1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 407  تاريخ مخابره خبر:  ۲۱/۵/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138705210100  ساعت مخابره خبر: ۱۰:۳۰:۰۷
    ۱۳۸۷/۰۵/۲۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

«اتحاديه آسيايي فيلم» براي مبارزه با قاچاق فيلم تشكيل مي‌شود

يكي از موارد همكاري تفاهم‌نامه معاونت سينمايي و مجمع مجالس آسيايي، ايجاد زمينه‌هاي لازم براي تشكيل اتحاديه آسيايي فيلم جهت جلوگيري از قاچاق فيلم اعلام شده است.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، در تفاهم‌نامه‌اي كه به منظور همكاري‌هاي اثربخش مابين دبيرخانه مجمع مجالس آسيايي به نمايندگي سيدمحمد‌هادي نژاد حسينيان كه به اختصار «دبيركل مجمع» ناميده مي‌شود و معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به نمايندگي محمد‌رضا جعفري جلوه، منعقد شد، در ماده يك آمده است: هدف تفاهم‌نامه، تقويت همكاري‌هاي متقابل با استفاده از رسانه سينما بر اساس قطعنامه برنامه عمل تنوع فرهنگي مصوب اجلاس تهران با هدف توسعه ايده‌ همگرايي در آسيا است.
تبصره: قطعنامه برنامه عمل تنوع فرهنگي مصوب اجلاس تهران به پيوست تفاهم‌نامه است.
بنا بر اين گزارش، در ماده 2، موضوع تفاهمنامه اينگونه بيان شده است:‌ فراهم آوردن زمينه‌هاي لازم براي همكاري‌هاي سينمايي مبتني بر اشتراكات فرهنگي بين معاونت سينمايي و ساير كشورهاي عضو دبيرخانه مجمع براي پيشبرد اهدافي نظير تشكيل بازار مشترك فيلم، اكران مشترك، كاهش هزينه‌هاي ساخت فيلم، جشنواره مستقل فيلم آسيايي و ... با استفاده از ظرفيت‌هاي سازمان‌هاي مردم نهاد.
ـ مساعدت براي تبادل تجارب سينمايي بين كارشناسان ايراني و آسيايي و برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي و توسعه دانش سينمايي و سمعي و بصري به وسيله سازمان‌هاي مردم نهاد.
ـ فراهم آوردن زمينه‌هاي لازم براي تشكيل اتحاديه آسيايي فيلم جهت جلوگيري از قاچاق فيلم و تشكيل اتحاديه‌هايي بين صنوف مختلف سينما در آسيا از قبيل تهيه‌كنندگان، كارگردانان، بازيگران، فيلمنامه‌نويسان، فيلمبرداران، سينماداران و ساير حرف مرتبط با سينما با استفاده از ظرفيت‌هاي سازمان‌هاي مردم نهاد.
ـ حمايت از راه‌اندازي سايت براي تبادل افكار و اطلاعات روز در مورد سينما با استفاده از ظرفيت سازمان‌هاي مردم نهاد.
ـ زمينه‌سازي براي تبادل فن‌آوري دانش و توليدات رايانه‌اي در حوزه كودك و نوجوان با هدف تعالي فرهنگي بين كشورهاي عضو مجمع مجالس آسيايي.
در ماده 3، تعهدات طرفين آورده شده و آمده است:
ـ هر يك از طرفين متعهد مي‌شوند كه از موضوع اين تفاهم‌نامه بر مبناي شرح وظايف و امكانات خود حمايت نمايند.
ـ دبيركل مجمع متعهد مي‌شود كه از ظرفيت‌هاي خود براي ايجاد ارتباط بين معاونت سينمايي با نهادهاي دولتي و غيردولتي كشورها به واسطه پارلمان‌هايشان بهره گيرد.
ـ دبيركل مجمع به منظور حمايت، تقويت و تشويق نگاه همگرايي آسيايي در اركان سينما پس از كسب مجوزهاي لازم در اختتاميه جشنواره بين‌المللي فيلم فجر به عنوان يكي از جشنواره‌هاي كشورهاي عضو مجمع مجالس آسيايي و آغاز حركتي بري حضور در جشنواره‌هاي سينمايي ديگر كشورهاي عضو به منظور توسعه نگاه همگرايانه در آسيا جايزه‌اي را تحت عنوان «همگرايي در آسيا» اعطا مي‌كند.
ـ معاونت سينمايي و دبير كل مجمع از تاسيس صندوقي براي كمك به استفاده از مضامين همگرايي در آسيا در توليدات سينمايي حمايت و براي بكارگيري ظرفيت سازمانهاي غيردولتي در اين زمينه تلاش مي‌كنند.
در بند مربوط به روش اجراي تفاهم‌نامه آمده است:
ـ به منظور هماهنگي‌ها و تصويب طرح‌ها و ساير امور لازم جهت اجرايي شدن اين تفاهم‌نامه، «شوراي عالي همكاري‌هاي سينمايي»، با حضور نمايندگان تام‌الاختيار دو طرف (از هر طرف حداقل دو نماينده) تشكيل مي‌گردد.
ـ اين شورا موظف است طي 3 ماه بعد از تشكيل، آيين‌نامه اجراييرا در چارچوب اين تفاهم‌نامه تدوين و به تصويب مقامات ذيصلاح برساند.
در ماده 5 مدت تفاهم‌نامه آورده شده و آمده است:
مدت تفاهم‌نامه از تاريخ امضاء 3 سال شمسي خواهد بود كه بعد از اتمام دوره در صورت توافق قابل تمديد مي‌باشد.
در ماده 6 مي‌خوانيم: اين تفاهم‌نامه در تاريخ 20/5/1387 شمسي (10 آگوست 2008 ميلادي) و در 6 ماده و 11 بند، يك تبصره و دو نسخه تنظيم و هر نسخه حكم واحد دارد مابين طرفين مبادله گرديد.
سال 1999 ميلادي تعدادي از رؤساي پارلمان‌هاي آسيا با تأسيس «اتحاديه مجالس آسيايي براي صلح» گام نخست را برداشتند تا آسيا پارلماني واحد داشته ب اشد. سال 2006 ميلادي هنگام برگزاري هفتمين شنست ساليانه اين اتحاديه در تهران به پيشنهاد تعدادي از نمايندگان مجلس ايران اين اتحاديه به «مجمع مجالس آسيايي» يا «پارلمان پارلمان‌هاي آسيا» تبديل شد. هدف از تشكيل اين مجمع هم ايجاد همگرايي در آسيا و حركت به سوي اتحاد آسيا تعيين گرديد. تاكنون 40 پارلمان آسيايي به عضويت اين مجمع درامده اند و هر كشور عضو هم به ميزان جمعيتش بين 2 تا 7 نماينده در مجمع مجالس آسيايي دارد. با تصويب اعضاي دبيرخانه دائمي اين مجمع در تهران تأسيس شده و دبيركل آن براي 4 سال از ايران انتخاب شده است.
نمايندگان APA در اجلاس تهران قطعنامه هاي مختلفي درزمينه‌هاي انرژي، سياسي، اجتماعي و.... به تصويب رساندند كه يكي از آنها قطعنامه تنوع فرهنگي در اسيا بود. بر اساس اين قطعنامه دبير كل موظف شده است تا ضمن شناساندن ظرفيت‌هاي آسيا براي گسترش همگرايي، تعاملات كشورها در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي و هنري نظير فيلم را تسهيل نمايد و سياست‌هاي مشتركي را در جهت توليد آثاري نظير فيلم تدوين كند.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com