1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 443  تاريخ مخابره خبر:  ۲۸/۸/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138608280206  ساعت مخابره خبر: ۱۲:۵۷:۱۶
    ۱۳۸۶/۰۸/۲۸                              تاريخ نشر خبر :  
 

حرف‌هاي «صفارهرندي»، «جعفري‌جلوه» و «باكيده» در اختتاميه جشنواره فيلم كوتاه

تكاپوي نسل‌جديد منجر به ثبت كارهاي بزرگ اين سينما خواهد شد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: تكاپوي نسل‌جديد فيلمسازي حاضر در جشنواره فيلم كوتاه، منجر به ثبت كارهاي بزرگ اين سينما خواهد شد.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، مراسم پاياني جشنواره بيست‌و‌چهارم فيلم كوتاه تهران با حضور محمدحسين صفار هرندي، محمدرضا جعفري جلوه، مجيد شاه‌حسيني، كمال تبريزي، مازيار ميري،محمد‌علي نجفي،اكبر نبوي، مونا زندي،حسن پورشيرازي،محمدرضا سكوت،حميد دهقان‌پور،مجيد جوزاني، سيروس حسن‌پور و ... شب گذشته در تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد.
    در اين مراسم «محمدحسين صفارهرندي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع فيلمسازان جوان و اهالي فيلم كوتاه اظهار داشت: خوشحال شدم كه خبر شركت 99 كشور و بيش از دو هزار فيلم را در جشنواره فيلم كوتاه شنيدم. فيلم كوتاه عرصه‌اي است براي عرضه توانايي‌‌هاي بالفعل هنري نسلي كه حتما تكاپوي آنها منجر به كارهاي بزرگ خواهد شد.
    وي فيلم كوتاه را نيازمند جايگاهي مستقل دانست و افزود: فيلم كوتاه را در جايگاه استقلال بايد به رسميت شناخت. فيلم كوتاه مقدمه‌اي براي تجربه كردن فيلمسازي و فرصتي است براي تجميع بسياري از مسائل و ناگفته‌ها كه در اين فرصت گفتني مي‌شود.
    وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بر ايجاد امكان نمايش فيلم كوتاه تاكيد كرد و گفت: بسياري از اين آثار فرصت نمايش در تلويزيون و جاهايي كه بايد بيشتر پذيرايي آنها باشند، پيدا نكرده‌اند كه اميدواريم چنين فرصت‌هايي را پديد بياوريم. چنين ملتي شايسته است در بخش فرهنگ هم متناسب با كاميابي‌ها، رستگاري را در آغوش بكشد و اميدوارم به زودي شاهد اين موفقيت باشيم.

* جعفري‌جلوه: فيلم كوتاه يعني دم غنيمت شمردن
    در ادامه مراسم پاياني جشنواره، «محمدرضا جعفري جلوه» معاون امور سينمايي و سمعي‌بصري وزارت ارشاد، گفت: بايد دم را غنيمت شمرد كه فيلم كوتاه يعني دم غنيمت شمردن، يعني اغتنام فرصت.فرصتي ناب و گذرا براي دو كلمه حرف حساب و باقي انديشه براي حرفهاي حساب قبلي و عمل به حرف حساب، كه گفته‌اند به عمل كاربرآيد به سخنراني نيست. وي افزود:جشنواره فيلم كوتاه فرصتي براي محك زدن حرفهاي حساب اين و آن و به سخن ديگر من و ديگران يعني ايران و جهان است.مدتي براي تماشا از قاب كوچك اما زيبا كه گفته‌اند كوچك زيباست و به واقع هم زيباست.
    معاون سينمايي در مراسم پاياني جشنواره بيست‌و‌چهارم فيلم كوتاه با اشاره به فرهنگ عظيم ايراني و اسلامي گفت:28 سال است كه ايران براي جهان پيرامونش الهام بخش است و سخنان، نكات و حرف‌هاي تازه‌اي دارد به ويژه به خاطر جوانانش، كه در اين دوره مورد اشاره موج از پي موج مي‌آفريند، در يك انقلاب شگفت، در دفاع مقدس‌مان جانانه، در عرصه علم‌آموزي و هنرآموزي ابداع، كشف و شكوفايي، يك تمدن كم‌نظير اسلامي و ايراني و تمدني كه همه خوبي‌ها و زيبايي‌ها را فقط براي خود نخواست يعني همه خوبي‌ها و زيبايي‌ها را به جهان هبه كرد.
    وي خطاب به فيلمسازان جوان گفت: تجديد حيات اين تمدن همان يگانه كار گره‌گشاي جهان است و به شما جوانان اين ديار كوشا و پويا بايد دست‌مريزاد گفت، به ويژه شما فيلمسازان كه چنين عصري را عميق و دقيق مي‌بينيد و ثبت سند براي بازديدن و بازگفتن مي‌كنيد و در فرصت ناب و گذراي فيلم كوتاه با دم غنيمت شمردن كه فرصت‌هاي كوتاه بين دو عدم را دريابيد با خوب ديدن و خوب ثبت كردن.

