1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 408  تاريخ مخابره خبر:  ۲۷/۸/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138608270225  ساعت مخابره خبر: ۱۰:۵۹:۴۱
    ۱۳۸۶/۰۸/۲۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

«جعفري‌جلوه» در ديدار با استاندار تهران:

نهضت سالن‌سازي در سينما به تحولات فرهنگي و ارزشي مي‌انجامد

معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت ارشاد در ديدار با استاندار تهران، با تاكيد براهميت سينما به عنوان يك بستر مؤثر در ايجاد عزم ملي جهت توسعه همه جانبه كشور، احياي مجدد رونق سينما را منوط به حركتي گسترده با تعبير «نهضت سالن‌سازي» خواند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي وبصري وزارت فرهنگ وارشاداسلامي محمد‌رضا جعفري جلوه كه به منظور برقراري تفاهم نامه همكاري هاي مشترك گسترده با چند تن از مديران خود در محل استانداري تهران حضور يافته بود با بيان مطلب فوق در خصوص مسائل كليدي و مهمي كه فرا راه فعاليت هاي فرهنگي و سينماي كشور هست گفت: كلان شهر تهران و كلان استان تهران با توجه به جايگاه ويژه اي كه در عرصه اجتماعي ، سياسي و اقتصادي كشور دارد مسلماً نسبت عميقي با فعاليت‌هاي هنري ، فرهنگي و رسانه‌اي بر قرار مي‌كند.
    وي با اشاره به نسبت وجوه مختلف توسعه و فعاليت‌هاي رسانه‌اي و فرهنگي خاطر نشان، ساخت: بديهي است براي هر نوع فعاليتي نياز به فرهنگ آن داريم و همچنين نياز به فضا براي آماده سازي شرايط هر فعاليتي و بر انگيختن كساني كه مي بايست آن فعاليت را انجام بدهند.
    معاون وزير فرهنگ وارشاد اسلامي در ادامه تصريح كرد: امروزه با بخشنامه‌ها ، ابلاغيه‌ها و امريه‌هاي نهادهاي حاكميتي مردم براي تغيير مسير يا تصحيح يك عادت به حركت در نمي‌آيند بلكه در اين امر نياز به كار هوشمندانه و مستمر فرهنگي و رسانه‌اي ا‌ست.
    وي در توضيح اين مطلب گفت: براي نهادينه كردن يك باور يا ايجاد يك عزم نياز صريحي به كار فرهنگي داريم، يعني نسبت رسانه و توسعه ملي از منظر آن عزم ملي است كه بايد ايجاد شود و عزم ملي را، كار جدي فرهنگ‌سازي و افكارسازي بر عهده دارد و رسانه هاي فرهنگ‌ساز از چنين جايگاهي برخوردار هستند و سينما و مجموعه فعاليت هاي سمعي و بصري و رسانه‌اي قادر به انجام چنين فعلي هستند.
    وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در سال گذشته و توصيف سينما به عنوان رسانه برتر افزود: اين به آن معني است كه سينما مي تواند ايجاد عزم كند، يا عزم هايي را دچار تزلزل نمايد، رهبر معظم انقلاب، به تعبيري كليد توسعه كشور را در دستان سينماگران دانستند ، يعني سينماي مسئول و جذاب مي تواند يك ملت را بر انگيزد، اميدوار كند، بسوي شرايط مطلوب و آنچه كه بايد به حركت درآورد و يا در نقطه مقابل و در جهت معكوس يك سينماي شخصي، در خلوت نشسته و سهل‌انگار مي‌تواند باعث افت رويه‌ها و روحيه‌ها باشد و ياس آفرين شود.
    جعفري جلوه يادآور شد: يك سينماي پاسخگو به نيازههاي كشور مسلماً در ايجاد انگيزه براي تمام اقشار از جمله اوليا، مربيان ، صنعتگران و كشاورزان موثر عمل مي كند و براي توسعه به چنين سينمايي نياز داريم.
