1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 643  تاريخ مخابره خبر:  ۲۹/۱۰/۱۳۸۳  نوع : مصاحبه
 کد خبر : 138310292003  ساعت مخابره خبر: ۱۶:۵۹:۲۶
    ۱۳۸۳/۱۰/۲۹                              تاريخ نشر خبر :  
 

آواز خوش از پرنده اي بشنويم كه هواي تازه برايش فراهم كرده ايم!

«ابراهيم وحيدزاده»، متولد مشهد فارغ التحصيل سينماست وي در 1970 توانست براي فيلم كوتاه «چشم ها» ديپلم افتخار فستيوال «مارين باد» چك و اسلوواكي را نصيب خود كند، همچنين در «مي» 2004 دو جايزه تنديس زرين و تنديس سيمين را براي بهترين فيلمنامه و بهترين فيلم «عشق فيلم» محصول 1382 به دست آورد.

    «ابراهيم وحيدزاده»، متولد مشهد فارغ التحصيل سينماست وي در 1970 توانست براي فيلم كوتاه «چشم ها» ديپلم افتخار فستيوال «مارين باد» چك و اسلوواكي را نصيب خود كند، همچنين در «مي» 2004 دو جايزه تنديس زرين و تنديس سيمين را براي بهترين فيلمنامه و بهترين فيلم «عشق فيلم» محصول 1382 به دست آورد. وي در جشنواره ششم فجر نيز«سيمرغ بلورين» برترين آنونس را براي فيلم «تحفه ها» تصاحب كرد و فيلم سينمايي «معادله» وي نيز در جشنواره قاهره در بخش «جشنواره جشنواره ها» به نمايش درآمد و به جشنواره آنكارا نيز دعوت شده است. اين گفتگو به بهانه آخرين ساخته «ابراهيم وحيدزاده» فيلم «شام عروسي» انجام شده است.
    وحيدزاده  در گفتگو با سايت سينمايي سوره گفت: سال 1344 درست در اولين سال آغاز دانشكده هنرهاي دراماتيك وارد دانشكده سينما شدم و تا فاصله 1347 كه پايان دوران تحصيل بود فيلم هاي كوتاه مي ساختم در همين سال به تلويزيون رفتم كه تا 1358 اين حضور ادامه پيدا كرد و در اكثر كارهايم تهيه كننده، فيلمنامه نويس و كارگردان بوده ام البته بعضي را هم تدوين كردم. سال 1365 نخستين فيلم سينمايي خودم را در بعد از انقلاب با نام«تحفه ها» ساختم و تا سال 1371 فيلم سينمايي «مجسمه» ساخته شد و سال 1380 فيلم «عشق فيلم» را ساختم كه در نهايت فيلم «معادله» محصول 1382 ساخته شد، حالا هم «شام عروسي» را در دست ساخت دارم كه تهيه كنندگي و كارگرداني آن به عهده من است كه اميدوارم در وضعيت سينماي فعلي ما فيلم خوبي از كار درآيد چراكه امكانات گسترده سينماي آمريكا را كه نداريم، اگرچه اين بهانه اي براي خراب شدن فيلم نخواهد بود. هيچ كدام از فيلم هاي ايتاليايي امكانات سينماي امريكا را ندارند اما فليني و ... را پشت فيلم هايشان دارند. همان طور كه اروپا فيلمساز دارد ولي ساختار سينماي هاليوود را ندارد اگرچه تكنولوژي مسأله مهمي است اما اصل نيست. البته به اينكه مي گويند سينماگران ما كم كاري مي كنند معتقد نيستم! چون در سينماي ايران دو گروه فيلم مي سازند؛ يك گروه تحصيل كرده هاي عاشق و كنجكاوند كه براي هر مشكلي راه حل آبرومندانه جستجو مي كنند. دسته ديگر آدم هاي حاشيه اي و شيفته كناره هاي سينما هستند، نه رسالتي دارند نه مسئوليتي مي پذيرند؛ اما سينما راجع به گروه نيست، نمي شود يك دسته را هدف قرار بدهد؛ چراكه سينما هميشه كل جامعه را در نظر دارد، ضعف و قشر خاص را نبايد تسري داد چون اين يعني فرا فكني كه متأسفانه اين باعث ايجاد نوعي شناسنامه جعلي نسبت به كل سينما و فرهنگ جامعه مي شود. مسأله ديگر اين است كه ما وقتي مي توانيم آوازي خوش از پرنده اي بشنويم كه هوايي تازه برايش فراهم مي كنيم، زندگي متعارف و مورد نيازش را فراهم مي كنيم به هر دليلي دريغ برايش ايجاد نمي كنند تا بتواند آواز بخواند.
    ما متأسفانه در همه زندگي مان خجالت مي كشيم و انگار رودربايستي داريم، بايد روشن حرف زد و عمل كرد. يك اثر هنري نياز دارد كه مخاطب از هر طبقه اي داشته باشد از هر ادراك و سن و سال و با هر نوع درجه دريافت و پايگاه اجتماعي. اين ها فيلم هاي متنوع مي خواهند و بايد بتوانند انتخاب كنند. نمي شود حكم كرد كه همه آدم ها مجبورند سليقه اي متناسب با سليقه قشر و آدم خاص به دنيا نگاه كنند. همين است كه مي روند هر جنس درجه چندمي را براي ارضاي حس تصويري خود استفاده مي كنند. همين «خانه سينما» كه بودنش با نبودنش خيلي توفير دارد اما يا صنف باشد يا دولتي تا بخشي از مشكلات سينما حل شود، نيمه دولتي و نيمه صنفي به چه معني است اين مي شود كه مسأله بودجه مطرح مي شود و آن همه مشكل كه نهايت ندارد و من تهيه كننده و كارگردان را گرفتار مي كند.
    اساساً مهمترين مشكل سينما علاوه بر عدم صنف حرفه اي، نبود «فيلسوف» در بطن جامعه و به تعاقب آن درجامعه هنري است و بر همين منوال ديگر اركان حرفه اي سينماي ما نيز مشكلات دارند و نبايد محدود به بازار داخلي هم محدود شويم بايد در خارج از كشور سرمايه گذاري كنيم و مثل مردم امريكا كه يكشنبه ها به سينما مي روند به عنوان يك نياز اجتماعي به سينما نگريسته شود و سرمايه گذاري كنيم.
     گفتني است ابراهيم وحيدزاده هم اكنون فيلم «شام عروسي» را در دست توليد دارد.
    عوامل اين فيلم عبارتند از: طراح: رامين فر. تروكاژ: اميررضا معتمدي، عكاس: احمد بخشي، مدير فيلمبرداري: داريوش عياري، تدوين: حسن حسندوست، صدابردار: اصغر شاهوردي، صداگذار: مهري شيرازي، طراح گريم: غوغا بيات، برنامه ريز: خواجه وند، فيلمنامه نويس: پيمان معادي، كارگردان و تهيه كننده: ابراهيم وحيدزاده.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com