1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 459  تاريخ مخابره خبر:  ۱۶/۱۰/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138510160013  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۰۳:۰۶
    ۱۳۸۵/۱۰/۱۶                              تاريخ نشر خبر :  
 

سينماگران در ديدار با رييس سازمان انرژي هسته‌يي مطرح كردند:

براي خلق يك اثر سينمايي بايد آزادانه به اطلاعات دسترسي داشته باشيم

جمعي از سينماگران به دعوت انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس و خانه‌ي سينما روز گذشته ـ پنج‌شنبه ـ با غلامرضا آقازاده رييس سازمان انرژي هسته‌يي ديدار و گفت‌وگو كردند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره , در ابتداي اين ديدار و پيش از سخنراني آقازاده فيلمي 20 دقيقه‌اي درباره‌ي فعاليت‌هاي سازمان انرژي هسته‌اي ايران به نمايش درآمد.
بعد از سخنراني آقازاده درباره‌ي فعاليت‌هاي اين سازمان، سينماگران سوالاتشان را مطرح كردند.
    محمدحسين حقيقي كارگردان و تهيه‌كننده سينماي ايران با اشاره به فيلمي كه در ابتداي جلسه به نمايش درآمد گفت: فيلم اصلا خوبي نبود و اي كاش از فيلم‌سازان مي‌خواستيد كه فيلمي در معرفي فعاليت هسته‌يي ايران بسازند؟
آقازاده نيز گفت: در اين جلسه ما از شما دعوت كرديم كه فيلم بسازيد.
    وي در ادامه تصريح كرد: چهار سال چراغ خاموش حركت كرديم و چندي است كه مجوز داده شده است ـ البته نه در تمام ابعاد ـ حرف بزنيم. شما خودتان صاحب انديشه هستيد و اين جلسات براي همين است تا بتوانيم فعاليت هسته‌يي را به خوبي عرضه و معرفي كنيم.
    رييس سازمان انرژي هسته‌يي در بخشي از اين جلسه در پاسخ به سوال يكي از سينماگران گفت: بحث قابليت‌ها است و اين قابليت‌ها است كه جهان را نگران كرده است.
وي تاكيد كرد: نيروي انساني و متخصص ما براي دنيا نگران‌كننده است، چون به راحتي نمي‌تواند آن را از بين ببرند اما تسهيلات و چند آهن‌پاره را مي‌تواند.
آقازاده در بخشي از اين جلسه گفت: بحثي كه درباره‌ي باورها مطرح مي‌شود نه اينكه مردم ما به اين موضوع باور نداشته باشند، بلكه موضوع قابل لمس نيست كه در پنج سال يك جريان بزرگي در كشوري اتفاق بيفتد.
    وي افزود: در اين ميان براي انتقال و توجيه مردم و ايجاد باور، امروزه كارگردانان بخصوص سناريونويس‌ها وظيفه دارند. ‌ما احتياج داريم در اين زمينه انديشه خوبي وجود داشته باشد و ما نيز سرمايه گذاري خواهيم كرد. با اين روندي كه در برخي از فيلمها شاهد هستيم نمي‌توانيم اطمينان عمومي را بوجود آوريم، مثلا همين سريال «نرگس» كه وسط آن يك موضوع هسته‌يي را گذاشتند، يك شيوه‌ي ناموفقي بود.
آقازاده تاكيد كرد: بايد ميلياردي سرمايه گذاري كرد تا يك موضوع را به خوبي بتوان مطرح كرد.
    سعيد حاجي ميري تهيه كننده نيز پرسيد كه اين موضوعي كه ما از روسيه آدم آورده‌ايم چقدر درست است؟ گفت: اگر ما روزي اطلاعات را آشكار كنيم همه متوجه مي‌شوند كه از روسيه و چين كسي پيش ما نيامده، نه نيروي متخصص و نه تكنولوژي.
