1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 466  تاريخ مخابره خبر:  ۲۳/۱/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138401230012  ساعت مخابره خبر: ۱۸:۴۳:۴۴
    ۱۳۸۴/۰۱/۲۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

علي معلم، تهيه كننده سينما:

در سينماي ايران ژانر فيلم ها، اتفاقي كمدي مي شود!

فيلمهايي كه در سينماي ايران به اسم فيلم كمدي مشهور مي شوند قواعد ژانر كميك را بطور كامل رعايت نمي كنند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، به نقل از خبرگزاري ايسنا، علي معلم تهيه كننده و منتقد سينما درباره تفاوت سينماي كمدي و طنز، با اعتقاد براينكه اين تقسيم بندي را اينگونه بايد تصحيح كرد كه سينماي كمدي در خود انواع مختلف دارد  كه انواع آن شامل كمدي سياه، اجتماعي، رمانتيك و ... مي شود كه مثلاً سينماي كمدي اجتماعي به نوعي مسائل و نقدهاي اجتماعي را مطرح مي كند.
    وي، در ادامه ضمن اشاره به كمدي عميق و سطحي تصريح كرد: كمدي عميق، كمدي است كه ضمن ظاهر كميك و به اصطلاح طنزآميزش داراي معاني عميق و جدي تري است و اين نوع كمدي اساساً در سينماي ايران خيلي قوي نبوده است و تعداد فيلم هايي كه كمدي عميق باشند كم ساخته شده است، در عين حال كه در كمدي سطحي نيز سينماي ايران خيلي جدي عمل نكرده است. چون در اينجا ژانر فيلمها اتفاقي كمدي از كار در مي يايد.
    «معلم» معتقد است، سينماي ژانر در ايران جدي مورد توجه قرار نگرفته است به همين دليل بيشتر كمدي هاي ما مخلوط با ملودرام هستند و فيلمي نداريم كه در ژانر كمدي بطور كامل ساخته شده باشد. البته در دنيا نيز فيلم هايي در ژانر كمدي زياد نيست چون ژانر بسيار مشكلي است. در حاليكه سينماي ايران هر فيلمي كه موضوع مسخره آميز داشته باشد يا مثلاً از تيپ طنزهاي تلويزيوني استفاده كند و بر اساس موفقيت يك بازيگر مشهور طنز ساخته شود در ژانر كمدي جاي مي گيرد.
تهيه كننده «ازدواج به سبك ايراني» معتقد است، بعد از انقلاب، سينماي ايران تيپ سازي كمدي هم نداشته است يعني يك تيپ كمدي كه براساس آن چند فيلم ساخته شود مثل «صمد» و دليل آن كاملأ روشن است كه ژانر كميك ژانر جدي محسوب نمي شود.
    وي در ادامه تصريح كرد: علاوه بر اينكه فيلمنامه نويس كمدي كم داريم، بازيگراني كه بتوانند در حوزه كمدي حركت كنند نيز كم هستند و مشكل بزرگتر اين است كه كارگردانان ژانر كمدي را به معناي تخصصي نمي شناسند و در اين شرايط هر كارگرداني ممكن است كمدي كار كند در حاليكه بايد با اين مقوله آشنايي كافي داشته باشد مثلاً اغراق كردن در بازي، بازي را كميك نمي كند،اتفاقاً بازيگر كمدي كسي است كه خيلي جدي نقشش را بازي مي كند و به همين دليل است به چاپلين مي خنديم.
    علي معلم توجه سينماي ايران طي دو سال اخير به ژانر كمدي را ناشي از خصلت موسمي بودن آن دانست و گفت: چون در سينماي ايران وقتي مثلاً يك ملودرام موفق ساخته مي شود چند تا براساس آن درست مي شود و در شرايطي كه ملودرام زياد مي شود مي گويند كمدي كم داريم و با سفارش چند كار كمدي ساخته مي شود غافل از اينكه بايد بر روي سوژه دقيق كار شود.
    معلم كه «ازدواج به سبك ايراني» را به گفته خودش در ژانر كمدي رمانتيك براي اكران عمومي آماده مي كند مي گويد: در اين فيلم سعي كرده اند خصايص ژانريك دربيايد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com