1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 477  تاريخ مخابره خبر:  ۸/۱۰/۱۳۸۳  نوع : خبر
 کد خبر : 138310082005  ساعت مخابره خبر: ۱۶:۲۷:۴۰
    ۱۳۸۳/۱۰/۰۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

حضور پررنگ «معنا» در شه پر بال هاي سيمرغ فجر

25 كمپاني خارجي و 23 كمپاني ايراني در ماراتن خريد و فروش فيلم هاي فجر بيست و سوم شركت دارند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، «رضاداد» دبير جشنواره بيست و سوم فيلم فجر و رئيس بنياد سينمايي فارابي در كنفرانس مطبوعاتي روز سه شنبه 8 دي ماه ساعت 30/10 درخصوص برنامه هاي ويژه جشنواره و سياست هاي اجراي آن گفت: بيست و سومين جشنواره فيلم فجر در دو بخش بين المللي و مسابقه سينماي ايران از 12 تا 22 بهمن در تهران برگزار مي شود.
    اهداف اصلي اين جشنواره كه همزمان با جشن هاي پيروزي انقلاب اسلامي برگزار مي شود عبارت است از:
آشنايي دست اندركاران توليد و مخاطبان با بخشي از آثار برگزيده توليدات سينماي ايران.
تلاش در جهت ارزيابي كمي و كيفي عملكرد يكساله سينماگران به وسيله خود آنان و مديريت سينمايي و فرهنگي كشور؛
شناسايي نقاط ضعف و قوت عملكرد مجموعه سينمايي كشور به منظور تجربه اندوزي و اصلاح روش ها و عملكردها؛
 تشويق آثار و فعاليت هاي برجسته تر با هدف ارتقاي كمي و كيفي فرهنگي - هنري و صنعتي سينماي كشور؛
شناسايي استعدادهاي جديد سينمايي كشور و معرفي و ارزيابي آثار آنان؛
ايجاد شرايط رقابتي با سينماي قابل رقابت در دنيا و تلاش در جهت رشد سينماي كشورمان به نسبت آثار در حال توليد در دنيا؛
تلاش در جهت برگزاري باشكوه تر جشن هاي پيروزي انقلاب از طريق ايجاد روحيه نشاط در ميان شهروندان با ارائه برگزيده سينما در فرصتي محدود و به شيوه اي مناسب.
در استمرار سياست هاي طراحي شده براي برگزاريي مناسب تر جشنواره فيلم فجر دو بخش جديد امسال به بخش بين الملل جشنواره اضافه شده است كه عبارتند از سينماي «معناگرا» و «سينماي «آسيا».
    خوشبختانه هر دو بخش اضافه شده با استقبال رو به رو شده است و هيأت هاي انتخاب در هر دو بخش توانسته اند به آثار مناسبي در حد و سطح سال اول دست پيدا كنند.
رضاداد درخصوص بخش هاي رقابتي جشنواره گفت: بخش هاي رقابتي عبارتند از:
بخش مسابقه سينماي ايران بلند و كوتاه؛
بخش مسابقه فيلمسازان اول و دوم؛
بخش سينماي مستند؛
بخش مسابقه سينماي بين الملل؛
بخش مسابقه سينماي آسيا؛
بخش مسابقه سينماي معناگرا؛
    وي ادامه داد: امسال براي هر بخش هيأت انتخاب خاصي فيلم ها را بررسي و انتخاب مي كنند و در اين جهت هيأت انتخاب بين الملل (شامل هربخش) و هيأت انتخاب مستند و هيأت انتخاب سينماي ايران معرفي و كارشان را از هفته هاي گذشته آغاز نمودند.
    كار هيأت انتخاب بخش بين الملل با بررسي 195 فيلم بلند منتخب و دريافت شده به زودي پايان مي يابد.
    در بخش هاي بين الملل تاكنون تكليف 187 فيلم معلوم شده است و تعداد 7 فيلم باقيمانده نيز تا پايان هفته تعيين تكليف مي شوند.
    از ميان فيلم هاي بازبيني شده در سينماي بلند تاكنون در بخش بين الملل 13 فيلم براي مسابقه و 1 فيلم در خارج از مسابقه 12 كشور انتخاب شده اند، اما 3 فيلم منتخب ايراني در اين بخش در پايان كار هيأت انتخاب فيلم هاي مسابقه سينماي ايران معلوم خواهد شد. در بخش سينماي معناگرا 10 فيلم در بخش مسابقه انتخاب شده از 10 كشور و 2 فيلم ايراني در پايان كار هيأت انتخاب مسابقه ايران معلوم مي شود.
