1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 597  تاريخ مخابره خبر:  ۱۶/۱۰/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138510160007  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۵۲:۱۶
    ۱۳۸۵/۱۰/۱۶                              تاريخ نشر خبر :  
 

بزرگداشت اهالي سينما در جشنواره فيلم فجر

علي نصيريان؛ بازيگري پركار و دقيق در انتخاب نقش

علي نصيريان جزو بازيگران باسابقه عرصه تئاتر، سينما و تلويزيون است كه در اين زمينه همواره پرتلاش و فعال بوده و در عين حال در انتخاب نقش‌هاي خود دقت و وسواس خاصي به خرج مي‌دهد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره ، نصيريان سال 1313 در محله سنگلج تهران چشم به جهان گشود و با اتمام دوره اوليه تحصيل وارد هنرستان هنرپيشگي تهران شد. محلي كه بعدها به دانشكده هنرهاي دراماتيك تغيير نام داد. وي با اتمام دوره تحصيل وارد گروههاي تئاتري شد و فعاليت هنري خود را در رشته بازيگري پي گرفت. حضور در گروه تئاتري "جامعه باربد" در 1331 آغازگر فعاليت هاي او در اين عرصه است.
    نگارش نمايشنامه "بلبل سرگشته" و بازي در آن و سپس ايفاي نقش در تئاترهاي‌ "امير ارسلان"، "بنگاه تئاترال"،‌ "بازرس" و "آگهي ازدواج" كارهاي اوليه اين بازيگر را تشكيل مي دهد. از همين زمان نصيريان در عرصه نمايشنامه نويسي نيز به فعاليت مي پردازد و آثاري را به رشته تحرير درمي آورد. وي زماني كه 22 سال داشت، جايزه نخستين مسابقه نمايشنامه نويسي را در 1335 براي نگارش نمايشنامه "بلبل سرگشته" دريافت كرد.
    حضور گسترده وي در عرصه تئاتر و همكاري با عباس جوانمرد، مهرداد اسكويي، عزت اله انتظامي، غلامحسين ساعدي و جعفر والي شرايط رشد و تعالي وي را فراهم آورد. چنانكه اين بازيگر سال 1348 براي بازي در فيلم "گاو" دومين ساخته سينمايي داريوش مهرجويي‌ دعوت به همكاري شد. اين فيلم جزو آثار پيشرو سينماي ايران محسوب مي شود و بر اساس نمايشنامه اي از غلامحسين ساعدي به تصوير درآمده است. عزت اله انتظامي، علي نصيريان، جعفر والي، پرويز فني زاده، جمشيد مشايخي و تعدادي ديگر از بازيگران بنام آن دوره در اين اثر بازي كردند.
    بازي در اين فيلم باعث حضور مداوم و مستمر نصيريان در عرصه سينما مي شود. به خصوص اينكه در آن زمان تئاتر در كشور ما رو به افول مي گذارد و اعتبار و استقبال دهه 30 تا نيمه دهه 40 را از دست مي دهد. وي پس از حضور در نخستين كار سينمايي اش فيلمنامه "آقاي هالو" را با همكاري مهرجويي مي نويسد كه سال 1349 به وسيله همين كارگردان به تصوير درمي آيد. اين فيلم داستان زندگي مردي شهرستاني و ساده دل را بيان مي كند كه به قصد يافتن همسري مناسب به تهران مي آيد. اما در تهران با زني آشنا مي شود و اتفاقاتي برايش به وجود مي آيد. نصيريان در اين فيلم شخصيت اصلي داستان را ايفا مي كند و انتظامي، فخري خوروش، محمدعلي كشاورز، اسماعيل داورفر، عنايت بخشي و اصغر سمسارزاده ديگر بازيگران فيلم هستند.
    بازي در فيلم هاي سينمايي "ستارخان" ساخته علي حاتمي در 1351، "پستچي" داريوش مهرجويي توليد شده در همان سال، "مهر گياه" فريدون گله در 1354، "سرايدار" به نويسندگي خسرو هريتاش و حسن شريفي مهر و كارگرداني هريتاش در 1355 و "دايره مينا" بر اساس متن مشترك ساعدي و مهرجويي و كارگرداني داريوش مهرجويي در سال 1357 حضور سينمايي اين بازيگر پيش از انقلاب را تشكيل مي دهد.
    وي در همين زمان در تعداد زيادي از تله تئاترهايي ايفاي نقش كرد كه به طور زنده از تنها شبكه تلويزيوني آن زمان پخش مي شد. اين آثار بر اساس نمايشنامه هاي مشهور و شناخته شده خارجي و ايراني و كارگردان هاي موفق عرصه تئاتر جلو دوربين مي رفت. همچنين وي تعدادي از اين تله تئاترها را كارگرداني كرد. اما نكته قابل توجه در حضور سينمايي و تلويزيوني وي انتخاب دقيق نقش هاست. يعني زماني كه آثار كم ارزش فيلمفارسي به طور مرتب توليد و اكران مي شدند، نصيريان همواره سطحي مشخص از كيفيت متن و نقش را در نظر مي گرفت.
    پس از پيروزي انقلاب اسلامي، اين بازيگر با حضور در فيلم "مدرسه اي كه مي رفتيم" به نويسندگي مشترك فريدون دوستدار و داريوش مهرجويي و كارگرداني مهرجويي در 1359 كار خود در عرصه سينما را از سر گرفت. اين فيلم اثري در ژانر كودكان و نوجوانان بود و نقش پردازي بازيگر نوجوان فيلم بسيار مورد توجه قرار گرفت.
