1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 816  تاريخ مخابره خبر:  ۲۸/۵/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138505280212  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۱۷:۰۷
    ۱۳۸۵/۰۵/۲۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

نمايش آثار برجسته سينماي دفاع مقدس، در آمريكا

«باشوغريبه كوچك»، «ازكرخه‌ تا راين»، «كيميا»، «بازي بزرگان» و «چريكه هورام»

مجموعه‌اي از فيلم هاي دفاع مقدس، در برنامه‌اي با عنوان «جنگ در سينماي ايران» در مؤسسه فرهنگي «برنز»، وابسته به مركز «لينكول» در نيويورك به نمايش درمي‌آيد.

       به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از خبرگزاري ايسنا، فرشته طائرپور مسئول هماهنگي اين برنامه در ايران گفت: پنج فيلم سينماي ايران «باشو غريبه‌ كوچك» به كارگرداني بهرام بيضايي، «بازي بزرگان» به كارگرداني كامبوزيا پرتوي، «كيميا» به كارگرداني احمدرضا درويش، «چريكه هورام» به كارگرداني فرهاد مهرانفر و «از كرخه تا راين» به كارگرداني ابراهيم حاتمي‌كيا براي نمايش در اين برنامه انتخاب شده است.
      طائرپور در ادامه به ايسنا گفت: اين فيلمها به عنوان نمونه‌هاي از نگاه سينماي ملي به مقوله دفاع مقدس و يا حواشي آن، جهت نمايش در يك مركز فرهنگي نيويورك كه معمولا مورد مراجعه هنرمندان و دانشگاهيان و علاقه‌مندان به مسائل فرهنگي است، به نمايش درمي‌آيد.
      وي همچنين احتمال داد: اين برنامه در مراكز فرهنگي دو ايالت ديگر آمريكا نيز انجام شود.
      اين تهيه‌كننده سينماي ايران معتقد است: تاكنون نمايش چنين مجموعه همگوني، با محوريت «سينماي دفاع مقدس ايران»، در آمريكا سابقه نداشته است و اگر هم فيلمهايي از اين حوزه مورد انتخاب جشنواره‌ها قرار گرفته بودند،‌ با توجه به ويژگي‌هاي خود آن فيلم، موقعيت حضور يافته بودند. اما اين برنامه با هدف ارائه نگاه سينماي ايران به عنوان يك زبان جهاني در مورد ويژگي‌هاي فرهنگ ايران در برخورد با مقولاتي چون جنگ، دفاع مقدس،‌ آرمان‌گرايي و ... طراحي و پيگيري شد كه با همكاري بنياد سينمايي فارابي، مؤسسه CMI (سيما فيلم) و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تحقق يافته است.
       فرشته طائرپور درباره‌ ويژگي اين برنامه در مقايسه با برنامه‌هايي كه تاكنون برگزار شده ‌است، گفت: هميشه معتقد بودم كه صرف نظر از حضورهاي جشنواره‌اي كه معمولا به انتخاب مسئولين خود جشنواره‌ها صورت مي‌گيرد، بهترين شيوه معرفي سينماي ايران، برگزاري هفته‌هاي فيلمي است كه بر اساس يك موضوع و يا براي گروه خاصي از مخاطبين به عنوان مثال دانشگاهيان، ‌موزه‌ها، كتابخانه‌ها و... طراحي شود و اگر سازمانهاي موظف در ايران در اين زمينه تسهيلات بيشتري فراهم كنند، امكان ايجاد فضاي نمايش براي بسياري از فيلمهاي سينماي ايران در مكانهاي غير از سالنهاي سينما و يا شبكه‌هاي تلويزيوني نيز فراهم مي‌شود كه اتفاقاً چنين روشي با نوع سينماي ايران همخواني بيشتري داشته و دستيابي به آن شرايط بهتري را براي نمايش فيلمهاي ايراني در خارج از كشور و جدا از فضاي رقابتي انحصاري براي فيلمهاي آمريكايي و اروپايي ايجاد مي‌نمايد.
