1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 466  تاريخ مخابره خبر:  ۱۴/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511140016  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۴۷:۰۸
    ۱۳۸۵/۱۱/۱۴                              تاريخ نشر خبر :  
 

رايگان ركورددار پركارها

جشنواره فيلم فجر امسال پركاران بسياري دارد. اسامي برخي از عوامل پشت و مقابل دوربين به دليل تعداد فيلم هاي حاضر در جشنواره چند باري تكرار شده و همين مسئله فهرست بلند بالايي از پركارترين اعضاي جشنواره فيلم فجر به وجود آورده است. نگاهي به كارنامه كاري تعدادي از اين افراد نشان مي دهد كه اين پركاري حاصل يك اتفاق است و در مورد برخي، جريان پركاري آنها ادامه يافته و به جمع شدن آثارشان در جشنواره منجر شده است.

محمدعلي سجادي
پركارترين كارگردان

سجادي با ساخت دو فيلم «مخمصه» و «رمز» امسال پركارترين كارگردان جشنواره فيلم فجر است. البته پركاري سجادي در جشنواره امسال يك اتفاق به نظر مي رسد. رمز چهار سال قبل در قالب فيلمي تلويزيوني توليد شد و سرانجام پس از اين مدت در تعليق ماندن توليد فيلم، سجادي امسال فيلم را براي حضور در جشنواره فيلم فجر آماده كرد. از سوي ديگر سجادي ساخت مخمصه را آغاز كرد تا اين فيلم براي حضور در جشنواره فيلم پليس آماده شود. فيلم به جشنواره پليس نرسيد؛ اما سجادي همچنان تلاش خود را براي به پايان رساندن مراحل فني فيلم ادامه داد تا اين كه مخمصه براي حضور در جشنواره فيلم فجر ارائه شد. اين فيلم در بخش مسابقه جشنواره پذيرفته شده و رمز در بخش مهمان جشنواره حاضر است. سجادي هر دوي اين فيلم ها را در ژانر پليسي ساخته كه از اين ميان مخمصه او برداشتي است آزاد از مخمصه مايكل مان.
هوشنگ مرادي كرماني
پركارترين نويسنده
رويكرد سينماي ايران به آثار اقتباسي و تلاش مسئولان و سياست گذاران براي ترويج اين نوع فيلمسازي باعث شده تا شاهد رشد در توليد آثار اقتباسي باشيم. حاصل اين تلاش به خوبي در جشنواره فجر امسال قابل مشاهده است. هوشنگ مرادي كرماني كه سال هاست آثارش جزو پرطرفدارترين نوشته ها از سوي اهالي سينما محسوب مي شود، امسال دو فيلم گوشواره و تك درخت ها را در جشنواره دارد.
از زماني كه قصه هاي مجيد در سينما روي پرده رفت و در تلويزيون پخش شد. اهالي سينما متوجه حضور نويسنده اي چون هوشنگ مرادي كرماني شدند كه تصويري مي نويسد و شخصيت هاي جذابي خلق مي كند. از آن پس هر دو سال يك بار فيلمي برگرفته از نوشته هاي مرادي كرماني ساخته شد؛ برخي موفق از آب درآمدند و تعدادي هيچگاه به موفقيت قصه هاي مجيد دست نيافتند.
حبيب احمدزاده
پركارترين نويسنده
حبيب احمدزاده جزو آن دسته از پركاران جشنواره است كه به نظر مي رسد پركاري اش حاصل يك اتفاق باشد.
او فيلمنامه اتوبوس شب و آن كه دريا مي رود را نوشته و در نگارش فيلمنامه مثل يك قصه با خسرو سينايي همكاري داشته است.
پركاري احمدزاده از آن جهت اتفاق به نظر مي رسد كه تا يك هفته قبل از برگزاري جشنواره قرار نبود آن كه دريا مي رود در جشنواره فيلم فجر حضور داشته باشد. نام اين فيلم زماني به فهرست آثار حاضر در جشنواره اضافه شد كه بازنگري نهايي روي اسامي آثار پذيرفته شده در بخش مسابقه جشنواره صورت گرفت.
هر سه فيلمي كه احمدزاده در نگارش فيلمنامه آنها مشاركت داشته، مربوط به سينماي دفاع مقدس هستند و به نظر مي رسد او يكي از پرشانس ترين فيلمنامه نويسان براي كسب سيمرغ جشنواره باشد.
مسعود رايگان
پركارترين بازيگر مرد
شايد كسي تصور نمي كرد مسعودر ايگان فقط سه سال پس از بازگشتش به ايران تا اين حد پركار شود كه با شش فيلم در جشنواره فيلم فجر شركت كند.
او در دومين فيلمي كه پس از ورودش به ايران بازي كرد، خوش درخشيد و سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد را از جشنواره بيست و سوم براي حضور در خيلي دور، خيلي نزديك به دست آورد و پس از آن در جمع پركارترين بازيگران سينماي ايران قرار گرفت. آن چه باعث شد رايگان يك شبه ره صد ساله را طي كند، كمبود بازيگر به سن و سال او در سينماي ايران و مستعد و توانا بودنش بود. برخي در ابتداي ورود اين بازيگر به سينما تصور كردند شباهت اندك ظاهري او به رضا كيانيان توانسته فضاي كار را براي او فراهم كند. اما پيش از آن كه اين تصور در اذهان جا بيفتد، رايگان با بازي موفقش در خيلي دور، خيلي نزديك و متعاقب آن كافه ستاره طرفداران  خود را به دست آورد و قابليت هايش را به اثبات رساند.
