1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 375  تاريخ مخابره خبر:  ۳۱/۴/۱۳۸۷  نوع : خبر
 کد خبر : 138704310104  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۴۲:۴۲
    ۱۳۸۷/۰۴/۳۱                              تاريخ نشر خبر :  
 

رييس كميسون فرهنگي مجلس: بسياري از مسئولان، فرهنگ را جدي نمي‌گيرند

اولين همايش ملي توسعه‌ و تحول در فرهنگ و هنر با سخنان رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در تالار انديشه حوزه هنري آغاز به‌كار كرد.

به گزارش سايت سينمايي سوره، حداد عادل در آغازين سخنان خود با اظهار خرسندي از اهتمام حوزه هنري به مقوله فرهنگ و برپايي اين همايش گفت: خرسند شدم براي نخستين‌بار نگاهي به دور از شتابزدگي و فارغ از روزمرگي به فرهنگ صورت گرفته است و در طول همايش موضوعات فرهنگي با تنوع بسيار باز شده و فرصتي براي انديشيدن در اين حوزه فراهم آمده است.

او اضافه كرد: حداقل اين تلاش يادآوري اين نكته به جامعه و مديران فرهنگي كشور است كه فرهنگ يك علم و دانش و تخصص است، اين در حالي است كه كمتر كسي به فرهنگ چنين نگاهي دارد، زيرا كه همگان بر اين تصورهستند كه فرهنگ نياز به تخصص و دانش ندارد. اين در حالي است كه اين تفكر اشتباه است و شايد طرح اين موضوعات در طول اين همايش دو روزه باعث توجه بيشتر به اين مقوله شود.

وي در ادامه با اشاره به توجه غرب نسبت به فرهنگ عنوان كرد: امروزه فرهنگ به عنوان يك رشته تخصصي در دنيا توجه مي‌شود و بخصوص در حوزه مباني ميان رشته‌اي و رابطه ميان فرهنگ با مسائلي چون دين، ارتباطات، رسانه، اقتصاد، سياست، و ... تخصصهايي برخواسته از اصول فرهنگي مورد توجه است و چنين همايشهايي بايد اعلام كند كه فرهنگ تخصص است و در اين راستا ما در كشور هم به كارشناس و متخصص فرهنگي و هم به يك مدير فرهنگي نياز داريم تا براساس آن دانش، كار اجرايي كنيم كه متاسفانه امروزه در هر دو حوزه ضعيف هستيم.

حداد عادل با تعريف دو نگاه و رويكرد اصلي نسبت به مقوله فرهنگ در كشور عنوان كرد: در ديدگاه اول فرهنگ يك اصل و ريشه است و در مقايسه با ساير امور مثل اقتصاد و توسعه مادي اهميت ويژه‌اي دارد و براساس اين تفكر جهان را آدمها مي‌سازند، ولي آدم را فرهنگ مي‌سازد پس براي ساختن عالمي نو بايد آدمي از نو ساخت و اگر ما خواهان تغيير و اصرار در زيرساختهاي كشور خود هستيم؛ بايد قبل از هر چيز فرهنگ خود را تقويت كنيم.

او اضافه كرد: در كنار اين نگاه و در نقطه مقابل آن افرادي هستند كه فرهنگ را امر فردي و جمعي مي‌دانند و براي صاحبان اين نگاه؛ اصل و پيشرفت اقتصادي و مالي است و براي آنها خدمت واقعي به جامعه رفع مشكلاتي چون نان، آب ، بهداشت و غيره است كه البته بدون انكار اين مقولات بايد تاكيد كرد كه در اين ديدگاه فرهنگ امري براي پركردن اوقات فراغت است و يك اصل محسوب نمي‌شود.

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: اگر چه كسي جرات نمي‌كند كه چنين ديدگاهي را در جامعه اعلام كند؛ اما وقتي صحبت از اختصاص بودجه براي بخش فرهنگي مي‌شود كوچكترين مقياس به اين حوزه اختصاص پيدا مي‌كند. در حالي كه در ديدگاه اول قدرت و سياست براي فرهنگ كار مي‌كند، اما در نگاه دوم ما فرهنگ را براي رسيدن به سياست و قدرت بكار مي‌گيريم.

