1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 504  تاريخ مخابره خبر:  ۲۲/۸/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138408220112  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۵۷:۱۹
    ۱۳۸۴/۰۸/۲۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

هنوز، تا رسيدن به سينمايي اصيل، رشد دهنده و اعتلا بخش فاصله داريم

به نظر مي رسد هنوز تا رسيدن به سينماي اصيل ايراني، سينماي بومي، سينمايي كه نسبتي با فرهنگ و جامعه داشته باشد و رشد دهنده و اعتلاء بخش باشد فاصله داريم.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، دكتر «عماد افروغ» رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در آستانه برگزاري دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس با بيان اين مطلب افزود: به نظر مي رسد موفقيت هايي را كه در مقاطعي از فعاليت هاي سينمايي داشته ايم با فراز و فرودهايي روبرو بوده و هست به طوري كه در برخي اوقات، واقعاً، سوژه هاي فيلم ها، به طوري غالباً سطحي مي شوند، و مضامين، محتوا و پيام هاي اخلاقي و معنوي و هويتي اي آثار كمرنگ مي شوند.
    وي، ادامه داد: من همواره در جلسات و گفتگوها به سينماگران عزيز گفته ام كه بيايند تعريفشان را از سينماي ايران و نيز، تعريفشان را نسبت به سينما با فرهنگ و جامعه روشن كنند. به ما بگويند كه سينماي ايران بعد از انقلاب چه تفاوت هايي با سينماي قبل از انقلاب دارد.
    رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي كه به انگيزه برگزاري دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس سخن مي گفت، خاطر نشان كرد: ابتدا بايد تعريفي از فرهنگ دفاع مقدس، مؤلفه هاي اين فرهنگ، شرايط شكل گيري آن، آثار و تجليات آن بر روي مردم را مشخص كنيم.
    وي، اظهار داشت: هر فرهنگي علاوه بر اينكه تعريف ويژه اي دارد به عنوان معرفت مشترك حاوي چند مؤلفه اصلي هست كه بايد اين مؤلفه ها را در دفاع مقدس معلوم كنيم كه يكي از آن مؤلفه ها،‌ جهان بيني حاكم بر شرايط آن زمان است.
    به اعتقاد اين استاد دانشگاه، بايد فيلمسازان و هنرمندان ما، جهان بيني و بينش مردم در زمان دفاع مقدس و نگاهشان به هستي، عالم، انسان و جامعه را بشناسند،‌ بينشي كه به تبع آن و به تاسي از نوع جهان بيني و نحوه نگاه، پاره اي ارزش ها حاكم بوده و به صورت مطلوب و ايده آل مردم درآمده اند كه واقعاً، بايد با شناخت به سمت آن فرهنگ رفت.
    وي ادامه داد: در بخش ارزشي اين فرهنگ يكسري الگوهاي رفتاري در قالب هنجارهاي اجتماعي حاكم بوده است كه فيلمسازان براي ساخت فيلم بايد اين هنجارها را خوب فهم كنند.
    از ديدگاه وي جنگ عامل ظهور اين فرهنگ نبود بلكه فقط، زمينه ظهورش را فراهم ساخت و امروز هم به ميزاني كه ما بكوشيم اين فرهنگ را بازسازي كنيم و با زبان تازه، با زبان هنر از طريق سينما به تناسب نياز جوان امروز آنها را منتقل كنيم اين انتقال امكان پذيرتر است.
    رئيس كميسيون فرهنگي مجلس گفت: اگر بخواهيم با يك برداشت صرفاً سطحي، بدون استفاده از ابزارهاي هنري و بي توجه به نيازهايي كه نسل جوان ما دارد به دفاع مقدس بپردازيم فرهنگ دفاع مقدس انتقال نمي يابد.
    وي، ادامه داد: بايد انتقال فرهنگ دفاع مقدس را به روزش كنيم، عصري كنيم و سعي كنيم قالب هاي جديدي را براي معرفي آنها پيدا كنيم و از تكنيك ها و ابزارهاي هنري هم كمال استفاده را كنيم.
    وي تأكيد كرد: احياي آن فرهنگ و آن نوع گفتمان را به عنوان يك ضرورت در دستور كارمان قرار دهيم.
    رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به ضرورت هاي سينماي دفاع مقدس بيان داشت: دفاع مقدس در واقع بستر تحقق و تبلور يك سري ارزش ها بوده است بنابراين، نبايد همه ارزش ها را در قالب لشگر ايران و عراق به تصوير بكشيم.
    وي افزود: من معتقدم سينماي معناگراي ما و سينماي اخلاق گراي ما كلاً نمي تواند بي ارتباط با سينماي جنگي ما باشد همان طوري كه بخشي از آن در قالب سينماي جنگي ما نمود پيدا مي كنند.
    اين نماينده مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: سينماي جنگي ما بايد اخلاق گرا و معنويت گرا باشد و نخواهد، صرفاً، درگيري‌هاي نظامي را آن هم به شكل مبالغه آميز و اغراق شده به نمايش گذارد و بعضاً به هيج وجه،‌ جنبه هاي عاطفي، اخلاقي و هستي شناسانه عميق در آنها ديده نشود.
    وي تصريح كرد: از اينكه بياييم نوعي آرنولد ايراني در سينماي دفاع مقدس درست كنيم بايد پرهيز كرد.
    به اعتقاد وي، دفاع مقدس به عنوان يك واقعيت مشتمل بر رويدادهاي گوناگون از قبيل: پيروزي، شكست، عقب نشيني، شهادت و لحظات تلخ و شيرين بوده كه در سينماي دفاع مقدس بايد تمامي واقعيت ها ديده شود.
    دكتر افروغ در پايان متذكر شد: به نظر من اگر ما اساساً به سمت يك سينماي ايراني، تاريخي،‌ با هويت و معناگرا حركت كنيم، طبعاً آن وقت به سينماي مورد نظر در بسط ارزش هاي دفاع مقدس نزديك مي شويم.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com