1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 505  تاريخ مخابره خبر:  ۱۳/۵/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138605130215  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۰۱:۵۴
    ۱۳۸۶/۰۵/۱۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

لس ‌آنجلس تايمز: هاليوود با فيلم 300 به جاي ايران خود را ترور فرهنگي كرد

روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز در گزارشي فاش كرد كه اشتباه هاليوود در ساخت فيلم 300 اين بود كه به جاي تخريب فرهنگي ايران، خود را ترور فرهنگي كرد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، لس آنجلس تايمز در اين گزارش نوشت: با وجود تلاش‌هاي نظامي و سوء‌استفاده‌هاي علني آمريكا از نفوذ و قدرت سياسي و تسليحاتي‌اش در دنيا، نتوانسته‌اند آن طور كه انتظار داشتند در خاورميانه نفوذ كنند و اينك همچون گذشته از ابزار فرهنگي و رسانه‌اي و به راه انداختن جنگ سرد براي به بارنشستن اهداف خود استفاده مي‌كنند.
    جنگ عراق و آمريكا اگر چه با شعار برقراري اصول و موازين دموكراسي در خاورميانه به راه افتاد اما تنها نتيجه‌اي به دنبال داشت گريز جامعه عراقي از مدل دموكراسي آمريكايي بود.
    مواجه شدن با چنين حقيقتي مقامات دولت آمريكا در كاخ سفيد را بر آن داشته است تا براي جلوگيري از ثبت يك شكست ديگر رو به ابزار قدرتي به نام سينما بياورند.
نتايج تحقيقات تجزيه و تحليل محتواي موسسه رندكورپ، نشان مي‌دهد كه علاقه‌مندي و حمايت مردم از محصولات سينمايي، به طور ناخواسته ازسوي مخاطبان و كاملا آگاهانه از طرف توليدكنندگان تبديل به ابزار قدرت برتر در دستان صاحبان قدرت سياسي در دنيا شده است.
    در اين تحقيق همچنين به طور خاص به جامعه عراق، ميزان علاقه‌مندي يا بي علاقگي آنها به سينماي آمريكا، عدم موفقيت جذب بازار عراق از طرف فيلم هاي هاليوودي و هم چنين برقراري ارتباط ضعيف با مخاطبان عراقي پرداخته شده است.
    يكي از مهمترين بخش‌هاي اين مطالعه آشكارا نشان مي‌دهد كه رهبران نظامي و ديپلماتيك آمريكا آماده‌اند كه در استراتژي‌هاي خود يك بازنگري كلي و اساسي به وجود آورند چون آنان تنها در بخشي از اقدامات خود آن زماني كه نقش يك رهايي بخش را براي مردم عراق بازي مي‌كردند توانستند به قلب‌هاي مردم آن كشور نزديك شوند و حسرت بودن در فضاي ايده آليستي را كه از زندگي آمريكا در ذهن داشتند بخورند و پس از برگشتن ورق به طرز غيرقابل توصيفي از جامعه عراق فاصله گرفتند و تبديل به دشمن آنان شدند.
    همين برآوردها ثابت كرد كه تنها راه براي دراختيار گرفتن كنترل عراق و ترغيب مردم آن كشور براي حركت كردن در مسيري كه كاخ سفيد مي‌پسندد، بهره گرفتن از سينما و جذب آنان به عنوان مخاطبان شماره يك هاليوود است.
    بوش و مشاورانش اخيرا اعلام كرده‌اند كه تنها به هدف گرفتن فرهنگ و فضاي فكري مردم عوام عراق از طريق سينما و تلويزيون، فكر مي‌كنند.
    تاريخ نشان داده است كه هيچ ابزاري قوي‌تر از صنعت فيلم‌سازي نمي‌تواند با استفاده از قدرت نامرئي‌اش، آرامش يك كشور را تامين كند يا برهم بزند.
    مؤسسه اطلاعات جنگ آمريكا در جريان جنگ جهاني دوم بر روي تاثير ساخته هاي هاليوود بر اذهان عمومي، انگيزه سربازان، چگونگي كنترل روند جنگ و تحمل مردم براي قبول و پذيرا شدن سختي‌ها و مشكلات ناشي از جنگ تحقيقات وسيعي انجام داد، آنها به اين نتيجه رسيدند كه قشر وسيعي از آمريكايي ها از ذهنيت درستي درباره فرهنگ خود و فرهنگ جوامع ديگر ندارند و به راحتي مي‌توان بر اساس خواست دولتمردان كشور، براي آنان خوراك ذهني فراهم كرد.
    همين برآيندها ثابت كرد كه مي‌توان به راحتي از ابزار سينما البته به شرطي كه از اعتبار فوق‌العاده‌اي برخوردار باشد براي تغيير فرهنگ و نظام فكري ساير كشورها نيز استفاده كرد؟ پس مقامات كاخ سفيد با تشكيل جلسه‌هاي متعدد ضمن ياري گرفتن از مشاوران و برنامه‌ريزان فرهنگي درمورد خاورميانه هم اقدامات كاملاً آهسته اما تضمين شده‌اي را انجام دهند.
    آنها به رهبري دونالد رامسفلد، برنامه ريزي‌هاي رسانه‌اي وسيعي ترتيب دادند و در كنار ساخت فيلم‌هايي خاص جريان‌هاي خبري تازه را به‌راه انداختند كه دربسياري ازآن موارد مخاطبان عراقي اصلي‌ترين جامعه هدف بشمار مي‌رفتند.
    اين خاص بودن جامعه عراقي گاهي به قدري توي ذوق مي‌زد كه كاملا مشخص بود كه تنها و تنها براي آنها برنامه ساخته شده و برنامه‌ريزي شده است.
    منطقه خاورميانه هميشه مورد توجه آمريكا بوده است و براي تغيير فرهنگ كشورهاي اين منطقه برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي بسيار زيادي انجام شده كه بهترين ابزار آن صنعت فيلم‌سازي آمريكا به شمار مي‌آيد.
    ساخت فيلم جنجال برانگيز  300، به سفارش عوامل پشت پرده سينماي هاليوود انجام شده بود و نمايش آن در ماه مارس  2007 واكنش گسترده ايرانيان را در اقصي نقاط دنيا در پي داشت و كاملاً غيرحرفه‌اي نشان داده كه صاحبان قدرت در آمريكا قصد تخريب فرهنگ ايران را از طريق تبليغات رسانه‌اي و فيلم‌هاي هاليوودي خود دارند.
    اگرچه 300 نخستين فيلم نبود كه از سوي منتقدان ضد آمريكايي تحريم شد و پيش از اين نيز كمپاني والت ديزني با ساخت علاالدين باعث برانگيخته شدن موج اعتراض جامعه عرب شده بود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com