و اما اكنون رايگان براي سومين سال متوالي در جشنواره فيلم فجر حاضر است به اين اميد كه شايد سنتوري، خون بازي، گوشواره، دست هاي خالي و مخمصه سيمرغي ديگر براي او به ارمغان آورد. البته پاپيتال هم كه در بخش مهمان جشنواره پذيرفته شده، مي تواند تصويري متفاوت از او ارائه دهد.
فاطمه گودرزي
پركارترين بازيگر زن
چند سالي بود كه ديگر فاطمه گودرزي حضور گسترده اي در سينماي ايران نداشت. بازيگري كه مدتي سالانه دو، سه فيلم بازي مي كرد. حدود پنج سالي از دوران اوج خود فاصله گرفت و فعاليتش در زمينه بازيگري بيشتر به كارهاي تلويزيوني اش محدود شد.
اما حدوداً سه سالي مي شود كه گودرزي باز هم به روزهاي گذشته بازگشته است؛ زماني كه سالانه در يكي دو فيلم بازي مي كرد. سير صعودي فعاليت گودرزي درسينما به گونه است كه امسال نام او در ميان پركارترين بازيگران جشنواره فيلم فجر جاي گرفته است. سه فيلم دست هاي خالي، نيما يوشيج و پايان راه با بازي گودرزي در جشنواره فيلم فجر به نمايش درمي آيد كه البته فقط دست هاي خالي در بخش مسابقه حضور دارد.
لاله اسكندري
پركارترين بازيگر زن
لاله اسكندري با بازي در فيلم سينمايي شراره وارد عرصه بازيگري شد. اما پس از اين فيلم و سپس بازي در مجموعه خاك سرخ، در كنار حضورش در تلويزيون، در سينما هم روزهاي پركاري را آغاز كرد. هيچ گاه حضورش در تلويزيون مانع از آن نشد كه بازي در سينما را ترك كند يا كم رنگ تر حاضر شود. اسكندري اخيراً بازي در راننده تاكسي را به پايان رسانده كه اين فيلم در بخش مهمان جشنواره فيلم فجر حضور دارد. آفتاب بر همه يكسان مي تابد، ديگر فيلم اسكندري است كه در بخش مسابقه جشنواره پذيرفته شده و مخمصه با بازي او هم در همين بخش حضور دارد.
اسكندري پيش از مخمصه در شوريده با سجادي همكاري داشت كه البته براي بازي در آن فيلم موفق به كسب جايزه نشد.
نيوشا ضيغمي
پركارترين بازيگر زن
زمان زيادي از اولين باري كه نيوشا ضيغمي مقابل دوربين قرار گرفت، نمي گذرد.
او در اولين حضور سينمايي اش با محمدعلي سجادي در تردست همكاري كرد و همين آغاز راهي بود براي بازيگري كه بعد از آن در دو فيلم مقابل دوربين رفت. نتيجه اين مسير حضور ضيغمي در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر با سه فيلم است.
اما نكته قابل توجه درباره حضور اين بازيگر در فجر بيست و پنجم، نقش هاي متفاوتي است كه ايفا كرده است. او در اخراجي ها با ظاهر دختري جنوب شهري، در پارك وي با چهره دختري ثروتمند و در گناه من با ظاهر دختري رنج كشيده مقابل دوربين قرار گرفته است. دو فيلم از ميان اين آثار در بخش مسابقه  حضور دارد و فقط گناه من در بخش مهمان است. نيوشا ضيغمي سال گذشته براي بازي در شوريده ساخته محمدعلي سجادي، نامزد دريافت جايزه شد كه اين نامزدي، سيمرغي براي او به ارمغان نياورد.
تورج منصوري
پركارترين فيلمبردار
سينماي ايران چند فيلمبردار را به خود ديده كه زدودن خاطره آنها از سينما امكان پذير نيست. تورج منصوري هم از اين گروه فيلمبرداران است. او در فيلم هاي مختلف و با كارگردانان متفاوتي كار كرده است؛ اما به يادماندني ترين تصاوير را در آثار داريوش مهرجويي ثبت كرده است. هنوز دوربين رو دست او در مهمان مامان ساخته داريوش مهرجويي از اذهان پاك نشده و قرار است سنتوري با فيلمبرداري او و كارگرداني داريوش مهرجويي روي پرده رود. او كه در جشنواره چهارم با جاده هاي سرد، لوح زرين جشنواره را دريافت كرده و در جشنواره هشتم با هامون بهترين فيلمبردار جشنواره شناخته شده، امسال با فيلم هاي سنتوري و دست هاي خالي مي تواند خاطره آن سال ها را زنده كند. راننده تاكسي ديگر فيلم منصوري در بخش مهمان جشنواره فيلم فجر پذيرفته شده است.
ديگر پركاران
بهرام دهقاني، مهري شيرازي، مهران ملكوتي و كارن همايونفر به ترتيب پركارترين تدوينگر، طراح گريم، صدابردار و آهنگساز جشنواره بيست و پنجم هستند.
 


انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com