1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 451  تاريخ مخابره خبر:  ۳/۶/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138606030203  ساعت مخابره خبر: ۱۶:۳۱:۵۱
    ۱۳۸۶/۰۶/۰۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

گزارشي از‌ بزرگداشت «ابراهيم فروزش» در «تصوير شهر»

كيارستمي: «ابراهيم فروزش» به عنوان يك فيلمساز، موجودي استثنايي است

عباس كيارستمي گفت: ابراهيم فروزش هميشه در مورد كودكان فيلم مي‌ساخت، به فيلم‌هاي كودكان وفادار ماند و تنها اين را مي‌توانم بگويم كه فروزش به عنوان يك فيلمساز، موجودي استثنايي است.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، بزرگداشت ابراهيم فروزش و نمايش فيلم «سهم من همين است»؛ در نهمين مراسم سپاس از سينماگران برجسته ايران، به همت سهيل جهان‌بيگلري مدير عامل موسسه تصوير شهر و سازمان فرهنگي شهرداري تهران، چهارشنبه شب در فرهنگسراي هنر برگزار ‌شد.
    در اين مراسم كه با اجراي كامران ملكي همراه بود ابتدا وي شرح خلاصه‌اي از زندگي و فعاليتهاي ابراهيم فروزش را ارائه و گفت: فروزش در 1318 متولد شد و به جز كار در مركز سينمايي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان فيلم‌هاي كوتاه و بلند زيادي ساخت. بيش از 2 هزار دقيقه مستند و تعداد زيادي فيلمنامه نيز جزو فعاليت‌هاي اوست و بيش از يك دهه به مركز نگهداري سالمندان و معلولين در كهريزك نيز كمك مي‌كند.
    اولين سخنران اين مراسم اشرف بهادرزاده قندهاري رئيس انجمن بانوان نيكوكار بود كه پس از كامران ملكي به روي صحنه رفت.
    وي در ابتدا گفت: من واقعاً كمتر و كوچكتر از آنم كه بتوانم در وصف آقاي فروزش صحبت كنم و ترجيح مي‌دهم خاطره آشنايي خودمان را بازگو كنم.
    وي افزود: 15 سال قبل كه آسايشگاه كهريزيك در نهايت فقر و تنگدستي بود از آقاي كيارستمي خواستيم كه به آسايشگاه بيايد و براي كمك به ما فيلمي را تهيه كند. ايشان به آسايشگاه كهريزك آمدند و شروع به ساخت فيلم كردند اما به علت گرفتاريهايشان و مسافرت‌هاي مدوامشان به خارج از كشور ساخت فيلم به تعويق افتاد.
    بهادرزاده ادامه داد: روزي آقاي كيارستمي به من گفت با اينكه مي‌خواهم براي شما فيلم بسازم، مي‌ترسم نتوانم به موقع كار را تحويل بدهم، مي‌خواهي كه كسي را كه بهتر از من كار مي‌كند به شما معرفي كنم؟ و او آقاي فروزش را به ما معرفي كرد. كه پس از آن روز مدام به آسايشگاه مي‌آمد و هنوز هم با آسايشگاه سالمندان و معلولين كهريزيك در ارتباط است.
    وي در ادامه با اشاره به فيلم‌هايي كه ابراهيم فروزش از اين آسايشگاه ساخته بود گفت: ايشان با فيلم‌هايشان و زحماتي كه كشيدند در واقع جان خود را گذاشتند تا به آسايشگاه جان بدهند. فيلم‌هاي ايشان باعث شد كه من كهريزك را با خود به همه جاي دنيا ببرم و به خاطر كمك‌هايي كه به ما كردند توانستيم از كهريزكي كه چند اتاق در دل كوير بود شهري پر از توانمندي‌ها بسازيم.
    پس از وي كيومرث پوراحمد به روي صحنه رفت تا درباره ابراهيم فروزش صحبت كند. پوراحمد در ابتدا با اشاره به فيلم‌هاي فروزش گفت: فيلم‌هاي ايشان گنجينه‌اي براي نسل‌هاي آينده است اما من ترجيح مي‌دهم به جاي صحبت در مورد فيلم‌ها خاطره‌اي از ايشان نقل كنم.
    پوراحمد گفت: بعد از عيد سال 55 سناريوي كوتاهي را براي ساخت فيلم به كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان بردم. آقاي فروزش كه رئيس وقت بخش سينمايي كانون بود سناريوي من را ديد و گفت فيلمنامه بد نيست اما اشكالاتي دارد كه بايد برطرف شود و نمونه كار هم بايد به من بدهيد. من هم نامه‌اي را مبني بر كارم در سريال «آتش بدون دود» از نادر ابراهيمي گرفتم و به او دادم اما فروزش با رد كردن اين نامه گفت: كار مستقلي بكن و آن را براي من بياور.
    پوراحمد ادامه داد: من به زحمت و با قرض توانستم يك فيلم كوتاه بسازم و آن فيلم را براي ابراهيم فروزش بردم در حالي كه مدام در دل به او ناسزا مي‌گفتم. فروزش پس از ديدن فيلم گفت فيلم بد است و مشخص است كه با قرض كردن فيلم را ساخته‌اي وقتي كه به او جواب مثبت دادم گفت جايزه‌ات اين است كه فيلمت را در كانون پرورش فكري بسازي.