       برپايه اين خبر، «باشو غريبه‌ كوچك» به تهيه كنندگي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در سال 65 توليد شده است و روايت «باشو» پسر بچه‌اي است كه به دنبال بمباران هوايي و كشته شدن پدر و مادرش به درون كاميوني مي‌پرد و از زادگاهش جنوب مي گريزد. او وقتي كه چادر بار كاميون را كنار مي زند خود را در شمال كشور مي بيند.  «باشو» به مرزعه زني به نام «نايي» پناه مي‌برد كه درغيبت شوهرش كه به جنگ رفته است، به تنهايي مزرعه را اداره مي‌كند. در اين فيلم سوسن تسليمي، عدنان عفراويان، پرويز پورحسيني به ايفا نقش مي‌پردازند.
       بازي بزرگان به تهيه كنندگي محمدمهدي دادگو و عباس رنجبر در سال 71 توليد شده است. روايت اين فيلم در جنگ ايران و عراق و اشغال يك شهر كوچك مرزي است كه درغرب كشور، گروه زيادي از اهالي بي دفاع كشته مي شوند و گروهي ديگر زير بمباران شهر را ترك مي كنند. دختركي به نام مريم، كه بر اثر ضربه اي بي هوش شده، موقعي به خود مي آيد كه نظاميان عراقي شهر را در اشغال دارند. مريم در شهر سرگردان و با نوزاد پسري مواجه مي شود.
       «كيميا» نيز به تهيه كنندگي و كارگرداني احمدرضا درويش در سال 73 توليد شده است و داستان آن در آغاز جنگ تحميلي است، همسر «رضا» باردار است و بايد مورد عمل جراحي قرار گيرد. رضا او را به بيمارستان مي‌رساند و خود به اسارت قواي دشمن در مي‌آيد. همسر رضا حين عمل جراحي مي‌ميرد و «شكوه» جراح، فرزند «رضا» را نجات مي‌دهد. پس از گذشت نه سال، وقتي «رضا» از اسارت آزاد مي‌شود پي مي‌برد كه همه اعضاي خانواده‌اش را از دست داده. حال او در جستجوي تنها بازمانده‌ي خود، فرزندش است.
      «چريكه هورام» به تهيه كنندگي مرحوم سرهنگي نيز كه در سال 1378 توليد شده است در خلاصه داستان آن آمده است: «خزر، به دنبال عشق گمشده اش «هورام» سفري غريب و پرنشانه را در ميان صخره‌هاي بلند و دست نيافتني كردستان آغاز مي كند. او در حالي كه ضبط صوت كوچكي در دست دارد به صداي «هورام» گوش مي دهد كه از سرزمين خود صحبت مي كند. «خزر» كه براي نخستين بار به كردستان آمده، در جستجو براي يافتن هورام، با مردم و سنت‌هاي اين سرزمين آشنا مي‌شود. او همچنين مردي با سازي در دست مي بيند كه خود را چريكه خوان مردم كرد معرفي مي كند. او «چرگر» نام دارد و معتقد است كه در اين منطقه هيچ گمشده اي پيدا نمي شود.   «روژان» پرستاري كه قرار است با محبوبش ازدواج كند كيف پزشكي‌اش را به خزر مي دهد. «خزر» كه همه جا را براي يافتن «هورام» زير پا گذاشته، هراز گاهي در مقابل خود هورام را مي بيند كه مي گويد او براي هميشه گم شده است. «خزر» به تدريج درمي يابد كه هورام در حين جنگ كشته شده و ديگر نزد او باز نخواهد گشت.
برپايه اين خبر، «از كرخه تا راين» به تهيه‌كنندگي منوچهر محمدي توليد شده در سال 71 است و داستان سعيد است كه بر اثر بمب هاي شيميايي نابينا شده و به همراه گروهي از همرزمانش براي معالجه به آلمان اعزام مي شود. ليلا خواهر سعيد كه سال‌هاست در آلمان با شوهر آلماني و پسرشان يوناس (يونس) زندگي مي كند، سعيد را در آسايشگاه مي‌بيند، بين سعيد و يونس رابطه عاطفي عميقي برقرار مي‌شود و.... در اين فيلم هما روستا و علي دهكردي به ايفا نقش مي‌پردازند.
       شايان ذكر است، مسئوليت انتخاب و هماهنگي برنامه نمايش پنج فيلم سينماي دفاع مقدس ايران را فرشته طائرپور و نماينده وي در نيويورك عسل شاكري برعهده داشته‌اند.
       اين برنامه ماه سپتامبر، شهريور ماه سال جاري در نيويورك برگزار مي‌شود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com