1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 405  تاريخ مخابره خبر:  ۲۱/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511210030  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۰۰:۴۱
    ۱۳۸۵/۱۱/۲۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

با ابوالقاسم طالبي، كارگردان «دستهاي خالي»

بسي راه مانده تا انتظار

ابوالقاسم طالبي امسال با فيلم دست هاي خالي در جشنواره فيلم فجر حضور پيدا كرد.

    «دستهاي خالي» يكي از سخت ترين كارهاي طالبي است. او در حين كار بيمار شد. فيلمش موقتاً تعطيل شد و او بعد از شش ماه توقف، دوباره كار را از سر گرفت. شايد او مي دانست كه اين فيلمش مي تواند نسبت به ساخته هاي قبلي اش با تماشاگران ارتباط بيشتري برقرار كند. به همين دليل روي ساخت آن سماجت به خرج داد. به نحوي كه پس از پايان دوران نقاهتش كه حدود شش ماه طول كشيد. توليد فيلم را بلافاصله از سر گرفت. فيلم او در جشنواره به اكران درآمده و هم اكنون در ميان فيلمهاي صدرنشين جدول بهترين فيلم مردمي است. با او درباره اين فيلم گفتگو كرديم.
    بدترين اتفاقي كه در طول كار ممكن است براي يك فيلمساز رخ دهد. اين است كه ناچار شود فيلمبرداري را قطع كند و راهي بيمارستان شود. ابوالقاسم طالبي دوره سخت بيماري را در طول فيلمبرداري «دستهاي خالي» پشت سر گذاشت. بيماري قلبي او آنچنان جدي بود كه مي گويد: فكر كردم ديگر نمي توانم فيلم بسازم. از شدت درد گريه ام مي گرفت. اما از آنجايي كه از بيمارستان رفتن پرهيز مي كنم. حاضر نبودم بيماري ام را بپذيرم. اما اين بيماري سرانجام رخ عيان كرد و طالبي روانه بيمارستان شد و دو عمل باز قلب روي او انجام شد. دقيقاً در همان زمان بود كه شايعاتي در توقف كامل «دست هاي خالي» كه آن زمان «به كدامين گناه» نام داشت منتشر شد. فيلمبرداري به طور موقت تعطيل شد، اما طالبي پس از توقفي شش ماهه دوباره سركار خود حاضر شد و توليد «دست هاي خالي» ادامه پيدا كرد. طالبي طرح اصلي فيلم را حدود چهار سال پيش بعد از ساخت «جنگ كودكانه» نوشته بود؛ اما توليد آن به دليل طولاني شدن بازنويسي فيلمنامه و... به تعويق افتاد. «طرح «دست هاي خالي» را به دو نويسنده دادم. مرتب با آنها كلنجار رفتم. در نهايت هر دو نويسنده به اين نتيجه رسيدند كه نمي توانند براي من فيلمنامه بنويسند.
    چون هر بار كه آنها مي نوشتند و فيلمنامه اي به من مي دادند، اصلاً راضي ام نمي كرد. آنها پولشان را گرفتند و فيلمنامه شان را بردند و من ماندم و همان طرح اوليه. در نهايت فيلمنامه شش بار بازنويسي شد و دو سال طول كشيد تا به توليد رسيد.
    فشار زياد در توليد من را از پا انداخت. چهار ماه بعد دوباره به لطف حق مشغول شدم و حالا كار تمام شده است. طالبي سختگيري زيادي روي فيلمنامه داشته و بيشترين دغدغه او هنگام ساخت فيلم اجراي درست فيلمنامه بوده است. داستان اين فيلم درباره همسر شهيدي است كه قصد دارد زندگي جديدي را شروع كند، اما دختر او مشكلاتي به وجود مي آورد. اين فيلم هم در ادامه اهداف طالبي و خط فكري اوست.
    هدف من در سينما از حدود 20 سال پيش كه وارد اين عرصه شدم، تغيير نكرده است، ولي عميقتر به مسئله نگاه مي كنم و اميدوارم بتوانم متعالي تر كار كنم تا به انتظارم برسم، پس راه بسياري مانده است. او اميدوار است كه بيماري اش با اين كه در روند توليد فيلم تأثير گذاشت، در كيفيت كار بي تأثير بوده باشد و تماشاگران و منتقدان لايه هاي مختلف فيلم را مورد توجه قرار دهند: دوست دارم هر كس در حد شناختي كه دارد. دريافتي از فيلم داشته باشد و تمام جنبه هاي «دستهاي خالي» مورد توجه قرار گيرد.
خسرو شكيبايي، مريلا زارعي، فاطمه گودرزي و... بازيگران آخرين ساخته طالبي هستند.
فيلمبرداري اين فيلم اول ارديبهشت ماه امسال شروع و پس از 13 جلسه متوقف شد تا اينكه از 15 آبان با حضور طالبي بخش هاي باقيمانده فيلم جلوي دوربين رفت و سرانجام 13 دي ماه به پايان رسيد.
    طالبي از جمله فيلمسازاني است كه فيلمهاي او كمتر رنگ اكران عمومي را به خود ديده اند. «جنگ كودكانه» و «عروس افغان» تاكنون اكران نشده است و «نغمه» پس از «آقاي رئيس جمهور» آخرين فيلم طالبي بود كه در سينماها به نمايش عمومي درآمد.
شايد با خويشتن داري كه تخت كشيان به عنوان تهيه كننده «دست هاي خالي» براي توليد فيلم داشته، اين فيلم به سرنوشت ديگر آثار طالبي دچار نشود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com