1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 386  تاريخ مخابره خبر:  ۱۲/۱۱/۱۳۸۶  نوع : گزارش
 کد خبر : 138611120100  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۰۹:۵۰
    ۱۳۸۶/۱۱/۱۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

گزارشي از مراسم افتتاحيه بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم فجر

به تيتراژ توجه كنيد!

افتتاحيه بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر شب گذشته طي مراسمي در تالار بزرگ كشور برگزار و از امروز 12 بهمن اين جشنواره كار خود را به طور رسمي آغاز مي كند.

به گزارش خبرنگار سايت سينمايي سوره، مراسم افتتاحيه امسال علي رغم جريان متداول سال هاي پيش با كمترين تأخير ممكن يعني ده دقيقه با نواختن سرود ملي آغاز شد. پس از تلاوت آياتي از قرآن مجيد آنونس جشنواره مذكور كه توسط مهدي كرم پور ساخته شده بود به نمايش درآمد.
داريوش كاردان سپس به عنوان مجري بر روي صحنه آمد و بعد از قرائت شعري با مضمون عاشورا حضار را براي ديدن نماهنگي با صداي ايرج رضايي دعوت كرد. پس از به نمايش در آمدن اين نماهنگ علي رغم اينكه مي بايست وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به ايراد سخنراني مي پرداخت، در سالن حاضر نبود و غيبت مرد شماره يك وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مهمترين رويداد فرهنگي  سال در ايران ـ كه خود برگزاركننده آن به حساب مي آيد ـ پرسش عجيبي بود كه تنها بهانه سفرهاي استاني كمي اين غيبت را موجه مي نمود!
مجري مراسم پس از اعلام اين عدم حضور، اشاره معني داري به حضور عزت الله انتظامي در ميان حضار كرد و افزود:«او گفته كه در مراسم امشب «تنها» به خاطر مردم آمده است و نه شخص ديگري!»
مجيد شاه حسيني مديرعامل تازه منصوب شده بنياد سينمايي فارابي، كه به هر ترتيب دبير جشنواره نيز به حساب مي آيد نخستين سخنران مراسم افتتاحيه بود، وي در سخنراني كوتاهش با اشاره به نيازها و كمبودهايي كه سينماي ملي ايران دارد، از اميدواري به عنوان اكسير حيات‌بخش سينماي ملي ياد كرد و افزود: جشنواره بيست و ششم فيلم فجر مي تواند اين اميدواري را در دل تمامي مخاطبان سينماي ايران و سينماگران ايراني جاي دهد.
پخش نماهنگي از معرفي اعضاي هيأت انتخاب، آيتم بعدي برنامه بود كه پس از آن نيز، كليپي با مضمون معرفي بخش هاي مختلف جشنواره پخش شد.
محمدرضا جعفري جلوه معاونت امور سينمايي به عنوان دومين سخنران به روي جايگاه آمد و به ايراد سخنراني خود پرداخت، سخنان وي كه سرشار از همان نوع ادبيات هميشگي شامل اشعار پرطمطراق و جملات سنگين و پراكنده بود مدعي نكاتي چون حقيقت‌جويي، عدالت طلبي و واقع‌گرايانه بودن در سينماي ايران شد كه اين البته با فضاي موجود سينماي ايران و فيلم هايي كه طي سال گذشته در جشنواره فيلم فجر شركت كردند و سپس به اكران عمومي درآمدند، مقدار كمي قابل تأمل است!
تجليل از پروانه معصومي كمي فضاي رسمي مراسم را تغيير داد. وي در سخناني كوتاه پس از دريافت جايزه اش گفت: 35 سال است كه در سينما كار مي كنم و نمي دانم امشب چه اتفاقي افتاده كه من را به عنوان مادر سينماي ايران مي شناسند و اميدوارم مادر خوبي براي سينماي ايران باشم. پخش نماهنگي از آثار پروانه معصومي اما به شكلي ناقص شيوه جديدي براي تجليل از بزرگان سينما بود كه پس از آن هديه وي توسط جعفري جلوه به وي اهدا شد.
