1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 361  تاريخ مخابره خبر:  ۲۳/۵/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138705230105  ساعت مخابره خبر: ۱۶:۲۰:۱۱
    ۱۳۸۷/۰۵/۲۳                              تاريخ نشر خبر :  
 

عزيزا... حاجي مشهدي خبر داد؛

استقبال چشمگير جوانان مستعد از جشنواره رويش

سردبير ماهنامه «نقد سينما»‌ گفت: با توجه به برگزاري جشنواره رويش در سه دوره گذشته، گرايش و رويكرد مشتاقانه جوانان وعلاقمندان شهرستاني و شيفته سينما به اين جشنواره سال به سال بيشتر شده است.

    به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از ستاد خبري چهارمين جشنواره فيلم كوتاه ديني «رويش»، «عزيزالله حاجي‌مشهدي» منتقد فيلم و مدرس سينما به جذابيت آثار ديني اشاره كرد و گفت: مضامين ديني در بسياري از آثار هنري مي‌توانند حضوري گرم و گيرا و جذاب داشته باشند.
    بنا بر اين گزارش، در ادامه حاجي مشهدي مقوله دين را در زندگي روزمره انسان‌ها جاري دانست و گفت: "دين" به دليل درهم‌آميختگي ديرينه و تاريخي آن با زندگي آدميان، در همه عرصه‌هاي كار، زندگي و هنرهايي كه در قالب‌ها وشكل‌هاي مختلفي تظاهر يافته‌اند، حضوري هميشگي داشته است و به همين سبب ، مي‌توان ادعا كرد كه مضامين ديني ـ به ويژه در شكل غيرمستقيم خود ـ در بسياري از آثار هنري مي‌توانند حضوري گرم و گيرا و جذاب داشته باشند به خصوص در سينما و آن هم در وجه سينماي داستانگو و داستان‌پرداز آن، فرصت مناسبي پيش مي‌آيد كه فيلمساز، در قالب قصه‌اي جذاب و پركشش، مفاهيم و معناهاي مورد نظر خود را كه از آموزه‌هاي ديني وي سرچشمه مي‌گيرد، در قالب پيام‌هاي اخلاقي گاه با بياني نمادين و به زباني غيرمستقيم عرضه كند.
    مسئول كميته هيأت انتخاب و داوري چهارمين جشنواره رويش در ادامه به شناخت مخاطب و انتخاب مفاهيم ديني درست براي بيننده تاكيد كرد: "در بيان مفاهيم ديني، تا آن‌جا كه ممكن است بايد متناسب با حال و هوا مخاطبان يك فيلم، حركت كرد. براي مثال در فيلمي كه به "سينماي كودك" تعلق دارد، اساساً مطرح‌كردن مفاهيم و معناي دشوار و غامضي كه در درك آن از سوي مخاطبان چنين آثار بسيار سخت است، هرگز نبايد از مفاهيمي چون "تقدير"، "جبر" ، "اختيار" و معنوياتي كه توضيح آن‌ها از سوي بزرگترها نيز همواره با دشواري و اشكال توام است، سخني به ميان آورد."
    وي به شاخصه‌هاي سينماي ديني اشاره كرد و افزود: " به طور مستقيم نمي‌توان براي "سينماي ديني" شاخصه‌ها و زيرگروه‌هايي به لحاظ مضموني و مفاهيم و درنمايه‌اي تعريف كرد. "سينماي ديني" كليتي فراگير دارد كه ممكن است در قالب يك فيلم مستند، مستند ـ داستاني و يا داستاني در گونه‌ي سينماي كودك، سينماي جنگ، سينماي اجتماعي و حتي سينماي حادثه‌اي نيز سعي در بيان پيام‌هاي مورد نظر خود داشته باشد. به همين لحاظ شايد بتوان تنها در سطح قالب‌هاي شناخته شده‌اي مثل : كوتاه، بلند، مستند، مستند ـ داستاني در گونه‌هايي كه از آن نام برديم، سينماي ديني را نيز طبقه‌بندي كرد. "
    سردبير ماهنامه "نقد سينما" برگزاري جشنواره فيلم كوتاه ديني "رويش" را بر روند توليد آثار ديني در سينماي كشور مؤثر دانست و افزود: "با توجه به برگزاري جشنواره رويش در سه دوره گذشته، گرايش و رويكرد مشتاقانه جوانان وعلاقمندان شهرستاني و شيفته سينما به اين جشنواره سال به سال بيشتر شده است. مي‌توان ادعا كرد: تاثير برگزاري جشنواره رويش، كاملاً مشهود بوده است. اما نكته مهم در اين مسير، تداوم چنين حال و هوا و حفظ و حمايت از چنين شور اشتياق‌هاست كه مي‌تواند در دوام وقوام چنين حركت‌هايي مؤثر باشد. در ضمن تأثيرگذاري اين حركت‌ها و اين گرايش‌هاي ديني به طور قطع، بعدها با جواناني كه امروز در وادي توليد كارهاي تجربي و غيرحرفه‌اي حركت مي‌كنند، در سينماي حرفه‌اي نيز اثرگذار خواهد بود. "
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com