1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 493  تاريخ مخابره خبر:  ۲۰/۱۲/۱۳۸۲  نوع : گزارش
 کد خبر : 138212202009  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۴۵:۰۸
    ۱۳۸۲/۱۲/۰۴                              تاريخ نشر خبر :  
 

نخستين نشست خبري بنياد حمايت از سينماي ملي

نشست خبري بنياد حمايت از سينماي ملي در خانه سينما

بنياد حمايت از سينماي ملي كه از حدود يك سال و نيم پيش كار خود را آغاز كرده است، در نخستين نشست خبري كه ديروز در خانه سينما برگزار شد، به تشريح اهداف و برنامه هاي خود پرداخت.

بعدازظهر يکشنبه سوم اسفند ماه بنياد حمايت از سينماي ملي که از يک هيات امناي 9 نفره تشکيل شده است، با حضور 7 تن از اعضاي اصلي تشکيل جلسه داد و به تشريح اهداف، برنامه ها و ارائه انگيزه اعضا از برپايي اين بنياد پرداخت.
در ابتداي در اين نشست که با حضور محمد بهشتي، فرشته طائرپور، خسرو سينايي، عليرضا شجاع نوري، منوچهر شهسواري، علي معلم و محسن يوسف پور برگزار شد طائرپور به معرفي اعضا پرداخت و از سينايي به عنوان رييس هيات امنا و يوسف پور به عنوان مدير عامل بنياد نام برد.
همچنين محمد بهشتي درباره اين بنياد و اهداف آن توضيح داد: سينما از معدود مقوله هاي مدرن است که جزو ميراث فرهنگي به شمار مي آيد و در همه جاي دنيا سينما به عنوان يکي از بخش هاي مهم فرهنگ مورد توجه است.
وي خاطر نشان ساخت: اگر نخواهيم از حقيقت فرار کنيم ما در کشورمان صاحب سينمايي هستيم که از آن به عنوان سينماي ملي مي توانيم نام ببريم. البته برخي فيلم ها در اين سينما وجود دارد که شايسته اين سينما نيست اما اين عنوان مانند نام فاميلي مي ماند که در همه جاي دنيا به فيلم هاي ساخت کشور ما اطلاق مي شود. سينماي ملي به توليدات مستمر و شايسته يک کشور اطلاق مي شود که اين اتفاق در کشور ما هم به وقوع پيوسته است.
مدير سازمان ميراث فرهنگي ادامه داد: کار ما در اين بنياد غير دولتي فارغ از تمامي عناوين و سمت هاي دولتي ما است. اهداف ما موازي با هيچ يک از بخش هاي سياست گذاري کلان، امور صنفي يا حتي بخش خصوصي نيست، بلکه ما قصد داريم نگاهي کلي به سينماي ايران داشته باشيم . در کشور ما صنعت سينما پس از 70 يا 100 سال فعاليت ازنيازمندي ها و مشکلاتي برخوردار است که رفع آنها نيازمند حضور نهادهاي دولتي و غيردولتي متعدد است .
وي با ذکر يک مثال به تشريح موقعيت سينماي ايران پرداخت و گفت: سينماي ايران مانند يک درخت تناور است که از ريشه و تنه و برگ و ميوه برخوردار است. برگ و ميوه فيلم ها و توليدات سالانه سينما هستند که به اکران عمومي مي رسند و باز فصل ديگري از توليدات فرا مي رسد و اين چرخه و روند مانند 4 فصل سال ادامه دارد. اما چيزي که باعث حيات و تداوم فعاليت اين درخت تناور است تنه و ريشه است نه برگ ها و ميوه هاي درخت. اين بنياد تشکيل شده است تا اگر کسي خواست تنه اين درخت را براي درست کردن جعبه و رساندن ميوه به بازار قطع کند يا براي خانه سازي به ريشه اين درخت لطمه بزند، با هشدار، اعلام خطر بپردازد پادرمياني و حضور به موقع شرايط حيات مداوم اين درخت را فراهم سازد.
