1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 562  تاريخ مخابره خبر:  ۸/۵/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138505080200  ساعت مخابره خبر: ۱۲:۲۵:۵۷
    ۱۳۸۵/۰۵/۰۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

ابوالفضل جليلي

جشنواره ها، بايد در استان ها از شكل يك ميهماني خارج شوند

جشنواره ها بايد در استان ها از شكل يك ميهماني مجلل و كوتاه مدت خارج شوند و به سمت يك حركت عميق فرهنگي جريان پيدا كنند.

      به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از روابط عمومي و امور رسانه هاي دومين جشنواره سراسري فيلم ديني «رويش»، ابوالفضل جليلي كارگردان نامي سينماي ايران با بيان اين مطلب افزود: برگزاري جشنواره ها در شهرستان ها بايد به گونه اي باشد كه ايجاد جريان نمايد و تأثيرات بلند مدتي بر جاي گذاشته و موجبات جذب امكانات، تجهيزات و بودجه بيشتري را براي آن استان گرداند در غير اين صورت صرف برگزاري جشنواره سراسري فرهنگي و هنري در يك شهرستان، حركت صوري و تنها اتلاف بيت المال است كه در كوتاه مدت به راحتي به فراموشي سپرده مي شود.
      جليلي در ادامه تصريح مي كند: متأسفانه در حال حاضر مسئولين فرهنگي و هنري كليه امكانات را در تهران قرار داده اند و مثلاً در اين بين توجهي به استان هاي محروم همچون سيستان و بلوچستان نداشته اند در حالي كه اگر قسمتي از شرايط موجود در پايتخت براي آنها نيز مهيا شود، مي توان شاهد درخشش استعدادهاي هنري زيادي در مملكت باشيم.
      كارگردان فيلم هايي چون «ابجد»، «دلبران» و «دان» در خصوص تعريف فيلم ديني اينگونه بيان مي دارد: به نظر من ژانر خاص سينمايي تحت عنوان ديني وجود ندارد. چراكه دين تعريف شدني و محدود نيست و نمي توان براي آن ويژگي هاي ثابت و مشخص محدودي را در نظر گرفت. من تصور مي كنم هنگامي كه چيزي را در تعريف بگنجانيم آن را محدود در چارچوب هاي خاص كرده ايم، در حاليكه به عنوان نمونه به تصوير كشيدن تلاش عده اي از كشاورزان كه با تلاش و زحمت فراوان به كار و فعاليت مي پردازند، يك عبادت است. در واقع به تصوير كشيدن هر حركت مثبت انساني يك اثر ديني محسوب مي شود.
      جليلي با بيان اينكه در هنر، هنرمند نخست بايد بنيان عقيدتي خود را محكم كند و سپس به فكر توليد و خلق آثار هنري باشد، متذكر مي شود: در حال حاضر، سينماي ديني ما متوصل به ظواهر شده است، كه علت گرايش به سمت ظواهر در سينماي ايران نيز، عدم اعتقاد درست و كامل به آنچه كه ساخته مي شود است، به نحوي كه حجم وسيعي از آنچه را مي بينيم، صوري است و براي كسب جوايز در جشنواره هاي گوناگون صورت مي گيرد. در واقع معنويات با ديد مادي حلاجي مي شود.
      كارگردان فيلم «دت يعني دختر»، «رقص خاك» و «گال» در خصوص جايگاه فيلم كوتاه اظهار مي دارد: فيلم هاي بلند و حرفه اي لازمه صنعت سينماي هر كشوري هستند اما فيلم كوتاه جلوه اصيل تفكر است و مي تواند در سينماي حرفه اي هر كشوري تأثيرگذار باشد. به عبارت ديگر فيلم كوتاه بهترين و مؤثرترين ابزار براي بيان مسايل گوناگون است و هنگامي كه نگرش ديني به آن اضافه شود مي توان شاهد تأثيرات بهتر و بيشتري در آن بود به شرط آنكه در اين حركت سياست و استرانژي مدوني جهت هدايت و تبيين نگرش ها وجود داشته باشد.
      جليلي با اشاره به اينكه برگزاري جشنواره سراسري فيلم ديني «رويش» باعث توجه بيشتر به جايگاه و اهميت توليد فيلم هاي كوتاه ديني در كشور مي شود افزود: برپايي جشنواره سينمايي ديني كه پايه و اساس آن بر نمايش، توليد و حمايت از عرصه فيلم كوتاه كشور است، باعث بسترسازي و جذب فيلمسازان به توليد آثار كوتاه با موضوعات ديني خواهد شد و اين امكان را به وجود مي آورد كه فيلمسازان بيشتري به اين نوع فيلمسازي گرايش پيدا كنند و در نهايت زمينه اين نوع كار گسترده شود.
      وي در ادامه افزود: در حال حاضر توجه بيشتر، حمايت و پشتيباني از توليد فيلم كوتاه بايد مورد توجه مسئولين سينمايي و فرهنگي كشور واقع شود و از توجه صرف به فيلم هاي سينمايي حرفه اي و بلند كاسته شود.
      جليلي در پايان در خصوص فعاليت هاي اخير خود اظهار داشت: به زودي مراحل فني نهايي توليد فيلم «حافظ» به پايان مي رسد، از طرفي قرار است در آينده نزديك نيز فيلم سينمايي «گل يا پوچ» اكران عمومي شود.
      شايان ذكر است، دومين جشنواره سراسري فيلم كوتاه ديني «رويش» از تاريخ 8 الي 12 آبان ماه در مشهد مقدس برگزار مي شود و كليه علاقه مندان جهت شركت در اين جشنواره مي توانند با مراجعه به سايت اينترنتي www.hhkh.com يا مراجعه به كليه حوزه هاي هنري سراسر كشور دفاتر انجمن سينماي جوانان ايران و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي سراسر كشور، از مقررات و نحوه شركت در دومين جشنواره «رويش» اطلاع يابند. همچنين تلفن هاي 8443801 و 8443800 (0511) دبيرخانه «رويش» در تمام ساعات اداري پاسخگوي علاقه مندان مي باشد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com