راننده اتوبوس است، در اين فيلم بازي مي‌كند و مهرداد صديقيان نيز پس از اولين تجربه سينمايي‌اش در «عصرجمعه» مقابل دوربين پوراحمد رفته است.
همچنين الناز شاكردوست، اميرمحمد زند، كورش سليماني و احمد كاوري از ديگر بازيگران اين فيلم هستند.

پخش از تلويزيون
سينمايي «اتوبوس شب» پس از دو سال اكران در سينماها، براي نخستين بار پنجشنبه (2 آبان ماه) در قالب برنامه «سينما يك» از تلويزيون پخش مي‌شود. تكرار اين فيلم سه شنبه هفته آينده خواهد بود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com