    دهه 60 اوج فعاليت و حضور اين بازيگر در عرصه سينما است. وي در سال 1360 در سه فيلم " فصل خون" حبيب اله كاوش، " بند" غلامحسين طاهري دوست و "آفتاب نشين ها" نوشته فريدون جيراني و كارگرداني مهدي صباغ زاده جلو دوربين مي رود. وي طي سال هاي بعد در دو فيلم "جايزه" نوشته عليرضا داودنژاد و ابراهيم مكي و كارگرداني داودنژاد و "كمال الملك" اثر علي حاتمي ايفاي نقش مي كند كه فيلم "جايزه" عنوان بهترين فيلمنامه از دومين دوره جشنواره فيلم فجر و "كمال الملك" جايزه بهترين بازيگر مرد (جمشيد مشايخي) از سومين جشنواره فجر را به دست مي آورد.
    حضور در يك نقش تاريخي موجب مي شود نصيريان براي بازي در سريال تلويزيوني "سربداران" به كارگرداني محمدعلي نجفي در 1363 حضور پيدا كند و نقش قاضي القضات شهر باشتين را بر عهده بگيرد. حضور او در اين نقش بر دعوت كارگردان هايي كه در زمينه توليد آثار تاريخي فعاليت مي كردند از اين بازيگر مي افزايد. به همين خاطر يك سال بعد بازي در نقش اصلي فيلم "كفش هاي ميرزا نوروز" نوشته داريوش فرهنگ و كارگرداني محمد متوسلاني را مي پذيرد. فيلم سينمايي "جاده هاي سرد" نوشته سيامك تقي پور به كارگرداني مسعود جعفري جوزاني كه سال 1364 ساخته مي شود، ديگر حضور سينمايي اين بازيگر را تشكيل مي دهد. اين فيلم در دوره چهارم جشنواره فيلم فجر جايزه ويژه هيئت داوران را از آن خود مي كند.
    نصيريان سال 1365 در فيلم هاي سينمايي "ناخدا خورشيد" ناصر تقوايي، "شير سنگي" مسعود جعفري جوزاني، "دزد و نويسنده" كاظم معصومي و "ترنج" محمدرضا اعلامي ايفاي نقش مي كند. اين فيلم ها در دوره خود موفقيت هايي را به دست مي آورند. چنانكه "ناخدا خورشيد" يوزپلنگ برنزي جشنواره لوكارنو را به خود اختصاص مي دهد. وي سال 67 در فيلم هاي سينمايي "سال هاي خاكستري" به كارگرداني صباغ زاده و "روز باشكوه" به نويسندگي كيانوش عياري و فريد مصطفوي و كارگرداني عياري و در سال 68 در فيلم "پول خارجي" ساخته رخشان بني اعتماد جلو دوربين مي رود.
    از اوايل دهه 70 نصيريان همزمان با حضور در سينما، فعاليت و حضورش در مجموعه هاي تلويزيوني را افزايش مي دهد. وي سال 70 در فيلم سينمايي "عشق من، شهر من" نوشته همايون اسعديان و ساخته علي قوي تن حضور مي يابد و يك سال بعد در فيلم "شعله هاي خشم" ساخته حميدرضا آشتياني بازي مي كند.
    اين بازيگر سال 74 در فيلم "بوي پيرهن يوسف" ساخته ابراهيم حاتمي كيا به ايفاي نقش مي پردازد. بازي در اين فيلم كه جايزه بازيگر برگزيده ششمين جشنواره فيلم دفاع مقدس را براي وي به همراه مي آورد، داستان دايي غفور راننده تاكسي فرودگاه است كه با وجود همه مدارك مبني بر شهادت پسرش يوسف، منتظر بازگشت اوست. در اين بين او دختري به نام شيرين را به مقصدش مي رساند كه وضعيتي مشابه خود دارد. نيكي كريمي، جعفر دهقان، شيرين بينا، آتوسا قريشي، عزيزاله هنرآموز و قاسم زارع تعدادي ديگر از بازيگران فيلم هستند. وي در همان سال در فيلم "برج مينو" حاتمي كيا حضور مي يابد.
    اين بازيگر تا شش سال پس از آن در هيچ فيلم سينمايي حضور نمي يابد و بيشترين فعاليت خود را در تلويزيون متمركز مي كند. فيلم سينمايي "كميته مجازات" كه گزيده اي از سريال "هزاردستان" است سال 1377 مدت كوتاهي بر سينماهاي تهران اكران مي شود. وي سال 80 در فيلم "زنداني 707" ساخته حبيب اله بهمني ايفاي يكي از نقش هاي اصلي را برعهده مي گيرد و در همين سال در برنامه تلويزيوني "چهره هاي ماندگار" در رشته بازيگري تئاتر و سينما به عنوان برگزيده معرفي مي شود.
    بازي در فيلم هاي سينمايي "ديوانه اي از قفس پريد" به كارگرداني احمدرضا معتمدي برنده جايزه بهترين فيلم از جشنواره فجر در سال 81، "شاه خاموش" ساخته همايون شهنواز در سال 82 و "جزيره آهني" اثر محمد رسول اف توليد سال 83 بخشي ديگر از كارنامه هنري اين بازيگر را تشكيل مي دهد.
    علي نصيريان نشان درجه يك دانش را امسال و نشان درجه يك فرهنگ و هنر را سال گذشته به خود اختصاص داده است. وي از پيشگامان عرصه بازيگري است كه اين حرفه در سينماي ايران به وسيله او و همنسلانش شكل جدي به خود مي گيرد. وي همچنين در عرصه هنرهاي نمايشي صاحب نظر و مولف محسوب مي شود و آثار هنري ارزشمندي را ترجمه كرده است. اين بازيگر در بخش بزرگداشت بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر مورد تقدير قرار مي گيرد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com