1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 530  تاريخ مخابره خبر:  ۱/۱۰/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138410010200  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۱۳:۵۰
    ۱۳۸۴/۱۰/۰۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

در ديدار اعضاي هيأت مديره انجمن فيلم كوتاه ايران با معاون امور سينمايي و سمعي و بصري

جعفري جلوه: فيلم كوتاه، گام مهمي براي ايجاد دلبستگي ملي است

در ادامه گفت و گوهاي دوره اي معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اصناف و دست اندركاران سينماي ايران، اعضاي هيأت مديره «انجمن فيلم كوتاه ايران»، ضمن ديدار با «محمدرضا جعفري جلوه» در خصوص مسائل گوناگون عرصه «فيلم كوتاه» با وي بحث و گفت و گو كردند.

   به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اعضاي هيأت مديره انجمن فيلم كوتاه ايران متشكل از: اميرشهاب رضوياني، بيژن ميرباقري، كاوه بهرامي مقدم، سعيد پوراسماعيلي و كمال فرهنگ در نخستين ديدار رسمي و صنفي خود با مهندس جعفري جلوه آمادگي اين انجمن را به عنوان بازوهاي اجرايي معاونت امور سينمايي در عرصه فيلم كوتاه براي تحقق و تفكرات آرماني و مشترك اعلام كردند.
     برپايه اين گزارش، در ابتداي اين جلسه اميرشهاب رضوياني (رييس هيأت مديران) گزارشي را از روند چگونگي شكل گيري انجمن و اقتضائاتي را كه سبب تشكيل آن شد ارائه كرد توقف و صعود و نزول روند توليد و برنامه ريزي فيلم كوتاه به دليل تغيير مديران، لزوم توجه به بحث مهم آموزش در اين عرصه ضرورت تفكيك و تعيين وظايف مشخص براي انجمن سينماي جوان ايران و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و لزوم دسته بندي ساخت و حمايت و فيلم هاي آماتور و بخش حرفه اي فيلم هاي كوتاه و مستند توسط اين مراكز ضرورت تعريف و تبيين نقش حمايتي و نظارتي براي مراكز دولتي و متولي اين عرصه ساز و كارهاي مناسب به منظور قانونمند شدن و ايجاد ساختار مناسب براي مراكز ياد شده جايگاه و نقش سينماي كوتاه در سند ملي سينماي ايران بر پايي فيلمخانه فيلم كوتاه و گردآوري آثار 8 ميليمتري ساخته شده و همچنين تشريح برخي مسائل و مشكلات موجود كه فيلمسازان فيلم كوتاه با آن مواجه هستند از جمله مهمترين مواردي بود كه اعضاي هيأت مديره در سخنان خود به آنها پرداختند.
     در ادامه اين ديدار، «محمدرضا جعفري جلوه» با ابراز خشنودي از حضور در جمع اعضاي هيأت مديره انجمن فيلم كوتاه گفت: همواره در ساليان گذشته يكي از نقاط ارتباط و اتصال من به سينما از محمل و پنجره فيلم كوتاه بوده است. در اين سال ها به دليل نگاه و احترامي كه به اين مديوم داشتم برنامه ريزي هاي خاصي براي آن در رسانه ملي انجام دادم و دليل آن هم جايگاه ويژه اي بود كه فيلم كوتاه در سينماي ايران دارد. چراكه معتقدم سينماي ملي بناي رفيعي است كه ريشه و مبنا در اين جغرافيا اين آيين و اين سرزمين دارد استوار بر هويت ملي است و براي سربلندي اين مرز و بوم قد افراخته است و فيلم كوتاه آجر اصلي براي ديوارهاي بلند است. فرصتي است هم براي تجربه هاي نخستين فيلمسازان جوان و نسل نو و هم امكاني است براي عناصر حرفه اي و كارآزموده كه خود را در اين ايجاز سمعي و بصري كه به تعبيري دوبيني سينماي حرفه اي است بيازمايند كه كم گوئي و گزيده گويي است چراكه هنرمند در اين تجربه ها مجال زيادي براي تفنن، تفريح و و پرگويي در اختيار ندارد و كسي كه به سراغ اين مجال كوتاه مي آيد از عناصر و عوامل در اختيارش است به حداكثر ايجاز استفاده به عمل مي آورد. بر اين اساس فيلم كوتاه سنگ بنيادين سينماي ملي است.
