1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 582  تاريخ مخابره خبر:  ۱۸/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511180202  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۱۶:۵۷
    ۱۳۸۵/۱۱/۱۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

نگاهي به «روز برمي‌آيد»

فيلمي ساده که مي‌توانست نمايشي ماندگار باشد

اگر بيژن ميرباقري به جاي ساخت «روز برمي‌آيد» در قالب يک فيلم سينمايي، شرايط به صحنه بردن يک تئاتر را فراهم مي‌کرد، نتيجه بسيار بهتري مي‌گرفت.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، فيلمنامه «روز برمي آيد» بي ترديد بر صحنه تئاتر با حضور بازيگران توانا و کارگرداني دقيق مي توانست تبديل به اثري ماندگار و تاثيرگذار شود. ديالوگ هاي فراوان و طولاني، نبود تصاوير سينمايي در متن، استفاده از تنها يک لوکيشن بدون تنوع بصري لازم مهمترين ويژگي هاي اين فيلمنامه است. البته اينکه يک نوشته مناسب ارايه در قالب فيلم يا تئاتر باشد، هيچ مزيت يا ضعف شمرده نمي شود، مسئله اصلي اين است که کارگردان اثر را نشناخته است.
    داشتن پتانسيل تصويرسازي ابتدايي ترين ضرورت و نياز يک فيلمنامه است. البته طي چند سال گذشته فيلم هايي با ويژگي کم و بيش مشابه «روز برمي‌آيد» ساخته شده، اما در اين نوع آثار حرکت در زمان گذشته و حال و توجه به عنصر تصوير اهميت خاصي داشته است. در حالي که ميرباقري به تنها چيزي که به خوبي پرداخته ديالوگ گويي هاي کم نقص و دقيق بازيگران و صدابرداري بسيار خوب فيلم است. چنانکه کوچکترين صداها و تمام حروف به طور کامل شنيده مي شود.
    در فيلم از حداکثر ظرفيت و توانايي بازيگران استفاده شده است. تجربيات امير آقايي و داريوش فرهنگ در زمينه تئاتر و همکاري خوب يکتا ناصر با اين بازيگران باعث شده بازي ها کاملا تئاتري از آب درآيد. اغراقي که در بازي اين افراد ديده مي شود و تعامل و بده بستان هايي که در لحظه جلو دوربين شکل مي گيرد، کاملا به چشم مي آيد. به طوري که بيننده نياز به ديدن تصوير ندارد و حتي با چشم بسته بهتر مي تواند فيلم را تماشا کند، چرا که گاهي اوقات نوع بيان ديالوگ هاست که صحنه ها را تاثيرگذار مي کند.
    در «روز برمي آيد» کارگردان از تدوين چند حالت مختلف يک بازيگر در موقعيتي واحد استفاده کرده است. اين بخش تقليدي از روايت هاي پيچيده و پست مدرنيستي است که طي چند سال اخير به طور گسترده در فيلم هاي امريکايي مورد استفاده قرار گرفته، اما اين بخش هاي فيلم نيز به نوعي ناهمگون با سير حرکتي و استوار بر ساختار تئاتري اثر است و به هيچ وجه قادر به ايجاد تنوع بصري نيست.
    به نظر مي رسد اين فيلم براي رسانه تلويزيون ساخته شده باشد. البته در اين مورد هم اشتباه برنامه ريزي صورت گرفته است. به اين خاطر که اين متن براي ارايه يک تله تئاتر خوب و با کيفيت تناسب بيشتري دارد تا اينکه تبديل به يک تله فيلم متوسط شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com