1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 430  تاريخ مخابره خبر:  ۱۳/۷/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138507130208  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۰۷:۱۸
    ۱۳۸۵/۰۷/۱۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

پس از حضور جمعي از كارگردانان در كميسيون فرهنگي

برزيده: نگراني‌ها بيشتر شده ... تعابير نسبت به سينما عوامانه و بسته است... ادامه‌ چالش به صلاح نيست

عبدالحسن برزيده گفت: انتشار گزارش كميسيون فرهنگي مجلس در مورد سينما، اتفاقا نه در بين مبتذل‌سازان بلكه در بين بچه‌هايي كه دلسوز سينما هستند و جزو فيلمسازان ارزشي محسوب مي‌شوند، حساسيت و نگراني‌هايي را ايجاد كرده است.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، اين كارگردان سينما به عنوان يكي از افرادي كه در جلسه‌ي اخير كميسيون فرهنگي با سينماگران حضور داشت گفت: اين شرايط باعث تشكيل جلسه‌اي بين تعدادي از همين سينماگران با كميسيون فرهنگي مجلس شد كه اگر احيانا سوءتفاهمي وجود دارد رفع شود. پيش از آن نيز صحبت‌هايي مطرح شده بود و دو طرف، ادعاهايي داشتند كه شايد لازم بود در اين جلسه اين موارد بررسي شود و در برخي موارد و زمينه‌ها توجيهاتي نسبت به گزارشي كه مطرح شده بود ارايه شود.
* متقاعد نشديم، نگراني‌هايمان نيز بيشتر شد
    برزيده در ادامه درباره‌ نتيجه‌ جلسه‌ معتقد است: ضمن اين كه متقاعد نشديم، نگراني‌هايمان نيز بيشتر شد. معتقديم در تعريف «ابتذال» كه برخي نمايندگان نيز در كلام و بيانشان از آن استفاده كردند به شدت اين دايره‌ تعريف گسترده است و فيلمي همانند «سفر به هيدالو» را هم شايد جزو مميزي كه اين دوستان در ذهنشان هست بتوانيم قرار دهيم.
*كليت سينما را هدف قرار داده‌اند نه صرفاً چند فيلم مبتذل
    وي در ادامه گفت: اين مسأله از ادبيات و لحني كه در گزارش به كار رفته بود، قابل حدس بود و معتقديم كساني كه اين گزارش را نوشته‌اند كليت سينما را هدف قرار داده‌اند نه صرفاً چند فيلم مبتذل كه ما هم معتقديم ساخته شده و وجود دارد و بايد با آن برخورد شود، اتفاقاً همين‌جا هم مي‌خواهيم اعلام كنيم ضمن اين كه حمايت هم مي‌كنيم درخواست هم داريم. ما جزو مدعيان اين ماجرا هستيم و معتقديم بايد مبتذل‌سازان و كساني كه ساخت اين نوع فيلم‌ها را مديريت مي‌كنند و نهايتاً اجازه‌ اكران اين فيلم‌ها را داده‌اند معرفي شوند و با آن‌ها برخورد شود. چون اين فيلم‌هاي مبتذل بهانه‌اي شده است براي اين كه حرف‌هاي اساسي كه در سينما زده مي‌شود دچار مميزي شود.
    كارگردان «دكل» گفت: در چند ساعتي كه در كميسيون فرهنگي جلسه داشتيم با نگراني موضوعات مختلفي مطرح شد كه حتي برخي دوستان آن جمع متهم به اين كه «سكولار» هستيم يا مي‌خواهيم از غافله عقب نمانيم و همراهي كنيم با جرياني كه اسم آن را گذاشتند «ابتذال». حتي يكي از دوستان نماينده‌ در آن جلسه اشاره كرد به اينكه «الخائن خائف»، ما برداشت كرديم، شما كه معترض و نگران هستيد بايد خائن باشيد. اما من توضيح مي‌دهم اين گونه نيست و اتفاقاًً بعد از اين جلسه نگراني‌هاي ما نيز بيشتر شد.
*با اين توجيهات تقريبا سينما را مي‌شود تعطيل كرد
    اين كارگردان سينما در ادامه‌ به اين نگراني‌ها اشاره كرد: در اين جلسه براي ما مشخص شد تعريف و مصاديق «ابتذال» كه برخي از دوستان كميسيون در اين جلسه به آن اشاره كردند بسيار گسترده بود و مي‌تواند هر فيلمي با هر شكلي را شامل شود و با اين توجيهات تقريبا سينما را مي‌شود تعطيل كرد، اين نگراني كوچكي نيست.
    من معتقدم اين نگاه يك جريان است كه در پي آن است كه حاكم شود و به دليل زحماتي كه طي سالهاي اخير براي اينكه سينما يك هويت و شخصيت مستقل پيدا كند، كشيده شده، فكر مي‌كنم اين حق را براي ما ايجاب كند كه نگران باشيم.
* تعابيري كه مطرح مي‌شود تعابير عوامانه‌اي است
    وي گفت: نگراني براي دستاورد‌هايي است كه براي آن زحمات زيادي كشيده شده است و حتي بنده مي‌توانم ادعا كنم شهداي انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي براي آن زحمت كشيدند كه اين قدر آزادي داشته باشيم تا از طريق فيلم‌ها بتوانيم حرف‌هاي مردم را بزنيم.