    «رضاداد» افزود: در بخش سينماي آسيا تاكنون 12 فيلم در بخش مسابقه و 2 فيلم در بخش خارج از مسابقه انتخاب شده اند. از 12 كشور 3 فيلم مسابقه از سينماي ايران هم در پايان كار هيأت انتخاب ايراني معلوم مي شود و به اين ترتيب تاكنون 38 فيلم در اين بخش ها انتخاب شده اند، همچنين براي بخش بين الملل 20 فيلم كوتاه نيز انتخاب شده اند، از 10 كشور در اين بخش هاي رقابتي بين الملل 8 فيلم از مسابقه سينماي ايران به اين بخش ها اضافه خواهد شد و ممكن است با توجه به فيلم هاي درحال تعيين تكليف در مجموع 44 - 40 فيلم بلند و 20 فيلم كوتاه در بخش مسابقه بين الملل با هم به رقابت خواهند پرداخت و درمجموع 46 كشور متقاضي حضور در جشنواره شده اند.
    باتوجه به افزايش دو بخش به سينماي بين الملل نيمي سينماي معناگرا و سينماي آسيا و افزايش جوايز بخش مسابقه بين الملل 14 تا 16 جايزه امسال براي اولين بار آيين اهداي جوايز بخش بين الملل به عنوان آييني مستقل و همطراز با آيين اهداي جوايز مسابقه سينماي ايران روز بيستم بهمن ماه و به شكلي باشكوه برگزار خواهد شد تا انشاءالله مقدمه اي بشود براي استقلال بخش بين الملل.
    در بخش فيلم هاي خارجي چهار بخش ديگر هم برنامه ريزي شده، در جشنواره جشنواره بين 17 تا 20 فيلم خواهيم داشت كه 17 اثر آن تاكنون قطعي شده است و در بخش نمايش هاي ويژه تاكنون 31 اثر انتخاب شده است كه ممكن است با 33 اثر افزايش پيدا كند.
    تحقيقات لازم براي تهيه فهرست فيلم هاي مربوط به بخش هاي سياست در آينه سياست و جلوه هاي ويژه بصري كامل شده و هيأت هاي انتخاب اين بخش ها در حال انجام هماهنگي هاي لازم و انتخاب هستند و نيز دليل انتخاب سياست و سينما وجود فيلم هاي سياسي يكسان اخير و فضاي آلوده آن بود و جلوه هاي بصري ضرورت رشد سينماي ملي.
اسامي قطعي فيلم هاي خارجي با توجه به ضرورت هماهنگي با پخش كنندگان آن ها براي اطمينان از حصول قطعي آنها تا تاريخ مقرر و كنترل هاي مجدد به جهت زمان بندي دريافت كپي تا تاريخ 20 دي اعلام مي شود.
    البته مؤسسات و مطبوعاتي كه كتاب ويژه نامه كامل جشنواره را در دستور كار چاپ دارند مي توانند از همين حالا هم در جريان فرآيندهاي انتخاب قرار بگيرند تا اگر مي خواهند اطلاعات تكميلي فيلم ها را استخراج و آماده كنند بتوانند از اطلاعات فيلم ها باخبر باشند.
    رضاداد درخصوص سينماهاي مربوط به اكران عمومي فيلم هاي جشنواره گفت: مردم مي توانند از مجموعه برنامه هاي جشنواره امسال در 8 سينماي صحرا - عصرجديد - فلسطين - بهمن - پايتخت - فرهنگ - سپيده و كريستال استفاده كنند. 
احتمال دارد باتوجه به وضعيت اكران فيلم ها نام بعضي از سينماها تغيير كند.
    اما به هر حال با هماهنگي به عمل آمده با شوراي صنفي و اتحاديه تهيه كنندگان امسال ترتيبي خواهيم داد كه دو گروه سينمايي استقلال و قدس بتوانند برنامه هاي اكران خود را همزمان با جشنواره داشته باشند. براي اقشار خاص نيز مثل رسانه ها و اصحاب مطبوعات، داوران جنبي هنرمندان، اتحاديه تهيه كنندگان، مقامات و مسئولان نيز 5 سالن درنظرگرفته شده كه اين اقشار مثل سال گذشته مي توانند از برنامه هاي جشنواره استفاده كنند.
