1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 543  تاريخ مخابره خبر:  ۲۰/۱۲/۱۳۸۲  نوع : گزارش
 کد خبر : 138212202008  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۲۷:۲۰
    ۱۳۸۲/۱۲/۰۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

قبادي در گفت و گويي با روزنامه يوميوري

انتقاد بهمن قبادي از رسانه هاي خبري جهان

بهمن قبادي، كارگردان ايراني از رسانه هاي خبري جهان به خاطر پخش تصاوير سطحي و غير واقعي از كردها و كردستان انتقاد كرد.

قبادي که چندي پيش به ژاپن سفر کرده بود در گفت و گويي با روزنامه "يوميوري" گفت: رسانه ها، تصاويري از کساني پخش مي کنند که سرزمين کردها را به اشغال درآورده اند، مثل بوش و صدام. اما شخصيتهاي اصلي من، مثلا کودکاني هستند که براي زندگي کردن در روستاي کوچکي تلاش مي کنند.
قبادي در ادامه اين گفت و گو با بيان اين که در ابتدا قصد داشته تا در فيلم "آوازهاي سرزمين مادري ام" بيشتر به طنز روي بياورد، افزوده است: تا زماني که در کردستان اشغال و بمباران وجود دارد، نمي توانم يک فيلم واقعا شاد بسازم. براي نشان دادن واقعيت زندگي مردم کردستان قبول همين مقدار طنز هم که در فيلم هست برايم سخت بود.
وي درباره نام "هناره" يکي از شخصيتهاي اين فيلم گفت: "هناره" در زبان کردي يعني "انار" و من مي خواستم اين نام نمادي از سرزمين مادري ام کردستان باشد .سرزميني که هميشه در حال خون دادن است، ولي اتحادش را حفظ مي کند.
قبادي در بخش ديگري از اين گفت و گو تصريح کرده است: سياستمداران آمريکايي در عراق روي سناريويي کار مي کنند که شبيه فيلمنامه هاي فيلمهاي هاليوودي است. آنها با لگدمال کردن جسد انسانها مي خواهند به منافعشان برسند.
قبادي با تأکيد بر اين که او يک فيلمساز است نه يک سياستمدار، گفته است: زيستن در چنين محيطي همه را وادار مي کند درباره سياست صحبت کنند، حتي اگر از آن متنفر باشند.
او ادامه داده است: ما هنوز صبح ها با صداي جتهاي جنگي از خواب بيدار مي شويم. با اين توضيح تصور کنيد دشمن واقعي اين مردم چه کساني هستند؟
قبادي ازفيلمسازي به عنوان روشي براي پيشبرد صلح ياد کرده و افزوده است: در همسايگي من 15 کارگردان جوان زندگي مي کنند که به صورت مشترک از يک دوربين ويديويي استفاده مي کنند. پيش از اين به ما سلاح و خط فکري داده اند تا با هم بجنگيم. من مي خواهم مردم ما سلاح هايشان را زمين بگذارند و به جاي آن دوربين ويديويي به دست بگيرند. نويسنده اين روزنامه، "هارومي اوزاوا" درباره آخرين فيلم قبادي، يعني "آوازهاي سرزمين مادري ام" که ژاپني ها آن را "واگا کوکيو نو اوتا" مي خوانند نوشته است: اين کارگردان 36 ساله شادي و اندوه روزانه کردها را با موفقيت به تصوير مي کشد، مردمي که مقدر شده در سرزمين تقسيم شده و جنگ زده شان زندگي کنند.
اين روزنامه به اشتباه نوشته است، قبادي نخستين بار با بازي در يکي از نقشهاي اصلي فيلم "تخته سياه" ساخته سميرا مخملباف مورد توجه قرار گرفت و پس از آن حضوري موفق در عرصه کارگرداني با فيلم "زماني براي مستي اسبها" به نام خود ثبت کرد.
نگارنده درباره "آوازهاي سرزمين مادري ام" آورده است: قبادي در اين فيلم بي آن که خشونت را به تصوير بکشد، تأثير عميق تري بر مخاطب مي گذارد. او نه سربازاني را به تصوير کشيده که به روي روستاييان اسلحه مي کشند و نه تپه هاي اجساد را. او تصوير روستايي را برمي گزيند که با خاک يکسان شده و در زير برف مدفون شده است و گروهي کودک يتيم را که روي زمينهاي پر از مين لنگ لنگان راه مي روند به تصوير کشيده است .
دو فيلم "آواز هاي سرزمين مادري ام" و "زماني براي مستي اسبها" در دو سينماي توکيو به روي پرده رفته اند.
 
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com