1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 516  تاريخ مخابره خبر:  ۲۱/۱۲/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138512210214  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۵۲:۰۶
    ۱۳۸۵/۱۲/۲۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

انسيه شاه‌ حسيني:

از سال 60 منتظر ساخت اين فيلم بودم

انسيه شاه‌حسيني گفت: از سال 60 و زمان حضورم به عنوان خبرنگار در عمليات طريق‌القدس در انتظار ساخت فيلم «شب بخير فرمانده» بودم كه سرانجام شانس اجراي آن را پيدا كردم.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، اين كارگردان كه همزمان با اكران «شب بخير فرمانده» به همراه سيد سعيد سيدزاده تهيه‌كننده فيلم در نشست خبري اين فيلم كه حضور پيدا كرده بود با اشاره به شكل‌گيري «شب بخير فرمانده» اظهار داشت: در عمليات طريق‌القدس كه منجر به آزادسازي «بستان» شد و عراقي‌ها عقب نشيني كرده بودند غروب آن روز به خاطر موج انفجاري كه نزديك من آمده بود و شرايط بدي پيدا كرده بودم، وقتي احساس كردم مي‌توانم نفس بكشم از خدا خواستم، اين اتفاقي كه افتاده من را نكشد تا بتوانم اين حادثه را تعريف كنم.
    وي افزود: اين آرزوي ديرينه را داشتم تا اينكه بعد از فيلمنامه‌نويسي خواستم تا خودم از تخصص كارگرداني‌ام استفاده كنم و فيلم بسازم. بزرگترين آرزويم اين بود تا همين خاطراتم را به تصوير بكشم ولي با توجه به اينكه كار اولم بود، زياد مطمئن نبودم و ترجيح دادم ابتدا «غروب شد بيا» كه فيلم جمع و جورتري بود را بسازم، تا ضمن بدست آوردن تجربه، اعتماد تهيه‌كننده را نيز جلب كنم تا خاطرات جنگي خودم را نيز بسازم.
    شاه‌حسيني با بيان اينكه در «شب بخير فرمانده» سعي كرده است خاطرات‌اش را از فيلترهايي بگذراند تا براي براي تماشاگر زياد سخت و ناگوار نباشد، ادامه داد: با توجه به شرايط جامعه سعي كردم بخش اعظمي از خاطراتم را تعديل كنم تا هم در سينما و با وجود يكسري از مميزي‌ها جواب بدهد و هم اينكه آنچنان زياد دلخراش نباشد تا وقتي بحث دفاع مقدس پيش مي‌آيد حالت ناراحت كننده‌اي را براي تماشاگر تداعي كند.
    وي افزود: سعي كردم ضمن حفظ ريتم، خاطراتم خط داستاني‌تري پيدا كند تا بتواند براي تماشاگر امروز كه زياد آن حال وهوا را درك نمي‌كند و تصوير درخشان و خيلي واضحي از آن زمان ندارد قابل فهم باشد.
    اين كارگردان با اشاره به انتخاب لادن مستوفي براي ايفاي نقش اصلي فيلم گفت:تجربه اول همكاري‌ام در «غروب شد بيا» با لادن مستوفي موفقيت‌آميز بود و يكي از دلايل اصلي براي انتخاب خانم مستوفي روحيه و فيزيكش بود كه خوشبختانه علي‌رغم اختلاف سني كه با هم داريم حال وهوايش با من خيلي نزديك بود و يكسري از آن حالت‌هاي مردانه‌اي كه در من وجود دارد، در ايشان هم هست.
    وي خاطرنشان كرد: ضمن آنكه از نظر فيزيكي هم خيلي خوب جواب داد و فكر نمي‌كنم اين پوتين و اين نوع لباس برازنده بازيگر ديگري جزو ايشان باشد.
    شاه‌حسيني درباره نزديكي اين بازيگر به نقشش اظهار داشت: او با جنگ آشنايي زيادي نداشت و شيوه‌هاي من براي بازي گرفتن از هنرپيشه اينگونه نيست كه سر صحنه بروم و جزييات را به آن توضيح دهم، بلكه سعي مي‌كنم قصه را خيلي خوب تفهيم كنم و ماجرا را چنان برايش بازگو كنم كه ماجراي من را از آن خودش كند.
    وي افزود: بنابراين شخصيت را كاملا براي خانم مستوفي توضيح دادم و سر صحنه فقط روتوش كردم و حتي ماجراهاي واقعي پشت صحنه نقشي كه ايفا مي‌كرد را هم برايش تعريف مي‌كردم و ايشان با اطلاعات خيلي وسيع‌تري مقابل دوربين مي‌آمد و خوشبختانه اين شيوه جواب داد.
