1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 484  تاريخ مخابره خبر:  ۲۲/۱۰/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138710220103  ساعت مخابره خبر: ۱۱:۵۵:۴۰
    ۱۳۸۷/۱۰/۲۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

آهنگراني، «دعوت» و «اخراجي‌ها 2»؛ ترين‌هاي سينماي ايران در پائيز

پگاه آهنگراني پرکارترين بازيگر، "دعوت" و "چارچنگولي" پرفروشترين فيلم‌ها و "اخراجي‌ها 2" پرخبرترين فيلم در حال توليد سينماي ايران در فصل پائيز امسال بودند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، آخرين بخش از مرور شمايل سينماي ايران در فصل پاييز به ترين‌هاي اين حيطه اختصاص پيدا کرده است. قرار گرفتن هر کلمه‌اي قبل از پسوند ترين مي‌تواند وجهي خاص از سينما را در بر بگيرد و اين مطلب به مهمترين ترکيب‌هاي ساخته شده با اين پسوند مي‌پردازد.
    سينماي ايران در سه ماه سوم سال با ماجرا و مسائل مختلف دست به گريبان بود. در اين ميان رونق اکران و روند صدور پروانه ساخت اين نکته را يادآور شد که سينماي ايران هنوز به روند خود ادامه مي‌دهد. در واقع مرور فعاليت‌هاي اين مقطع نشان مي‌دهد سينماي ايران با همه انتقادهايي که از جهت کيفي به آن وارد است، به حيات خود ادامه مي‌دهد.

پرکارترين، کم‌کارترين
پرکارترين و کم‌کارترين‌هاي سينماي ايران هر چند در رشته‌ها و تخصص‌هاي مختلف قابل بررسي هستند، ولي تمرکز بر فعاليت‌هاي بازيگران در فيلم‌هاي اکراني فصل پاييز مي‌تواند جذابيت خاص خود را داشته باشد.
در فصل پاييز 13 فيلم ايراني به اکران عمومي سينماها درآمدند که در مقايسه با فصل تابستان افزايشي به اندازه يک فيلم داشته است. در ميان اين آثار‌ يک بازيگر جوان با سه فيلم بيشترين حضور کمي را در سينما ثبت کرده که البته هر سه نقش مکمل بوده اند.
پگاه آهنگراني با نقش‌آفريني در "سه زن" منيژه حکمت، "آتش سبز" محمدرضا اصلاني و "خواب زمستاني" سيامک شايقي صدر اين فهرست را به خود اختصاص داده است. آهنگراني در فيلم مادرش نقش دختري جوان را ايفا مي‌کند که وامدار شکاف بين نسل سوم و جامعه روز و متأثر از شخصيت خودش است. بخصوص که در نگارش گفتگوهاي اين فيلمنامه نيز نقش داشته است.
وي با ظاهر شدن در نقش کنيزک در قصه اساطيري فيلم اصلاني حضوري متفاوت و خاص را از خودش ثبت کرد و در فيلم شايقي نيز شخصيت دختري جوان را با روياهاي خاص يک نسل سومي ترسيم نمود که چندان از چهره آشنا و هميشگي او فاصله ندارد.
رده دوم فهرست پرکارترين‌ها به شهاب حسيني و محمدرضا فروتن اختصاص دارد. حسيني در نقش اول "محيا" اکبر خواجويي و "دلشکسته" علي رويين‌تن ظاهر شد و در فيلم خواجويي نقش جواني مرفه را ايفا کرد که براي اثبات عشق خود دست به کاري خاص (شستن مرده) مي‌زند.
او در فيلم رويين‌تن حضوري متفاوت در نقش جواني مذهبي و متعصب دارد که يادآور نقش‌ مکمل او در فيلم "رستگاري در هشت و بيست دقيقه" سيروس الوند است. نقشي که به واسطه تفکر حاکم بر فيلم نوعي اغراق‌زدگي در بازي را طلب مي‌کند و حسيني نيز براي ايفاي آن کم نگذاشته است.
محمدرضا فروتن نيز با حضور در نقش اول "کنعان" ماني حقيقي و اپيزودي از "دعوت" ابراهيم حاتمي‌کيا در رده دوم قرار دارد. هر چند نقش وي در فيلم حقيقي تا حدي شبيه به کاراکترش در "شب يلدا" کيومرث پوراحمد است، فروتن توانسته تصويري تازه و ملموس از يک همسر عاشق و صبور را از خود ثبت کند.
اما شخصيت جوان لر در اپيزود دوم فيلم حاتمي‌کيا را نه مي‌توان در کارنامه فروتن لحاظ کرد و نه حتي در کليت فيلم جاي داد. نقش‌آفريني که به دليل گريم عجيب، تغيير لهجه و اغراق در بازي، علاقمندان بازي محمدرضا فروتن را مي دارند اين کاراکتر را فراموش کنند.
جواد رضويان در نقش اول "چارچنگولي" سعيد سهيلي و ""دلداده" قدرت‌الله صلح ميرزايي ادامه حضور تکراري خود را بر پايه طنز و کمدي ثبت مي‌کند.
رده‌هاي بعد را زنده‌ياد خسرو شکيبايي در نقش‌هاي مکمل "نسکافه داغ داغ" علي قوي‌تن و "دلشکسته" علي رويين‌تن، اکبر عبدي با "دلداده" و "دلشکسته" و فرهاد قائميان با "احضارشدگان" آرش معيريان و "دعوت" در نقش‌هاي مکمل به خود اختصاص داده‌اند.
از بازيگران زن نيز الهام حميدي با "محيا" و "دلداده"، گوهر خيرانديش با "خواستگار محترم" و "دعوت" و مرضيه خوش‌تراش با "محيا" و "خواستگار محترم" در رده‌هاي موازي قرار مي‌گيرند.