* باكيده: فيلم كوتاه، ديگر فرزند كوچك سينماي بلند نيست
    در بخش ديگري از اين مراسم، ناصر باكيده (مدير عامل انجمن سينماي جوانان ايران و دبير جشنواره) جشنواره فيلم كوتاه را جشن بزرگ فيلمسازان دانست و افزود: اگر بخواهيم نكته‌اي از جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه و آنچه در اين دوره پيش رو قرار گرفت، برداريم، آن را بايد در استقبال از جريان ملي و بين‌المللي جشنواره خلاصه كنيم.
    وي اظهار داشت: در مجموع تقاضاي دو هزار و 300 فيلم در بخش‌هاي گوناگون و دو هزار و 700 فيلم از 88 كشور دنيا در بخش بين‌المللي، شوراي سياست‌گذاري را به اين انديشه واداشت كه جشنواره با افتخار و اعتبار در منطقه و سراسر دنيا، مي‌تواند نگاهي جدي‌تر به حوزه‌هاي بين‌المللي داشته باشد و در اين عرصه فضاي جدي‌تري براي رقابت ايجاد كند.
    باكيده در ادامه سخنان خود جشنواره فيلم كوتاه را عرصه رفاقت دانست و گفت: اين احساس وجود دارد كه جشنواره فيلم كوتاه نبردگاه نيست. ميداني براي رفاقت كه توام با رقابت است، تلاش و ممارستي كه همكاران فيلمساز بايد براي افق‌هاي فيلم كوتاه ترسيم كنند كه ديگر فيلم كوتاه به عنوان فرزند كوچك سينماي بلند تلقي نشود و اين آرزوي ما است.
    باكيده طي گزارشي درباره بخش‌هاي مختلف جشنواره فيلم كوتاه گفت: در بخش ملي و بين‌المللي سعي كرديم علاوه بر بخش اصلي و آزاد طرحها و ايده‌هاي جديدتري را مطرح كنيم و با توجه به فضاهايي كه داشتيم نگاه جدي به جريان فيلمسازي حرفه‌اي ايجاد شد.توجه به بخش آماتور آن هم نه فقط براي فيلمسازان انجمن جوان بلكه براي فيلمسازاني كه كار اول و دوم خود را ساخته‌اند. ترسيم كردن يك افق زيبا تحت عنوان «چشم‌انداز سرزمين زيباي ما» كه آكنده از رنگين كمان زيبايي‌هاي ايران بود و همچنين دريچه‌اي براي دوستاني كه علاقمند بودند در حوزه ديني و اسلامي حركت كنند در بخش «ميراث نبوي» باز شد.
    وي ادامه داد: در بخش بين‌الملل نگاه جدي تحت عنوان «در جستجوي حقيقت» حادث شد كه حدود 99 فيلم در سراسر دنيا متقاضي شركت در آن بودند. توجه به انقلاب ديجيتال و گسترش سينماي كوتاه در منطقه در بخش آسيا پاسفيك اعمال شد. بخش ملل مسلمان دريچه‌اي را باز كرد كه با كشف و رصد و تعامل، جشنواره رفته رفته فضاي مستقلي براي تبادل تجربه و ديدگاه ايجاد كند.
    دبير جشنواره فيلم كوتاه تهران تاكيد كرد:جشنواره فقط محل عرضه و نمايش فيلم نبود بلكه برگزاري ورك‌شاپ در تهران و شش استان ديگر مكمل ايجاد فضاي فرهنگي بود كه جشنواره مد نظر داشت. در كنار آن انجمن سينماي جوان موفق شد سه عنوان كتاب به عنوان منابع رجوع دهنده براي فيلمسازان به چاپ برساند.
    وي از برگزار كنندگان جشنواره فيلم فجر درخواست كرد:در راستاي همكاري جشنواره فيلم كوتاه و جشنواره فيلم فجر جا دارد كه از دوستان بنياد فارابي تقاضا كنيم كه فضاي بيشتري در سياست‌گذاري‌هايشان براي حمايت دادن بيشتر و استقلال و هويت بخشي فيلم كوتاه در جشنواره فيلم فجر ايجاد كنند.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com