    سيدسعيد سيدزاده تهيه‌كننده اين فيلم هم درباره شكل‌گيري همكاريش با انسيه شاه‌حسيني گفت: من به عنوان يك تهيه‌كننده بيشتر خودم را يك شكارچي مي‌بينم. خانم شاه‌حسيني را از قبل به عنوان يك رمان نويس چيره دست و فيلمنامه نويس ارزشمندي كه آثارش در دهه 60 جزو برگزيده‌ترين آثار سينمايي كشور بود مي‌شناختم اما هيچ آشنايي اجرايي با ايشان نداشتم.  وي تصريح كرد: كار كوتاهي بنام «مجال» از ايشان به دستم رسيد كه هر بار كه آن را ديدم به عمق بيشتر اين كار پي بردم و همانجا گفتم اين آدم فيلمساز بزرگي مي‌شود و خواستم فيلمنامه‌هايي را كه دارند را بياورند كه در نهايت منجر به ساخت «غروب شد بيا» شد.
    سيدزاده افزود: بعد از «غروب شد بيا» به توانايي ايشان صحه گذاشتم و براي كار دوم هم «شب بخير فرمانده» را تعريف كردند و بعد از جلسه‌اي كه داشتيم هسته اصلي فيلم شكل گرفت و كار ساخته شد و اگر خدا بخواهد براي كار سوم هم خدمتشان خواهيم بود.
    اين تهيه‌كننده، «شب بخير فرمانده» را به نوعي اولين فيلم دفاع مقدس دانست و توضيح داد: تا به امروز و قبل از ساخت اين فيلم مي‌گفتند، سينماي دفاع مقدس اما مصداق آنرا آنچنان نمي‌توانستم پيدا كنم. ولي اين قصه مقدس بودن دفاع ما را نشان مي‌دهد و يكي از دلايلي كه پايش ايستادم همين دليل بود.
    برپايه اين خبر، در ادامه اين جلسه شاه‌حسيني با اشاره به نام فيلم اظهار داشت: ما زماني كه به هم مي‌رسيم، هيچ وقت از شب بخير استفاده نمي‌كنيم و هميشه موقع جدايي اين را مي‌گوييم و يك حس جدايي در آن وجود دارد در فيلم همچون شخصيت اصلي با فرمانده شب آشنا مي‌شود و همان شب هم جدا مي‌شوند، در نتيجه يك خداحافظي بين آنها در لحظه آشنايي ايجاد مي‌شود كه حسم اين بود فقط يك فرصت شب بخير پيش مي‌آيد.
    شاه‌حسيني مي‌گويد: اغلب كساني كه در اين فيلم مقابل دوربين رفتند، افراد واقعي هستند كه نقش خودشان را بازي كردند و ادامه داد: اينها در زمان جنگ دوستان جوان من بودند كه در «بوستان» حضور داشتند و حضورشان در اين فيلم تداعي كننده خاطرات گذشته‌شان بود حتي آن سكانس عروسي برايشان بسيار مستند بود و بعد از كات دادن هم ادامه دادند.
    شاه‌حسيني شرايط ساخت اين فيلم را بسيار سخت عنوان كرد واظهار داشت: تنها چيزي كه ما را در گرماي 55 درجه دلداري مي‌داد، اين بود كه هميشه فكر مي‌كرديم رزمنده‌ها هم با همين شرايط اينجا بودند ضمن آنكه ما در نهايت امنيت و آرامش آنجا بوديم و همين باعث مي‌شد شرايط را تحمل كنيم ومن شخصا احساس نكنم كار ويژه‌اي انجام مي‌دهم.
    وي تصريح كرد: از خدا فقط براي اين كار آبرو مي‌خواستم و حتي هنگام كار بسياري از دوستان براي اينكه به من روحيه دهند، مي‌گفتند امسال سيمرغ را حتما مي‌گيري و وقتي اين حرف‌ها را مي‌شنيدم احساس مي‌كردم تلاشي كه داريم مي‌كنيم از جنس اين حرف‌ها نيست.
    شاه‌حسيني افزود: حتي در مواقعي كه استراحت داشتيم به همراه آقاي سيدزاده با شهدا مفقودالاثر حرف مي‌زديم و كمك مي‌خواستيم تا تواني به ما بدهند كه بتوانيم كار را تمام كنيم و در نهايت به فيلم ما آبرو دهند و پاداشمان را هم از آنها مي‌گيريم.
    وي با بيان اينكه سيمرغي‌ها فيلم را نديده‌اند ولي شهدا معرفت نشان دادند و آنچه ‌خواسته از خدا گرفته است، اظهار داشت: در كشورهاي خارجي كه فيلم به نمايش درآمده مردم عكس‌العمل‌هاي خيلي مثبتي داشتند و تا اين لحظه هر وقت مي‌شونم فيلم به جشنواره‌ي خارجي هم رفته شهدا را تحسين مي‌كنم و وقتي برخورد خوب تماشاگران خارجي را با فيلم مي‌بينم احساس مي‌كنم اين بيش از آن چيزي بوده كه مي‌خواستم.
