1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 461  تاريخ مخابره خبر:  ۲۸/۸/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138608280215  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۰۲:۰۲
    ۱۳۸۶/۰۸/۲۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

در نشست فيلم «سرب» در كانون فيلمنامه‌نويسان عنوان شد

كيميايي: كاش پيشنهاد «محمود كلاري» را در مورد دانيال و نوري مي‌پذيرفتم

مسعود كيميايي: زمان ساخت «سرب» محمود كلاري به من پيشنهاد كرد كه نوري و دانيال يك شب با هم باشند و با هم درد دل كنند، آن زمان من اين كار را نكردم و امروز تاسف مي‌خورم چون اين فصل به سينماي دلخواه من نزديك‌تر بود.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، چهارمين مراسم شب‌هاي كانون فيلمنامه نويسان سينماي ايران، يكشنبه شب (27 آبان) با بررسي فيلم «سرب» ساخته مسعود كيميايي در محل تالار اجتماعات خانه سينما برگزار شد.
    بنا بر اين گزارش، در اين مراسم پس از نمايش فيلم، «مسعود كيميايي»، «جواد طوسي» و «جابر قاسمعلي» براي نقد فيلم به روي صحنه آمدند.

* قاسمعلي: اتفاقات فيلم «سرب» منطقي است
    در ابتداي جلسه، قاسمعلي در مورد فيلم «سرب» گفت: شايد بتوان گفت اين فيلم يكي معدود پرحادثه‌ترين و پر اتفاق‌ترين فيلم‌هاي سينماي ايران است كه حوادث در آن، به صورت منطقي پشت سر هم قرار مي‌گيرند و هر حادثه‌اي به صورت معقول حادثه ديگري را خلق مي‌كند.
    وي افزود: اين فيلم داستان‌گو است، عنصري كه در سينماي ما بسيار كم است، در حالي كه سينماي امروز بيش از هر چيز به داستان نياز دارد.
    قاسمعلي با اشاره به مهجور بودن فيلم «سرب» در زمان خود گفت: متاسفانه در زمان نمايش‌ عمومي فيلم، توجهي كه بايد از طرف اهالي سينما به اين فيلم مي‌شد، صورت نگرفت و من وقتي پس از اين سال‌ها اين فيلم را ديدم، متوجه شدم كه «سرب» هنوز هم يك فيلم قوي است.

* كيميايي: كاش پيشنهاد كلاري را مي‌پذيرفتم
    در اين جلسه، «مسعود كيميايي» در پاسخ به پرسشي در مورد نام اوليه اين فيلم (هاگانا) و تفاوت آن با فيلمنوشت «سرب» گفت: در حقيقت 18 سال از اين ماجرا مي‌گذرد و من بسياري از جزئيات را به ياد ندارم. فقط سه موتور سيكلت در فيلمنوشت «هاگانا» به ياد دارم كه تيراندازي مي‌كردند و اين در فيلم وجود نداشت و جز اين، چيز ديگري را از تفاوت‌هاي اين دو فيلم به ياد ندارم.
كيميايي با اشاره به فصلي ساخته نشده از فيلم «سرب» گفت: محمود كلاري به من پيشنهاد كرد زماني كه نوري دانيال را به تهران مي‌آورد، اين دو نفر يك شب با هم باشند و با هم درد دل كنند، اما متاسفانه آن زمان من اين كار را نكردم و امروز تاسف مي‌خورم چون اين فرم به سينماي دلخواه من نزديك‌تر بود.
    وي همچنين با اشاره به فصل دادگستري در فيلم «سرب» گفت: فيلمبرداري اين صحنه سخت بود. آن روز ما زير بمباران شديد كار مي‌كرديم و من 8 بمب را كه بر تهران انداختند شمردم.
همچنين كيميايي گفت: كساني كه در آن دوره و اواخر دهه بيست و اوايل دهه سي شمسي، زندگي مي‌كردند، به ياد دارند كه پوشش و عادات مردم از سينما و فيلم‌هاي سينمايي مي‌آمد. به عبارتي ديگر، اين نوع پوشش در بين مردم نهادينه شده بود و اين لباس چيزي غيرعادي نبود.
    وي اظهار داشت‌: من در «سرب» فقط به مقوله گانگستريسم نگاه نكردم و سعي كردم اين مقوله را با ايران آن زمان به شكلي كه دور از آن نباشد، تطبيق دهم.
در اين بخش از جلسه، «مسعود كيميايي» از «ناصر برهان‌آزاد» مديرتوليد فيلم «سرب» دعوت كرد تا به روي صحنه برود.

