1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 542  تاريخ مخابره خبر:  ۳/۷/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138607030216  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۴۴:۳۴
    ۱۳۸۶/۰۷/۰۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

اميدواري‌هاي تازه براي افزايش بودجه سينما

معاون امور سينمايي گفت: قريب پانزده ميليارد تومان كل بودجه‌اي است كه براي سينماي كشور در اختيار معاونت سينمايي قرار گرفته اما اميدواري‌هايي هست كه شرايط موجود بودجه كشور با حمايت‌ها و عنايت‌هايي كه صورت مي‌گيرد، گشايشي نسبي يابد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، «محمدرضا جعفري‌جلوه» ، با اشاره به برپايي جشن يازدهم سينماي ايران در روز ملي سينما، اظهار داشت: براي افزايش همدلي و انگيزه در سينماي كشور، هر برنامه‌اي كه اتفاق بيافتد خوب است و بايد مورد حمايت و توجه قرار گيرد، به‌ويژه كاري كه براساس يك سنت چندين ساله به عنوان جشن خانه سينما برگزار مي‌شود، آرام آرام به يك آئين ملي تبديل مي‌شود و اين فرآيند، به خصوص وقتي كه قرار باشد روايت‌گر و حامي سينماي ملي باشد، اهميت مي‌يابد.

* بايد از رونق، شكوفايي و تداوم حيات‌ سينماي ملي و جشن آن خشنود بود
    وي گفت: سينماي ملي كه مي‌گوييم يعني سينمايي متكي به هويت و ارزش‌هاي ملي، ديني و اخلاقي يك ملت كه از طريق بيان واقعيات و نقد منصفانه آنها به شكلي اميد آفرين و انگيزه‌بخش بروز يابد.
    معاون امور سينمايي وزارت ارشاد، تصريح كرد: وقتي جشن خانه سيما در خدمت چنين سينمايي قرار مي‌گيرد -يا بناست قرار بگيرد- بديهي است كه به يك آيين ملي تبديل مي‌شود و بايد از رونق، شكوفايي و تداوم حيات‌ آن‌ خشنود بود.
    وي با اشاره به يازدهمين جشن خانه سينما گفت: من در مجموع از آنچه امسال در جشن سينما اتفاق افتاد؛ راضي هستم.
    جعفري جلوه گفت: بايد از اين برنامه‌ها حمايت كنيم تا انشاالله با برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و جدي‌تر مستمراً اين حيات معنوي و اين شعله افروخته در سينماي كشور فروزان‌تر باشد و همچون مكمل يكديگر، اين آيين‌‌ها بتوانند اميد را در سينماگران كشور براي حركت به سوي يك سينماي بالنده‌تر افزايش دهند.

