1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 352  تاريخ مخابره خبر:  ۳۱/۴/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138704310108  ساعت مخابره خبر: ۱۷:۱۳:۰۴
    ۱۳۸۷/۰۴/۳۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

«فرزند خاك» در سينماي دفاع‌مقدس جايگاهي رفيع دارد

«جواد طوسي» گفت: «فرزند خاك» در سينماي ما جايگاه رفيعي دارد و حتي يك آدم منفعل در ارتباط با جنگ هم نمي‌تواند از فيلم «فرزند خاك» تأثير نگيرد.

به گزارش سايت سينمايي سوره، فيلم سينمايي «فرزند خاك» در دهمين برنامه كانون فيلم انجمن منتقدين و نويسندگان سينمايي ايران به نمايش درآمد و با حضور برخي عوامل اصلي فيلم، مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
بنا بر اين گزارش، در جلسه نقد اين فيلم و پس از نمايش آن كه با حضور جمعي از منتقدين و اعضاي انجمن تعدادي از عوامل فيلم همچون محمدعلي باشه‌آهنگر (كارگردان و نويسنده)‌، مهتاب نصيرپور و شبنم مقدمي (بازيگران) و عباس بلوندي(‌طراح صحنه و لباس)‌انجام گرفت، جواد طوسي در زمينه اين فيلم گفت: «فرزند خاك» مي‌تواند بهانه و محمل مناسبي براي ارزيابي جايگاه سينماي دفاع مقدس ما باشد كه يكي از مهمترين گونه‌هاي سينمايي ما است.
طوسي افزود: اگر يك فيلم خصوصا در ژانر جنگ و دفاع مقدس به يك نگاه ملي و انساني دست پيدا كند، در مسيري متعالي گام برمي‌دارد؛ مثل همين «فرزند خاك»، كه در جشنواره فيلم فجر توانست به صورت خودجوش جايگاه راستين و واقعي خود را بيابد و اثري تاثيرگذار و ارزشمند باشد، تا جايي كه حتي يك آدم منفعل در ارتباط با جنگ هم نمي‌تواند از فيلم «فرزند خاك» تأثير نگيرد.
جواد طوسي اضافه كرد: «فرزند حاك» در سينماي ما جايگاه رفيعي دارد. اين فيلم به جنگ و پيامدهاي نگاهي تازه دارد، و با يك ايجاز بصري جذاب و تعاملي ارزشمند و توأم با تشخص ميان كارگردان، فيلمبردار و بازيگران شكل پيدا كرده و مي‌تواند سرفصل خوبي باشد تا فيلمسازان جوان عرصه سينماي جنگ به آن استناد كنند.
طوسي در ادامه،‌اين فيلم را هم رديف هيوا ساخته زنده‌ياد رسول ملاقلي‌پور قرار داد و افزود: جدا از زبان متفاوت و اجراي مختلف ، اين دو فيلم بسيار به هم نزديك هستند. در هيوا، فرديت زني در ساحت هيوا به نمايش در مي‌آيد و با يك گذر ذهني مواجه‌ايم، در فرزند خاك هم از دل يك موقعيت خاص تاريخي عبور ك رده و در شرايطي قرار مي‌گيريم كه هر كسي از منظر ديد خود به موضوع مي‌نگرد و نمي‌تواند بي‌تفاوت از كنار آن بگذرد. در اين فيلم كارگردان از يك روايت پردازي كلاسيك كه در عين حال مي‌تواند از وجه تاويل گونه هم برخوردار باشد ، بهره‌برده است.
محمد علي باشه آهنگر كارگردان فيلم هم در اين نشست، با تاكيد بر اهميت عنصر تحقيق در آثار سينمايي گفت: وقتي تحقيق مفصل و جامعه شناختي از محيط اطرافمان نداشته باشيم، نخواهيم توانست به شكلي شايسته و بايسته در انتقال مفاهيم مورد نظر در مديوم تصوير موفق عمل كنيم.
وي ادامه داد: براي نگارش فيلمنامه اين فيلم، هم من و آقاي گوهري چند سال تحقيق نموديم و از آموخته‌ ها، تجربيات و خاطرات ارزشمند شهيدان بزرگوار تفحص همچون شهيدان شهبازي، پازوكي و محمودوند بهره‌برديم تا بتوانيم تصويري مناسب از حماسه دفاع مقدس را به نمايش درآوريم.
مهتاب نصيرپور بازيگر اين فيلم كه يكي از بازيهاي ماندگار و استثنايي سينمايي ايران را در اين فيلم به ثبت رسانده نيز گفت: پاييز سال 85 بود كه نقشي به من پيشنهاد شد كه ايفاي نقش يك شخصيت دختر 25 ساله بود. وقتي متن را خواندم، به شدت مجذوب آن شدم، و صراحتا اعلام كردم بسيار مايلم در اين فيلم حضور داشته باشم. سه روز بعد با من تماس گرفتند و براي نقش گوانا انتخاب شدم. شوكه شده بودم، اصلا انتظار نداشتم ايفاي اين نقش را به من بسپارند و از همان لحظه به خودم عهده كردم در ازاي اين اعتماد، با تمام توانم براي ايفاي اين نقش به بهترين شكل تلاش كنم، مسئوليتم را دو چندان كردم و البته مي‌خواهم بر اين نكته هم صحه بگذارم كه عمده موفقيت من در اين فيلم مرهون فيلمنامه بسيار خوب آن است.