    برزيده اضافه كرد: تعابيري كه مطرح مي‌شود تعابير عوامانه‌اي است كه ما سال‌ها با آن درگير بوديم و شنيدن آن از طرف برخي از اعضاي كميسيون فرهنگي خيلي غيرمنتظره بود و براي ما معلوم مي‌شود قرار است سينما موجود دست و پا بسته‌اي بشود و مواردي را مطرح كند كه مورد نظر آقايان است و يا اگر غير از آن گفتند، خائن يا مبتذل‌ساز هستند يا آدمهايي كه مقابل نظام ايستادند و بايد طرد شوند. در اين شرايط چيزي باقي نمي‌ماند؛ و اتفاقا، اين نوع نگاه، به توليد كارهاي مبتذل منجر شده است.
* اين شرايط ترسي را در مديران فرهنگي و برخي هنرمندان ايجاد كرده
    برزيده در ادامه گفت: اين شرايط ترسي را در مديران فرهنگي و برخي هنرمندان ايجاد كرده كه دست‌ و پاي آن‌ها را براي هرگونه ابداع و حركتي بسته است. نمونه‌اش اين كه ما از سوي آقاي جعفري جلوه ـ به عنوان معاون سينما ـ، نمي‌بينيم كه حتي در مقابل اين توهين گسترده‌ به سينما، عكس‌العملي نشان دهند!
    نوع برخوردهايي كه با فيلم‌نامه‌ها مي‌شود كاملاً از اين موضع است، يعني حتي گاهي يك مسوول قبول دارد اين فيلم‌نامه‌ها مشكلي ندارند. ولي استناد مي‌كند به همين بحث‌هايي كه الان هست؛ به همين‌دليل اين فيلم‌نامه‌ها رد مي‌شوند و منجر مي شود تا فيلم‌نامه‌هاي با خاصيت ساخته نشود. در عين ‌حال وقتي قرار باشد فيلمسازي حرف اساسي و اصولي نزد و ضمنا مخاطب را هم به سينما بكشاند طبيعي است كه به سراغ دستاويزهاي ديگري مي‌رود كه اسم آن را گذاشته‌ايم سينماي «مبتذل» و فيلم‌هاي بي‌بو و بي‌خاصيت.
*نگاهشان نگاه بسته‌اي نسبت به موضوع سينما است
    اين كارگردان گفت: همان‌طور كه در لحن گزارش هم بود و ما در جلسه‌ كميسيون فرهنگي متوجه شديم، درست حدس زده بوديم، اين گزارش توسط آدم‌هايي نوشته شده است كه اتفاقاً جزو آن دسته از دوستاني هستند كه نگاهشان نگاه بسته‌اي نسبت به موضوع سينما است. البته اين حدس زماني قوت گرفت كه اعضاي كميسيون حاضر نشدند به هيچ وجه بگويند چه كساني گزارش را تهيه كردند و به همين دليل مي‌توانيم حدس بزنيم از نوع لحن و ادبيات اين گزارش كه اعضاي كميسيون فرهنگي قبل از اقدام به تحقيق و تفحص در موضوع، تحقيقات را از قبل پذيرفته بودند اما براي اينكه برايش سند و مدرك جور كنند به سراغ آدمهايي خاص رفتند تا بر اين نوع نگاه صحه بگذارند به همين دليل از هيچ يك آدمهايي كه ما مي‌شناسيم و معتقديم جزو فيلم‌سازان فعال و متعهد هستند در تنظيم اين گزارش استفاده‌اي نشده است.
* اين گزارش سياسي است
    وي در ادامه به يكي از ويژگي‌هاي مشخص اين گزارش اشاره كرد و گفت: اين گزارش سياسي است به اين معنا كه يك زمان مشخص و يك جريان مشخص و يك جناح خاصي را مورد هدف قرار داده است و اگر قرار باشد به سينماي «ابتذال» حمله شود زمان و مكان ندارد و برخورد سياسي با موضوع فرهنگ و به خصوص سينما، شان نمايندگان مجلس نيست.
* بايد تعريف «ابتذال» و مصاديق آن دقيقا مشخص شود
    برزيده گفت: ما معتقديم ابتدا بايد تعريف «ابتذال» و مصاديق آن دقيقاً مشخص شود. چون احساس مي‌كنم عمداً تعريف نشده تا جلوي ساخت تعداد زيادي از فيلم‌ها گرفته شود و تعداد خاصي از فيلم‌سازان فيلم‌هايي بسازند كه به اعتقاد ما اتفاقاً آثار آن‌ها مي‌توان دقيقاً جزو مصاديق ابتذال باشد ـ سينماي فرمايشي بي‌خاصيت و مبلغ ـ طبيعي است كه وضعيت به شدت نگران‌كننده و براي اهالي سينما هشدار دهنده است.
*ادامه‌ي چالشي بين نمايندگان و هنرمندان به صلاح نيست
    برزيده گفت: ادامه‌ چالشي كه بين نمايندگان مجلس و هنرمندان متعهد به وجود آمده به صلاح هيچ كدام از طرفين اين مناقشه نيست و سودش را قطعا همان مبتذل‌سازان مي‌برند، همان‌طور كه تا حالا اين گونه بوده و مبتذل‌سازان در دوره‌هاي مختلف و با مديريت‌هاي متفاوت ادامه‌ي حيات دادند و منفعت بردند و هيچ‌وقت كسي معترض آن‌ها نشد.
    اين كارگردان در پايان گفت: از آن جايي كه كميسيون فرهنگي آغازگر اين چالش بوده است لازم است براي جلوگيري از ادامه‌اش فكري بكند. شايد در ابتدا بايد از اهالي سينما عذرخواهي كند ـ البته منهاي آن بخشي كه ما هم معتقديم مبتذل‌ساز هستند ـ چون اگر ادامه پيدا كند به هيچ‌وجه به نفع مجلس و هنر سينما نخواهد بود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com