1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 468  تاريخ مخابره خبر:  ۱۷/۹/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138609170107  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۴۷:۰۳
    ۱۳۸۶/۰۹/۱۷                              تاريخ نشر خبر :  
 

گزارش نشست رسانه اي سومين جشنواره فيلم كوثر

جشنواره، تلاش براي شناسايي منزلت واقعي زن از طريق سينماست

نشست رسانه اي سومين جشنواره فيلم كوثر روز شنبه هفدهم آذرماه با حضور محمد خزاعي دبير جشنواره و يزدان عشيري معاونت امور رسانه ها و اطلاع رساني جشنواره در محل خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سايت سينمايي سوره، دبير سومين جشنواره فيلم كوثر با بيان اينكه اين جشنواره امكان ارزيابي و ارزش گذاري و آسيب شناسي هشت سال سينماي زن در ايران را فراهم ساخته است گفت: نگاه به جايگاه زن در عرصه هاي مختلف اجتماعي و خانوادگي و توجه به نقش و حضور موثر و پررنگ آنها در فعاليت هاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي، ورزشي و هنري از دريچه سينما، كشف جريان هاي نوين سينمايي مرتبط با زنان مسلمان و بسترسازي براي پژوهش و مطالعه پيرامون "ايجاد منزلت واقعي زن مسلمان، شناسايي استعدادها و نيروهاي جوان و تجليل از فرهيختگان و هنرمندان بخشي از اهداف و سياست هاي جشنواره را تشكيل مي دهد".
وي افزود: سينما و زبان تصوير به دليل قدرتمندي و جايگاه نافذ و تاثيرگذار اجتماعي و توان جهت بخشي كه دارد در دنياي امروز بيشتر و بهتر از هر رسانه اي ديگر قادر است در ترسيم و تكوين شخصيت واقعي زنان مسلمان نقش آفرين باشد. به گفته وي، اميدواريم اين رويداد كمك مي كند ضمن آسيب شناسي نقش زن در سينماي ايران، با ايجاد جريان سازي فرهنگي اجتماعي با بازنگري و ارايه رويكردهاي جديد، چشم انداز و افق نگاه تازه اي را در اين حوزه بوجود آورد و پيش بيني بخش هايي چون "ياس زرين" با هدف خلق متون و فيلمنامه و نيز، توليد فيلم هاي 135 ثانيه اي با هدف ايجاد گستره وسيع تري از نگاهها، ديدگاهها و ايده هاي تصويري، بخش بين الملل با هدف بررسي تطبيقي جايگاه زن در ساير ملل و ... در همين راستا طراحي و پيش بيني شده است.
خزاعي با اشاره با استقبال گسترده جامعه سينمايي از بخش هاي مختلف جشنواره خاطر نشان ساخت: به طور كلي هزار و 145 اثر در بخش هاي مختلف سينمايي، سينمايي ويدئويي، كوتاه، مستند، فيلمنامه نويسي و 35 ثانيه اي براي دبيرخانه جشنواره رسيده كه هيات هاي مستقل انتخاب بخش هاي مختلف 365 اثر را براي مرحله مسابقه و داوري انتخاب كردند.
وي اضافه كرد: با توجه به آمار شركت كننده بخش هاي جشنواره 31% از كل شركت كنندگان را خانم و 69% آقا تشكيل مي دهند و در مجموع 414 خانم در بخش هاي مختلف با ارايه آثار شركت كردند كه 64 نفر تهيه كننده، 99 نفر كارگردان و 251 نفر نويسنده هستند و 731 آقا در اين دوره شركت كردند.
دبير جشنواره فيلم كوثر چشم انداز آماري بخش هاي مختلف را به اين ترتيب تشريح كرد: بيش از 500 فيلمنامه در بخش ياس زرين شركت كرد كه 70 طرح سينمايي از 66 نويسنده و 84 فيلمنامه كوتاه از 77 نويسنده انتخاب و به بخش داوري رفتند،‌از 196 فيلم كوتاه رسيده به دبيرخانه 26 فيلم كوتاه،‌از 169 فيلم مستند 33اثر، از 64 فيلم سينمايي رسيده 23 عنوان از 51 فيلم سينمايي ويدئويي رسيده 19 عنوان فيلم انتخاب شده است.
وي خاطر نشان ساخت: بيش از 100 فيلمساز زن با ارايه آثار در بخش هاي مختلف و يا با حضور در هيات هاي انتخاب و داوري و نشست هاي تخصصي با جشنواره همراه شدند و به نظر مي رسد جشنواره به خاستگاه و زايش جريان جديد سينمايي زن منجر شود.