او متذكر شد: در اينجا بايد سوال كنيم كه حكومت ديني و اسلامي كه براساس يك انقلاب به وجود آمده است؛ نگاهش نسبت به مقوله فرهنگ از كدام ديدگاه ريشه مي‌گيرد؟

او با اشاره به آيات سوره ابراهيم عنوان گرد: اگر ما فرهنگ درست، صحيح و الهي را مصداق كلمه طيبه بدانيم، سخن به گزاف نگفته‌ايم و خداوند همواره ما را به توجه به اصول ريشه‌اي رهنمود مي‌دهد. قرآن فرهنگ را به عنوان يك درخت با ريشه محكم معرفي مي‌كند كه براساس آن نگاه اول به فرهنگ مورد تاييد است و پيروزي انقلاب اسلامي هم بر اين اساس يك پيروزي فرهنگي بوده است.

او با اشاره به زمينه‌هاي انقلاب اسلامي در ايران و موفقيتهاي آن توضيح داد: اين انقلاب قدرت يك فرهنگ را نشان مي‌دهد، در حالي كه قبل از انقلاب دولت وقت و استعمار با تمام قوا به مملكت هجوم آورده بود تا اين فرهنگ ديني و اسلامي را از بين ببرد، اما بسياري از مردم ما مقاومت كردند و چراغ فرهنگ ديني را در پستو خانه خود از اين تندباد بيروني حفظ كردند و اجازه خاموشي به آن ندادند.

حداد عادل اضافه كرد: امام خميني (ره) در اين ميان به اين چراغهاي ضعيف پراكنده و روشن مانده در عمق خانه‌ها اعتنا كرد و به اين مردم امكان داد تا شجاعانه چراغهاي كوچك خانگي خود را به خيابان بياورند و اين شعله‌ها به هم متصل شدند و توده‌هاي ميليوني را با اين وحدت كلمه به راه انداختند و ما بايد امروز بفهميم كه همان چيزي كه علت پيروزي ما و شكوفايي انقلاب بود، همچنان مي‌تواند علت اصلي براي دوام پيروزي ما باشد.

او ادامه داد: اگر نگاه ما نسبت به فرهنگ از حالت اول به حالت دوم بدل شود، در اين صورت پيروزي بزرگ انقلاب را از دست خواهيم داد و متاسفم كه امروز بايد اعلام كنم كه همچنان در كشور ما نگاه ريشه‌اي به فرهنگ ضعيف است و بسياري از مسولان را مي‌شناسيم و مي‌بينيم كه در مقام تصميم‌گيري به عمل؛ فرهنگ را جدي نمي‌گيرند در حالي كه دشمنان انقلاب تفاوت اين دو نگاه را به خوبي درك كردند و فهميدند كه بهترين راه، راه مقابله با انقلاب، همانا مقابله با فرهنگ آن است.

اين پژوهشگر و محقق فرهنگي با اشاره به پيشنهاد مهندسي فرهنگي كه از سوي رهبر انقلاب مطرح شده است، عملي‌شدن اين پيشنهاد را نياز به يك كار دسته‌جمعي دانست و در عين حال گفت: واقعا امروزه در جامعه ما چقدر اين هماهنگي فرهنگي وجود دارد و چرا ساير مسوولان فرهنگي و مديران بالا رتبه در چنين همايشي حضور ندارند؟! در حالي كه اين مساله خلاف آن هدف دسته جمعي است.

او در ادامه با اشاره به نقش كميسيون فرهنگي در عرصه فرهنگ خاطرنشان كرد: ما 12 كميسيون داريم كه در طول يك ماه بيشتر از يك قانون جامع را نمي‌توانيم تصويب كنيم؛ بنابراين اگر خيلي موفق باشيم، در طول يك دوره چهار ساله تنها موفق به وضع چهار يا سه قانون مي‌شويم اما نبايد فراموش كرد كه مشكل فرهنگ كشور ما مشكل كمي قانون نيست، زيرا جنس فرهنگ به گونه‌اي است كه نياز به ثبت قانون و دستورالعمل ندارد.

