1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 468  تاريخ مخابره خبر:  ۹/۱۲/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138512090201  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۲۴:۵۴
    ۱۳۸۵/۱۲/۰۹                              تاريخ نشر خبر :  
 

جشنواره تخصصي سينماي مستند، تجربه‌ مديريت غيرمتمركز

فيلمسازان و پيشكسوتان عرصه سينماي مستند امسال هنگام دريافت جايزه بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر و با وجود توجه اين رويداد به حوزه مستند، بر طراحي و برپايي جشنواره مستقل سينماي مستند تاكيد كردند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، طراحي و برپايي نخستين جشنواره تخصصي سينماي مستند پيشتر در دستور كار مديريت سينمايي كشور قرار داشته و زمينه اجراي آن براي نيمه اول سال آتي فراهم شده است.
مركز گسترش سينماي مستند و تجربي به عنوان نهاد متولي حوزه فيلم كوتاه حرفه‌اي و مستند به همراه اصناف اين بخش، تجربه برپايي اين رويداد را با مشاركت صنوف دستمايه كار قرار داده است.
    به‌اعتقاد صاحب نظران، حضور پررنگ بخش خصوصي و اصناف سينمايي در طراحي و اجراي جشنواره‌هاي سينمايي بويژه در عرصه كوتاه و مستند، گستردگي موضوعي و تجربه تعامل مديريت فرهنگي و صنفي را به همراه خواهد داشت.
    "محمدرضا اصلاني" از مستندسازان مطرح كشور، برپايي جشنواره مستقل سينماي مستند را زمينه‌اي براي شكوفايي استعدادهاي جديد در اين عرصه عنوان مي‌كند.
    وي در عين‌حال معتقد است كه سينماي مستند هيچ‌گاه به دليل ماهيت انديشه‌گرا در حاشيه قرار نخواهد گرفت.
    كارگردان مستند تحسين شده "خاطرات يك 75 ساله"، افزود: برخي نگران بودند كه سينماي مستند در حاشيه قرار مي‌گيرد اما وجه واقعي سينما هيچ‌گاه فراموش نمي‌شود.
    اصلاني همچنين به ظرفيت‌هاي بالاي سينماي مستند اشاره كرد و گفت: نگاه مستندسازان جوان به مسايل فرهنگي، نسبت به گذشته، تفاوت ماهوي كرده و اين مي‌تواند براي آينده سينماي ايران، يك اتفاق مهم و تعيين‌كننده باشد.
    وي، برپايي جشنواره مستقل سينماي مستند را براي ايجاد جريان مناسب در جهت توجه به اين بخش از هنر ـ صنعت سينماي كشور اساسي خواند و بر مشاركت جدي سينماگران در شكل‌گيري آن تاكيد كرد.
    "منوچهر طياب" ديگركارگردان مطرح سينماي مستند نيز گفت: امروز دنيا به تصوير و ديدن فيلم تعلق دارد و مطالعه و كتاب در رتبه بعدي جاي دارد، تصوير بيش از كتاب ايده‌ها را به ديگران منتقل مي‌كند.
    كارگردان مستند "درياي پارس" افزود: سينماي مستند در ميان زواياي مختلف سينما از اهميت بسياري برخوردار است اما متاسفانه با وجود چنين جايگاهي هنوز به درستي ديده و مورد قضاوت قرار نگرفته است.
    طياب، ارزيابي و نمايش سينماي مستند را در شكلي خاص، حال در قالب جشنواره و يا هر رويدادي ضروري دانست و گفت: بايد دراين زمينه به همه ابعاد اين سينما و گرايش‌هاي مختلف به درستي توجه شود.
    "محمد آفريده" رييس مركز گسترش سينماي مستند و تجربي نيز گفت: سينماي مستند در حال حاضر از جايگاه خوبي برخوردار شده است، اين گونه فيلم‌ها، سالهاي قبل مهجورتر بودند اما باتوجه به ورود جوانان فعال و شرايط و امكاناتي كه در توليد فيلم به وجود آمده، فضاي قابل توجهي براي فيلمهاي مستند ايجاد شده است.
    وي افزود: اگر سينماي كشور قرار است آباد شود بايد سينماي مستند آن پيشرفت كند، در خصوص سينماي ايران پس از انقلاب اسلامي اين اتفاق افتاد.
    آفريده، طراحي و برپايي جشنواره تخصصي سينماي مستند با رويكرد بين‌المللي را به دليل وجود همين ظرفيت‌ها برشمرد و برگزاري آن را تجربه‌اي نوين با تاثيرات شگرف براي سينما برشمرد.
    "سعيد نبي" از مستندسازان جوان كشور نيز معتقد است كه جشنواره مستند بايد مستقل و فارغ از تمركز گرايي طراحي و اجرا شود.
وي توضيح داد: مديريت جشنواره تخصصي سينماي مستند بايد با بهره‌گيري از تجربيات مديريت فرهنگي و صنفي صورت گيرد و در اداره آن به نظرات فيلمسازان و تهيه‌كنندگان مستقل نيز توجه شود.
    كارگردان و تهيه‌كننده مستندهاي "سوئيپريها" و "وانومي" افزود: رويكردهاي مديريتي در جشنواره تخصصي سينماي مستند نبايد به بخش و مركز خاصي تمايل داشته، بلكه بايد مديريت اين رويداد حاوي "نگاه فرابخشي" باشد.
    نبي در عين حال به مشكلات صنفي و برخي اختلاف سليقه‌هادر حوزه سينماي مستند اشاره‌كرد و يادآور شد: سينماگران اين عرصه بايد به خاطر حفظ جايگاه سينماي مستند، اختلاف‌هارا كنار بگذارند و براي طراحي و اجراي جشنواره‌اي شايسته براي اين عرصه به دست‌اندركاران كمك كنند.
    "پيروز كلانتري" از ديگر كارگردانان حوزه سينماي مستند هم معتقد است كه برپايي جشنواره مستقل فيلم‌هاي مستند به احياي هويت اين سينما در كشور كمك مي‌كند.
    كارگردان مستند تحسين شده "تهران چند درجه ريشتر؟"،افزود: فيلم مستند عمومابراي جشنواره‌ها بويژه فجر حكم يك فرزند خوانده را دارد وتحويل گرفتن اين فرزند از سوي دست اندركاران جشنواره‌ها صرفا براي نگاه بيروني است.
    اين مستند ساز تصريح كرد: وقتي سينماي مستند هويت مستقل پيدا مي‌كند كه جشنواره‌اي مستقل براي آن در نظر گرفته شود.
    وي يادآورشد: آحاد مستندسازان تمايل دارند كه آثارشان در جشنواره‌اي مستقل و با هويت سينماي مستند ارزيابي شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com