1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 438  تاريخ مخابره خبر:  ۱۵/۱۲/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138512150215  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۴۷:۵۲
    ۱۳۸۵/۱۲/۱۵                              تاريخ نشر خبر :  
 

اكران فيلمها در آخرين فصل سال

زمستان؛ فصل سوخته اكران

فصل امتحانات، ايام محرم، جشنواره فيلم فجر و حتي بازيهاي آسيايي، همه و همه ويژگي هايي هستند كه فصل زمستان را از ديد كارگردان و تهيه كنندگان به فصل سرد و سوخته اكران تبديل مي كنند.

فصلي كه تنها انتخاب بين بد و بدتر به شمار مي آيد و تنها از هراس ماندن فيلمها در ترافيك اكران انتخاب مي شود...

تله؛ بي رقيب
حسن توكل نيا،‌ تهيه كننده فيلم «تله» كه در مجموع فيلمهاي به نمايش درآمده در فصل زمستان، صدرنشين جدول بوده است با وجود شرايط نامناسب فصلي از اكران اين فيلم اظهار اميدواري كرد و گفت: واقعيت اين است كه هرچند به نظر من «تله» اكران موفقي داشت، اما اين من نيستم كه بايد از شرايط اكران آن اظهار رضايت كنم، بلكه اين سينماداران هستند كه بايد اكران آن را رضايت بخش ارزيابي كنند.
    او با اشاره به اين نكته كه به هر حال فصل زمستان فصل ضعيف و ركود اكران سينماهاست ادامه داد: هر چند به شرايط موجود در اين فصل از جمله ايام محرم و جشنواره آگاهي داشتم، اما به هر حال خودم تصميم گرفتم فيلم را در اين زمان به نمايش درآورم و از عاقبت آن هم به نسبت راضي ام.
    توكل نيا با بيان اين مطلب كه به هر حال اكران فيلمها در نزديك ترين زمان ممكن بهتر از منتظرشدن براي رسيدن به شرايط مناسب است تنها معضل اكران «تله» را بي رقيب بودن آن در زمان اكران عنوان كرد و ادامه داد: متأسفانه همزمان با اكران «تله» فيلم پرفروش ديگري اكران نشد كه بازار اكران را گرم كند، چون اگر چند فيلم پرمخاطب همزمان با يكديگر اكران نشود موفقيت هر كدام بر يكديگر تأثير مي گذارد و نهايتاً به نفع همه آنها تمام خواهد شد و اين شرايطي بود كه متأسفانه «تله» از آن بي نصيب ماند.
    او در پايان با تأكيد بر اين نكته كه به هر حال نيازمند بازگشت سرمايه اش بوده است ادامه داد: شايد اگر هر تهيه كننده ديگري جاي من بود حاضر نمي شد فيلم را در اين فصل به اكران درآورد، اما من با وجود تمام اين مسائل چندان هم از حاصل آن ناراضي نيستم.

جايي در دوردست؛ انتخاب بين بد و بدتر
محمود فلاح تهيه كننده «جايي در دوردست» با اظهار نارضايتي از شرايط اكران اين فيلم فصل زمستان را نامناسب ترين زمان براي اكران اين فيلم دانست و ادامه داد: با توجه به اين كه اين فصل با فصل امتحانات و ايام محرم و مخصوصاً ايام جشنواره همزمان شد، در واقع بدترين زمان اكران نصيب «جايي در دوردست» شد كه به هيچ عنوان رضايت بخش نيست.
    صابري، مجري طرح اين فيلم نيز با تأكيد بر نامناسب بودن شرايط اكران اين فيلم، دليل به اكران درآمدن آن را اطاعت از مقررات عنوان كرد و ادامه داد:‌ به هر حال اين زماني بود كه نصيب اين فيلم شد و ما هم مجبور شديم بين اكران نكردن و اكران در زماني نه چندان مناسب فيلم گزينه دوم را انتخاب كنيم.
    او با اشاره به تعداد مناسب سينماهاي اين فيلم اضافه كرد: با وضعيت اكران فعلي اين فيلم اينگونه به نظر مي رسد كه اگر تعداد سينماهاي كمتري مي داشت نيز تفاوت چنداني نمي كرد.

