1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 394  تاريخ مخابره خبر:  ۲۲/۷/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138707220106  ساعت مخابره خبر: ۱۲:۲۵:۱۶
    ۱۳۸۷/۰۷/۲۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

دست‌نوشته‌هاي «بهرام بيضايي» در سالن شماره 3 «موزه سينما»

دست‌نوشته‌هاي منتشر نشده «بهرام بيضايي» كه در دهه 1330 به رشته تحرير درآمده است، در «موزه سينما» نمايش داده مي‌شود.

    به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از روابط عمومي موزه سينما، در مقدمه كوتاه دو دفترچه دست‌نوشته «بهرام بيضايي» آمده است: در تدوين اين مختصر حتي المقدور هنر سينما را مجزا از چهارچوب تجارت آن، مورد بحث قرار داده‌ايم زيرا عنوان مورد بحث تاريخچه هاليوود نيست و تاريخچه سينما است.
    بنا بر اين گزارش، در اين دست‌نوشته‌ها كه تاكنون منتشر نشده زندگي شخصيت‌هاي دخيل در سينماي آمريكا با ذكر اندكي جزئيات شرح داده شده است.
در دفتر اول به شرح زندگي افرادي چون توماس اديسون، اولين كسي كه شخصيت دوگانه‌اي از نظر مورخين سينما دارد، پرداخته شده است.
شخصيت اول: با همكاري لوري ديكسون كينه توگراف را در 1886 اختراع كرد كه در 1894 به نمايش گذاشته شد.
شخصيت دوم: اولين سازنده استوديوي بلاك ماريا كه با لوري ديكسون به بازسازي آثار مه ليس، كپي كردن از آثار او و فروختن كپي‌هاي به نمايشگاه مشغول بودند.
در بخش ديگري از اين دست‌نوشته آمده است: ادوين.اس. پورتر، سازنده اولين فيلم داستاني «سرقت بزرگ» و به اصطلاح سرآغاز سينماي آمريكا به شمار مي‌رود وي هم‌چنين اولين خالق حقه‌هاي سينمايي است.
توماس هارپراينس، ماك سنت، چارلز اسپنسر چاپلين، سيسيل ب. دوميل، كينگ ويدور و .... افراد ديگري هستند كه بيضايي در دفتر اول به شرح حال آنان مي‌پردازد.
در مقدمه دفتر دوم درباره سينما و پيشينه آن در آمريكا آمده است: از همان 1895 آمريكائيان سينما داشتند يعني اختراع سينما در فرانسه به موازات تحقيقات اديسون در آمريكا مورد ثبت جركت، عملي شد و بلافاصله پس از اختراع سينما و عمومي شدن آن دستگاه توليد و نمايش فيلم در آمريكا ساخته شد.
بيضايي در اين دفترچه هم چنين به نسل جديد آن زمان سينماي آمريكا از جمله: اتوپره‌مينگر، پرستون، ستورز، اورسن ولز، فردزينه‌من، بيلي وايلدر، جان هوستون، اليا كازان، لوئي دوروشمون و ... مي‌پردازد.
دست‌نوشته‌هاي اين كارگردان مطرح در سالن شماره 3 موزه سينما كه با حضور بين‌المللي سينماي ايران اختصاص دارد، به نمايش گذاشته شده است.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com