1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 315  تاريخ مخابره خبر:  ۱۵/۷/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138507150205  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۵۷:۴۷
    ۱۳۸۵/۰۷/۱۵                              تاريخ نشر خبر :  
 

سعيد راد، زرين‌كلك، يعقوبي، مرزبان و... از عزت‌الله انتظامي گفتند

مراسم تجليل از "آقاي بازيگر" برگزار شد

شب گذشته جمعي از هنرمندان تئاتر و سينما و تلويزيون گردهم آمدند تا مراسم تجليل از عزت‌الله انتظامي را به مناسبت بزرگداشتي كه از وي در يونسكو انجام شد، برپا كنند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، عزت اله انتظامي به بخشي از صحبت هايي كه در آن مراسم انجام داده بود اشاره كرد: هوشنگ گلمكاني نيز كه در آن مراسم حضور داشت از فضا و شرايط برگزاري آن مراسم گفت: در كاخ مركزي يونسكو سالن پر بود و يك عده ايستاده برنامه را تماشا مي‌كردند و اين اتفاق باعث غرور و افتخارما بود چون اكثر حاضران ايراني بودند.
    سعيد راد كه سالها پيش در فيلم "صادق كرده" به كارگرداني ناصر تقوايي با آقاي بازيگر سينماي ايران همراه بود، گفت: سالها قبل در آن فيلم با ايشان كار كردم و ياد گرفتم. فضاي آن موقع با الان خيلي متفاوت است. ياد گرفته‌هاي من بيشتر از شخصيت ايشان بود، آن زمان من به عنوان شاگرد در كنارشان بودم و روح معرفت و بزرگي و استقامت را از ايشان آموختم و آرزوي هر بازيگري است كه مورد تاييد ايشان باشد.
    براي من كه سالها در خارج از ايران زندگي كردم كاملا قابل درك است كه تجليل از يك ايراني در چنين مراسمي چقدر باعث سربلندي و افتخار ايرانيان است.
    در ادامه‌ي اين مراسم كه در استوديوي راديو گفتگو انجام مي‌شد. بهزاد فراهاني بازيگر و كارگردان تئاتر نيز از عزت‌الله انتظامي گفت: درود، درود ودو صد درود. براي اينكه ما در ميدان حرفه‌اي خودمان گاهي وقتها در يك نبرد زيبايي در صحنه قرار مي‌گيريم خوشا به حال ما كه پيش‌آهنگ‌هايي داريم كه مي‌توانند حرمت حرفه ما را تاريخي كنند.
    محمد يعقوبي نمايشنامه‌نويس نيز با اعتقاد بر اينكه؛ فرهنگ و خصلت ايراني در آقاي بازيگر متبلور است، گفت:هيچ جنبه عاريتي در بازيهاي او نمي‌بيني، او به معناي واقعي بازيگري اصيل است. ردپاي هيچ بازيگري از تاريخ سينما را در بازي او نمي‌بيني او خود مرجع است و بازيگري تاثيرگذار.
آنقدر تاثيرگذار كه بازي او را در بازي دو بازيگر مطرح سينما اين روزها مي‌بينيم. آنچه هنگام تماشاي بازي او مرا به وجد مي‌آورد. اصالت و شاخص بودن شيوه بازيگري اوست. آقاي انتظامي ستايش انگيز است به خاطر اصالت و ويژگي‌هاي منحصر به فردش و ...
    ايرج راد نيز از دوران دانشكده‌ كه همراه او بوده است ياد كرد و گفت: با وجود يك اختلاف سني 22 ساله بين ما اين افتخار را داشتم كه چهار سال در دانشكده هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران در روي يك نيمكت كنار ايشان بنشينم همين طور افتخار داشتم كه در اداره تئاتر درگروه تئاتر "مردم"، در خدمت ايشان باشم و هم‌اكنون نيز در خانه تئاتر همراه ايشان هستم.
    برپايه اين خبر، نورالدين زرين كلك نيز گفت: اينجا مي‌خواهم به عنوان يك تماشاگر ساده كارهاي آقاي انتظامي بگويم كه من چقدر بدهكار هستم و چقدر از از ايشان آموختم.
