1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 412  تاريخ مخابره خبر:  ۲/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511020201  ساعت مخابره خبر: ۱۲:۱۴:۰۷
    ۱۳۸۵/۱۱/۰۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

حسن برزيده:

حوزه علميه مي تواند در رونق سينماي عاشورايي نقش مهمي ايفا كند

وجود برخي حساسيت ها باعث شده كه فيلمساز از روي آوردن به سينماي عاشورايي پرهيز كند و حوزه علميه مي تواند در تعيين نقاط حساس و بيان جزئيات عاشورا و قيام امام حسين (ع) موانع را از پيش روي فيلمسازان بردارد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، حسن برزيده كارگردان سينما با بيان مطلب فوق اظهار داشت: حوزه علميه به عنوان پايگاه ديني جهان اسلام مي تواند در رونق بخشيدن به سينما در پرداختن به موضوع عاشورا كمك شايان توجهي كند، بدين صورت كه برخي حساسيت هاي بي مورد و سوءتعبيرها باعث شده كه فيلمساز از روآوردن به مفاهيم عاشورايي پرهيز كند و كارشناسان حوزه مي توانند با هموار كردن اين راه و رفع برخي سوءتفاهم ها در رفع اين نقصان نقش حياتي ايفا كنند.
    كارگردان فيلم «دكل» بيان كرد: بحث عاشورا به دليل عجين بودن با فرهنگ اسلامي و علاقه به امام حسين (ع) به عنوان دغدغه فيلمسازان ما در تاريخ سينماي ايران بوده است و به همين دليل پرداخت به آيين هاي عاشورايي در سينما را نمي توان فقط به دوران بعد از انقلاب خلاصه كرد و پيش از انقلاب هم كارگردان هايي به طور مستقل به اين موضوع پرداخته اند.
    وي ادامه داد: آيين هاي عاشورايي موضوعي سفارشي در سينما نيست و بيشتر علاقه و ارادت دست اندركاران سينما آنها را جذب موضوع مي كند.
    اين كارگردان به نمونه اي از فيلم عاشورايي كه پيش از انقلاب ساخته شده اينگونه اشاره كرد:‌ از جمله آثاري كه مفاهيم قيام كربلا را در خود نهان دارد مي توان به فيلم «سفر سنگ» اشاره كرد كه ظلم و ستم يزيدان را به تصوير مي كشد.
    وي عنوان كرد: فيلمهاي با موضوع محرم و آيين هاي عاشورايي گرچه بيشتر برحسب علاقه فيلمسازان ساخته مي شود ولي براي تأثيرگذاشتن روي مخاطب و انتقال و اطلاعات درون آن نيازمند اين است كه امكان اكران آن فراهم شود و يا حداقل در حضور جشنواره اي به آنها توجه شود.
    برزيده مشكل ديده نشدن آثار سينمايي با موضوع عاشورا و محرم را معضل بزرگ اين شاخه از فيلمسازي و باعث دلسردي فيلمسازان دانست و گفت: نداشتن تداوم و برنامه ريزي بلند مدت ضعف بزرگ جشنواره هاي ديني است. متأسفانه جشنواره هاي ديني كه با عناوين مختلف هر سال شكل مي گيرد نمي تواند جريان تأثيرگذاري در اين حوزه به خصوص باشد؛‌ زيرا مي بينيم كه دبيرخانه اين حوزه ها معمولاً در طول سال تعطيل است و فقط با نزديك شدن به زمان برگزاري جشنواره فراخواني اعلام مي شود و زمان برگزاري نيز آثار سطحي به نمايش درمي آيد. بنابراين نمي توان توقع داشت اينگونه جشنواره ها بتوانند شكل ماندگار خود را حفظ كند.
    اين كارگردان در پايان اظهار داشت: براي خلق يك فيلم با مفهوم عاشورايي بايد تمامي ابزار لازم را كسب كرد، يعني فيلمساز علاوه بر تحقيقات ميداني و كتابخانه بايد در عقايد و آيين هاي مردم نيز دقيق شود تا بتواند با كنكاش در بطن عقايد به مانند يك مردم شناس آن مفهوم را حلاجي كند.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com