* ضعف اقتصادي سينماي ايران، به جنگي نابرابر دامن مي‌زند
    معاونت سينمايي در بخش ديگري، به روند ساخت و بازسازي سالن‌هاي سينمايي در كشور اشاره كرد و افزود:هيچ گريزي از بازسازي سالن‌هاي سينما نيست چرا كه متاسفانه سال‌هاست كه در اين زمينه تأخير يا كم‌توجهي صورت گرفته است.
    وي ادامه داد: ما صرفاً از سينما و مجموعه‌ اهالي سينما توليد فيلم را مطالبه كرده‌ايم، در حالي كه فيلم خوب در كنار سالن خوب و در كنار ديگر برنامه‌ها معنا پيدا مي‌كند.
معاونت سينمايي گفت: سينما داشتن در هر كشور، صرفا به معني فيلم ساختن نيست بلكه فيلم ديدن در سالن‌هاي خوب هم مطرح است.
    وي افزود: به تعبيري چرخه توليد و پخش، سينما را تعريف مي‌كند و اگر از فضاي نمايشي متناسب و سالن‌هاي خوب برخوردار نباشيم،اقتصاد سينما دچار ضعف خواهد شد. ضعف اقتصاد سينما، منجر به تأثيرات قطعي منفي فرهنگي خواهد شد و به نزول كيفي و مضمون فيلم‌ها خواهد انجاميد.
    جعفري‌جلوه تصريح نمود: اين امر موجب جنگي نابرابر براي سرمايه‌گذار در جهت توليد و ايجاد فضاي نامناسبي مي‌شود كه به هر شكلي بايد مخاطب خودش را از چنين فضايي به‌دست بياورد و سرمايه خودش را برگرداند.
به گفته وي؛ اين نگاه صرفاً اقتصادي و حداقلي در عرصه سينما مي‌تواند موجب نزول مضامين و كيفيت فرهنگي سينما شود كه در دهه گذشته ما اين روند را طي كرديم.
    وي گفت: امروز به ضرورت‌هاي مختلفي با سرمايه‌هاي نهادهاي دولتي، عمومي و بخش‌ خصوصي يا تركيبي از اين سرمايه‌ها،بايد سالن‌ها را بازسازي و نوسازي كرد و سالن‌هاي جديد را ساخت، يكي به اين دليل كه اقتصاد اين سينما نمي‌تواند بيش از اين در ضعف و غفلت بسر ببرد و سينمادار مي‌بايست به رونق اقتصادي‌اش مطمئن و اميدوار باشد تا همچنان سرمايه خودش را در اين زمينه بگذارد، ريسك كند و به ميدان بيايد.
    معاونت سينمايي گفت: دليل ديگر، اينكه تحولات فرهنگي سينما به رونق اقتصادي وابسته است،به اين دو دليل و هر دليل مكمل ديگري، بايد سالن‌ها را بازسازي كرد و شرايط بهتري را در فضاي نمايش و سالنهاي سينماي كشور پديد آورد.
    وي اظهار داشت: به حمدالله علي‌رغم قلت منابع كه مجموعاً در اختيار ما قرار دارد، در سال 85 توفيق پيدا كرديم، كه به بازسازي و احداث سالن هاي سينما بپردازيم و در انتهاي سال 85، هم به تعداد سالن‌ها افزوده شد و هم 35 سالن از مجموع سالن‌ها بازسازي شد.جعفري جلوه ادامه داد: مجموعا 275 سالن در انتهاي سال 85، تشكيل دهنده سالن‌هاي كشور بود كه امروز از دويست و نود و اندي سالن در كشور برخورداريم، منتهي قريب دو سوم آن همچنان نيازمند بازسازي و نوسازي است.
 متولي سينماي ايران گفت: در برنامه سال 86، با توجه به محدوديت منابع بازسازي 45 سينما را در دستور كار قرار داديم. اگر به ميزان منابع افزوده شود و منابع متناسب‌تري در اختيار باشد، ما مي‌توانيم شرايط موجود را در مدتي 2 تا 3 سال كاملاً تغيير دهيم.
    وي درباره اندك بودن بودجه بازسازي سالن‌ها و همچنين بودجه سينمايي اظهار داشت: درخواست افزايش بودجه براي بازسازي سالن‌ها سينما را بارها اعلام كرديم منتهي طبيعتاً مكانيزم تخصيص بودجه و در اختيار قرار گرفتن آن راه پرپيچ و خم و طولاني است، به‌ويژه اينكه كلا بخش فرهنگ به لحاظ بودجه در محدوديت‌هايي قرار داشت، اخيراً با توجهاتي كه در طي پيگيري‌هايي كه در درون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي (از طريق وزير محترم ارشاد اسلامي و رياست محترم جمهوري) مطرح شد، خصوصا با ابراز توجه و علاقه‌اي كه رياست جمهوري داشتند و همينطور توجه ويژه‌اي كه مقام معظم رهبري به بودجه بخش فرهنگ دارند، فضاي ويژه و گشايش نسبي حاصل شده است.
    وي تصريح كرد: اين امر به مرحله‌اي رسيده است كه ما بتوانيم طرح‌هايمان را بار ديگر ،بهتر و جامع‌تر ارائه دهيم به اين اميد كه انشاالله هم در عرصه سخت‌افزاري و هم در عرصه نرم‌افزاري منابع تازه و جديد و متناسبي تخصيص پيدا كند براي اينكه بتوانيم چند برنامه مهم را دنبال كنيم.