* برهان‌آزاد: دكوپاژ مهم‌ترين ويژگي كار كيميايي است
    برهان آزاد پس از حضور بر صحنه گفت: من بعد از انقلاب در فرصتي در بعضي از كلاس‌هاي مديريت توليد شركت كردم و پس از اين كلاس‌ها در چند كار حضور داشتم كه مهمترين‌شان به زغم من «سرب» بود.
    وي در مورد فيلمبرداري فصل دادگستري سرب گفت: با اينكه عبور و مرور افراد عادي در دادگستري به علت فيلمبرداري ممنوع شده بود، اما بارها پس از افتادن بمب شيشه‌هاي دادگستري مي‌شكست و ما مجبور به تعويض شيشه‌ها و ادامه فيلمبرداري بوديم.
    وي در مورد فيلمبرداري از تهران قديم در اين فيلم گفت: قرار بود خيابان ثبت لوكيشن فيلمبرداري ما باشد اما در لحظات آخر قبل از شروع فيلمبرداري با ممانعت وزارت امور خارجه روبه‌رو شديم و مجبور شديم محل فيلمبرداري را تغيير بدهيم و به مدرسه البرز برويم كه توانستيم از 15 روز تعطيلات نوروز براي فيلمبرداري استفاده كنيم و نماهاي مورد نظر را بگيريم.
    برهان آزاد در پايان تصريح كرد: من قصد بي‌احترامي به ساير كارگردانان را ندارم اما به نظرم كار مسعود كيميايي بسيار متفاوت و عميق است چرا كه تا قبل از دكوپاژ كامل صحنه سراغ بخش‌هاي ديگر داستان نمي‌رود.

* طوسي: «سرب» يك فيلم گانگستري شرقي است
    در ادامه، جابر قاسمعلي به صحنه مقابل سينما خورشيد اشاره كرد و گفت: در آن صحنه بچه‌ها جلوي سينما هستند و سينما هم فيلم «صورت زخمي» را نشان مي‌دهد. وجود اسم «صورت زخمي» اين نكته را به ذهن مي‌رساند كه سينماي مورد علاقه شما همان سينماي گنكستري است.
    در اين بخش از جلسه، قاسمعلي از جواد طوسي، منتقد سينما درخواست كرد تا راجع به سينماي مسعود كيميايي صحبت كند كه جواد طوسي گفت: سينماي مسعود كيميايي در عين اينكه به فيلم‌هاي نوآر و گنگستري نزديك مي‌شود، نسبت به آن فيلم‌ها تفاوت دارد و آن تفاوت شرقي بودن اين فيلم‌ها است.
    طوسي با اشاره به صحنه ملاقات ميرزا محسن با مادرش در دادگاه گفت: اين صحنه، صحنه‌اي كاملا ايراني است چون تصويري منحصر به فرد و كاملا ايراني از مادر نشان مي‌دهد.

* الوند: اين فيلم نقطه‌ مفقوده تاريخ سينماي ما است
    در پايان، سيروس الوند نيز به روي صحنه حاضر شد و ضمن تقدير از فيلم سرب گفت: اين فيلم نقطه‌اي مفقوده در تاريخ سينماي ما است چرا كه كمتر به آن پرداخته شده، «سرب» به مقطعي پرتنش از تاريخ ايران اشاره دارد كه هنوز محل بحث و بررسي فراواني است.
    محمد زرين دست، هارون يشايايي، سيروس الوند، هرمز هدايت، اصغر پورهاجريان، ناصر ممدوح، از جمله مهمانان برنامه ديشب بودند.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com