پرفروش‌ترين، کم‌فروش‌ترين
از 13 فيلم اکران شده در سه ماه سوم سال "دعوت" ابراهيم حاتمي‌کيا توانست عنوان پرفروش‌ترين را به خود اختصاص دهد. اين فيلم پس از 92 روز نمايش 850 ميليون تومان فروش کرد که در دهه اول محرم با توجه به تغيير اکران و نمايش اين فيلم در برخي سالن‌ها مي‌تواند اندکي تغيير کند.
اين فيلم بدون حضور در جشنواره فيلم فجر پس از آماده شدن راهي اکران سينماها شد و با تکيه بر موضوع زنانه و حساس، حضور جمعي از بازيگران حرفه‌اي و چهره سينما و تلويزيون و جايگاه اين فيلم اجتماعي در کارنامه حاتمي‌کيا توانست مخاطبان را به سالن‌هاي سينما بکشاند.
"چارچنگولي" سعيد سهيلي نيز پس از 39 روز نمايش 580 ميليون تومان فروش کرده که با توجه به توقف اکران در دهه اول محرم و ادامه نمايش تا جشنواره فجر، احتمال رسيدن آن به يک ميليارد تومان بعيد به نظر مي‌آيد. براي اين فيلم کمدي با توجه به موضوع، فضاي کمدي و حضور بازيگران آشناي طنز فروشي بيش از اين پيش‌بيني مي‌شد.
کم‌فروش‌ترين فيلم اکران پاييز "آتش سبز" محمدرضا اصلاني است که پس از 32 روز نمايش در گروه فرهنگي 23 ميليون تومان فروش داشته است. در فاصله فيلم‌هاي پرفروش و کم فروش اين فهرست به ترتيب آثار زير جاي مي‌گيرند:
"کنعان" 470 ميليون، "دلداده" 420 ميليون، "آواز گنجشک ها" 350 ميليون، "سه زن" 220 ميليون، "محيا" 147 ميليون، "دلشکسته" 108 ميليون، "نسکافه داغ داغ" 72 ميليون، "احضارشدگان" 39 ميليون و "خواب زمستاني" با 32 ميليون تومان.

پرخبرترين، کم‌خبرترين
عنوان پرخبرترين فيلم پاييزي را از ميان 13 فيلم به نمايش درآمده مشکل بتوان به يک فيلم خاص اعطا کرد. چون به طور معمول فيلم‌هاي روي اکران با خبرهاي هفتگي،‌ گزارش فروش، گفتگو با عوامل و ... در معرض خبررساني قرار مي‌گيرند و همين نکته انگشت گذاشتن روي يک فيلم خاص را مشکل مي‌کند.
اما در اين ميان "دعوت" و "آواز گنجشک‌ها" به واسطه نشست‌هاي رسانه‌اي، نقل قول‌هاي انتقادي کارگردانان و حاشيه‌سازي‌هاي مختلف خبرساز شدند. بخصوص که اين دو کارگردان حضوري گسترده در محافل مختلف داشته و پاسخ به انتقادها از فيلم و خودشان را به تريبوني براي تبليغ غير مستقيم بدل کردند.
عنوان کم‌خبرترين فيلم هم به آثاري تعلق مي‌گيرد که با کمترين خبررساني و در گروه خاص اکران شدند. "خواب زمستاني" و "آتش سبز" هر چند تيزر تلويزيوني داشتند اما با قرار گرفتن در گروه فرهنگي و تعداد سينماهاي محدود، کم‌فروغ‌تر از ديگر فيلم‌هاي پاييزي در عرصه خبررساني ظاهر شدند. هر چند اين کاستي را گفتگو و نشست‌هاي مطبوعاتي با عوامل تا حدي جبران کرد.
اما از ميان پروژه‌هاي در حال پيش توليد سينماي ايران لقب پرخبرترين به "سن پترزبورگ" بهروز افخمي تعلق مي‌گيرد که قرار است در زمستان کليد بخورد. معرفي فهرست بازيگران فيلم و تغييراتي که در آن ايجاد شده و همچنين خبر ساخت قسمت دوم آن در کشورهاي خارجي در حاليکه هنوز اين پروژه کليد نخورده، از نکات توجه‌برانگيز است.
از ميان پروژه‌هايي که پاييز کليد خوردند و انعکاس خبري گسترده داشتند نيز مي‌توان به "اخراجي‌ها 2" اشاره کرد. فيلمي که از بهار روي خط خبر بود و بالاخره با آغاز به کار و بازديدهاي مرتب مقام‌ها، مسئولان فرهنگي و ... توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com