1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 632  تاريخ مخابره خبر:  ۲۳/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511230218  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۰۶:۴۰
    ۱۳۸۵/۱۱/۲۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

«پروژه سفارشي و تبليغاتي نبود»

افخمي،‌ بني‌اعتماد، راعي، پناهي و زرين كلك از فرش ايراني گفتند

بهروز افخمي، رخشان بني‌اعتماد، مجتبي راعي، نورالدين زرين‌كلك، جعفر پناهي، شادمهر راستين با حضور در جلسه پرسش و پاسخ «مستند فرش» به سوالات مطرح شده پاسخ دادند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، مستند «فرش ايراني» بيست و يكم بهمن ماه ظ در سينما فلسطين به نمايش درآمد.
    در جلسه‌ نقد و بررسي اين مجموعه‌ فيلم، بهروز افخمي كه فيلم « فرش‌ عشايري» را در اين مجموعه ساخته است با بيان اينكه در اين فيلم به تاجري با سابقه كه فرش عشايري را خيلي خوب سامان داده، پرداخته است گفت: تحقيقاتي را انجام دادم و در نهايت كاري شد كه آن‌ را ديديد.
    رخشان بني‌اعتماد كارگردان فيلم «فرش سه بعدي» نيز اظهار داشت: طرح‌هاي زيادي براي اين كار نوشته بودم كه هيچ كدام راضي‌ام نمي‌كرد، تا اينكه موضوع آقاي احمدي و ادعاي مالكيت فرش سه بعدي پيش آمد و تصاويري هم كه از ايشان ديديد توسط مستندسازي خارجي گرفته شده كه براي ساخت فيلمي درباره من آنجا بود و از اين تصاوير در فيلم استفاده كردم.
    جعفرپناهي كارگردان «گره‌گشا» گفت: زماني كه اين پيشنهاد مطرح شد، هيچ انگيزه‌اي نداشتم و فكر مي‌كردم سفارشي شود. اما دوستان اصرار داشتند تا من هم در اين مجموعه باشم تا اينكه خاطره‌اي از دوران كودكي‌ام به ذهنم رسيد.
    وي افزود: در آن زمان هر موقع مشكلي پيش مي‌آمد، پدرم فرش‌مان را به بانك مي‌سپرد و با پولي كه مي‌گرفت گره‌گشايي مي‌كرد و ما تنها يك ماه قبل و بعد از عيد اين فرش را در خانه داشتيم.
    وي افزود: تحقيقاتي انجام دادم و ديدم 8 سال است كه ديگر اين كار انجام نمي‌شود. اين صحنه‌ها را بازسازي كرديم و كار را گرفتيم.
    مجتبي راعي سازنده فيلم «فرمايش آقا سيدرضا» نيز با بيان اينكه فرش ايراني ترجمه فرهنگ و جغرافياي ايران است گفت: هر جا كه برود و هر كسي با هر زباني اين جغرافيا را حس مي‌كند. من در اين فيلم دنبال لوكيشني بودم كه رابطه‌اي با يك نوع فرش ايراني داشته باشد و اين مكان را كه از روبرو حالت چهارخانه دارد را در كوهرنگ پيدا كردم.
نورالدين زرين كلك كه در اين مجموعه با انيميشن «قالي جادو» حضور دارد در ابتدا با اين سوال كه فيلم من را دوست داشته‌ايد يا نه اظهار داشت: من اهل فانتزي هستم و چه فانتزي بالاتر از قاليچه جادو اين بهترين فانتزي است كه مي شود راجع به آن فيلم ساخت. در انتهاي اين فيلم هم شازده كوچولو با قاليچه جادواش به سياره‌اش برمي‌گردد.
شادمهر راستين از نويسندگان تعدادي از اين مجموعه‌ها علت عدم حضور رضا ميركريمي در جلسه فيلمبرداري فيلمش عنوان كرد و گفت: البته ايشان از نوع كپي فيلم راضي نيستند واين مجموعه نياز به بازنگري دوباره‌اي دارد.
    وي تصريح كرد: اين فيلم كه از سوي منوچهر محمدي، رضا ميركريمي وسازمان فرش براي معرفي فرش ايران شركت گرفت در 11 ماه به سرانجام رسيد و حضور كارگردانان بزرگ اعتبار خاصي به آن بخشيد در مسير توليد بسياري عقيده داشتند اين كارشكل نخواهد گرفت. اما به اعتماد شروع شد و نفس سفارش نيز از بين رفت.
به گزارش سايت سوره در ادامه بني‌اعتماد درباره حضورش در اين مجموعه گفت: نوع پيشنهادي كه اقاي ميركريمي دادند باعث شد بپذيرم. ايشان هدف را گفتند وانگيزه ملي كه پشت آن است و ساخت اين فيلم به مطرح شدن دوباره فرش ايراني در جهان كمك كند.
    وي افزود: من پيش از اين تجربه تلخي در كار مشترك پروژه كيش داشتم، اما در اين پروژه آنقدر خوب برخورد شد كه يكي از بي‌دغدغه‌ترين كارهايي بود كه تا كنون داشته‌ام.
افخمي هم با بيان اينكه در اين پروژه سفارش تبليغات مستقيمي مطرح نشد اظهار داشت: آنقدر پيشنهاد آزاد و بي قيد و شرط بود كه خودم فكر كردم براي نشان دادن معرفت زياد فيلم تبليغاتي بسازم.
    پناهي نيز هدف از ساخت اين مجموعه را معرفي فرش ايران به جهان خواند و گفت: بسياري از موزه‌ها خواهان اين فيلم خواهند بود و نمونه خوبي براي بازديد كندگانشان خواهد بود و در خارج از ايران كاربرد زيادي خواهد داشت.
    راعي نيز گفت: اگر تيتراژ فيلمها را برداريم بسياري متوجه خواهند شد فيلم را چه كسي ساخته است. موضوع آزاد اعلام شد و يعني هر كس خودش آنچه را دوست داشت، بسازد.  زرين كلك هم اين فيلم را اولين كار سفارشي‌اش عنوان كرد و گفت: براي اولين بار بود كه افراد آزاد بودند و هر چه خواستند به تصوير كشيدند و در آينده‌ام هر كاري به اين شكل باشد قبول خواهم كرد.
    عباس كيارستمي يكي ديگر از كارگردانان اين مجموعه از حاضران در سالن بود كه به خاطر حاضر بودن در جلسه نقد و بررسي فيلم «راهها» در اين جلسه حضور پيدا نكرد.
لازم بذكر است: اجراي اين جلسه را منصور ضابطيان برعهده داشت.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com