بهشتي تأکيد کرد: نگاه اين چنيني به سينما تا کنون وجود نداشته است بنابراين ما بايد در اين راه تجربه کنيم تا به نتيجه مطلوب دست يابيم. مطبوعات و ساير اجزاي سينما هم لازم است با اين تجربه جديد بيشتر آشنا شوند و حتي به آن کمک کنند تا تبعات مثبت آن در آينده مشخص گردد. حقيقت اين است که اگر بنياد حمايت از سينماي ملي به درستي عمل کند و بتواند از تمامي جنبه هاي عملکرد خود استفاده کند به نتيجه مطلوب دست مي يابد و موفق خواهد شد در غير اين صورت خود به خود از صحنه بيرون خواهد رفت.
در ادامه اين جلسه شجاع نوري نيز به تشريح بخشي از سياست هاي اين بنياد پرداخت و يادآور شد: حمايتي که اين بنياد از سينماي ملي انجام مي دهد اين است که به ايجاد فضايي مساعد براي گفت و گوي توام با مهر دست مي زند و با دغدغه توجه به تمامي ارکان سينماي ملي در جهت ايجاد وفاق در بين اهالي اين خانواده اقدام خواهد کرد. ايجاد فضاي تفاهم، درک و همفکري براي رفع مشکلات و موانع موجود از سوي کساني که هيچ نفع مستقيم و مادي از اين فعاليت نمي برند. مي تواند به بالندگي هر چه بيشتر سينما منجر شود.
طائرپور نيز درباره دليل عدم افزايش و کاهش تعداد اعضاي بنياد حمايت از سينماي ملي اظهار داشت: سينماي ما همواره گرفتار کوتاه بودن مدت زمان مديريت و عدم تعريف دقيقي از جايگاه مديريت فرهنگي بوده است. سينما در حال حاضر در شرايطي قرار دارد که چندان از گذشته خود مطلع نيست و نسبت به آينده هم افق و دورنماي دقيقي ندارد. اين بنياد قصد دارد به ايجاد همدلي ميان تمامي مراکز و محل هايي دست بزند که به طريقي در جهت کمک به رشد سينماي ملي گام برمي دارند. اين بنياد با نگاهي دقيق و کلان به امکانات و شرايطي مي انديشد که اگر به درستي در اختيار سينماي ايران قرار بگيرد، بالندگي کمي و کيفي آن را در برخواهد داشت.
علي معلم ديگر سخنران جلسه درباره اهداف اين بنياد بيان داشت: بنياد حمايت از سينماي ملي نقش خاصي براي اعضايش در موازات مديريت دولتي، صنفي يا بخش خصوصي قايل نيست و تنها با توجه به مقتضيات کمک به سينماي ملي ايران اقدام مي کند. در بعضي مواقع سعي مي کند درباره مسايل اقتصادي سينماي کشور فعاليت کند و گاهي به رفع موانع سينماي ملي مي پردازد. اين بنياد خود را در تمامي مسايل و مباني سينما مسوول و موظف مي داند. وظيفه اي که از دغدغه هاي شخصي بر مي آيد. هيچ نهاد مادي و يا مسئول دولتي اين وظيفه را برعهده او نگذاشته است. اين بنياد از سوي ديگر به حمايت از تماشاگران سينماي ايران از طريق دفاع از آثار ارزشمند مي پردازد و با پشتيياني و اطلاع رساني دقيق و صحيح و منطقي در جهت رفع کمبودها و گرفتاري هاي جريان عمومي سينما گام برمي دارد.
يوسف پور هم با استمداد از مطبوعات براي روشن شدن فعاليت بنياد حمايت از سينماي ملي گفت: اين بنياد به هيچ تشکل يا محل دولتي و خصوصي خاصي وابسته نيست و هيچ منفعت شخصي هم براي خود متصور نيست. اعضاي اين بنياد براي رسيدن به اهداف خود از سرمايه هاي فردي استفاده کرده و با توجه به اهداف و آمالي که طي يک سال و نيم گذشته در اين بنياد مطرح شده است، به اين سمت حرکت مي کند که بتواند براي سينماي ملي مفيد باشد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com