    سهراب سليمي عضو هيات مديره‌ي انجمن كارگردانان تئاتر گفت: زمان بي‌رحمانه مثل برق و باد گذشت. دهه 50 در سالهاي 55 خبر دانشكده دراماتيك رسيد كه عزت‌الله انتظامي دعوت را پذيرفته‌اند كه يكي از اساتيد بازيگري و كارگرداني باشند و باور نمي‌كردم كه استاد ديروز من، امروز استاد من است و هم‌اكنون افتخار همكاري در خانه‌ي تئاتر با او دارم و هر آنچه كه تا كنون از او ديده‌ام به خاطر ارزشهاي والا،صبوري و توانايي اين مرد بوده است كه امروز هنرمندان تئاتر بدون شك مي‌دانند كه آينده‌ي نزديك خانه‌تئاتر نيز به خاطر توانايي‌هاي او به سرانجام مي‌رساند.
    حسين پارسايي رئيس اداره كل هنرهاي نمايشي نيز گفت: به عنوان نسل دوم هنرمندان مي‌گويم كه وقتي همه ما زندگي انتظامي وساير بزرگان هنر را مرور مي‌كنيم به دنبال نقاط عطفي مي‌گرديم تا به گرد پاي آنها برسيم.
    استاد انتظامي چند ويژگي دارد كه اگلوي نسل من است: سخت‌گيري در انتخاب آثار و عدم موازي كاري در كارشان، سعي و كوشش در تحصيل و منحصر به فرد بودن ايشان و همچنين نقش هدايتي و معلمي ايشان همواره زبانزد بوده است.
    وي در ادامه تصريح كرد: نام و امضاي ايشان يك جهش در ارتقاي تئاتر بوده است. حضور ايشان در مواقعي گره بزرگي را از تئاتر باز كرده است.
    هادي مرزبان كارگردان تئاتر كه در دانشكده با او همكلاس بوده است، گفت: ايشان هميشه آقاي بازيگر هستند و از گذشته‌ها آقا بوده‌اند و فكر مي‌كنم به غير ازمسوولان ارشاد و مركز ساير نهاد‌ها نيز كه با هنر عجين هستند بايد به فكر بي‌افتند تا از يونسكو عقب نيافتادند و حداقل خياباني را به نام ايشان ثبت كنند.
    گفتني است، محمدامير ياراحمدي نمايشنامه‌نويس طي يادداشتي درباره‌ي انتظامي گفت: سال 50 پاييزي روزي از روزها، شهربروجرد. سينما ايران فيلم "پستچي" اولين بار در سينما به ديدارش رفتم و نگاه ماندني شد. كودك ميانه ...پرسيد كجا؟ گفتم: مي‌روم به ديدنش. به ديدن او كه خوب مي‌دانست چرا؟ چرا بايد به ديگري نگاه كرد. او كه در سينما ايران به من گفت:‌اگر مي‌خواهي گم نشوي خوب نگاه كن تا بي‌ماننديت را بشناسي نه براي آنكه مانند كسي يا كسي مانند تو نباشد، براي آنكه خودت را در ديگري بشناسي و بداني كيستي كه براي تو ديگري است.
    35 سال بعد، امروز سينما ايران با آن نئون‌هاي روشن و خاموشش در غبار گم شده است،اما آن نگاه بزرگ همچنان بر من مانده است و مي‌گويد: باز هم به من نگاه كن.
درود به تو كه گذشت زمان را تحقير مي‌كني و گويي براي هميشه درود بر تو كه نگاه را غنيمت دانستي و با ديگران مهربان زيستي و درود بر انتظامي.
    انتظامي نيز كه بعد از اين صحبتها متاثر شده بود، گفت: در اين لحظات از شوق و تشكر لذت مي‌برم و گريه مي‌كنم و جز تشكر و قدرداني چيز ديگري ندارم كه بگويم. در چنين شرايطي كه بهترين هنرمندان كشورم دراينجا نشسته‌اند و درباره من حرف مي‌زنند. سخت است و نمي‌توانم حرف بزنم و اميدوارم كه لياقت آن را داشته باشم كه در آينده هم اين كرسي را از دست ندهم.
