1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 455  تاريخ مخابره خبر:  ۲۸/۸/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138608280208  ساعت مخابره خبر: ۱۳:۰۳:۴۱
    ۱۳۸۶/۰۸/۲۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

پايان جشنواره فيلم کوتاه

فيلم کوتاه را بايد به رسميت شناخت

وزير ارشاد در مراسم پاياني جشنواره فيلم کوتاه تهران از علاقمندي بزرگان به ساخت فيلم کوتاه در اوج خلاقيت هنري ابراز خوشحالي و فيلم کوتاه را مقدمه‌اي بر تجربه فيلمسازي معرفي کرد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، محمدحسين صفار هرندي يکشنبه‌شب در پايان مراسم اختتاميه بيست و چهارمين جشنواره ملي و دوازدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم کوتاه در تالار انديشه با ابراز رضايت از استقبال فراوان از جشنواره گفت: "فيلم کوتاه عرصه‌اي براي عرضه توانايي‌هاي بالقوه و بالفعل هنري نسلي است که تکاپوي آنها منجر به کاري بزرگ خواهد شد."
    وزير ارشاد با بيان اينکه شعار "ما مي‌توانيم" امروز در جامعه تحقق کامل يافته، تصريح کرد: "بعد از يک دوره ايرانگردي در قالب سفرهاي استاني رئيس جمهور از نزديک شاهد بودم که چقدر کارهاي بر زمين مانده در طول سال‌ها فقط با اراده و خواستن منجر به توانستني شده که جوانان آن منطقه از آنها بهره مي گيرند."
    صفار هرندي فيلم کوتاه را فرصتي براي به تماشا نشستن توانايي‌هاي جوانان اين مرز و بوم دانست و گفت: "فيلم کوتاه مي‌تواند اين اراده و ناگفته‌هاي ساليان دراز را بيان کند تا همه از آن بهره گيرند. اما اي کاش فرصتي براي به تماشا نشستن فيلم کوتاه نظير آنچه براي فيلم بلند داريم مسير بود."
    وي در پايان صحبت‌هاي خود با اشاره به اينکه فيلم کوتاه را بايد در جاي خود بايد به رسميت شناخت، افزود: "ما در حد توان به انجمن سينماي جوان حمايت کرده‌ايم و در آينده حمايت‌هاي جديتري نسبت به اين انجمن خواهيم داشت. به ياري خدا سال آينده بودجه بيشتري به اين بخش اختصاص خواهد يافت."
    در ابتداي مراسم اختتاميه هم ناصر باکيده با اعلام رضايت از استقبال خوب فيلمسازان داخلي و خارجي از جشنواره فيلم کوتاه تهران گفت: "در اين مدت آثار بسياري از کشورهاي مختلف به دبيرخانه جشنواره رسيد و همين استقبال، شوراي سياستگذاري را به اين انديشه واداشت که امروز جشنواره فيلم کوتاه تهران مي‌تواند فضايي براي رقابت بهتر در اين عرصه فراهم کند."
    دبير جشنواره فيلم کوتاه تهران افزود: "جشنواره ها يک بزنگاه نيست، بلکه ميداني است براي رفاقت که توام با يک رقابت است. آنچه سمت و سوي عرصه فيلم کوتاه را مشخص مي کند، افق‌هايي تازه است که فيلمسازان براي آينده اين حوزه ترسيم مي کنند."
    مدير عامل انجمن سينماي جوان با برشمردن ويژگي‌هاي فيلم کوتاه، گزارشي از روند برگزاري جشنواره را اعلام و تصريح کرد: "جشنواره صرفا محل عرضه و نمايش فيلم نبود، بلکه هدف از برگزاري همزمان آن در تهران و شش استان ايجاد فضاهاي فرهنگي و آموزشي بود. ضمن اينکه انجمن سينماي جوان و جشنواره سه جلد کتاب مرجع براي فيلمسازان منتشر کردند."
    باکيده در پايان از همه تشکر کرد و گفت: "جشنواره فيلم کوتاه تهران تصميم دارد در آينده تعامل و همکاري دوجانبه اي با جشنواره فيلم فجر داشته باشد. اميدوارم با ايجاد چنين فضاهايي جشنواره فيلم کوتاه پوياتر به تداوم و پيشرفت خود ادامه دهد."