    معاون امور سينمايي در ادامه گفت: ديگر نمي توان شرايطي را متصور شد كه ما در حركت و تلاش باشيم و رسانه ها در كار شكل دادن به افكار نباشند. امروزه شبكه ارتباطي فرهنگي و رسانه اي با شامل شدن در همه وجوه از جمله عرصه كليپ ها و فيلم هاي كوتاه در تلفن هاي همراه به قدري گسترده و فرهنگ ساز عمل مي كنند كه تأثيرات آنرا حتي بر روي بچه ها و مواجهات روزمره شان مشاهده مي كنيد.
    جعفري جلوه ايجاد رفتار ، تغيير نگرش و ايجاد ذائقه نزد مخاطب را منوط به يك سينماي ملي قوي و مقتدر دانسته و گفت: وقتي مي توانيم از يك سينماي ملي مقتدر و مؤثر سخن بگوئيم كه از پشتوانه و اقتدار در هر دو وجه اقتصادي و فرهنگي به‌صورت توأمان برخوردار باشد.
وي خاطر نشان ساخت : سينماي ملي بر ثروت ملي استوار است و از فرهنگ ملي تغذيه مي كند و در جهت تحكيم هويت، امنيت و اقتدارملي ايفاي نقش خواهد كرد.
    جعفري جلوه با اشاره به بحث ركود اقتصادي سينما كه در برخي رسانه ها مطرح مي شود گفت: احياي سينما بدون رونق و بنيه اقتصادي آن مقدور نيست تا ارتباط منطقي بين مخاطب و فيلم در يك سالن مناسب صورت نگيرد چرخه اقتصادي سينما به حركت در نمي آيد و امروزه اعتلاي فرهنگي و هويتي سينما وابسته به رونق اقتصادي آن است و رونق اقتصادي سينما عميقاً وابسته به انگيزه و ميل مردم و خانواده ها است در وهله اول براي رفتن و فيلم ديدن درسالن هاي سينما و اين انگيزه و ميل با سالن خوب و فيلم خوب و تجهيزات با تقويت مي شود كه البته يك اطلاع رساني و تبليغات رسانه‌اي و محيطي سهل و گسترده و برنامه اكران جامع و متناسبي را نيز مي طلبد و بدنبال آن حضور گسترده و سود آور فيلمها در تلويزيون و شبكه نمايش خانگي كه به مفهوم متناسب و در خور بودن قيمت رايت تلويزيوني و ويدئويي آثار است.
    وي خاطر نشان ساخت : براي سينما رفتن امروزه فيلم خوب به تنهايي كافي نيست بلكه يك سالن مناسب كه خانواده و مخاطب در آن احساس آرامش خيال و فراغت كند به امري قطعي تبديل شده است. مسلماً راه رسيدن به چنين شرائطي سرمايه گذاري در امر نوسازي و بازسازي سالن‌هاي سينما است كه طي سال‌هاي اخير به امري حياطي مبدل شده است.
    معاون امور سينمايي در ادامه سخنانش گفت: سينما امروزه در جهان به يك صنعت و اقتصاد تبديل شده و حمايت بيشتري را مي طلبد اما در كشور ما عليرغم انتظارات فراوان فرهنگي و ارزشي كه از آن مي رود از بودجه و حمايت ناچيز و حتي كمتر به نسبت نشر كتاب و مطبوعات برخوردار است و از يارانه فرهنگي در بخش سينما خبري نيست و بايد آنرا جبران و تأمين كرد. وي در ادامه  تصريح كرد: اگر با سرمايه گذاري مناسب به حيات اين هنر رسانه برتر و كليدي توجه نكنيم توليدات سينمايي در خور ، جاي خود را به سطح نازل تري از توليدات نمايشي ، سمعي و بصري و تلويزيوني مي دهند كه در اين شكل ارزش فرهنگي هنري و تراز سينمايي مورد نظر و نياز را نداشته و مسلماً تاثيرگذاري متناسبي هم نخواهد داشت.