    فرهاد توحيدي فيلم‌نامه‌نويس نيز ضمن اشاره به فيلمي كه دهه 70 از شبكه بي بي سي پخش مي‌شود كه ايران در پي دسترسي به انرژي هسته‌يي است گفت: در آن دوره ما با رييس وقت «سيما فيلم» آقاي حيدريان سريال «بهشت گمشده» را در 13 قسمت با تحقيقات يكساله كار كرديم.
    اساس سريال، بازگشت يك جواني متخصص به ايران بود و به نوعي جاسوسي مي‌كرد براي كسب اطلاعات و در آن دوره از ما خواسته شد كه اين نيرو را به عنوان جاسوس مطرح نكنيم، حال در اين سال‌هاي اخير شنيده مي‌شود كه اخبار و اطلاعات هسته‌يي ايران از خود سازمان و دل سازمان به جهانيان رسيده است!
    وي افزود: براي اين‌كه دوستاني كه مي‌نويسند و مي‌سازند بتوانند خوب بسازند بايد در دستيابي اطلاعات آزادي عمل داشته باشيم، اگر بنا است سينمايي كار كنيم در اين رابطه بايد آزادانه به اطلاعات دسترسي داشته باشيم چون ما هم عاشق منافع ملي هستيم و مي‌دانيم خطوط قرمز چيست؟
آقازاده نيز در ادامه‌ي اين صحبت گفت: بعد از بازديد شما از نيروگاه‌هاي هسته‌يي با شما صحبت خواهم كرد.
    وي در ادامه به صحبت‌هاي وزير علوم دولت خاتمي در بازديد از نيروگاه‌هاي هسته‌يي اشاره كرد و گفت: ايشان مطرح كردند كه اين فن‌آوري سطح علمي دانشگاه‌هاي ما را ارتقا خواهد داد و ما هم معتقديم بعد از اين اتفاقات يك ساختار متحولي ايجاد شده است، ما امروز در دانشگاه شريف يك دانشكده تخصصي چرخه سوخت هسته‌يي و همين طور در دانشگاه‌هاي ديگر همچون شهيد بهشتي،‌ شيراز، ‌امير كبير در حال تاسيس داريم و يك كميته در وزارت علوم مشغول تدوين برنامه‌اي است كه دانشگاه‌هاي ما به اين خودباوري كه رنسانس علمي در كشور تحقق پيدا كرده است، برسند و بر اين موضوع تاكيد شود كه در يك كشوري با اوج بوروكراسي مي‌توان يك كار فوق‌العاده‌اي را در يك مدت زمان محدود انجام داد.
    آقازاده ضمن اشاره به صحبت‌هاي فرهاد توحيدي درباره‌ي مراحل تحقيقاتي گفت: آن مطالعاتي كه شما داشتيد در ابتداي كار ما بود. شما امروز برويد نطنز را ببينيد، سوژه‌هايتان را پيدا خواهيد كرد، به عنوان افرادي كه فيلم نامه نويس و خلاق هستند به يك ديد متفاوت مي‌رسيد.
    در اين نشست فرشته طائرپور ،‌ محمود كلاري، ‌رضا ميركريمي مديرعامل خانه سينما، ‌مرتضي شايسته، منوچهرمحمدي، ابوالحسن داودي،‌ عليرضا داودنژاد، ‌محسن علي‌اكبري،‌حبيب‌الله كاسه‌ساز، فريدون فرهودي، محمد پيرهادي، كامران ملكي، ايرج تقي‌پور و جواد شمقدري مشاور هنري رييس جمهور حضور داشتند.
اين جلسه طبق اعلام برپا كنندگان مقدمه‌اي بود براي بازديدي كه بزودي جمعي از سينماگران از تاسيسات هسته‌اي ايران خواهند داشت.
    هم‌چنين در ابتدا از طرف برگزاركنندگان اعلام شد: برخي از سينماگران به دليل گرفتاري داوري جشنواره پليس و جشنواره فيلم فجر و برخي سفر حج نتوانستند در اين ديدار حضور داشته باشند.

انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com