    سيدزاده در ادامه صحبت‌هاي شاه‌حسيني گفت: نگاه مردم به فيلم براي ما مهمترين جايزه است، بعد از نمايش فيلم در جشنواره فيلم فجر خانمي پيش خانم شاه‌ حسيني آمد و اظهار داشت: من نه با جنگ و نه با انقلاب هيچ سنخيتي ندارم. اما يك مطلب دارم 20 سال پيش برادرم در جبهه مفقود‌الاثر شد و آن زمان من كه بورسيه تحصيل در آمريكا را داشتم مجبور شدم به خاطر پدر و مادر از آن بگذرم و از آن موقع هر وقت پدر و مادرم ناله‌اي‌ مي‌كردند و آهي كشيدند من برادرم را نفرين كردم ولي امشب براي اولين بار احساس افتخار كردم و فهميدم برادرم براي چه جنگيد و مفقود‌الاثر شد.
    وي افزود:اين بهترين جايزه‌اي است كه عوامل فيلم از دست مردم مي‌گيرند و اميدوارم در اكران عمومي هم شرايطي فراهم شود تا مردم فيلم را ببينند و جايزه بهتري را بتوانند به عوامل بدهند.
    وي زمان اكران شب بخير فرمانده را ‌خيلي خوب دانست و گفت: دوست داشتم فيلم را امسال اكران كنيم مشكلاتي در بين راه داشتيم كه در نهايت به اين روزها موكول شد و از اين بابت خوشحال هستيم و تلاش مي‌كنيم تا مردم فيلم را ببينند واميدواريم كساني كه يادگارهاي دفاع مقدس هستند هم پشت اين كار باشند و حمايت كنند تا شرايط مطلوبي براي ارتباط مردم با اين فيلم فراهم شود.
    شاه‌حسيني نيز اظهار داشت: به نظر من علي‌رغم اينكه اكران فيلم مقداري دير شد ولي احساس مي‌كنم حوزه هنري كوتاهي‌هايي را كه در زمان اكران «غروب شد بيا» اتفاق افتاد را دارد جبران مي‌كند.
    وي در ادامه با اشاره به فيلمهاي دفاع مقدس جشنواره امسال فجر گفت: من در زمان جنگ هميشه دوست داشتم، تخريب چي باشم، آنها يك شرايط دراماتيك داشتند و هميشه خط‌شكن هستند و در سخت‌ترين و كوتاه‌ترين مدت مجبور بودند معبر باز كنند و تمام بچه‌هاي اطلاعات عمليات چشم‌شان به اين بچه‌ها بود.
    اين كارگردان افزود: من احساس كردم زمان جنگ كه نتوانستم تخريب چي باشم اما زمان صلح احساس مي‌كنم دارم به نوعي تخريب چي مي‌شوم و دارم معبر باز مي‌كنم. فيلمهاي امسال را ديدم خيلي خوشحال شدم، به دليل اينكه گفتم معبر دارد باز مي‌شود.
    وي تصريح كرد: احساس مي‌كنم تواستم معبر باز كردم و احساس مي‌كنم به آرزويم رسيده‌ام و معبرهاي مختلفي در رابطه با سينماي دفاع مقدس در حال باز شدن است و نيروهاي جديدتري مي‌آيند و نگاه‌ها متفاوت مي‌شود و اميدوارم روزي برسد كه تماشاگران براي ديدن يك فيلم جذاب و براي شنيدن يك حرف خوب فيلم‌هاي دفاع مقدس را انتخاب كنند.
    در پايان اين نشست سيدزاده درباره فيلم «پنالتي» كار آينده انسيه شاه‌حسيني گفت: اين فيلم مرحله پيش توليد را مي‌گذراند و لوكيشن‌ها تاييد شده و بازيگران همه مشخص شده‌اند و بزودي آماده‌سازي دكور و نشست نهايي را خواهيم داشت واميدواريم در سال جديد فيلمبرداري را آغاز كنيم.
    داستان شب بخير فرمانده در شب عمليات طريق القدس در 8 آذر 1360 صورت گرفته است، عملياتي كه منجر به آزاد سازي مهران بعد از 18 ماه شد. قصه از شب عمليات با گم شدن يك خبرنگار جنگي در زير باران آغاز مي‌شود. در اين فيلم لادن مستوفي به ايفاء نقش پرداخته است اين فيلم به تهيه كنندگي سيدسعيد سيدزاده و حوزه هنري است.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com