1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 506  تاريخ مخابره خبر:  ۷/۸/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138608070204  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۰۶:۰۹
    ۱۳۸۶/۰۸/۰۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

توسط مركز هنرپژوهي نقش جهان

كارگاه نشانه‌شناسي «عباس كيارستمي» برگزار مي‌شود

دومين كارگاه خوانشي از چند فيلم عباس كيارستمي، با هدف واسازي متن سينمايي، در مركز هنرپژوهي نقش جهان برگزار مي‌شود.

    به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از خبرگزاري ها، در اين كارگاه كه دومين نشست از سلسله جلسات اميرعلي نجوميان، عضو گروه نشانه‌شناسي هنر، فرهنگستان هنر، است به بررسي و نقد نشانه‌شناسي در آثار كيارستمي پرداخته خواهد شد.
    نجوميان درباره اهداف برگزاري اين كارگاه، گفت: «واسازي متون سينمايي، در واقع بخشي از درس گفتار گروه نشانه‌شناسي هنر، در چند سال گذشته بوده است. به دليل اينكه تمايل داشتم اين كارگاه تنها به صورت نظري نبوده و به شكل كاربردي برگزار شود و از آنجا كه نگاه من به نشانه شناسي از زاويه متن پساساخت گرا، به ويژه ديدگاه ژاك دريدا، فيلسوف فرانسوي و پايه گذار اين نظريه است، بر آن شدم تا واسازي متون سينمايي را، سر فصل كارگاه خود قرار داده و از اين زاويه وارد نشانه شناسي شوم.»
    نجوميان در خصوص انتخاب سوژه‌هاي سينمايي، براي كارگاه نشانه شناسي، خاطر نشان كرد: «واسازي متون سينمايي از دو جهت مورد توجه قرار گرفت. يكي به دليل جذابيت سينما براي مخاطبان و ديگري به خاطر كمبود پژوهش و نقد درباره متون سينمايي بود.
    از آنجا كه بحث واسازي در حوزه معماري، نقاشي و عكس از قدمت بسياري برخوردار است و با توجه به اينكه با كمبود نقد پساساخت‌گرا در سينما روبرو هستيم به طوري كه حتي در غرب و كشورهاي انگليسي زبان هم، تعداد مقالات و كتاب‌ها در اين زمينه زياد نيست، تصميم گرفتم تا سلسله كارگاه‌هايي را با اين هدف، برگزار كنم.»
    نجوميان درباره انتخاب فيلم‌هاي كيارستمي، افزود: «براي دستيابي به اين هدف، ايراني و همچنين جهاني بودن عباس كيارستمي، اهميت خاصي داشت، هر چند كه معتقدم در ايران توجه لازم به اين كارگردان، نشده است.»
    نجوميان كه در جلسه اول اين درس گفتارها، به مباني نظري و تاريخچه نقد واسازي و تاريخچه‌اي از زندگي ژاك دريدا، فيلسوف فرانسوي پرداخت، در مورد جلسات آينده گفت:‌ «در سه جلسه آينده، كار بيشتر به صورت عملي و با تمركز روي چند اثر از آثار سينمايي كيارستمي صورت مي‌گيرد. و با توجه به اينكه در جلسه گذشته، آثار مورد بحث در دسترس دانشجويان و علاقه‌مندان قرار گرفت، در جلسه دوم سعي خواهد شد به بررسي فيلم «كلوز آپ» يكي از آثار بلند سينمايي كيارستمي، كه در واقع شروع خط جديدي، در مسير حركت وي به حساب مي‌آيد، پرداخته شود. همچنين اپيزود اول مجموعه 5 اين كارگردان نيز مورد نقد قرار خواهد گرفت.»
    با در نظر گرفتن سؤال‌هاي مطرح شده در نخستين جلسه اين كارگاه، نجوميان در خصوص روند برگزاري كارگاه افزود: «سؤال‌هايي كه در جلسه اول مطرح كردم، در واقع كليد حركت ما به سوي نقد اين ‌آثار هستند و تلاش مي‌كنم كه سخنران صرف اين كارگاه نباشم تا شركت كنندگان به شكل بحث و گفتگو، به بررسي و نقد آثار بپردازند.»
    از ديگر آثار كيارستمي كه در جلسات سوم و چهارم نجوميان مورد بررسي قرار خواهد گرفت، مي‌توان به دو فيلم بلند سينمايي «طعم گيلاس» و «باد ما را خواهد برد» و تعدادي فيلم كوتاه منتخب از مجموعه 5 و همچنين چند فيلم كوتاه ديگر نيز اشاره كرد.
    لازم به يادآوري است دومين كارگاه واسازي متن سينمايي: خوانشي از چند فيلم عباس كيارستمي، به همت گروه نشانه شناسي هنر، روز سه شنبه، هشتم آبان ماه، از ساعت 18-30: 15 در مركز هنرپژوهي نقش جهان، واقع در خيابان ولي‌عصر، ضلع جنوبي پارك ساعي، جنب شهر كتاب، پلاك 1101، برگزار مي‌شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com