    بهزاد صديقي، منتقد و روزنامه‌نگار نيز طي يادداشت ديگري درباره‌ي انتظامي گفت: آقاي بازيگر، افتخار مي‌كنم به حضورتان در فرهنگ وهنر ايران كه يك بار ديگر افتخار و سربلندي را براي كشور ما آفريديد. هرگز فكر نمي‌كرديم كه روزي كسي از شمايل خواني و پيش پرده‌خواني تبديل شود به اسطوره وشمايل بازيگري سينما و تئاتر ايران و به قول گلمكاني؛ به آقاي بازيگر همه بازيگران ايران!
    جناب استاد از اينكه يك بار ديگر براي ما افتخار آفريديد سپاسگذاريم، شما از "گاو" در سينما شروع كرديد و از همان ابتدا شيوه و سبك جديدي را در بازيگري به وجود آورديد و همچنان با "آقاي هالو" راهتان را ادامه داديد تا به "اجاره نشين‌ها" رسيديد و "هامون" كه شد اوج بازيگري شما. اگر چه اين اوج در بازي و كار شما ادامه پيدا كرد و رسيد به "هزاردستان"،"ناصرالدين شاه"،"روز فرشته"، "روز واقعه"، "ديوانه‌اي از قفس پريد" و حالا "ستاره‌ها". اما دوست داريم كه يك بار ديگر هم بازي شما را در صحنه تئاتر ببينيم.
    تصاوير تئاتر مثل سينما ضبط نمي‌شود وفكر مي‌كنم كه امروز با كمك سينما مي‌توانيم بازي صحنه‌اي شما را ضبط كنيم تا خاطره بازي تئاتر شما درحافظه تاريخي ما ضبط شود. اميدواريم كه تئاتر معاصر ما بتواند شمايل بازيگري شما را زنده و ضبط كند و يك بار ديگر صحنه تئاتر ايران از اين حضور رونق بگيرد.
    دكتر حسن خجسته معاونت صدا و مهندس محمديان مدير راديو گفتگو در مراسم اهداي هدايا به انتظامي حضور پيدا كردند.
    دكتر خجسته گفت: اجازه مي‌خواهم كه در اين فرصت انتظامي را از وجه ديگري و از بيرون نگاه كنم. هر آدمي و گروهي و جامعه‌اي يك هويتي دارد و هويت آدمها و جوامع به دو سوال اساسي بر مي‌گردد و نقش انتظامي در پاسخ به اين سوال كه ما چه كسي هستيم؟ خيلي مهم است.
    شايد پنجاه سال پيش يك ايراني از خودش مي‌پرسيد كه ما كه هستيم؟ حداقل خودش و اطرافيانش را معرفي مي‌كرد ولي در جامعه جديد، وقتي اين سووال را مي‌كند، نگاهش به اعماق بشريت و همه جوامع است. در عرصه جهاني هر كشوري يك هويتي دارد. آدمهايي چون انتظامي،آرايه‌هاي هويتي ايراني و ملي ما هستند كه در تاريخ هويت ملي ايران به اين دليل جاويد و ماندگار مي‌مانند.
    وي سپس با همراهي حسن محمديان لوح تقدير و هدايايي را به عزت‌الله انتظامي اهدا كردند.
    همچنين ايرج راد هم به عنوان مدير عامل خانه‌ي تئاتر هديه‌ي را تقديم كرد و گفت: روز سه‌شنبه مراسم تقدير از انتظامي در خانه‌ي تئاتر برپا مي‌شود.
    حسين پارسايي نيز خبر از برگزاري مراسم نكوداشت انتظامي در روزچهارشنبه توسط اداره كل‌هنرهاي نمايشي داد.
    در پايان اين مراسم يادداشت" حميد سمندريان"كارگردان تئاتر كه در ابتداي كتاب "جادوي صحنه" به چاپ رسيده است توسط همسر استاد زرين‌كلك خوانده شد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com