1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 442  تاريخ مخابره خبر:  ۱۰/۱۲/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138712100103  ساعت مخابره خبر: ۱۰:۲۸:۱۷
    ۱۳۸۷/۱۲/۱۰                              تاريخ نشر خبر :  
 

نوروز 88 با اکران پنج فيلم رونق مي‌گيرد

نگاهي به فهرست فيلم‌هايي که احتمالاً نوروز 88 به نمايش درمي‌آيند نشان مي‌دهد اين آثار با توجه به تنوع مضامين، جوايز و حاشيه‌هاي جذاب مي‌توانند مخاطبان را به سالن‌هاي سينما کشانده و به اين فصل رونق دهند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، در فاصله 20 روز مانده تا نوروز و تغيير اکران به رسم سال‌هاي گذشته هنوز فهرست قطعي فيلم‌هايي که قرار است آغازگر فصل سينمايي سال 88 باشند مشخص نيست. هر چند از زمان برگزاري جشنواره بيست و هفتم فجر و حتي پيش از آن صحبت از اکران احتمالي چند فيلم در نوروز 88 بود، اما اين احتمال به قطعيت نرسيد. به اين شکل با وجود اعلام آمادگي غيررسمي پنج فيلم براي نمايش نوروزي هنوز منابع رسمي اين اخبار را تأييد نکرده و تکليف اکران نامشخص است.
    در اين ميان با توجه به گزينه‌هاي احتمالي نمايش نوروزي مي‌توان مروري کوتاه بر اين آثار داشت. در اين بررسي آثار با توجه به تنوع مضموني، بازتاب جشنواره‌اي فيلم‌ها، تناسب با ايام عيد و تعطيلات خانواده‌ها و البته انديشيدن به تمهيدي براي رقابت با تلويزيون ارزيابي مي‌شوند که در ايام نوروز به طور نامحدود فيلم و مجموعه ايراني و خارجي پخش مي‌کند.
    "شبانه‌روز" دومين فيلم اميد بنکدار و کيوان عليمحمدي از جمله گزينه‌هايي است که از زمان ساخت صحبت اکران نوروزي آن مطرح بود. فيلمي که با توجه فهرست پرتعداد بازيگران چهره سينما، حال و هواي عاشقانه فيلم، تنوع خطوط روايي براي درگير کردن سلايق مختلف و البته ساختار تصويري و خاص مي‌تواند مخاطب نوروزي را به سينماها بکشاند.
بازيگراني چون نيکي کريمي، مهتاب کرامتي، مهناز افشار، پارسا پيروزفر (پس از چند سال دوري از سينما)، محمدرضا فروتن، حامد بهداد (با گريمي خاص در نقشي خاص)، حميدرضا پگاه و ... با نقش‌آفريني متفاوت با کارنامه تثبيت شده خود از جمله برگ‌هاي برنده "شبانه‌روز" هستند.
    در اين ميان بازتاب جشنواره‌اي فيلم که مورد توجه نسبي منتقدان و مخاطبان قرار گرفت، جوايزي که از جشنواره بيست و هفتم فجر گرفت و حاشيه‌هاي ايجاد شده از جمله مواردي هستند که ديدن اين فيلم را توصيه مي‌کنند. سيمرغ بلورين بهترين فيلمبرداري براي مرتضي پورصمدي و نامزد شدن در بخش بهترين چهره‌پردازي و طراحي صدا در کنار نامزدهاي غايب اين فيلم در رشته‌هاي مختلف از امتيازهاي بالقوه آن است.
    همچنين مي‌توان به تجربه تهيه‌کننده فيلم سيدجمال ساداتيان در اکران‌هاي نوروزي موفق "دايره زنگي" و "چهارشنبه سوري" اشاره کرد که به نوعي مي‌تواند با "شبانه‌روز" تکرار شود. اين فيلم استعداد آن را دارد که با تغيير ذائقه مخاطبان و بها دادن به فرصتي که با آنها سهيم مي‌شود پايه‌گذار گيشه مناسب يک فيلم ساختارمند باشد.
    "درباره الي" چهارمين فيلم اصغر فرهادي از گزينه‌هايي است که هر چند به عنوان اکران نوروزي مطرح است اما با توجه به حرف‌هاي کارگردان و تهيه‌کننده احتمال نمايش آن ضعيف است. فرهادي نويسنده و کارگردان و سيدمحمود رضوي تهيه‌کننده فيلم در نشست رسانه‌اي به اکران نوروزي آن اشاره کرده‌اند، اما با توجه به فضا و حال و هواي تلخ فيلم، آنها تابستان را فصلي مناسبتر براي نمايش دانسته‌اند.
اين فيلم با توجه به حاشيه‌هاي ايجاد شده و روندي غيرمعمول که براي حضور در جشنواره بيست و هفتم فجر طي کرد و رئيس جمهوري و وزير ارشاد را به تعامل کشاند، خود به خود کنجکاوي‌برانگيز است، اما مهمتر اينکه "درباره الي" در حاشيه‌هاي خود متوقف نماند و بازتاب نمايش آن در جشنواره نشان داد ويژگي‌هاي بالقوه براي درگير کردن مخاطب دارد.
خرس نقره‌اي بهترين کارگرداني پنجاه و نهمين جشنواره فيلم برلين براي فرهادي، سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني از بيست و هفتمين جشنواره فجر و سيمرغ فيلم برگزيده تماشاگران (به طور مشترک با "بي‌پولي") از ديگر امتيازهاي فيلم به شمار مي‌روند.