    باتوجه به اهميت رسانه ها و فعاليت هاي اطلاع رساني و از آنجا كه سينماي رسانه ها و داوران جنبي در سال گذشته با ظرفيت محدود روبه رو بود و هم رسانه ها و هم داوران جنبي مشكلاتي داشتند، امسال با برنامه ريزي سركارخانم مرادي مدير روابط عمومي جشنواره و مسئول برنامه داوران جنبي سينماي آفريقا كه ظرفيتي با حدود 330 صندلي اضافه تر نسبت به سينماي استقلال دارد كه سال گذشته اختصاص به اين امر داشت، براي اين منظور در نظرگرفته شده است كه اميدواريم مشكلات سال گذشته كمتر شود. اگرچه مي دانيم هرچه به اين بخش اختصاص دهيم بازهم ممكن است متقاضي بيشتري داشته باشيم. ظرفيت سينماي آفريقا 1000 صندلي است كه اميدواريم با اين تخصيص مشكلات سال گذشته برطرف شود.
    رضاداد درخصوص برخورد عملي و پژوهشي شدن جشنواره بيست و سوم فيلم فجر همزمان با بيست و سومين جشنواره فيلم فجر و در جهت تحقق سياست رشد و اعتلاي اطلاعاتي و فرهنگي در سينما حدود 15 كتاب چاپ اول همزمان با جشنواره توزيع آن آغاز مي شود و اين يك حركت جدي، اساسي و حساب شده و به دنبال انجام اين حركت در جشنواره كودك است كه با استفاده خيلي خوبي از ناحيه سينماگران و جامعه فرهنگي - هنري كشور روبه رو شد. از اين 15 كتاب 5 كتاب درحوزه سينماي معناگراست كه اميدوارم با مطالعه آن دوستان كم آشنا با اين بخش و اين نوع سينما بيشتر با اين مقوله آشنا بشوند و برخي سئوال ها و ابهام هايي كه دارند برطرف بشود.
    همزمان با جشنواره برنامه هايي نيز از سوي موزه سينما طراحي شده با عنوان شب هاي سينماي صامت كه براي اين بخش هم با كمك فارابي حدود 10 كتاب درحال آماده سازي است كه به اين صورت كتاب هاي چاپ اول همزمان با جشنواره به عدد 25 درمجموع مي رسد و با احتساب كتاب هاي چاپ شده در جشنواره كودك مجموعه آثار چاپي سينماي ايران در حوزه فارابي و معاونت سينمايي به رقمي درحدود 35 مي رسد كه براي امسال رقمي بسيار با ارزش و بي نظير است و ما اميدواريم اين رشد كند، در سال هاي بعد و همين جا هم بگويم چون بالاخره در ميان اهالي مطبوعات و منتقدين اين فرآيند جدي تر گرفته مي شود ما آماده هرگونه همكاري و حمايت در اين حوزه هستيم و آن را ضروري مي دانيم و بحمدالله تاكنون هم بسيار پرفايده بوده است.
    «رضاداد» رئيس بنياد سينمايي فارابي و دبير جشنواره بيست و سوم فيلم فجر ادامه داد:
ما در بخش سينماي ايران تغيير زيادي در مقررات نداشتيم.
هيأت انتخاب فيلم هاي ايراني معرفي و كارشان را آغاز كرده اند و تا پايان زمان مقرر 73 فيلم بلند - 89 فيلم كوتاه و 178 فيلم مستند متقاضي شركت در بخش هاي مختلف مسابقه سينماي ايران شده اند، بعضي از تهيه كنندگان فيلم هاي بلند درحال برنامه ريزي هستند و با ما مرتبط بوده اند كه اگر تا پايان مهلت بازبيني هيأت انتخاب آثارشان را كامل كنند، تمايلشان را به شركت اعلام كرده اند كه دراين صورت گمان مي كنم فيلم هاي متقاضي به حدود 80 اثر نزديك شود.
    امسال همان گونه كه قبلاً عرض كردم يك آيين هاي افتتاحيه و اختتاميه ها اضافه شده است و به اين ترتيب جشنواره در 11 بهمن با افتتاحيه آغاز و با تجليلي از چند دست اندركار سينما، برنامه هاي مربوط به عيد سعيد غدير، جشن پيروزي انقلاب و توجه به موضوع خليج فارس و معرفي بخش ها و ساير برنامه ها آغاز مي شود و در 22 بهمن پايان پيدا مي كند.
    مراسم اختتاميه سينماي ايران هم روز 21 بهمن در تالار وحدت برگزار مي شود.
    كميته برنامه ريزي و مشورتي آيين هاي افتتاح و اختتام چند هفته است كه تشكيل شده است و در حال برنامه ريزي برنامه هاي فاخري براي آيين ها هستند.