    بعد از سخنراني ناصر باکيده جوايز ستاد پاکسازي ميدان مين، انجمن نويسندگان و منتقدين سينماي ايران، انجمن صنفي فيلم کوتاه ايران، پايگاه خبري فيلم کوتاه، هيئت داوران دانشجويي، هفته نامه چلچراغ و سايت پارسيان به برگزيدگان خود داده شد. پس از اجراي گروه موسيقي دف نواز فشيري، محمدرضا جعفري جلوه سخنراني کرد.
    معاون سينمايي وزير ارشاد فيلم کوتاه را فرصتي مغتنم براي سينماگران دانست و گفت: "جشنواره فيلم کوتاه فرصتي است براي محک زدن حرف هاي حساب خودمان و ديگران. فرصتي است براي تماشاي ايران و جهان از قاب کوچک اما بزرگ فيلم کوتاه. کوچک اما زيبا. 28 سال است ايران براي جهانيان الهامبخش است و همواره حرف هايي تازه دارد."
    جعفري جلوه فيلم کوتاه را فرصتي مغتنم براي تصوير تاريخ و زيباي کشور ايران دانست و خطاب به فيلمسازان کوتاه تصريح کرد: "بايد به شما جوانان اين ديار دستمريزاد گفت که با دقت نظر حقايق را مي بينيد و ثبت مي کنيد. بايد فرصت ناب فيلم کوتاه را غنيمت شمرد که امام علي (ع) فرموده است "فرصت‌هاي کوتاه و گذرنده بين دو عدم را دريابيد." با خوب ديدن، خوب گفتن و خوب ثبت کردن از اين فرصت بهره ببريد."
    بعد از صحبت‌هاي محبت‌آميز جعفري جلوه، کمال تبريزي پشت تريبون قرار گرفت و بيانيه هيئت داوران جشنواره را قرائت کرد. او قبل از خواندن اين بيانيه خطاب به فيلمسازان گفت: "چون ما مي دانستيم آقاي جلوه از شما تعريف خواهند کرد، تصميم گرفتيم همراه با عتاب سخن بگوييم."
    در ابتداي اين بيانيه چنين آمده بود: "دوست جوان من، آيا تاکنون به فيلمي برخورد کرده ايد که هيچ جايزه اي از هيچ جشنواره اي نبرده باشد اما هر تصوير آن جشنواره‌اي در وجود شما برپا کند؟ آيا با ديدن فيلمي که از جشنواره ها جايزه برده، شما را از آينده سينما نااميد کرده است؟"
    در بخش ديگر اين بيانيه، هيئت داوران توصيه‌هايي به فيلمسازان جوان کرده بود. تميز کردن لنز دوربين، پرهيز از طولاني شدن موضوع فيلم، نگاه نکردن به فيلم کوتاه به عنوان مقدمه توليد فيلم بلند، دوري از اغراق در تصوير برخي موضوعات مثل سيگار کشيدن شهري‌ها و زحمات بيش از حد روستايي‌ها از ايرادهاي اساسي هيئت داوران بر فيلم‌هاي جوان بود. همچنين استفاده نادرست از دوربين‌هاي ديجيتال، بهره نگرفتن از ادبيات نمايشي و شيوه صحيح گفتگو، حجم مداوم صوتي و استفاده بي مورد از موسيقي و آواز از ديگر ايرادهاي گرفته شده از فيلم ها ذکر شد.
    در بخش ديگري از بيانيه هيئت داوران چنين آمده بود: " به دانش و فرهنگ و پشتکار خود بيش از نظر سفارش دهنده اعتماد کنيد. چون او ممکن است پشيمان شود و سفارش خود را پس بگيرد اما کسي نمي تواند دانشي را که براي بدست آوردنش رنج فراوان برده ايد از شما بگيرد. به هر قيمت فيلم نسازيد چرا که هنر مقوله اي است کيفي و با کميت سرو کار ندارد."
    در پايان اين بيانيه به فيلمسازان جوان توصيه شده بود" عشق به سينما" را از ياد نبريد. سينما به کسي که دوستش ندارد روي خوش نشان نخواهد داد. فيلم هاي شما را با همه اينها با عشق ديديم و در آرزوي عشق بيشتر در آثار بعدي تان به انتظار مي نشينم. غير از هنر که تاج سر آفرينش است، دوران هيچ سلطنتي پايدار نيست."
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com