از سوي ديگر وظيفه ما در كميسيون، نظارت است كه قاعدتا با اين حجم فعاليت و اين تعداد نيرو كار سخت و پيچيده‌اي است. اما در كنار اين دو مساله مشكل اساسي ما عدم درك درست از جايگاه فرهنگ در كشور و فقدان مديريتي كارآمد در اين حوزه هم هست،‌ يعني ما براي فعاليتهاي فرهنگي خود كه ريشه تمام امورمان هستند، مديران فرهنگي تربيت نكرده‌ايم. اما بايد اين مساله را جا بياندازيم كه فرهنگ اصل و ريشه است و براي حل مشكلات اقتصادي و سياسي جامعه بايد در بسياري از مواقع بينش را تغيير داد.

حسن بنيانيان رئيس حوزه هنري در ادامه‌ي اين نشست، نبود تقاضا براي هنر متعهد را از مهمترين عوامل برگزاري اين همايش دانست و گفت: امروزه در بين مديران دولتي و خصوصي ما تقاضا براي فعاليتهاي فرهنگي بسيار كمرنگ است و با وجود جريان وسيعي كه در ميان جوانان ما در حال شكل‌گيري است و استعدادهايي كه هر روز بروز پيدا مي‌كند، اما حركت چشمگيري در عرصه تقاضا شكل نمي‌گيرد و متاسفانه دشمنان ما در اين عرصه سهل‌انگاري مديران را جبران و درصدد چيدن اين استعدادهاي درخشان هستند.

او ادامه داد: امروزه دشمنان اسلام به جاي به‌كارگيري نخبگان در ساير كشورها، آنها را در جامعه خودمان به كار مي‌گيرند و با تربيت اين نيروها به ضرر جامعه اسلامي كار مي‌كنند؛ لذا نگاه ما در اين همايش يك نگاه كلي‌نگر به فرهنگ است و قصد داريم در مرحله نخست تقاضا در ميان مديران اجرايي را براي فعاليت فرهنگي و ريشه‌سازي در اين زمينه بالا ببريم.

بنيانيان تصريح كرد: امروزه نگرش مديران اجرايي ما نگرشي توسعه‌نيافته‌اي نسبت به مقوله فرهنگ و انسان است پس ما در راستاي برپايي چنين همايشي بايد قبل از هر چيز اين مديران را از بندهاي سياسي و اقتصادي آزاد كنيم و ذهن آنها را به سوي فرهنگ‌سازي و سرمايه‌گذاري در اين عرصه متمركز كنيم. اين در حالي است كه امروزه مديران فرهنگي ما كاركرد درستي ندارند و همچنان راه را به خطا سپري مي‌كنند.

او در اين زمينه توضيح داد: كاركردهاي ما در جامعه امروز سياسي است و به فرهنگ فكر نمي‌كنيم پس منابعي را كه براي فرهنگ به كار مي‌گيريم كاربردي عمل نمي‌كند و پيوست فرهنگي را كه رهبر انقلاب نسبت به آن تاكيد دارد، مورد توجه قرار نمي‌دهد. اين درحالي است كه اگر ما اين بينش را درست كنيم آنوقت تقاضا نيز براي فرهنگ شكل مي‌گيرد و مديران ما كاركرد صحيح فرهنگي را در مي‌آورند.

رئيس حوزه هنري متذكر شد: كم توجهي به نارسايي ساختارهاي سياسي در كنار ناكارآمدي نگاه مديران اجرايي به مقوله فرهنگ باعث مي‌شود كه امروزه نگاه درستي به فرهنگ نشود و متاسفانه نگاه مديران سياسي ما نسبت به مقوله‌اي چون فرهنگ تنها در حد جمع‌آوري راي مردم خلاصه مي‌شود.پس از همينجا از رئيس كميسيون فرهنگي مجلس تقاضا داريم تا زيرشاخه‌هاي فرهنگي را زير مجموعه قوه اجرايي تعريف نكنند؛ زيرا كه در اين صورت ما در زير جريانهاي روز تبيين و تعريف مي‌شويم.