    متأسفانه برخي آيين هاي برگزار شده دوستان ما را در دفتر جشنواره دل نگران كرد و بنا به احتياط پيشنهاد حذف و يا كاهش آيين ها را مي دادند، بنده نظرم اين است كه تأثير برخي بي احتياطي ها و كم توجهي ها، درميان دست اندركاران برگزاري جشن هاي پيروزي انقلاب اسلامي نبايد اين باشد كه اين جشن ها بي رونق گردند، بلكه به نظر من اتفاقاً بايد تلاش كنيم جشن هايي متين، متعهدانه و پرنشاط و كاملاً منضبط برگزار كنيم و به هرحال بايد تلاش كنيم كم رونق شدن و كم رنگ شدن جلوه هاي اجتماعي جشن هاي پيروزي انقلاب در دستور كار ما به عنوان متوليان جامعه هنري قرار نگيرد.
    رضاداد درخصوص قيمت بليت فيلم هاي فجر گفت: برنامه بخش بندي شده روزهاي مختلف 20 دي ماه به بعد اعلام مي شود، قيمت بليت هاي سانس هاي بعدازظهر جشنواره مطابق قيمت بليت سينماهاي ممتاز يعني 1500 تومان است.
    قيمت سانس هاي مياني يعني ساعات 12 تا 16 هزارتومان تعيين شده كه اين سانس ها چون بيشتر مورد استفاده دانشجويان است، براي روز فروش به دانشجويان در اين سانس ها بيست درصد تخفيف درنظر گرفته شده وقيمت سانس هاي صبحگاهي كه مخصوص كودكان و نوجوانان است 800 تومان تعيين شده كه از اين قيمت پنجاه درصد آن اهدايي جشنواره است و پنجاه درصد آن هم اهدايي شهرداري است كه هماهنگي لازم با سازمان فرهنگي - هنري شهرداري شده كه اين بليت ها به صورت نيم بها به وسيله آن سازمان و درجهت بزرگداشت جشن هاي پيروزي انقلاب خريداري بشود و از طريق آموزش و پرورش به صورت اهدايي به دانش آموزان ارائه بشود.
    ما اين كار را از سال گذشته با همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري آغاز كرديم و خيلي هم از آن استقبال شد و هم كار ارزشمندي در جهت گرامي داشت جشن هاي انقلاب بود.
    به هر حال مدارس و دانش آموزان متقاضي از هم اكنون مي توانند از طريق مديران مدارس با مناطق خودشان ارتباط برقرار كنند و از اين امكان در طول جشنواره فيلم فجر بهره مند بشوند.
    اين سالن هاي دانش آموزي جداول ويژه اي خواهند داشت و برخي سينماهاي ذكر شده ممكن است در اين بخش نباشد و برخي سينماهاي ديگر مثل سينماهاي گروه كودك و نوجوان ممكن است برنامه هاي صبحگاهي شان برنامه هاي جشنواره باشد.
    براي توجه به موضوع خليج فارس نيز برنامه هايي تدارك ديده شد، از يك ماه پيش جلساتي در وزارت ارشاد برگزار گرديد و معاونت هاي مختلف مأموريت هاي مقطعي و درازمدتي پيدا كردند و بعداً به مطبوعات هم سرايت كرد از جمله در معاونت سينمايي دو مأموريت كوتاه مدت و بلند مدت طراحي شد. مأموريت بلند مدت ساخت فيلم هاي مستند و سينمايي بود كه برنامه ريزي هايي هم در بخش هاي مختلف شد كه ايده مستند درياي پارس و توليد آن از آن جمله بود و يكي دو طرح ديگر سينمايي در جشنواره هاي مختلف فجر هم قرار شد به اين موضوع با ساخت كليپ، قطعات موسيقي اريژينال، معرفي آثار سينمايي، مستند و كوتاه توليد شده پرداخته شود. با اين مضمون و يا در آن جغرافيا در يك كتاب دو زبانه و احتمالاً نمايش برخي از آنها از ميان توليدات ايران و خارج از كشور كه دوستان در حال تحقيق، شناسايي و جمع آوري آنها هستند از جمله كارهايي است كه در حال انجام است.
    همزمان با جشنواره بازار فيلم نيز همچون سال گذشته در سالن حجاب از 16 تا 20 بهمن ماه برگزار مي شود.
    تاكنون 25 كمپاني خارجي از 17 كشور و 23 كمپاني ايراني براي داير كردن غرفه در بازار اعلام آمادگي نموده اند. علاوه بر اين تعدادي از خريداران فيلم هاي ايراني و ميهمانان خارجي از كشورهاي مختلف و جشنواره هاي گوناگون كه حدود 50 تا 60 نفر مي شوند، در جشنواره فجر حضور خواهند داشت.