محكومين بهشت محروم از تبليغات
حجت اله سيفي كارگردان و تهيه كننده فيلم «محكومين بهشت» فراهم شدن امكانات تبليغاتي را ضامن فروش بيشتر فيلمهاي سينمايي فرهنگي مي داند.
    سيفي گفت: تعداد سينماهايي كه فيلم «محكومين بهشت» در آنها اكران نشد نسبتاً زياد بود اما تعداد زياد سينما مثل تعداد زياد كاسه بشقاب است و يك فيلم براي جذب مخاطب بايد مخاطب را از اكران فيلم مطلع كند.
    وي افزود: تبليغات به تهيه كننده و كارگردان فيلمهاي فرهنگي فرصت معرفي امكان تماشاي يك فيلم فرهنگي كه ضمن بيان مسائل اجتماعي مخاطب را از نظر بصري نيز اغنا مي كند و بر ميزان فروش فيلم نيز بسيار مؤثر است.
    وي معتقد است مسئولان فرهنگي به جريان سازي هاي فرهنگي در عرصه هاي هنري توجه ندارند و هنرمندان در اين عرصه مانند انسان هاي پاشكسته لنگ لنگان گام برمي دارند.
    سيفي با اشاره به لزوم پرداخت مبلغ 2 ميليون و صد هزار تومان با در نظرگرفتن 80 درصد تخفيف براي پخش يك بار آگهي 15 ثانيه اي از تلويزيون گفت: سيستم هاي اطلاع رساني در كشور ما بيشتر از اينكه در خدمت نظام فرهنگي باشند به تبليغ اقلام اقتصادي از جمله «چيپس پفك و ميز و صندلي» بيشتر توجه دارند.
    اين كارگردان گفت: نگاه سينمايي برخي كارگردانان فيلمهاي هنري را به همكاري با چهره هاي سينمايي ترغيب مي كند و اين امر خود به خود تبليغ وسيعتر و فروش بيشتر را براي فيلم به همراه دارد در حالي كه برخي قصه ها مثل قصه فيلم من حضور بازيگر غيرچهره را طلب مي كرد.
    سيفي در ادامه با بيان اين مطلب كه هنوز سرمايه اوليه ساخت فيلم «محكومين بهشت» برنگشته است گفت: از ميزان فروش فيلم اطلاع دقيق ندارم، اما اين را مي دانم كه سازمان هاي فرهنگي مثل شهرداري هيچگونه حمايتي از ساخت اين فيلم نكردند و تنها فارابي كه با پرداخت وام ساخت اين فيلم فرهنگي را حمايت كرد.
    وي در پايان گفت: فصل اكران اين فيلم خيلي مناسب نبود و اصولاً برنامه ريزي هاي اكران در كشور نامناسب است و به فيلمها ضربه مي زند به عنوان مثال با برنامه ريزي براي اكران چند فيلم خوب در نوروز كنار هم قراردادن اين فيلمها به فروش آنها ضربه خواهد زد در حالي كه اكران يكي از اين فيلمها كه از تبليغات مناسبي بهره مي برند در زماني كه فصل نامناسب اكران خوانده مي شود هم اين زمان را مطلوب تر مي كند و هم تأثير مثبت پرفروش فيلم خواهد داشت.

ستاره است؛ فيلم سوخته
حميد اعتباريان سرمايه گذار و تهيه كننده سه جلد «ستاره ها» كه از مجموع آنها پس از منتفي شدن امكان اكران «ستاره مي شود»، «ستاره است» را به عنوان قسمت دوم اين مجموعه روانه اكران كرد با اظهار نارضايتي از شرايط اكران اين فيلم در ادامه گفت: از آنجا كه سه قسمت اين مجموعه به نوعي با يكديگر مربوط هستند و در محتواي آنها نيز اين توالي زماني بسيار موردنظر بوده است، به همين دليل وقتي به دلايلي امكان اكران «ستاره مي شود» فراهم نشد در واقع «ستاره است» هم در زمان و شرايط مناسب خود به نمايش درنيامد.
    او با اشاره به محدوديت تبليغات و سينماهاي نمايش دهنده فيلم ادامه داد: نه تنها «ستاره است» در شرايط زماني مناسبي اكران نشد، بلكه تعداد سينماهاي نمايش دهنده اش هم بسيار محدود بود، وقتي همه اين شرايط را به برخورد با دوران برگزاري جشنواره فجر هم اضافه كنيد، ديگر نمي توان اميدي به موفقيت اكران فيلمي داشت، مخصوصاً اينكه «ستاره است» ناگهان جايگزين «ستاره مي شود» شده بود.
    اعتباريان ساختار و محتواي «ستاره است» را متناسب با ذائقه مخاطب امروز عنوان كرد كه هيچ دليل ديگري به غير از شرايط نامناسب اكران به آن لطمه نزد. او كه اين فيلم را فيلمي سوخته معرفي كرد كسي يا نهادي را مقصر به وجود آمدن چنين شرايطي ندانست و اظهار اميدواري كرد كه اكران موفق «ستاره مي شود» بعد از تعطيلات نوروز عدم موفقيت اكران «ستاره است» را جبران كند.

