1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 350  تاريخ مخابره خبر:  ۲۷/۹/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138609270208  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۵۱:۵۸
    ۱۳۸۶/۰۹/۲۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

سمينار نقد سينما و ادبيات افغانستان در اصفهان

سمينار نقد سينما و ادبيات افغانستان روز گذشته با حضور منتقدان فيلم و ادبيات افغانستان آغاز به كار كرد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره به نقل از واحد خبر حوزه هنري اصفهان، كانون فيلم و كانون آفرينش داستان حوزه هنري استان اصفهان طي سه روز متوالي، با حضور كارشناسي از كشور افغانستان، به نقد و بررسي سينما و ادبيات اين كشور مي پردازند.
    اين برنامه در روز دوشنبه 26/9/1386 با نمايش فيلم «اسامه» به كارگرداني صديق برمك، در روز سه شنبه 27/9/1386 با نمايش فيلم «خاكستر و خاك» به كارگرداني عتيق رحيمي، با حضور محمد سرور رجايي و محمدحسين محمدي به نقد و بررسي سينماي افغانستان پرداخته و در روز چهارشنبه 28/9/1386 در چهل و يكمين نشست تخصصي عصري با داستان به بررسي سرگذشت داستان كوتاه فارسي معاصر افغانستان، با سخنراني محمدحسين محمدي (برنده جايزه گلشيري و جايزه ادبي اصفهان) مي پردازد.
    تالار سعدي حوزه هنري استان اصفهان واقع در خيابان استانداري، كوچه سعدي، طي اين سه روز، در ساعت 5:30 عصر پذيراي هنردوستان گرامي خواهد بود.

اطلاعات بيشتر پيرامون فيلمها، كارگردانان و كارشناسان اين برنامه:

فيلم اسامه
    پس از چندي، بيمارستان توسط طالبان تعطيل مي شود. از آنجا كه هيچ زني اجازه بيرون آمدن و كاركردن در خارج از خانه را ندارد، مادر تصميم مي گيرد با كوتاه كردن موهاي دخترش او را در ظاهر يك پسر به سر كار بفرستد و...
    صديق برمك كارگردان 41 ساله و افغاني اين فيلم در رشته فيلم سازي از دانشگاه مسكو فارغ التحصيل شده است. او درباره اسامه مي گويد:‌ اسامه يك تراژدي واقعي در دوراني است كه هيچ كس حق تصميم گيري براي خود نداشته است.
    اين فيلم نخستين محصول سينماي افغانستان بعد از سقوط طالبان است و با اين وجود جوايز زيادي را نصيب خود كرده است. جايزه بهترين فيلم خارجي در جشنواره كن در مراسم گلدن گلاب از طرف اتحاديه مطبوعات خارجي هاليوود و جايزه اصلي جشنواره (فيلم نو و رسانه نو) در شهر مونترال كانادا، از جمله موفقيت هاي اين فيلم است.
    صديق برمك اهداي اين جوايز را نقطه عطفي در تاريخ سينماي افغانستان مي داند و اظهار اميدواري مي كند كه نه تنها جواناني كه اكنون در كشور او به فيلمسازي روي آورده اند، بلكه همه كساني كه در سينماي افغانستان فعال بوده اند و مهاجرت كرده اند،‌ به كشور بازگردند تا بتوانيم هر سال فيلمهايي را به جشنواره هاي جهاني بفرستيم. وي مي افزايد: دنيا متوجه شده است كه اگر افغان ها بتوانند نفسي به راحتي بكشند، استعداد اين را دارند كه سازنده صلح و آرامش باشند و عشق بيافرينند.

فيلم خاكستر و خاك
    بابه دستگير (غني يوسفزي) كه تقريباً تمام اعضاي خانواده اش را در جنگ از دست داده، مي خواهد داستان اين مصيبت و ويراني روستاي اجدادي شان را به تنها پسرش كه در يك معدن ذغال سنگ كار مي كند برساند. او بايد به تنها عضو باقي مانده خانواده اش بگويد كه ديگر هيچ كس در انتظار او نيست و همسرش نيز مورد تجاوز جنگاوران قرار گرفته است.
    اين فيلم نخستين ساخته بلند عتيق رحيمي، سومين فيلم افغاني معرفي شده به جشنواره اسكار و محصول مشترك افغانستان و فرانسه است. رحيمي از سال 1985 ساكن فرانسه مي باشد.
    جوايزي كه اين فيلم به خود اختصاص داده است به شرح زير مي باشد:‌
جايزه نگاه به آينده در جشنواره كن، جايزه بهترين فيلم و بهترين بازيگر مرد در جشنواره سينه فان در هند، جايزه بهترين فيلم زبان خارجي در مراسم گلدن گلاب جشنواره كن و سيمرغ بلورين براي بهترين فيلم در بخش مسابقه آسيا در جشنواره فيلم فجر.
    همچنين خاكستر و خاك كانديداي بهترين فيلم زبان غيرانگليسي اسكار شد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com