    وي افزود: بايد با انجام اقدامات مناسب كاري كنيم نهضت سينماسازي قداست و مشروعيت مضاعف پيدا كند و همانطور كه مردم و خيرين براي ساخت مسجد و مدرسه و ورزشگاه انگيزه دارند براي فضاي موثر و آموزش دهنده اي چون سينما نيز پيشقدم و فعال شوند.
    جعفري جلوه يادآور شد: در سفرهاي استاني معاونت امور سينمايي و سمعي وبصري در گفتگو با استانداران 16 استان كشور يكي از محوري‌ترين بحث‌ها ، همواره ساماندهي به شرايط نابسامان سالنهاي سينما بوده است. چرا كه متأسفانه به لحاظ بي توجهي‌، سهل انگاري و كم رونقي اقتصاد سينما كيفيت سالنها در بسياري از سينماهاي كشور در سالهاي گذشته بطور مدام كاهش يافته لذا در سال 85 و 86 با فعاليت محسوس موسسه سينما شهر امر بازسازي سالنها در دستور كار قرار گرفت و عليرغم بودجه اندك مان با تزريق منابع 35 سالن سينمايي در كشور را با اختصاص 2 ميليارد تومان از طرف ما و 5/2 ميليارد تومان از طرف استانداران و صاحبان سالن‌ها جمعاً 5/4 ميليارد تومان ، مورد بازسازي قرار گرفت و اين برنامه در سال اخير نيز انشاءا... براي همين تعداد سالن سينما به اجرا خواهد رسيد.
    وي افزود: تا پايان برنامه پنج ساله چهارم يعني تا 2 الي 3 سال آينده بايد تعداد سالنهاي سينمايي در كشور حداقل به دو برابر افزايش يابد و اين امر صرفاً در صورت تامين منابع مالي مورد نياز ممكن خواهد بود.
    جعفري جلوه در ادامه گفت: يكي از جدي ترين انتظارات و خواست هاي ما براي حمايت از سينماي كشور از تمام استانداري‌هاي مختلف كه با ايشان به تشريك مساعي پرداخته ايم : حمايتي است كه منتج به رونق و تحول اقتصادي در سينماي كشور شود.
    وي با اشاره به پراكندگي سالنهاي سينمايي در سطح استان تهران گفت: علاوه بر پراكندگي نامتناسب سالنها در كل استان در برخي از شهرها از جمله اسلامشهر ، كرج ، رباط كريم ، ورامين ، رودهن ، ساوجبلاغ با كمبود جدي سالن مواجه هستيم خود شهر تهران نيز از عدم تناسب پراكندگي سالنها در سطح شهره رنجور است و بايد از طريق راهكارهاي ممكن از جمله كمك مستقيم دولت و وام هاي بنگاههاي زود بازده ، وام هاي اشتغال زائي و تسهيلات ديگر به تشويق سرمايه گذاران و ايجاد انگيزه در سالن سازي هاي جديد پرداخت.
    معاون امور سينمايي تحولات فرهنگي و ارزشي در سينماي كشور را منوط به اقدامات توأمان نرم افزاري و سخت افزاري متعدد دانسته و افزود: حمايت از توليدات سينماگران جوان و راه اندازي جشنواره هاي موضوعي و اختصاصي فيلم از ديگر موارد مورد نظر در تنظيم تفاهمنامه با استانداري تهران خواهد بود كه با تشكيل كارگروه هاي ويژه به انجام خواهد رسيد.
    كامران دانشجو استاندار تهران نيز در ابتداي سخنانش با اشاره به جايگاه ويژه استان تهران به لحاظ شاخص جمعيتي بالاي آن در مقايسه با شهرهاي مختلف گفت: در اين استان جمعيت بين 15 تا 30 سال حدود 6/4 ميليون نفر را در بر مي گيرد و اين نشانگر اين امر است كه اگر كار صحيح فرهنگي در استان صورت گيرد واقعاً اثرگذار خواهد بود و مسلماً جايگاه سينما و تأثيرگذاري هنر تصويري در اين امر كاملاً مشخص است.
