1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 515  تاريخ مخابره خبر:  ۲۸/۵/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138605280229  ساعت مخابره خبر: ۱۸:۲۳:۰۱
    ۱۳۸۶/۰۵/۲۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

جنگ عراق به روايت هاليوود

نگاه هاليوود به جنگ سياسي شده است

فيلمسازان هاليوود متأثر از انتقادهاي گسترده نسبت جنگ در عراق، خود را براي به راه انداختن موجي بي‌سابقه از فيلم‌هاي ضد‌جنگ آماده مي‌کنند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، خبرگزاري فرانسه اعلام کرد بر خلاف سال‌هاي قبل که فيلم هاي ضدجنگ چند سال پس از پايان تقابل به بازار مي آمدند، اکنون يک ژانر جديد در حالي شکل گرفته که سربازان آمريکايي همچنان در خطوط مقدم "جنگ عليه تروريسم" قرار دارند.
    ماه آينده با اکران درام تلخ "در دره الله"، ساخته پل هاگيس، فيلمساز برنده اسکار که درباره قتل يک سرباز جنگ عراق است، موج اکران فيلم هاي جنگ آغاز مي شود. اين يکي از چند فيلمي است که قرار است تمايل سينماروها براي پذيرش موضوعاتي حساس مانند وقايع پس از حادثه 11 سپتامبر و تقابل در عراق و افغانستان را مورد آزمون قرار دهد.
    در پي نمايش"در دره الله"، چند فيلم با مضمون مصائب سربازان امريکايي که در عراق مي جنگند، نمايش داده مي شود. "حرمت از دست رفته" با بازي جان کيوساک يکي از اين فيلم هاست. اين فيلم که در جشنواره فيلم ساندنس با استقبال خوب منتقدان روبرو شد، ماه اکتبر در سينماهاي آمريکا اکران مي شود. "حرمت از دست رفته" داستان مردي است که همسرش حين خدمت در عراق به قتل رسيده و اکنون خانواده او با چالشي بزرگ روبروست.
    کيوساک گفت وقتي پنتاگون مانع انتشار عکس هايي شد که تابوت هاي بازگشته از جنگ را پوشيده در پرچم نشان مي داد، به قدري خشمگين شد که تصميم گرفت دراين فيلم بازي کند. او گفت: «حس مي کنم براي مردم داستان هزينه هاي انساني جنگ جالب است، نه به لحاظ سربازان درگير جنگ، بلکه از نظر نوع رهبري آن».
    "اجرا" با بازي ريس ويترسپون فيلم ديگري با اين مضمون است. ويترسپون در اين فيلم نقش همسر يک مهندس شيمي متولد مصر را به عهده دارد که بدون آنکه اتهام اش مشخص باشد دستگير مي شود و او را به بازداشتگاهي مخفي منتقل مي کنند تا تحت بازجويي سيا قرار گيرد. موج فيلم هاي ضد جنگ تا سال 2008 ادامه مي يابد.
    "تلفات ممنوع" کيمبرلي پيرس درباره يک سرباز که حاضر به بازگشت به عراق نمي شود، در ماه مارس اکران مي شود، همين طور فيلم The Hurt Locker که فيلمبرداري آن اخيرا در اردن و عراق شروع شده است.
    دارل وست، يک کارشناس در زمينه مسائل سياسي و رسانه هاي جمعي در دانشگاه براون به خبرگزاري فرانسه گفت که اعتقاد دارد موج توليد اين نوع فيلم ها بازتاب انتقادات گسترده و بي علاقگي فراگير نسبت به جنگ در عراق است. وست گفت: فيلم هاي ضد جنگ از راه مي رسند، براي اينکه نظر افکار عمومي در مخالفت با جنگ کاملا شفاف است. وقتي در بحبوحه جنگي که پاي آدم ها در آن در ميان است، فيلمي مي سازيد، خود را در معرض خطر قرار مي دهيد. اما اکنون در حالي که دو سوم آمريکايي ها جنگ در عراق را اشتباه مي دانند، بهترين موقع براي اکران چنين فيلم هايي است.
    وست با اشاره به اينکه در دو سال اخير نظر افکار عمومي در آمريکا نسبت به جنگ به شدت تغيير کرده، گفت: در سال 2004 بوش به پشتوانه جنگ عليه تروريسم دوباره انتخاب شد، اما اکنون اين اعتقاد وجود دارد که تشکيلات او سياست خارجي را له کرده و کشور را به منجلاب کشيده است. پس اکنون با امنيت مي توان به شيوه اي که تا دو يا سه سال پيش امکان اعمال آن وجود نداشت، تشکيلات بوش را زير سوال برد.
    معمولا فيلم هاي جنگي تا پايان جنگ مربوطه ساخته نمي شوند. جنگ ويتنام، هر چند فيلم هايي کلاسيک مانند "اينک آخر الزمان"، "شکارچي گوزن" و "جوخه" را به همراه داشت، اما اين فيلم ها عملا تا چند سال پس از پايان آن جنگ در سال 1975، ساخته نشدند.
    لو هريس، سردبير Movies.com، توليد فيلم هايي درباره جنگ عراق را ناشي از سياسي شدن بيش از پيش هاليوود دانست و گفت: هاليوود اکنون بسيار سياسي تر از قبل است و کمتر از حرف زدن درباره اين مسئله هراس دارد. حتي فيلمسازان و بازيگران هم در مقايسه با مثلا سال هاي 1960 سياسي تر شده اند. اکنون ميزان سرخوردگي از جنگ بسيار بيشتر از قبل است، براي اينکه بسياري از مردم با آن مخالف هستند، هر چند جنگ همچنان ادامه دارد.
    اما هريس اعتقاد دارد موفقيت احتمالي اين فيلم ها در نهايت بسته به توان آنها براي سرگرم کردن تماشاگران است. او هشدار داد: تصور مي کنم اگر فيلم هاي ساخته شده سرگرم کننده باشند و بازيگران هم خوب باشند، موفقيت آنها قطعي است. اما اگر قرار باشد پيام هاي خود را بر سر تماشاگران بکوبند، به جايي نمي رسند.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com