دبير جشنواره فيلم كوثر از "جواد شمقدري، رضا ميركريمي، عزت الله انتظامي، ناصر شفق و مجتبي راعي به عنوان داوران فيلم هاي سينمايي و نيز، پوران درخشنده، ابوالقاسم طالبي، مجيدرضا بالا، گلاب آدينه، محمدرضا شرف الدين به عنوان داوران فيلم هاي سينمايي ويدئويي نام برد" و اضافه كرد: رهبر قنبري، حبيب الله بهمني، حبيب الله احمدزاده و مريم پوريامين، كميته داوري فيلم هاي كوتاه، ناصر باكيده، محمد تهامي نژاد، شهاب الدين عادل، مصطفي دالايي و مهرداد اسكويي، داوران فيلم هاي مستند را تشكيل مي دهند.
خزاعي از رسول صدرعاملي، عليرضا رييسيان، حبيب الله كاسه ساز و عليرضا رضاداد و اكبر نبوي به عنوان داوران فيلم هاي 135 ثانيه اي جشنواره نام برد و ادامه داد: حسين ترابي، مينو فرشچي، علي اكبر قاضي نظام، مهدي سجاده چي، حسين خورشيدي، چيستا يثربي، جابر قاسمعلي و فريدون فرهودي داوران طرحهاي سينمايي و فيلمنامه كوتاه را تشكيل مي دهند. وي با اشاره به پيش بيني بخش بين الملل به صورت غير رقابتي در اين دوره جشنواره بر تعيين سهميه اي در سقف توليدات سينماي ايران به مقوله زن، تشكيل دبيرخانه دايمي جشنواره كوثر، حمايت سازمان صدا و سيما از تبليغات فيلم هاي ارزشي زن و لزوم اهتمام به مقوله مطالعات و پژوهش در شناسايي منابع، متون و اسطوره هاي كهن تاريخي، مذهبي و اجتماعي مرتبط با زنان را مورد تاكيد قرارداد.
يزدان عشيري معاونت امور رسانه و اطلاع رساني جشنواره با اشاره به لزوم گشايش افق هاي جديد سينمايي در عرصه زنان جامعه، جشنواره كوثر را فرصت مناسب و مغتنمي توصيف كرد كه از رهگذر آن، نگاه نقادانه تر و اجتماعي تر به سيماي زن در سينما صورت گيرد.
وي با اشاره به برپايي نشست هاي تخصصي زن و سينما در دانشگاه هنر به عنوان آستانه و پيش درآمد جشنواره و ارزيابي كارشناسانه و علمي سيماي زن در سينماي غرب به شرق و سينماي ملي، خاطر نشان ساخت: در طول سه روز متوالي بيش از بيست عنوان سخنراني با حضور چهره هايي چون رخشان بني اعتماد، جواد شمقدري، عليرضا سجادپور، رسول صدرعاملي، عزيزالله حاجي مشهدي، رويا تيموريان، ابوالقاسم طالبي، حبيب الله كاسه ساز، فرشته طائرپور، حبيب الله بهمني، مينو فرشچي، دكتر سهيلا نجم، دكتر ثريا مكنون، دكتر مهري سويزي، بتول محتشمي و دكتر محمدعلي رامين با رويكردهاي تخصصي و كارشناسي پيرامون زن و سينما برگزار شد.
معاونت امور رسانه ها و اطلاع رساني جشنواره كوثر، با اشاره به هفت عنوان برنامه تلويزيوني در زمينه "نقش سيما و سينما در اصلاح آسيب اجتماعي زنان"، "آسيب شناسي نقش زن در سيما و سينما و فمينيسم و زن در سينما و سيما" به توليد ويژه برنامه هاي مختلف از طريق شبكه هاي صدا و سيما اشاره كرد و خاطر نشان ساخت: جشنواره كوثر با دو رويكرد نمايش و پژوهش طراحي شد كه درطول مدت برگزاري بيش از 300 عنوان فيلم به نمايش درمي آيد و نشست هاي تخصصي، ميزگردهاي موضوعي، جلسات نقد و بررسي و پرسش و پاسخ نيز، در طول برگزاري جشنواره پيش بيني شده است.
وي "بازديد از اماكن تاريخي و مذهبي مثل شهر توس، آسايشگاه جانبازان، ديدار با خانواده شهداي زن مشهد و مسوولين استاني را از جمله برنامه هاي جنبي جشنواره عنوان كرد " و خاطرنشان ساخت: پنج سالن سينمايي مجتمع سيمرغ و دو سالن سينما قدس طي چهار روز به نمايش منتخبي از بهترين آثار سينمايي زن مي پردازند.
معاونت امور رسانه ها و اطلاع رساني جشنواره با بيان اينكه در راستاي برگزاري جشنواره كوثر در شهر بهشت ايران بيش از 400 تن از هنرمندان، فيلمسازان، كارشناسان، صاحب نظران، رايزنان فرهنگي كشورهاي مختلف، مديران و مسوولان به مشهد مي آيند از رسانه هاي گروهي، صدا و سيما، خبرگزاري ها و مطبوعات به دليل اهتمام و توجه و حمايت از اين رويداد فرهنگي و اجتماعي قدرداني كرد و خاطر نشان ساخت: جشنواره كوثر برآمده از ضرورت ها و نيازهاي جامعه است و اميدواريم از رهگذر اين حركت ضمن كمك به ارتقاي سطح كيفي فيلم هاي مرتبط با نقش و جايگاه زنان مسلمان در عرصه هاي مختلف جامعه، اهميت توجه به نقش زنان در بالندگي علمي، فرهنگي، ورزشي، سياسي و اقتصادي و تاثيرآنها در پيروزي و حفظ انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، حقوق مدني و ديني زنان و جايگاه زن در تحكيم مباني خانواده در مقام همسر، مادر و دختر و ... تبيين شود.
