1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 331  تاريخ مخابره خبر:  ۱۸/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511180009  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۴۹:۳۸
    ۱۳۸۵/۱۱/۱۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

نمايش فيلمي از كارگردان شهير ايتاليا در تهران

كيارستمي:فيلم‌هاي او يكي از انگيزه‌هاي فيلمساز شدنم بود

ماريو مونيچلي، كارگردان نامي سينماي ايتاليا كه به‌دعوت عباس كيارستمي و به بهانه بيست‌وپنجمين جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم فجر به‌همراه همسرش به ايران آمده است، پيش از اكران فيلم خود با عنوان «بورژواي كوچك» در موزه‌ي سينما در سخناني پس از ابراز خرسندي از سفر به ايران گفت: دليل خوشحالي من اينست كه سينماي ايران، سينماي بسيار باشكوهي است و در سال‌هاي اخير، به‌ويژه در ايتاليا، فضاي زيادي براي خودش باز كرد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، ماريو مونيچلي در مراسمي كه با حضور عباس كيارستمي، عليرضا رضاداد ـ دبير جشنواره ـ و محمدحسن پزشك ـ مديرعامل موزه سينما، برگزار شد، همچنين اظهار كرد: ميدانم درخواست‌هاي زيادي براي ديدن سينماي ايران هست و اگرچه، متأسفانه زياد فيلم‌هاي ايراني را نديده‌ام، ولي معتقدم فيلم‌هاي ايراني و به‌خصوص فيلم‌هاي عباس كيارستمي كه بيشتر آنها را ديده‌ام، داراي فضاي باز، با روحي شاعرانه است.
    وي افزود: با توجه به فيلم‌هايي كه اين روزها در جشنواره ديده، ميتوانم بگويم كه سينماي ايران، سينمايي است كه خودش را محدود نميكند و با مسايل پيچيده از روابط خانوادگي تا مقابله با دشمن روبرو ميشود.
    مونيچلي عنوان كرد كه زياد با ادبيات ايران آشنايي ندارد، اما روحيه شاد و حس طنز ايرانيان برايش جالب است.
    او گفت: اين روحيه، بسيار حايز اهميت است؛ چرا كه طنز، مانند يك چاقوي جراحي است و فقط از طريق طنز ميتوانيم به عمق وجود انسان‌ها برسيم، يعني آنقدر به عمق يك مسأله برسيم كه بتوانيم با آن شوخي كنيم و به‌واقعيت آن دست پيدا كنيم.
    اين كارگردان شهير سينماي ايتاليا، از اينكه پس از سال‌ها شانس سفر به ايران كه آن‌را سرزميني بزرگ با سابقه‌ي تاريخي ديرينه‌، داشته است، ابراز خرسندي كرد.
عباس كيارستمي نيز در اين نشست با اشاره به ميزبانياش از مونيچلي، او را فيلم‌سازي معتبر و برجسته براي هم‌نسل‌هاي فيلم‌سازش در ايران معرفي كرد و گفت: وقتي به دوستانم گفتم كه چند ماه پيش، ماريو مونيچلي را در ايتاليا ملاقات كردم، باورشان نشد.
    كيارستي ادامه داد: مونيچلي را كه امروز خود به‌عنوان كسي كه هنوز پس از سال‌ها با توان فوق‌العاده فيلم‌سازي را ادامه ميدهد، ميتوان بهترين فيلم دانست.
او با اظهار اينكه حضور مونيچلي در ايران يك فرصت طلايي براي جوان‌هايي است كه به فيلم‌سازي علاقمند هستند، افزود: يكي از انگيزه‌هاي من براي سينما و فيلمساز شدن، ديدن فيلم‌هاي بسيار روان، اجتماعي و پر از طنز مونيچلي بوده است.
    عليرضا رضاداد، دبير اين دوره‌ي جشنواره فيلم فجر، نيز در متني خطاب به مونيچلي عنوان كرد: شما به كشوري پا گذاشته‌ايد كه سينماي آن چند سالي بيش از سن شما قدمت دارد و مردمي پذيراي شما شده‌اند كه رفتار و كلام طنز‌آميز را با پوست و گوشت خود لمس ميكنند و ارزش آن را با تكيه بر مباني فرهنگي خويش ميستايند، چراكه باور دارند شاد كردن دل آدميان از پرخير و بركت‌ترين اعمال محسوب ميشود.
    وي افزود: بيان شيرين و كلام رندانه و طنزآميز در ادبيات ايران سابقه‌اي ديرينه دارد و زبان فارسي يكي از پررمز و رازترين زبان‌هاي مكتوب و ادبيات محاوره‌يي جهان به‌شمار ميرود، آن‌گونه كه مترجمان برجسته هنرمنداني چون حافظ به‌رغم همه‌ي تلاششان بر اين باورند كه هيچ ترجمه‌اي نميتواند ترجمان واقعي زبان رندانه و طنز‌آميز فارسي باشد.
    در ادامه اين متن آمده بود: از آنجا كه ايران سربلند متكي بر تمدن چند هزار ساله است، قدر و منزلتي خاص براي هر قدمت و سابقه‌اي قائل است.
در پايان رضاداد با ابراز ارادت وتشكر از مونيچلي و تشكر از عباس كيارستمي كه ميزبان وي بوده است، گفت: ما نيز مانند شما معتقديم سينما هميشه زنده و پايدار خواهد ماند.
بنا بر اين گزارش، در اين نشست همچنين سفير ايتاليا در ايران و محمدحسن پزشك – مديرعامل موزه سينما - حضور داشتند.
ماريو مونيچلي، 15 مه 1915 در توسكوني ايتاليا متولد شد.
    وي كارگردان 66 فيلم است. و فيلم اول او در 1935 به‌نام «بچه‌هاي خيابان پال» وآخرين فيلم آن كه در 2006 ساخته، به نام «بز صحرايي» است.
مونيچلي در 1976 جايزه‌ي بهترين كارگرداني را در برلين كسب كرد.
گفته ميشود برخي فيلم‌هاي ديگر وي از جمله «معامله بزرگ در خيابان مدونا»، «جنگ بزرگ»، «دوستان من»، «بورژواي كوچك» و «زندگي دوگانه‌ي ماتيا پاسكالز (1985)»، به سنت اصيل طنز اجتماعي ايتاليايي عمق و معناي خاصي بخشيده است.
مونيچلي از مهم‌ترين كارگرداناني است كه به نقد، هجو، اصول و قواعد دست‌وپاگير و غيرانساني بورژوازي پرداخته است.
قرار است از وي در مراسم اختتاميه بيست‌وپنجمين جشنواره‌ي فيلم فجر با اهداي لوح تقدير شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com