    استاندار تهران تاكيد كرد: سينما مي‌تواند ناهنجاري‌ها را به هنجار تبديل كند. و همچنان به عكس در صورت اشتباه در مضمون‌پردازي و سياستگذاري تخريب فرهنگي را نيز در برداشته باشد.
وي با اشاره به جايگاه اقتصادي سينما گفت: سينما هم به بنيه اقتصادي و هم به بنيه فكري قوي نياز دارد به كساني كه عشق و علاقه بالايي به فرهنگ جامعه داشته باشند تا سينما بتواند به تعميق ارزش‌هاي ديني و هويت ملي پرداخته و در سطح جامعه انسجام ايجاد كند.
    دانشجو با اشاره به نقش سالن خوب و مناسب در كنار فيلم خوب تصريح كرد: اين لازم و ملزوم يكديگرند و بايد مسئولان سينما را به عنوان يك خدمت وسيع در نظر بگيرند و البته در اين عرصه نياز به فرهنگ سازي داريم بخش فرهنگ و سينما از جاهايي به شمار مي‌روند كه حتي با در نظر گرفتن اصل 44 دولت بايد بر آن نظارت و حضور داشته و عقب نكشد.
    استاندار تهران با بيان اينكه ايجاد محيط سالم و درست در سالن‌هاي سينما شامل عرضه خدمات به خانواده‌ها بسيار مهم است، گفت: بايد علاوه بر فيلم ديدن به مبحث تفريح و اوقات فراغت خانواده‌ها نيز فكر كرد كه اين مقوله با احداث سالن‌هاي چند منظوره و مناسب به لحاظ عرضه خدمات و قيمت عرضه آنها تأمين خواهد شد تا سي دي و تلويزيون جاي سينما را نگيرند.
استاندار تهران در پايان سخنانش تصريح كرد: بايد در اين زمينه طوري عمل كنيم كه افراد خير سالن‌سازي را عملي خير دانسته و جزء باقيات و صالحات قلمداد كنند و اين فضا و ذهنيت با كار فرهنگي ايجاد مي‌شود.
    وي به تشكيل يك كارگروه ويژه و مشخص كردن رئوس و زمينه هاي همكاري مشترك بين استانداري تهران و معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري تاكيد كرده و افزود: در اين زمينه با استفاده از اهرم هايي چون بنگاه‌هاي اقتصادي زود بازده و سرمايه گذاري از طرق متفاوت ،حامي و پشتيبان نوسازي سينماها، سينماسازي ، برپايي جشنواره سينمايي مختص استان تهران و گسترش فعاليت ها و توليدات محلي و استاني خواهيم بود.
    رئوس تفاهمنامه في‌مابين معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري و استانداري استان تهران عبارت است از: بازسازي و روزآمد سازي 22 سينماي استان با 28 سالن كه بعد از عمليات اجرايي به 42 سالن تبديل خواهد شد،كمك به برگزاري جشنواره موضوعي استان،تقويت و گسترش فعاليت ها و روزآمدسازي تجهيزات دفاتر انجمن سينماي جوانان استان،كمك به تأسيس دفاتر جديد انجمن سينماي جوانان ايران،حمايت از توليد فيلم هاي كوتاه و بلند ويدئويي ، مستند و داستاني،مشاركت در برگزاري جشنواره ،كمك به موسسه خانه سينما،حمايت از طرح مبارزه با تكثير غير مجاز آثار سينمايي،كمك به شهرك سينمايي دفاع مقدس،كمك به احداث سالن سينما،استفاده دستگاه ها و نهادهاي اجرايي استان از مزايا و تسهيلات بند ي ماده 104 براي كاركنان و خانواده آنان،تأمين زمين براي احداث پرديس سينمايي،تأمين و اعطاي تسهيلات بانكي اشتغال زايي،حمايت از اكران اول فيلم سينمايي (همزمان با تهران) و حمايت و يا مشاركت در توليد فيلم‌هاي كوتاه.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com