دبير جشنواره فيلم كوثر با اعلام جوايز بخش هاي مختلف خبر داد: حدود 500 سكه بهار آزادي به 36 عنوان و مقام و آثار برتر در قالب بهترين فيلم، بهترين كارگرداني، بهترين فيلمنامه، بهترين بازيگر زن و جوايز ويژه در بخش هاي مختلف جشنواره به آثار برتر هشت سال سينماي زن اهدا مي شود.
وي افزود: 10 عنوان جايزه در بخش 135 ثانيه اي، 8 عنوان در بخش فيلم هاي سينمايي ويدئويي، 4 عنوان در بخش آثار مستند و 4 عنوان در بخش فيلم هاي كوتاه به عنوان عناوين برتر معرفي مي شوند.
خزاعي با اشاره به استقبال وسيع اهالي سينما و اصحاب رسانه از اين حركت اظهار داشت: به نظر مي رسد به دليل جايگاه و تاثير زنان در آشتي دادن ميان خانواده ها، پدران و فرزندان با سالن هاي سينما واهميت طرح مباحث و نكات محتوايي در فيلم هاي مرتبط با زنان، جشنواره فرصتي براي بازشناسي هويت ايراني و اسلامي زنان است.
وي اضافه كرد: جشنواره كوثر فقط متعلق به زنان نيست بلكه، جشنواره اي است كه نگاهي نقادانه و اجتماعي تر به جايگاه زن در سينما مي اندازد و به گفته وي، اين حركت طليعه فضايي نو و هوايي تازه در سينماي ايران است و بهانه و بستري است براي نگاهي جدي تر، صريح تر، دقيق تر و زلال تر به زنان جامعه.
وي اظهار اميدواري كرد با ايجاد بسترهاي گفت و گو، از رهگذر جشنواره حركتي ايجاد شود تا زنان اجتماع و زنان سينما درست ديده شوند و توانايي هايشان مورد احترام قرار گيرد.
محمد خزاعي در ادامه با اشاره به حضور آثار شاخص سينماي جهان در بخش بين الملل جشنواره كوثر با بيان اينكه 17 فيلم سينمايي و مستند در اين بخش حضور دارد يادآور شد: فيلم هاي سينمايي "بركات" ساخته جمليه صحراوي و سيسيل فارگافتيح محصول الجزاير و فرانسه( برنده بهترين فيلم هاي عربي از جشنواره قاهره، دوبي و بهترين فيلم از نگاه مخاطبان جشنواره بين المللي بارسلونا 2006)، فيلم سينمايي "بازي" به كارگرداني پلين اسمر محصول كشور تركيه 2005(جايزه بهترين مستند از جشنواره تركيه اي فيلم در بوستون، جايزه ويژه ي تماشاگران از جشنواره فيلم ناواداپانتودوسيتا)، فيلم سينمايي " الكساندر" به كارگرداني الكساندر سوكوروف محصول فرانسه و روسيه 2007. فيلم سينمايي " قصه ي يك نگهبان قبرستان" به كارگرداني چيترا پالكار محصول هند 2006(جايزه بهترين فيلمبرداري از جشنواره بين المللي فيلم پون 2007، جايزه بهترين بازيگري اول زن از جشنواره بين المللي فيلم مادريد 2007)، فيلم سينمايي"
نام او زن است "به كارگرداني آندرا استاكا محصول كشور سوييس و آلمان 2006(بهترين فيلم و بازيگر نقش اول زن از جشنواره سارايوو 2006، برنده جايزه ويژه هيات داوران جشنواره ي لوكارنو2006) در جشنواره به نمايش در مي آيد.
وي همچنين اضافه كرد: " بچه هاي آتش"به كارگرداني ماي المصري محصول كشور فلسطين 199(برنده جايزه اول جشنواره تلويزيوني قاهره- 1995، بهترين فيلم از نگاه مخاطبان جشنواره ي جمعيت زنان فرانسه)
كودكان "شتيلا" به كارگرداني ماي المصري محصول فلسطين لبنان 1998، جايزه در cmca بالرمو 1998، "روياهاي معلق" به كارگرداني ماي المصري محصول كشور فلسطين 1990، برنده جايزه بزرگ جشنواره فيلم سينمايي "پاريس 1993"، بهترين فيلم مستند در جشنواره داماسكوس 1993 در جشنواره حضور دارند.
خزاعي گفت: بخش بين الملل به منظور نگاهي تطبيقي و آشنايي با جايگاه موقعيت زنان ساير ملل به صورت غير رقابتي پيش بيني شده است.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com