1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 408  تاريخ مخابره خبر:  ۵/۹/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138409050100  ساعت مخابره خبر: ۱۰:۰۵:۴۲
    ۱۳۸۴/۰۹/۰۵                              تاريخ نشر خبر :  
 

ناصر شفق:

از مخاطب سينماي ما برداشت درستي نشده است

تا زماني كه سياست گذاري هاي كلان كشور براي ارزش گذاري و مقدس بودن سينما صحه نگذارند و سينما را همچون نان شب از نيازهاي اصلي جامعه ندانند، سينماي ما تكه ناني خواهد بود كه در اختيار صد نفر قرار مي گيرد.

     به گزارش سايت سينمايي سوره، در نشست تخصصي سينماي دفاع مقدس و چشم اندازهاي جهاني كه با حضور معاونت سينماي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در «دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس» در سينما فلسطين برگزار شد، «ناصر شفق» از تهيه كنندگان فيلم هاي سينمايي درخصوص سينماي دفاع مقدس گفت: سينماي دفاع مقدس هر چه به جنس دفاع مقدس نزديك تر شود بهتر خواهد بود، فيلم هايي كه برگرفته از واقعيت ها و ارزش هاي نهفته در دفاع مقدس بوده اند براي ما دلنشين تر هستند و مخاطب بيشتري مي‌توانند داشته باشند اين بحث دچار تحولاتي جدي است كه به بخشي از آن به سياست هاي وظايف دولت در جامعه بر مي گردد. وقتي محل كافي براي اكران فيلم نداريم،‌‏ سينما عمومي نخواهد شد و از حوزه عموم دور مي شود بايد ديد در اين راه چه امكاناتي براي مخاطب فراهم كرده ايم كه بتواند فيلم ببيند، علاوه بر اين كه ذائقه سازي در هنر نيز بايد انجام شود. هر چه قوه هنر بر مبناي ابتكار، خلاقيت و درك جامعه شناختي استوار باشد طبيعتاً از مخاطب بهتري نيز برخوردار مي شود كه اين امر در سينماي دفاع مقدس نيز جاري است.
     وي همچنين تأكيد كرد: فيلم هاي دفاع مقدس خوب عرضه نشده اند، امكان ديدن فيلم هاي دفاع مقدس در مكان هاي مناسب سينما براي جامعه ما فراهم نبوده است. به عبارتي، به اندازه رشد توليدات سينمايي، امكان توزيع فيلم سينمايي وجود نداشته است. به همين دليل در دراز مدت، فيلم هايي كه با هزينه بيشتري براي توليد فكر و انديشه ساخته شده اند، در مقابل فيلم هاي سطحي و كم عمق، كم آورده اند. به همين دليل آن چيزي كه از بدنه سينماي ايران ياد مي شود سينمايي كم ارزش است و فيلم هاي خاصي از سينماي ايران وظيفه رشد و تعالي انديشه را عهده دار شده اند.
     وي در ادامه گفت: متناسب با اين جريانات جريان سياست گذاري در سينما نيز خوب پيش نرفته است و به همين دليل، هنرمندان متهمين اين عقب گرد محسوب مي شوند در حالي كه اين طور نيست و اين به عهده كساني ديگر است كه وظيفه خود را به درستي انجام نداده اند.
     اين تهيه كننده، با اشاره به اينكه سينماي دفاع مقدس در دوره اي نيز مخاطب خوب داشته است، گفت: اين امر به دليل ذائقه سازي در سينماي دفاع مقدس بود و اين ذائقه سازي را بخشي از هنر و صنعت سينماي ما عهده دار شده بود. بعد از سال هاي 76 و 77 وقفه اي در سينماي مقدس اتفاق افتاد و به آن چندان بهايي داده نشد. در اين جريان مسؤولان سينماي ايران را مقصر نمي دانم، سينما امري جدي است و مخاطب سينما ارزش دارد. تا زماني كه سياست گذاري هاي كلان كشور براي ارزش گذاري و مقدس بودن سينما صحه نگذارند و سينما را همچون نان شب از نيازهاي اصلي جامعه ندانند، ‏سينماي ما تكه ناني خواهد بود كه در اختيار 100 نفر قرار مي گيرد.
     وي ادامه داد: به همين دليل فيلم سازان مجبور به ساخت فيلم هاي سطحي مي شوند و در اين صورت فيلم هاي دفاع مقدس به فيلم هاي فرمايشي و ارگاني تبديل مي شود در نهايت، فيلمي در اين عرصه ساخته مي شود كه چون در چرخه طبيعي جامعه نيست، ارتباط خوبي نيز با مخاطبان برقرار نخواهد كرد.
     شفق، در پايان اظهار داشت: به نظر من، از مخاطب سينماي ما برداشت درستي نشده است و اين امر بايد مورد بازنگري قرار گيرد. ما بايد خود را همسو با جريان تكنولوژي در دنيا كنيم تا تلاش هاي ما در اين امر مقطعي نباشد. با امكانات محدودي كه از سينماي دفاع مقدس دريغ مي شود، نمي توان انتظار رشد قابل توجهي از آن داشت.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com