حسن بنيانيان در بخش ديگري از سخنان خود عنوان كرد: امروزه به دليل بي‌توجهي نسبت به مقوله فرهنگ و هنر تعداد هنرمنداني كه با ما فاصله مي‌گيرند، بيشتر از قبل است كه اين مساله به دليل ارتباط ناكارآمد دستگاههاي فرهنگي با قوه مجريه است.

وي با اشاره به درآمدهاي نفتي در جامعه وبي‌توجهي نسبت به مقوله فرهنگ يادآور شد: درآمدهاي كلان نفتي در كشور باعث شده است كه جايگاه و اهميت نيروي انساني در توسعه جوامع درك و احساس نشود و ما در كشور به بهانه حمايت از توليد و وجود دلارهاي نفتي اهميت نيروي انساني و مقوله آموزش و فرهنگ را درك نكرده باشيم. در حالي كه در كشورهاي توسعه يافته از همان ابتدا دست به فرهنگسازي مي‌زند، اما ما تنها احساس كاذب توسعه را دنبال مي‌كنيم كه نتيجه آن يك عدم تعادل است؛ زيرا ما مسير توسعه را از آخر به اول طي مي‌كنيم.

او خاطرنشان كرد: فرهنگ مقوله پيچيده است و امروزه توسعه نيافتگي در عرصه فرهنگ فرياد مي‌زند و ما مي‌بينيم كه نخبگان ما به جاي ورود به فضاهاي علوم انساني و بازارهاي فرهنگي در ساير مباني متمركز شده‌اند. پس ما در يكي از ديگر از اهداف خود بايد توسعه تخصصها در حوزه فرهنگ را شاهد باشيم .

بنيانيان تصريح كرد: احساس كاذب فرهنگي يكي ديگر از مشكلات پيش روي ماست، در حالي كه ما نياز به مشاوران فرهنگي را در جامعه احساس نمي‌كنيم و بايد با كار علمي و تكنولوژي روز بهره بگيريم و همينجا درخواست دارم تا مركز مستقل رصد فرهنگي پايه‌گذاري شود تا شاخصهاي فرهنگي را در سطوح خرد و كلان اندازه‌گيري و بررسي كند.

بنيانيان در بخش پايان سخنان خود عنوان كرد: فرصت موجود در اين دولت و با وجود افراد متدين و متعهد يك فرصت تاريخي است كه بايد از آن استفاده كرد و در اين فضاي فرهنگي حرفهاي عالمانه زد.

او اظهار اميدواري كرد: اين همايش يك حركت علمي براي رسيدن به هنر و فرهنگ متعهد باشد.

در بخش ديگري از اين مراسم دكتر قدمي دبير همايش با ارايه گزارشي عنوان كرد: حركت در توسعه فرهنگ نياز به بصيرت، تعمق، جامعه انديشي و درايت دارد و در قرن 21 كمتر شاهد مبارزات و تقابلات نظامي هستيم زيرا امروزه عرصه فرهنگي است و مبارزات ما محقق نمي‌شود؛ مگر اينكه ويژگيهاي يك رفتار بصيرانه، مبتني بر دانش ، برنامه‌ريزي، مديريت و غيره را داشته باشيم و براي اين منظور بايد تمام نويسندگان و فرهنگ انديشان را دور هم جمع كنيم .

او اضافه كرد: اين بار ترجيح داديم بجاي يك حركت فرمايشي دست به برپايي يك حركت پژوهشي بزنيم و به همين منظور با اساتيد دانشگاه‌ها و پژوهشگران ارتباط برقرار كرديم و خوشبختانه مقاله‌هاي بي‌نظيري را در اين زمينه دريافت كرديم.
دبير اين دوره از همايش عنوان كرد: از ميان 400 مقاله پژوهشي كه به دست ما رسيد 55 مقاله را انتخاب كرديم كه قرار است در كتاب همايشها به چاپ برسد.
اين همايش دو روزه تا فردا اول مرداد ماه با ارايه 25 مقاله در تالار انديشه حوزه هنري ادامه دارد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com