* به افزايش بودجه سينما اميدوار شده‌ايم
    مهندس جعفري‌جلوه درپاسخ به اين سوال كه افزايش بودجه صورت گرفته يا خير گفت:هنوز افزايشي صورت نگرفته است و ما همچنان از بودجه‌اي، حتي كمتر از بودجه سال گذشته برخورداريم و در سطح بودجه سال 85، بودجه سال 86 ما بسته شده است، اما اميدواري‌هايي هست كه بتواند شرايط موجود با حمايت‌ها و عنايت‌هايي كه صورت مي‌گيرد گشايشي نسبي يابد.
    وي ميزان اين بودجه را اعلام كرد و از افزود:من بارها اين مبلغ را اعلام كردم، قريب پانزده ميليارد تومان كل بودجه‌اي است كه براي سينماي كشور در اختيار معاونت سينمايي قرار گرفته است و اين بودجه در سال گذشته اندكي فراتر از همين مبلغ بود و در واقع بايد بگوييم چيزي معادل بودجه سال 85، مجموع بودجه‌اي است كه براي مجموعه فعاليت‌هاي گسترده‌اي در اختيار معاونت سينمايي است، يكي از آن فعاليت‌ها همين نوسازي فضاهاي نمايش كشور است كه قريب 200 سالن سينما در كشور نيازمند بازسازي است و اين بازسازي اتفاق نمي‌افتد مگر اينكه از طريق يارانه يا تسهيلات يا كمك‌هاي مستقيم، منابعي در اختيار صاحبان سالن قرار بگيرد.
    معاوت سينمايي، عنوان كرد: شرايط اقتصادي سينما هنوز اين اجازه را به سينمادار نمي‌دهد كه ريسك كند و براي بازسازي سينماي خودش از منابعي كه متعلق به خود اوست استفاده كند، چون سينما نيازمند حمايت و يارانه است، كلاً سينما به لحاظ اينكه يك هنر-صنعت است نيازمند حمايت است. وجه هنري‌اش، از سوي اقتصاد حمايت مي‌شود و وجه صنعتي‌اش يك چرخه اقتصادي مستقل را معنا مي‌كند.
    وي افزود: لذا اگر به طور مستمر، به سينما كمك كنيم و يارانه‌هاي جديدي به آن تخصيص دهيم، خطا نكرديم و به اين معنا نيست كه داريم ضرردهي سينما را جبران مي‌كنيم بلكه ما در واقع داريم سهم خودمان را در وجه هنري و فرهنگي سينما ادا مي‌كنيم.
    جعفري جلوه بازسازي و نوسازي سالن‌هاي سينما را در جهت رشد مخاطب مهم دانست و گفت:در سالنهايي كه بازسازي و نوسازي شدند به ميزان قابل توجهي افزايش مخاطب داشتيم، منتهي     برخورد سطحي با اين مسئله نبايد داشت كه بلافاصله بعد از نوسازي يك سالن، به سراغ ميزان فروشش برويم و بخواهيم بدانيم افزايش داشته يا كاهش، چرا كه چند برنامه با هم مي‌تواند رونق اقتصادي سينما را موجب شود.
    وي به تاثير سه فاكتور فيلم خوب، سالن خوب و برنامه اكران خوب تاكيد كرد و گفت: فيلم خوب، سالن خوب و برنامه اكران خوب، برنامه محوري دستور كار ما است و اين برنامه، به تدريج مي‌تواند رونق اقتصادي سينما را تبيين كند.
    محمدرضا جعفري جلوه ادامه داد: اما به‌طور كلي در سال گذشته آمار فروش سالن‌هاي بازسازي شده در قياس با زمان‌هاي قبل و شرايط قبل از بازسازي به شكل قابل توجهي گاه تا 10 برابر افزايش مخاطب و درآمد داشته است. بازسازي اقدامي است كه بايد مستمراً و بي‌وقفه دنبال شود و بدون اندك‌بيني،بخشي‌گري و با يك نگاه درازمدت لازم روي آن كار شود تا به تدريج سينماي كشور از شرايطي كه به لحاظ اقتصادي و فرهنگي در آن هست به سوي يك شرايط متناسب‌تر ارتقا پيدا كند.
    وي گفت: اگر اين سينما رونق پيدا كند ما مي‌توانيم اميدوار باشيم كه در جهان بهتر از اين سخن بگوييم و در سطح ملي، منطقه‌اي و جهاني حرف‌‌ها، سخنان و پيام‌هاي بزرگ و معاني عظيمي كه در فرهنگ ايراني، اسلامي، انقلابي ما (و آمال و آرزوهايي كه داشته‌ايم) نهفته است، مجال بروز و ظهور پيدا كند.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com