    وي خاطره‌اش را اينگونه ادامه داد: آقاي فروزش يك سال من را پشت در اتاقش نگه داشت و من 13 بار فيلمنامه را بازنويسي كردم تا سرانجام يك فيلم 27 دقيقه‌اي ساختم كه در جشنواره بين‌المللي فيلم كودك در آن زمان جايزه برد. و من اين جايزه را مديون آقاي فروزش هستم كه وسواس ريزبيني در من پرورش داد و نخواست اولين كارم را آسان بدست بياورم.
    وي در انتها افزود: ايشان كسان زيادي را تربيت كردند كه همه فيلمسازان موشكافي شدند.
    احمد طالبي‌نژاد منتقد سينما و فيلمساز سخنران بعدي اين مراسم بود كه بعد از حضور در صحنه گفت: اولين چيزي كه به ذهن من نيز مي‌رسد خاطره‌اي است كه بسيار شبيه خاطره آقاي پوراحمد است. سال 55 من در اصفهان دانشجو بودم و مي‌خواستيم مروري بر آثار آقاي بهرام بيضايي در دانشگاه خود داشته باشيم وقتي به آقاي بيضايي مراجعه كردم ايشان يادداشتي براي آقاي فروزش نوشت كه كپي فيلم‌هايي را كه در كانون تهيه كرده بودند به ما بدهند. وقتي پيش آقاي فروزش رفتيم چيزي نزديك 4 ساعت پشت اتاق ايشان نشستيم تا بالاخره توانستيم كپي فيلم را از كانون بگيريم.
    طالبي‌نژاد افزود: وقتي كپي فيلم‌ها را گرفتيم دوستي كه همراه من بود گفت از صبح تا به حال معطل اين دو حلقه فيلم مانديم و با عصبانيت يكي از حلقه‌هاي فيلم را پرت كرد و فيلم تا ته خيابان از هم باز شد و رفت. از آن روز تصوير بدي از آقاي فروزش در ذهنم ساختم. كه وقتي ايشان را ديدم باورم نمي‌شد حقيقتاً همان آدمي باشد كه تصوير بدي در ذهنم از او ساخته بودم.
    طالبي‌نژاد با اشاره به فيلم «خمره» گفت: فيلم «خمره» ويژگي خاصي دارد كه باعث شد من شيفته آقاي فروزش بشوم و آن هم اين است كه جغرافياي فقر و طبيعت خشني كه در كوير است به خوبي در فيلم ايشان پياده شده است.
    وي در ادامه اشاره به فيلم «كليد» اولين ساخته فروزش كرد و گفت: ابراهيم فروزش اولين كارش را با فيلم‌نامه‌اي از عباس كيارستمي ساخت. كه خيلي‌ها اين كار را در سينما كردند اما عده‌اي سعي كردند سريع از زير نام كيارستمي دربيايند و با پرداختن مسائلي ديگر به جز دنياي كودكان كه دل‌مشغولي آقاي كيارستمي بود از او فاصله بگيرند اما ابراهيم فروزش تنها كسي است كه هنوز پس از گذر اين همه سال به سينماي كودك و علائق اوليه‌اش وفادار مانده است و تمام فيلم‌‌هايشان اين ويژگي را دارد كه شخصيت‌ اصلي‌اش بچه‌ها هستند.
    طالبي‌نژاد افزود: فيلم‌هاي ايشان به لحاظ لوكيشن بسيار سخت است و ويژگي‌ آثارش هم نوعي آرمانگرايي انساني و مشتاقانه است كه عشق به سرزمين ايران در تمام آثارشان موج مي‌زند.
    سخنران بعدي اين مراسم ابراهيم فروزش بود كه در ميان تشويق حاضران به روي صحنه آمد و گفت: نمي‌دانستم فيلمي كه امشب در بزرگداشت خودم مي‌بينم اين اسم را دارد. شايد اگر از من مي‌پرسيدند كه اين اسم را روي فيلم‌ بگذارند يا نه؟ من جواب منفي مي‌دادم. چون «سهم من اين است» اسم اولين فيلمي بود كه براي كهريزك ساختم.
فروزش افزود: امروز اين اسم معنايي در مورد خود من پيدا مي‌كند كه سهم من در كليت سينماي ايران چيست؟ سهمي كوچك و ناقص كه اميدوارم تا هستم راهي را بروم كه با آن شروع كردم و به آن اعتقاد دارم.
    عباس كيارستمي سخنران بعدي اين مراسم بود كه در سخناني كوتاه گفت: ما 35 سال با هم كار كرديم و درست است كه شايد هر كدام از ما فيلمسازان گريزي به دنياي خارج از دنياي كودكان زده‌ايم اما آقاي فروزش هميشه در مورد كودكان فيلم مي‌ساخت و به فيلم‌هاي كودكان وفادار ماند و تنها اين را مي‌توانم بگويم كه فروزش به عنوان يك فيلمساز موجودي استثنايي است.
    در ادامه اين مراسم عباس كيارستمي، علي‌اكبر صادقي و سهيل جهان‌بيگلري به روي صحنه رفتند و جوايزي را به ابراهيم فروزش و جواد امامي كارگردان فيلم‌ «سهم من اين است» تقديم كردند.
    همچنين محمدرضا صوفي‌نژاد رئيس آسايشگاه سالمندان و معلولين كهريزيك به همراه اشرف بهادورزاده لوح تقدير ويژه‌اي را از طرف اين آسايشگاه به ابراهيم فروزش اهدا كردند.

**
حاشيه‌هاي مراسم
- عباس كيارستمي گفت: من با ابراهيم فروزش هم اتاق بودم و او هيچ‌وقت مرا مثل پوراحمد و طالبي‌نژاد پشت در نگذاشت.
- تپق‌ زدن كيومرث پوراحمد موقع سخنراني باعث خنده همه حضار شد.
- به علت مشكلي كه در برق سالن به وجود آمد نمايش فيلم چند بار قطع شد و دوباره از سر گرفته شد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com