رازها؛ بدون تبليغ
«رازها» كه بين ساخت و اكرانش نزديك به دو سال فاصله افتاد، در گروه آزاد سينمايي و با تبليغاتي محدود به نمايش درآمد.
    محمدرضا اعلامي تهيه كننده و كارگردان فيلم با اشاره به اين نكته كه متأسفانه بوروكراسي هاي دست و پاگير، بي دليل اكران اين فيلم را تا اين زمان به تعويق انداخت، ادامه داد: در ابتدا قرار بود فيلم نوروز سال گذشته به اكران دربيايد كه چنين مسائلي، زماني به آن خوبي را از فيلم گرفت. پس از آن هم بارها بحث اكران اين فيلم پيش آمد كه هر بار به دليلي به تعويق افتاد، حالا هم كاملاً ناگهاني و بدون تبليغات خاصي فيلم در سينماهاي به نسبت درجه دو به نمايش درآمده است.
    اعلامي با بيان اين مطلب كه فروش «رازها» به نسبت ديگر فيلمهاي اين دوره به نسبت اميدواركننده بوده است، ادامه داد: هر چند در مقايسه با ديگر فيلمهايي كه به طور همزمان با اين فيلم به نمايش درآمده اند، «رازها» اكران موفق تري دارد، اما نمي توان براي رسيدن به اين موفقيت نسبي چندان خوشحال بود.
    او كه كمبود تبليغات را مهمترين عامل عدم موفقيت در اكران اين فيلم قلمداد كرد ادامه داد: جالب اينجاست كه فروش فعلي «رازها» از جلب توجه رهگذران تصادفي سينماها به دست آمده است نه تماشاگراني كه از خانه به قصد تماشاي آن به سينما آمده باشند و اين اتفاق هم فقط به خاطر نبود تبليغات مناسب براي آن صورت گرفته است.

بي وفا؛ موفقيت نسبي
«بي وفا» به كارگرداني اصغر نعيمي از ديگر فيلمهاي زمستاني بود كه با وجود تمامي شرايط حاكم بر اين فصل، از اكران به نسبت موفقي برخوردار شد.
    اصغر نعيمي، كارگردان «بي وفا» كه موفقيت يا عدم موفقيت اكران يك فيلم را وابسته به ساختار و محتواي خود فيلم ارزيابي كرد از حاصل اكران اين فيلم اظهار رضايت كرده و ادامه داد: اگر فيلمي از ويژگي هاي مورد نظر مخاطب برخوردار باشد، هيچ عاملي نمي تواند براي موفقيت اكران آن عاملي بازدارنده به شمار بيايد، چون واقعيت اين است كه مخاطب فيلم مورد علاقه خود را در هر شرايطي مي بيند.
    او كه همزماني با ماه محرم و جشنواره فيلم فجر را عواملي دانست كه تنها مي تواند 10 تا 20 درصد در حاصل فيلمها تأثيرگذار باشد ادامه داد:‌ واقعيت اين است كه هرچند صدا و سيما با پخش تيزر تلويزيوني اين فيلم موافقت نكرد و اين عدم موافقت تا حدي به اكران «بي وفا» لطمه زد اما در مجموع حاصل اكران آن رضايت بخش بوده است.
    نعيمي با اشاره به اين نكته كه در شرايط فعلي سينماداران خود به دنبال فيلمها مي آيند به ادامه اكران اين فيلم در چند سينماي تازه اشاره كرد و آن را بيانگر اين مطلب دانست كه: مسلماً «بي وفا» تاكنون هم اكران به نسبت موفقي داشته كه سينماداران احساس كردند حتي پس از پايان مدت زمان معمول اكران يك فيلم هم مي توانند آن را به نمايش درآورند.

