1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 405  تاريخ مخابره خبر:  ۶/۱۱/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138711060100  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۲۰:۴۱
    ۱۳۸۷/۱۱/۰۶                              تاريخ نشر خبر :  
 

10 فيلم از حضور در جشنواره بيست و هفتم بازماندند

جديدترين فيلم‌هاي فرهادي، ميهن‌دوست، تبريزي، ميري و مزدآبادي از جمله آثاري هستند که حضور نداشتن آنها در هيچيک از بخش‌هاي جشنواره بيست و هفتم فجر سئوال‌برانگيز است.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، با مروري بر فهرست فيلم‌هاي ايراني حاضر در بخش‌هاي مختلف جشنواره فجر حضور نداشتن برخي فيلم‌ها جلب توجه مي‌کند.
    برپايه اين خبر، فيلم‌هايي که برخي حضورشان زير سايه حاشيه‌هاي گفته و ناگفته زير سوال رفته و البته برخي هم به طور غير منتظره از فهرست حاضران جا مانده‌اند. هر چند بعضي آثار به واسطه ترافيک کاري در جاده پر پيچ و خم آماده شدن براي جشنواره فجر جا مانده‌اند، اما به نظر مي‌آيد برخي فيلم‌ها نيز خودخواسته از اين ماراتن کنار کشيده‌اند تا ...
    "درباره الي" چهارمين فيلم اصغر فرهادي از مهمترين غايبان جشنواره بيست و هفتم است. فرهادي پس از ساخت فيلم‌هاي "رقص در غبار"، "شهر زيبا"، "چهارشنبه‌سوري" و نگارش فيلمنامه‌هاي "ارتفاع پست" مشترک با ابراهيم حاتمي‌کيا، "کنعان" مشترک با ماني حقيقي و "دايره زنگي" پريسا بخت‌آور فيلم جديدش را کليد زد.
"درباره الي" هر چند در سکوت خبري آغاز به کار کرد اما فهرست رنگين بازيگراني چون ترانه عليدوستي، گلشيفته فراهاني، مريلا زارعي، شهاب حسيني، رعنا آزادي‌ور، احمد مهرانفر و ...، اولين نقش‌آفريني ماني حقيقي و پيمان معادي، عکس‌هاي فيلم و يک خطي کنجکاوي برانگيز با توجه به لو نرفتن بازيگري که نقش "الي" را بازي مي‌کند از جمله مواردي بودند که ديدن اين فيلم را توصيه مي‌کردند.
هر چند "درباره الي" از گزينه‌هاي قطعي حضور در جشنواره فجر امسال بود اما حاشيه‌هاي غيرمستقيم سرنوشت فيلم را در هاله ابهام قرار داد. هر چند هنوز حکم قطعي درباره گلشيفته فراهاني و پيامدهاي نقش‌آفريني او در يک فيلم هاليوودي مطرح نشده، اما به نظر مي‌آيد سرنوشت نامعلوم "درباره الي" اولين پس‌لرزه‌ اين ماجراي جنجالي باشد.
حاشيه‌هايي که بايد پذيرفت به هيچ وجه به ماهيت و ذات خود فيلم بازنمي‌گردد بلکه همانطور که اشاره شد به طور غيرمستقيم کليت فيلم را زير سوال برده است. به هر حال آثار فرهادي اهميت و جذابيت خاص خود را داشته و بدون اين حاشيه‌ها نيز منتظران بسيار داشت. ضمن اينکه اين حاشيه نيز انتظارها را براي ديدن آن بالا برده است.
البته فرهادي پارسال با "دايره زنگي" هم اين حاشيه‌ها را تجربه کرد که ختم به خير شد. اميد به اينکه همين سرنوشت خوش در انتظار "درباره الي"، فرهادي و دست‌اندرکاران فيلم باشد که حداقل حاصل تلاش چند ماهه آنها ديده شود.
    "طاووس‌هاي بي‌پر" نخستين فيلم جواد مزدآبادي نيز به گونه‌اي ديگر از جشنواره فجر جا ماند. اين فيلم با حضور هنگامه قاضياني و فريبرز عرب‌نيا، قصه و فضاي خاص و متفاوت، حضور فيلمبردار جوان و خوش‌آتيه هومن بهمنش و همچنين تجربه‌هاي موفق مزدآبادي در عرصه فيلم مستند از گزينه‌هايي بود که مي‌توانست حداقل در عرصه رقابت فيلم‌هاي اول و دوم حاضر باشد.
اما به نظر مي‌آيد اين فيلم در گير و دار گرفتن پروانه ساخت، طي کردن روند اداري براي صدور آن و ... گرفتار شده و در نهايت نتوانسته به نمايش براي هيئت انتخاب جشنواره بيست و هفتم برسد. روندي که به نظر غير معقول و عجيب مي‌آيد و البته سينماي ايران از اين موارد کم به خود نديده است.