    آثار برتر سينماي ايران همزمان با بازار فيلم در سينماي حجاب ويژه ميهمانان خارجي نمايش داده خواهد شد.
    وي گفت: صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و نمايندگان شبكه هاي مختلف و تأمين برنامه هاي خارجي سيما امسال نيز همچون سال گذشته در برگزاري و انتخاب فيلم هاي بازار حضور و مشاركت فعال خواهد داشت.
    براي عيد سعيد غدير و ولايت حضرت امير (ع) از تعدادي از كارگردانان دعوت شده است تا كارهاي 120 ثانيه اي براي جشنواره توليد كنند. دبيرخانه جشنواره از طرح هاي كارگردانان علاقمند به توليد چنين آثاري استقبال مي كند.
    همانگونه كه قبلاً نيز اعلام شد سينماهاي نمايش دهنده آثار ايراني به منظور حفاظت هر چه بيشتر از حقوق تهيه كنندگان به سيستم هاي كنترل مجهز مي شوند. اين سيستم ها فقط در ايام جشنواره در سينماها نصب و سپس جمع آوري خواهند شد.ش
    همچنين استمرار كنترل براي اكران همزمان فيلم هاي فجر، موكول به توافق تهيه كننده فيلم و صاحب سينما خواهد بود. اين كنترل علاوه بر حضور مستمر نمايندگان جشنواره در سالن و نمايندگان صاحبان فيلم هاست.
    به منظور برقراري نظم بيشتر و آسايش شهروندان كه مي خواهند از برنامه هاي جشنواره استفاده كنند و براي شروع نمايش فيلم ها در رأس ساعت مقرر امسال همه سانس هاي نمايش به جاي 2 ساعت، 2 ساعت و نيم پيش بيني شده است. با اين حساب يك ساعت قبل از شروع گيشه فروش سينماها باز مي شود و يك ربع قبل از شروع گيشه سينماها بسته مي شود تا فيلم ها سر ساعت نمايش داده شوند.
    امسال پيش فروش روزانه از برنامه پيش فروش بليت حذف شده است و كليه فروش روزانه در سينماها انجام مي شود و در پيش فروش سوم تا هشتم بهمن ماه فقط سري فروشي انجام مي شود.
    «رضاداد» درخصوص همزمان شدن جشنواره فيلم فجر در شهرستان ها گفت: برگزاري همزمان جشنواره فيلم فجر در ساير استانها امسال در دستور كار دبيرخانه جشنواره فيلم فجر نيست.
    جناب آقاي حيدريان معاونت محترم سينمايي نيز ديروز به بنده تأكيد كردند حتماً و با صراحت همين مطلب را اعلام بفرماييد. چرا كه تجربه سال گذشته تجربه خوشايندي نبود و دبيرخانه جشنواره را با بدهي هنگفتي به بخش خصوصي مواجه كرد كه نه براي ما و نه براي ادارات ارشاد و استانها كار شايسته اي نبود و نيست.
    متأسفانه استان هاي برگزاركننده بدهي هاي خود را به دبيرخانه جشنواره كه متعهد بودند پرداخت نكردند و ما را از ادامه اين همكاري مأيوس كردند و تهيه كنندگان فيلم ها را دل نگران نمودند. ما اين كار را در سال قبل به دليل همزماني با جشن هاي ربع قرن پيروزي انقلاب انجام داديم و گمان مي كرديم كه به دليل استقبال بي نظير مردم استان ها، مديريت استان هزينه هاي خود را تقبل مي كند سهم خودش را مي پردازد كه متأسفانه اينگونه نشد و ما نيز منبعي براي تأمين اين هزينه ها در اختيار نداريم. در حالي كه در استان ها با تشويق و همكاري حاميان مالي استاني به راحتي مي شد كه به اين نشاط و جشن هاي انقلاب توجه بيشتري نمود.
    «رضاداد» در خاتمه گفت: به هر حال فقط در صورتي كه هر استان بدهي هاي سال گذشته خود را تصفيه كند، امكان مذاكره مجدد در اين مورد وجود دارد. آن هم به شرط آن كه فرصت مناسبي براي برنامه ريزي اين كار وجود داشته باشد و گرنه ما ترجيح مي دهيم وارد گفتگو با هيچ استاني در اين زمينه امسال نشويم و نسبت به تهيه كنندگان و صاحبان فيلم ها تعدي نكنيم كه شرمنده آنها بشويم.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com