مجري مراسم، ناصر انصاري از استوديو فيلمساز را به روي صحنه خواند تا از وي تقدير شود وي هم با جمله اي طعنه دار توجه مخاطبان مراسم را به ياد جاي خاليه فيلم «صد سال به اين سالها» در جشنواره امسال انداخت. تقدير از وحيد تبريزي از استوديو بديع و محمدصادق جوادي از استوديو فيلمساز، تكميل كننده اين بخش بود. بلافاصله پس از اين بخش كاردان اشاره به از دست رفته هاي سينماي ايران كرد اما تنها كليپي از فيلم هاي رسول ملاقلي پور پخش شد. فيلمسازي كه تا آخرين لحظه هاي حيات خود با جريان مديريت دولتي سينماي ايران درگير بود و عده اي حتماً خاطرشان هست فيلم خوابگرد چرا ساخته نشد؟
اجراي قطعه اي موسيقي توسط گروه دنگشو كه توسط مجري به رسول ملاقلي پور تقديم شد (!) تجليل هاي مراسم افتتاحيه را وارد جريان تازه تري كرد. تجليل از برقعه اي (از سينمادارهاي كشور)، علي سرتيپي (پخش فيلم)، ابراهيم حقيقي (طراح و گرافيست)، محمدرضا فيروزفر (مسئول ساخت تجهيزات سينمايي)، مسعود بهنام (صدابردار و صداگذار)، مسعود جعفري جوزاني (كارگردان سينما) و البته كلي تعارف و تعاريف از يكديگر، چاشني مراسم افتتاحيه بود.
پخش كليپي از سينماهاي فرسوده و تعمير برخي از آنها گزارشي تصويري بود كه از فعاليت هاي مؤسسه سينماشهر پخش شد كه اينجا مجري مراسم ترجيح داد تنها به شكل كلامي از مهندس مجيد مس‌چي تشكر كند. توسط يك نماهنگ هيأت انتخاب و داوري بخش مواد تبليغي معرفي شد و سپس داورها به روي سن دعوت شدند. مهدي كرم پور بيانيه هيأت داوران را خواند و سپس از ابراهيم حقيقي تجليل شد. اهداي جوايز بخش مواد تبليغي فضاي يكنواخت مراسم را كمي تغيير داد. عبدالله عبدي نسب عكاس فيلم «جايي در دوردست» سيمرغ بلورين بخش عكاسي را گرفت و الميرا مقدم عكاس فيلم  «رئيس» ديپلم افتخار.
پوستر فيلم «اخراجي ها» كه توسط حميد رضايي طراحي شده بود سيمرغ بلورين اين بخش را به خود اختصاص داد تا شايد دلخوري سال گذشته ده نمكي كمي جبران شود!
بهزاد خورشيدي براي طراحي بيلبورد فيلم «قاعده بازي»، امير شيباني براي تيزر «اتوبوس شب» و آنونس «سنگ كاغذ قيچي» سيمرغ بلورين دريافت كرد. پخش تيزرها و آنونس ها به شيوه بسيار بد و نامطلوب مهدي كرم پور را وادار كرد كه اين پخش بد را به مظلوم بودن بخش آنونس مرتبط سازد. همچنين ابراهيم حقيقي در اظهارنظري جالب تقاضا كرد كه به تيتراژ آثار سينماي ايران نگاهي مستقل شود و به اين بخش نيز توجه كنند.
پخش نماهنگي از آثار علي حاتمي و اجراي قطعه موسيقي اي توسط گروه موسيقي دنگشو، مراسم را به پايان نزديك مي كرد. سپس از جعفري جلوه دعوت شد كه به روي سن بيايد تا تقديرنامه و جايزه جعفري جوزاني را به او اهدا كند.
پخش تصاويري از آثار جوزاني و اجراي موسيقي «شير سنگي» مراسم تجليل از وي را تكميل كرد. پايان بخش مراسم، پخش نخستين سرود ملي ايران كه مربوط به دهه 30 است بود.  مراسم افتتاحيه بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم فجر اينگونه به پايان رسيد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com