     معاون امور سينمايي و سمعي و بصري با بيان اين نكته كه تضمين سينماي آينده ما در گرو حمايت از فيلم كوتاه است، گفت: نگاه بنده به اين مقوله نسبت به گذشته نه تنها تضعيف نشده بلكه مستحكم تر نيز شده است و بخش عمده اي از ذهنم به چرخه توليد، توزيع و پخش فيلم كوتاه مشغول مي باشد و يكي از دغدغه هاي جدي من است معتقدم كه فيلم كوتاه همكلاسي مدرسه اي، آموزشي و آماتور دارد و هم از جايگاه و رتبه اي آكادميك و حرفه اي برخوردار است. در واقع نمي تواند تنها به عنوان دوران ابتداي تجربه هر فيلمساز مطرح باشد و حتي ممكن است به عنوان زماني براي اوج و انتهاي تجربيات و فعاليت هاي يك هنرمند باشد.
     اين گزارش مي افزايد: مهندس جعفري جلوه ضمن تأكيد بر اين مسأله كه عرصه فيلم كوتاه و مستند، بديع، خلاقانه و متنوع است و اعمال مديريت در اين شرايط پيچيده‌تر مي شود به مبحث ادغام مركز سينماي مستند و تجربي و انجمن سينماي جوانان اشاره كرد و گفت: طيف انتظارات و منطق متفاوت رفتاري كه پاسخ هاي خاص و ويژه اي را از مركز و انجمن مي طلبد، ذهنم را به اين مسأله مشغول ساخته كه آيا نبايد عليرغم ادغام ظاهري اين دو مركز مجدداً نسبت به تفكيك آنها اقدام كنيم و يا همچنان بي اعتنا به اقتضاء صحنه پيشرو مسير طي شده را ادامه دهيم؟ تا اين مرحله نظر كلي به اين بوده است كه هيچكدام از اين دو فعاليت نبايد در سايه ديگري قرار گيرد، منطق سينماي جوان بايد سينماي آموزش و سينماي آماتور باشد و تصور مي كنم بخش حرفه اي ساخت فيلم كوتاه نيز مي بايست در مركز سينماي مستند و تجربي متمركز شود و نيز توليدات تجربي اعم از توليدات هنري ويژه و تجربه هاي نو و توليدات نيمه حرفه اي در آستانه حرفه اي و حتي عقيده دارم در بخش مسابقه ملي جشنواره فيلم كوتاه تهران هم مي بايست فيلم هاي آماتور و نيمه حرفه اي در يك سطح مورد داوري قرار گيرند و فيلم هاي حرفه اي در سطحي ديگر.
     وي تصريح كرد: مراجعه كنندگان به انجمن سينماي جوانان با مراجعه كنندگان به مركز سينماي مستند و تجربي متفاوتند و دو نوع رفتار و به عبارتي دو نوع مديريت مي بايست در مواجهه با ايشان اتفاق بيفتد. بنابراين اگر تلاش كنيم به سمت داشتن يك ساختار متفاوت حرفه اي برويم گام مهمي در اين زمينه برداشته شده و البته نبايد فراموش كنيم كه همه اقدامات به كار، برنامه ريزي و تعامل جدي نياز دارد. مهندس جعفري جلوه با اشاره به اينكه سينماي تجربي در توليد فيلم كوتاه امتداد سينماي جوان است. نداشتن فرصت پخش و اكران و دورماندن اين مراكز با رسانه ها به خصوص رسانه ملي را يكي ديگر از مشكلات موجود عنوان كرد و گفت: فيلم هاي كوتاه براي رسانه ملي مي توانند به عنوان يك فرصت جدي محسوب شوند و تزيين يك كنداكتور پخش تلويزيوني با فيلم كوتاه، منطقي تر و زيباتر خواهد شد ضمن اينكه مي بايست تمهيداتي انديشيده شود تا در سالن هاي سينما و در فواصل سانس هاي فيلم ها و يا زمان هاي مناسب ديگر شايد حتي اختصاص كامل يك الي دو سينماي خاص مردم و علاقه مندان ارتباط بهتري با فيلم كوتاه پيدا كنند.
     معاون امور سينمايي و سمعي و بصري ارشاد در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تدوين سند ملي سينما و جايگاه و نقش فيلم كوتاه، مستند و انيميشن در اين سند گفت: سند ملي به تعبيري سند سينماي ملي هم هست و نبايد در تدوين آن به شكل شتابزده عمل كنيم ضمناً سند نمي تواند به مسائل كمي و شكلي بپردازد و آمار و اعداد و ارقام را ملاك خود قرار دهد چراكه قرار است با سينمايمان يك مسير را طي كنيم و با مخاطبان به يك نقطه غايي و عالي برسيم زيرا سينما فرصتي براي ارتقاي فكري و فرهنگي است و سينماي ملي نيز غايت و هدف و مبنا دارد.