«من و نگين دات كام» سهم كودكان از سينما
«من و نگين دات كام» فيلمي در حال و هواي سينماي كودك است كه همچون ديگر فيلمهاي اين ژانر سالها بعد از پايان ساخت و در تعداد محدودي سينما به نمايش درآمد.
    با توجه به اين نكته كه عمده مخاطبان اين فيلم دانش آموزان هستند و انجام هماهنگي هاي لازم با آموزش و پرورش و مدارس يك پروسه طولاني مدت به شمار مي رود حسين قناعت كارگردان اين فيلم اظهار اميدواري كرد «من و نگين دات كام» بتواند در مدت زماني نسبتاً طولاني بر پرده بماند تا به تدريج مخاطب خود را پيدا كند.
    او در ادامه گفت: واقعيت اين است كه خود من تا حدي در جريان نامه نگاري هاي صورت گرفته با آموزش و پرورش بودم و متوجه شدم كه به سرانجام رسيدن اين كار به مدت زماني حداقل يك ماه و نيم نياز دارد. به همين دليل است كه اميدوارم اين فيلم بتواند در مدت زماني به نسبت طولاني به نمايش دربيايد تا حاصلي رضايت بخش داشته باشد.
    او كه اميدوار است اين فيلم بعد از تعطيلات نوروزي نيز ادامه پيدا كند، گفت: با همه اين حرفها وقتي مي بينم «من و نگين دات كام» در شرايطي كه معمول فيلمهاي با اين حال و هوا در نوبت اكران قرار دارند، در چنين فصلي به نمايش درمي آيد، از نفس به اكران درآمدن آن خوشحال مي شوم. شايد سهم ما و مخاطبان اين فيلمها از سينماي كودك همين قدر باشد.
    قناعت اختصاص دادن سالن صبح برخي سينماها به نمايش اين فيلم را اقدامي مفيد ارزيابي كرد و ادامه داد: اگر اين اتفاق بيفتد طبيعي است كه اكران «من و نگين دات كام» به بعد از عيد كشيده شود.

روياي خيس؛ روياي ناتمام
«روياي خيس» فيلمي اجتماعي و مربوط به حال و هواي دوران نوجواني است، فيلمي كه به گمان پوران درخشنده كارگردان و تهيه كننده مناسبترين زمان اكرانش فصل تابستان بود.
    درخشنده كه مثل بسياري از ديگر كارگردانان و تهيه كنندگان از اكران فيلمش در اين زمان چندان اظهار رضايت نمي كند در ادامه گفت: به هيچ عنوان از زمان و شرايط اكران اين فيلم راضي نيستم، چون اين فيلم متعلق به جوانان و نوجوانان است كه در فصل تابستان فراغ بال بيشتري براي تماشاي فيلم دارند.
    او در ادامه گفت: تازه دو هفته از اكران اين فيلم مي گذشت كه فصل امتحانات به پايان رسيد، بعد از آن هم به ماه محرم برخورديم و دوران برگزاري جشنواره فيلم فجر كه سينماي سرگروه فيلم يعني سينما استقلال را به خود اختصاص داد، مجموع اين شرايط بود كه اكران بسيار نامناسبي را براي فيلم رقم زد.
    درخشنده با بيان اين مطلب كه دوران اكران «روياي خيس» بر او خيلي خست گذشته است ادامه داد: من يك تهيه كننده مستقل هستم كه بدون كمك اسپانسر يا نهاد خاصي و با سرمايه شخصي خود فيلم را به سرانجام رسانده ام، به همين دليل است كه از برخوردهايي اينچنين بسيار آزرده خاطر مي شوم.
    او كه معتقد است حمايت متوليان فرهنگي از چنين فيلمهايي امري كاملاً ضروريست، درباره حمايت هاي صدا و سيما از پخش تيزرهاي تلويزيوني اين فيلم گفت: هر چند، تلويزيون در حد پخش چند تيزر 14 ثانيه اي به تبليغ اين فيلم كمك كرد، اما واقعيت اين است كه اين ميزان محدود در زمان هاي نامنظم و پراكنده نتوانست كمك چنداني به حال اكران اين فيلم باشد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com