    "برخورد خيلي نزديک" نخستين فيلم اسماعيل ميهن‌دوست منتقد نام آشناي سينماي ايران است. ميهن‌دوست که چند سال براي نگارش و رسيدن اين فيلم به مرحله ساخت صبر و تلاش کرد، بالاخره امسال موفق شد آن را کليد بزند. قصه جذاب فيلم که يک مربع عشقي را از وجهي نسبتاً تازه مورد توجه قرار مي‌دهد، حضور آنا نعمتي، لادن مستوفي، حميدرضا پگاه و سروش صحت و البته سينماگر شدن يک نويسنده سينمايي برخي از مواردي بودند که انتظار براي ديدن اين فيلم ايجاد مي‌کرد.
هر چند "برخورد ..." در پاييز کليد خورد اما تلاش براي اتمام و رساندن فيلم به جشنواره و نمايش براي هيئت انتخاب، آخرين خبري بود که درباره آن شنيده شد. هر چند ميهن‌دوست به اين نکته تأکيد داشت که براي رساندن فيلمش به جشنواره حاضر نيست به کيفيت آن لطمه بزند. هنوز براي غيبت اين فيلم در فهرست آثار جشنواره بيست و هفتم دليلي خاص مطرح نشده است.
    "پاداش" دوازدهمين فيلم کمال تبريزي پس از "هميشه پاي يک زن در ميان است" است. اين فيلم بر اساس فيلمنامه محمد رحمانيان ساخته شده و داستان يک مدير رده مياني دولت است که به عنوان پاداش به سفر حج مي‌رود اتفاق‌هايي باعث تغيير نگاهش مي‌شود.
حسن معجوني، آتيلا پسياني، احمد آقالو، آشا محرابي، بهمن زرين‌پور و صابر ابر بازيگران اين فيلم هستند که در سکوت خبري ساخته شد. موضوع حساس فيلم به روايت کساني که آن را ديده‌اند، خبرهاي مبني بر توقف و غيرقابل نمايش بودن آن، جذابيت زاويه نگاه تبريزي بخصوص از وجه طنزهاي انتقادي از جمله مواردي بود که انتظار ديدن "پاداش" را در جشنواره بالا برد.
اما به نظر مي‌آيد هيچکدام از اين حاشيه‌ها مانع رسيدن فيلم به جشنواره نشده بلکه جلوه‌هاي ويژه تصويري فيلم که در حال ساخت در ترکيه است، آماده نشده و سازندگان ترجيح داده‌اند بدون اين بخش‌ها "پاداش" را به جشنواره فجر نرسانند. هر چند گفته مي‌شود اين فيلم براي روزهاي پاياني جشنواره خواهد رسيد.
    "کتاب قانون" چهارمين فيلم مازيار ميري پس از "پاداش سکوت" است. اين فيلم بر اساس فيلمنامه‌اي از محمد رحمانيان ساخته شده و فضايي طنزآميز دارد که ماجراي آشنايي و ازدواج يک مرد مسلمان و زني مسيحي است. پرويز پرستويي و دارين حمسه بازيگران فيلم هستند که در سکوت خبري در لبنان ساخته شد.
اين فيلم که مدتي براي دريافت پروانه نمايش پشت درهاي بسته ماند، به علت طولاني شدن اين زمان وارد مرحله بازفيلمبرداري برخي سکانس‌ها شده است. با سفر بازيگر زن لبناني فيلم به ايران برخي سکانس‌ها تغييرات جزيي و برخي دچار جرح و تعديل شده و برخي ديالوگ‌ها نيز تغيير کرد. اما با همه اين تغييرات اين فيلم از غايبان جشنواره فجر است و هنوز علتي مشخص براي آن عنوان نشده است.
    "تاکسي نارنجي" ابراهيم وحيدزاده، "دو خواهر" محمد بانکي و "پسر تهروني" کاظم راست‌گفتار نيز از فيلم‌هايي هستند که هر چند حضوري ويژه براي آنها پيش‌بيني نمي‌شد اما انتظار نمايش آنها حداقل در بخش ميهمان جشنواره بيست و هفتم مي‌رفت. بخصوص که مراحل آماده سازي نهايي را طي کرده بودند.
هر سه فيلم کمدي و در سطوح مختلف بين گيشه و مخاطب حرکت مي‌کنند. البته در اين ميان مي‌توان پيش‌بيني کرد "دو خواهر" گرفتار حاشيه‌هاي حضور محمدرضا گلزار شده که مدتي است از بازي در سينما کناره گرفته است. هر چند حرف‌هايي درباره ممنوع‌الکاري اين بازيگر مطرح است که يک پاسخ قطعي نگرفته است.
    "صد سال به اين سالها" سامان مقدم و "آتشکار" محسن اميريوسفي نيز از فيلم‌هاي حاشيه‌دار جشنواره بيست و ششم فجر هستند که انتظار حضورشان در جشنواره بيست و هفتم مي‌رفت که باز هم محقق نشده است. هر چند "آتشکار" پروانه نمايش دارد اما به نظر مي‌آيد موضوع خاص و نگاه طنز اميريوسفي به وازکتومي همچنان در محاق ديده نشدن گرفتار باشد.
"صد سال به اين سالها" نيز هر چند جرح و تعديل شده و نسخه‌اي به نسبت متفاوت از آن براي حضور در جشنواره فجر ارائه شده، همچنان امکان نمايش و حضور جشنواره‌اي را همچنان ندارد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com