     وي افزود: در سينماي ملي بايد ضمن آنكه هم به لحاظ كميت و همه به لحاظ كميت و هم به لحاظ كيفيت فعاليت ها تنظيم و منعكس شود به فيلم كوتاه و فيلم بلند همزمان توجه كنيم و مي بايست دريابيم كه چشم اندازمان كجاست و براي رسيدن به سينماي ملي اصول شناختي، معطوف به فرهنگي و هويتي و مقصدي خيال انگيز از شرق، اسلام و ايران را در نظر بگيريم و بدانيم كه اين مسأله كه به نوعي مختصات سينماي ملي را برايمان ترسيم مي كند و در تدوين سند ملي سينما يعني حل اين صورت مسائل گسترده و چند وجهي كمي و كيفي، ظرف و مطروفي و فرم محتوايي.
     جعفري جلوه به تصويركشيدن ثروت هاي گسترده ملي و ميراث فرهنگي كشور در قالب فيلم كوتاه را گام مهمي در جهت ايجاد دلبستگي ملي عنوان كرد و گفت: هم اكنون رابطه عميقي بين ادبيات بومي و ملي ما با سينمايمان بر قرار نيست و اين در حالي است كه بزرگان ادبيات، تئاتر و سينماي جهان بسيار خوب از منابع غني ادبيات ما الهام گرفته اند عرصه رئاليزم جادويي را ببيند. آيا بسياري از حكايت ها، افسانه ها، روايات داستاني، تمثيل و مثل هاي بومي ما نمي تواند در قالب فيلم كوتاه بگنجد؟ مگر نه اين است كه سينما ممزوجي از هنرهاي مختلف و نقطه غائي و عالي هنرهاست پس چرا اين صور خيال انگيز مكتوب تبديل به تصوير نشده اند و نمي شوند؟ من معتقدم كه اتصال اين ذخاير عظيم فرهنگي به سينماي ملي و خاصه فيلم كوتاه جهتي است كه يك سند ملي آن را تضمين خواهد كرد و پيگيري و اجراي اين سند آن را موجب خواهد شد و اين از مهمترين برنامه هاست چراكه انقطاء و بيگانگي فرهنگي و هويتي يكي از مشكلات اصلي امروز جامعه ماست و بهترين راه براي تبيين و آشكار ساختن ميراث كهن ايران آشنايي دوباره مخاطب ملي با خويشتن خود از يكسو و از سويي ديگر هم پاسخ به نياز و عطش روزافزون مخاطب جهاني به شناخت انسان و حقايق حيات بخش شرقيع اسلامي و ايراني از طريق پديده سينما و از آن ميان به لحاظ ظرفيت و قابليت فيلم كوتاه است.
     معاون امور سينمايي و سمعي و بصري در خاتمه سخنانش به اهداف مشترك مديريت دولتي و سينماگران براي رسيدن به مقصدي واحد كه همان سينماي ملي است اشاره كرد و گفت: مقصد مشترك لزوماً اين مسأله را حكم نمي كند كه كسي يك نت را بنوازد و ديگران نيز به تبعيت از او همان را بنوازند بلكه مي بايست كسي جلودار باشد و همگان دور و نزديك به طعم و سليقه خود و به قدر و مقدور وسعه وجودي خويش در راه به يك غايت و جهت به سوي يك افق گام بردارند. ضمن اينكه براي رسيدن به اين مقصود بايد همه تلاش كنيم تا فضاي فرهنگي اصيل، متوازن و موزوني همه ما را در برگيرد. چراكه بهترين زمينه اي است كه مي تواند همه ما را اشباع كرده و در جسم و روحمان رسوخ كند اتمسفر، سپهر و جوي است كه بر ما احاطه دارد و اين فضا مي بايست آكنده از جذبه هاي شوق انگيز، وجدآور و اميد دهنده ايراني و اسلامي باشد و به نظرم سهم شما به عنوان هنرمند مؤلف براي دريافت آنچه كه جامعه از ما طلب مي كند بيشترين سهم است. مديريت فرهنگي نهايتاً اشاره كننده و حامي شما در صحنه هاي عمل است.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com