حضور فهرستي از بازيگران حرفه‌اي که در اين فيلم خوش درخشيده‌اند همچون شهاب حسيني، مريلا زارعي، صابر ابر، ترانه عليدوستي، رعنا آزادي‌ور، احمد مهرانفر و نخستين نقش‌آفريني موفق ماني حقيقي و پيمان معادي از برگ‌هاي برنده "درباره الي" است. مي‌توان به اين موارد فيلمنامه روان و خوش‌ريتم فرهادي، کارگرداني و فيلمبرداري و فضاي دلهره‌آور و تعليقي فيلم را نيز اضافه کرد که مخاطب را به ديدن آن ترغيب مي‌کند.
    "اخراجي‌ها 2" دومين فيلم مسعود ده‌نمکي است که با همه حاشيه‌ها و جنجال‌هاي ايجادشده در طول ساخت و نمايش در جشنواره فجر، قطعي‌ترين گزينه اکران نوروز 88 است. اين فيلمساز از زمان ساخت اين پروژه به نمايش نوروزي آن تأکيد داشت که به نظر مي‌رسد قراري از پيش تعيين شده است.
"اخراجي‌ها 2" با تکيه بر سابقه خوش اکران نوروزي "اخراجي‌ها" در نوروز 86، از همان آغاز براي کارگردان به منزله حرکت بر مسيري امتحان پس داده بود و تجربه هم نشان مي‌دهد هيچ چيز نمي‌تواند پيش‌بيني‌هاي کارگردان را نقض کند. حضور بازيگران "اخراجي‌ها" به جز کامبيز ديرباز و اضافه شدن جمعي ديگر از بازيگران به اين جمع از گزينه‌هاي بالقوه براي جذب مخاطب است.
اين فيلم با يدک کشيدن عنوان اولين پروژه دنباله‌دار سينماي ايران، فروش يک ميلياردي "اخراجي‌ها" و محبوبيت آن، دريافت جايزه ويژه هيئت داوران بخش نگاه نو (مسابقه فيلم هاي اول و دوم) جشنواره بيست و هفتم و البته حرکت بر مسير حاشيه‌ها و حرف و حديث‌ها مي‌تواند گزينه‌اي باشد که حتي رکورد فروش فيلم قبلي را بشکند، اما بازتاب‌هاي جشنواره‌اي فيلم حتي براي علاقمندان "اخراجي‌ها" حکايتي ديگر است.
    "وقتي همه خوابيم" دهمين فيلم بهرام بيضايي از گزينه‌هاي احتمالي اکران نوروزي است که به جهت دوري هفت ساله اين کارگردان پيشکسوت مي‌تواند مخاطبان را جذب سينما کند. بيضايي از جمله هنرمنداني است که نامش در عرصه‌هاي مختلف مي‌تواند براي همگان جذاب و کنجکاوي برانگيز باشد.
حاشيه‌هاي جشنواره‌اي فيلم و بازتاب نمايش آن بخصوص ميان منتقدان فضايي ايجاد کرد که در مطبوعات و رسانه‌ها از اين فيلم در فيلم بسيار گفته شود و در واقع موج‌سازي کند. در اين ميان از مولفه‌هاي مستعد و غير حاشيه‌اي فيلم مي‌توان به مضمون جذاب پشت صحنه سينماي ايران با نگاه طنازانه خاص بيضايي، نقش‌آفريني حسام نواب‌صفوي، شقايق فراهاني و مجيد مظفري در نقش‌هايي طنز و خاص (و البته پيشينه‌دار) و زاويه ديد خاص فيلمساز اشاره کرد.
سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه تماشاگران بخش بين‌الملل بيست و هفتمين جشنواره فجر و سيمرغ بلورين بهترين طراحي صحنه و لباس براي ايرج رامين‌فر و آتوسا قلمفرسايي در بخش سوداي سيمرغ از بازتاب‌هاي جشنواره‌اي فيلم هستند که مي‌تواند براي مخاطب نوروزي همچنان جذاب باشد.
    "سوپراستار" نهمين فيلم تهمينه ميلاني نيز از جمله آثاري است که احتمال حضور آن در نوروز 88 مي‌رود. فيلمي که با مضمون پشت صحنه سينماي ايران و محوريت زندگي يک بازيگر ستاره، خود به خود کنجکاوي‌برانگيز است. بخصوص که پرداخت سهل‌الوصول ميلاني مي‌تواند ارتباطي سهل با مخاطب برقرار کند.
اين فيلم موفق شد ديپلم افتخار بهترين بازيگر زن را براي فتانه ملک‌محمدي از بخش در جستجوي حقيقت (مسابقه سينماي معناگرا) از بخش بين‌الملل و همچنين سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد را براي شهاب حسيني از بخش سوداي سيمرغ (مسابقه سينماي ايران) جشنواره بيست و هفتم به همراه بياورد که از امتيازهاي بالقوه فيلم است.
حاشيه‌هاي فيلم و حضور بازيگراني چون شهاب حسيني، نسرين مقانلو، ليلا زارع، السا فيروزآذر، فريبا کوثري و ... وجه سهل‌الوصول معناگرايي و البته ورود به حاشيه‌هاي سياه و خاص زندگي يک ستاره سينما از جمله مواردي هستند که مي‌توانند اکران نوروز را با اين فيلم واجد تنوع کرده و گيشه‌اي مناسب را برايش رقم بزنند.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com