1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 470  تاريخ مخابره خبر:  ۱/۹/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138509010207  ساعت مخابره خبر: ۱۲:۳۳:۴۵
    ۱۳۸۵/۰۹/۰۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

سياست حوزه هنري، احياي هنرهاي ديني است

سياست حوزه‌ هنري در راستاي احياي هنرهاي ديني و فراهم آوردن مكانيزم‌هاي لازم در اين راستا است.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، دكتر حسن بنيانيان رئيس حوزه‌ هنري سازمان تبليغات اسلامي با بيان اين مطلب اظهار داشت: بررسي تاريخي هنر و هنرمندان ايران اسلامي در طول اعصار گذشته بيانگر اين مطلب است كه همواره هنرمندان بزرگ و نامي ايران اسلامي، پيوندي ناگسستني با دين داشته و به عنوان اقشار فرهيخته‌ از بطن جامعه رشد كرده‌اند. لذا در حال حاضر پژوهش و تحقيق درباره زندگي و هنر اين مفاخر، به عنوان ذخائر فرهنگي و معنوي كشور، لازم و ضروري مي‌نمايد.
    رئيس حوزه هنري، اجراي نعت‌خواني و نعت‌سرايي در گذشته را براساس نيازي دانست كه خالق اثر در توده مردم دين‌مدار مي‌ديده و دراين‌باره تصريح كرد: درگذشته نعت‌خوانان به دليل ورود به عرصه هنر ديني و همچنين به‌كار بردن مفاهيم و آموز‌ه‌هاي ديني در اشعار خود، در نزد مردم از جايگاه و منزلت خاصي برخوردار بودند، به ويژه اينكه مردم هم توقع داشتند كه نعت‌خوان از سلامت نفس برخوردار باشد كه همين نكته نقش موثري در حفظ سلامت نفس نعت‌خوانان داشت.
    وي نعت‌خواني را جزو ميراث معنوي ايران عنوان كرد و افزود: نعت‌خواني يكي از سرمايه‌هاي معنوي كشور محسوب مي‌شود كه بايد مورد توجه پژوهشگران و محققان هنري قرار گيرد. ما نيز در حوزه‌هنري با توجه به سياست خود در زمينه احياي هنر ديني، به عنوان اولين گام نسبت به شناسايي و ساماندهي هنرمندان و افراد صاحب‌نظر در زمينه نغمه‌ها و آواهاي ديني اقدام نموديم. چرا كه معتقديم در شرايط كنوني بايد اين ظرفيت‌هاي ارزشمند، ولي ناشناخته مورد حمايت جدي قرار گيرند و اين در حاليست كه متأسفانه به علت مغفول ماندن و عدم توجه جدي به اين ذخاير و سرمايه‌هاي هنري، برخي از آنان از دست رفته‌اند، چنانكه به عنوان نمونه هم‌اكنون با آخرين بازماندگان قشر نعت‌خوان در كشور مواجه هستيم.
    رئيس حوزه ‌هنري كشور با مقايسه اجمالي ميان نعت‌خواني و برخي مداحي‌هاي رايج در كشور تاكيد كرد: متأسفانه در حال حاضر برخي مداحي‌هاي رايج در كشور تقليدي از موسيقي‌هاي غربي با ايجاد هيجانات مقطعي است. اين در حاليست كه مداحان در گذشته اشعار خود را به نزد عالمان ديني مي‌بردند، تا هرگونه شايعه، غلو و شايد برخي جنبه‌هاي انحرافي را كه شعر با آن درگير شده بود را از بين ببرند، كه همين شيفتگي مداحان نسبت به عالمان ديني در نوع شعر ايشان نيز بسيار تاثيرگذار بود.
    دكتر بنيانيان در ادامه سخنان خود، مداحي را نياز هميشگي تاريخ اسلام و شيعه دانست و اذعان داشت: از آنجاكه مداحي يك نياز هميشگي تاريخ اسلام و شيعه محسوب مي‌شود، بايد از سوي نهادهاي فرهنگي كشور، براي رشد و تعالي آن نيز اقدامات موثرتري صورت گيرد تا از بروز هرگونه انحراف در اين زمينه جلوگيري شود. چرا كه مداحان براي هدايت احساسات ديني جوانان، از قدرت تاثيرگذراي درخور توجهي برخورداند، وليكن در شرايط كنوني به رغم تاثيرگذاري اين قشر از جامعه در تحولات فرهنگي و اجتماعي، متأسفانه هنوز برخي از مداحان عملكرد ناقص و ضعيفي دارند.
    رئيس حوزه هنري ورود جوانان به عرصه نعت و نعت‌خواني را امري لازم و مهم دانست و پيشنهاد نمود: بايد به منظور حفظ ميراث معنوي نعت‌ و نعت‌خواني در كشور، گردهمايي‌ با حضور نعت‌خوانان با سابقه و همچنين جوانان علاقه‌مند به اين هنر قدسي برگزار گردد تا از طرفي هم جوانان هنرمند و علاقمند به نعت و ‌نعت‌خواني شناسايي شوند و هم با تعامل سازنده ميان اين دو نسل، موجبات حفظ و رشد اين هنر ديني در كشور فراهم گردد.
    دكتر بنيانيان همچنين در ادامه با اشاره به لزوم تحول در هنر نعت‌خواني، تصريح كرد: بكارگيري موسيقي‌هاي مناسب ديني، عامل موثري در امروزي شدن هنر نعت‌خواني ايران است و مي‌توان با استفاده از موسيقي‌هايي كه مغايرتي با شرع مقدس اسلام ندارند، موجبات فراگيرتر شدن و ارتباط بيشتر اين هنر ديني با نسل‌هاي بعد را فراهم آورد.
    وي همچنين در خصوص برخي از گله‌مندي‌هاي نعت‌خوانان، مبني بر به حاشيه‌ رفتن اين هنر در عرصه فرهنگي و هنري كشور، اظهار داشت: براي رفع اين مشكل بايد تمام متوليان فرهنگي و هنري كشور در تعاملي سازنده و كارشناسي شده، شرايط جديدي را فراهم آورند، به عنوان مثال صدا‌و‌سيما مي‌تواند، قسمتي از نعت‌خواني‌ها را با اجراهاي امروزي‌تر به تلويزيون آورده و حجم گسترده‌اي از مخاطبان را با اين هنر آشنا سازد. البته نعت‌خوانان نيز مطمئن باشند كه اين نوع برنامه‌سازي و نعت‌خواني از اصالت و ارزش كار آن‌ها نمي‌كاهد. همچنين نعت‌خوانان براي اينكه بتوانند هنر خود را از حاشيه به متن جامعه بياورند، بايد جوانان را باور كنند و اين هنر را سينه به سينه به آنان آموزش دهند.
    رئيس حوزه‌هنري كشور در پايان سخنان خود هنر نعت و نعت‌خواني را عامل مناسبي براي پيوند ميان مذاهب دانست و اظهار داشت: از آنجا كه هنر نعت‌خواني بيان ارادت به مقام شامخ پيامبر اعظم(ص) است، لذا گسترش فرهنگ نعت و نعت‌خواني مي‌تواند گام موثري در راستاي پيوند و دوستي ميان مذاهب ‌باشد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com