در ادامه نشست، شبنم مقدمي بازيگر نقش مينا در اين فيلم نيز گفت: اواخر فروردين 86 فيلمنامه‌اي به من پيشنهاد شد به نام تلخ عين عسل، با خواندن فيلمنامه بسيار لذت مي‌بردم و با كمال ميل پذيرفتم ايفاگر نفش مينا باشم. مينا از شخصيت واقعي من بسيار دور بود و تجربه خلق يك شخصيت متفاوت و جديد برايم بسيار ارزشمند، دلچسب و جذاب بود.
جواد طوسي منتقد سينما در ادامه ضمن تاكيد بر نقش مهم تحقيق در فيلمنامه‌هاي سينمايي گفت: در خصوص هويت‌مندي آدمها در فرزند خاك همچون گوانا و حتي بازيگران و شخصيتهايي كه نقش چنداني در قصه ندارند، بسيار اصولي و حساب شده كار شده است.
طوسي افزود: نگاه ما در اين فيلم از بار معنايي خاصي برخوردار است و استارت بار عاطفي فضاهاي فيلم با نگاه با بازيگران رقم مي‌خورد.
طوسي افزود: نوع مراجعه دوربين با مرگ روژين از يك وضعيت فردي به يك وضعيت آيين بدل مي‌شود و ارتباط عاطفي مابين گوانا و مينا رقم زننده ارتباط دو موقعيت جغرافيايي نيزي هست، و رفته رفته مينا به يك ناظر تاريخي تبديل مي‌شود و مام وطن بودن او به درستي در اين جايگاه معنا مي يابد.
جواد طوسي با تأكيد بر پايان بسيار زيباي فيلم گفت: خداحافظي دو پهلو و كنايه آ‌ميز مينا با همسر شهيدش- مصطفي - به يك لحظه تاثيرگذار و تاريخي بدل مي‌شود و در اين طي طريق مينا به هويت‌مندي و زايشي مي‌رسد كه نقطه وصل را فراروي او قرار مي‌دهد.
طوسي در ادامه متذكر شد: اگر قرار باشد سينماي جنگ ما جدي گرفته شود، بايد بتواند قصه خودش را به درستي تعريف كند و از عوامل حرفه‌اي به درستي استفاده كند كه اين مسايل در فيلم «فرزند خاك» رعايت شده است.
طوسي گفت: به اعتقاد من فيلم «فرزند خاك» در مجموعه فيلم‌هاي سينماي جنگ و دفاع مقدس از جايگاه رفيعي برخوردار است.
مهتاب نصيرپور در خصوص گويش كردي خود در اين فيلم گفت: گويش بخش اصلي با زيگري نييست و اين مساله به تنهايي نمي‌تواند نقطه مثبتي باشد كه بازيگر كارش را درست انجام داده است و به اعتقاد من بازي بازيگر ارجح‌تر از گويش است.
طوسي نيز ضمن صحه گذاشتن بر بازي فوق‌العاده نصيرپور گفت: نصيرپور چقدر خوب توانسته بدويت را در شخصيت گوانا به ظهور برساند.
در ادامه عباس بلوندي طراح صحنه و لباس فيلم نيز در اين نشست گفت: براي انتخاب لوكيشن‌هاي اين فيلم ،‌چهار پنج سال پيش به همراه آقاي آهنگر سفرهايي به كردستان داشتيم و نقاطي را انتخاب كرديم. در طراحي لباس هم سعي كرديم آدمها جنس خودشان را داشته باشند و از رنگ، ‌لباس و پوشش بومي منطقه وام گرفتم.
جواد طوسي در پايان گفت: در فيلم بدون اين كه شخصيت مصطفي را ببينيم با او ارتباط برقرار مي‌كنيم و عكس او شخصيت پيدا مي‌كند و اينجاست كه جوهره و ذوق و خلاقيت‌هاي فيلم متجلي مي‌شود.
طوسي اضافه كرد: در سال 87 مي‌بينيم كه بعد از سي سال براي ساخت فيلم تازه از فيلم‌هاي ضعيف دهه سي و چهل وام مي‌گيريم و اين بسيار غم‌انگيز است و سئوال اين است كه در اين وانفسا و حجم انبوه توليدات سينمايي ما،‌چقدر از فيلمهايي چون فرزند خاك حمايت مي‌شود؟
فرزند خاك سومين ساخته محمدعلي آهنگر بعد از فيلمهاي نيمه گمشده و نبات داغ است، كه در بيست و ششمين دوره جشنواره فيلم فجر جوايز پرشماري همچون تنها سيمرغ زرين جشنواره براي بهترين فيلم از نگاه ملي، سيمرغ بلورين بهترين بازيگر زن نقش مكمل (مهتاب نصيرپور)، سيمرغ بهترين فيلمنامه بخش معناگرا (‌آهنگر و محمدرضا گوهري) و ... نيز ديپلم افتخار بخش اديان را از آن خود كرد.
همچنين اين فيلم در جشن بزرگ انجمن منتقدين و نويسندگان سينماي ايران نيز دو چايزه بهترين كارگرداني و بهترين بازيگر زن را به خود اختصاص داده است. شايان ذكر است اين فيلم از نهم مرداد ماه در سينماهاي تهران و شهرستان به نمايش درخواهد آمد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com